FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Peugeot 205 Diesel: advies gevraagd
De Wouzeraarwoensdag 3 mei 2006 @ 13:18
Beste Fok!ers!

Jullie zijn misschien mijn topics hierover al een beetje zat aan het worden, maar als het meezit is dit de laatste in de reeks!

Ik heb dus ergens de volgende auto gevonden:

  • Peugeot 106 XRD 1.5 Crystal Diesel
  • ¤ 1750
  • 170.000 km
  • inclusief wat onzin zoals: cd-speler, lichtmetalen velgen, elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstand, startonderbreker
  • distributieriem 2 maanden geleden vervangen

    IK vraag af of dit een goede optie is voor een Diesel en waar ik eventueel nog op moet letten/aan de eigenaar moet vragen voordat ik tot de koop overga.

    Mijn dank zal groot zijn!
  • _Drake_woensdag 3 mei 2006 @ 13:21
    opzich een prima auto, maar ze zijn behoorlijk traag,

    tu diesel is behoorlijk bulletproof, maar de koppaking is een zwak punt, let dus op dat het blok daar niet lekt/zweet.

    ik zou eerder een stapje terug gaan en een (latere) peugeot 205 1.8 (TD) diesel kopen
    heeft een XU blok welke een stuk beter rijd en betrouwbaarder is.
    De Wouzeraarwoensdag 3 mei 2006 @ 23:24
    Ik heb weer een nieuwe auto op het, op advies van enkele (ook bovenstaande) Fok!ers:

    Peugeot 205 1.8 D Forever
    176.700 km
    ¤1550
    bouwjaar 1995

    Dit dan een betere optie?
    man_in_lovedonderdag 4 mei 2006 @ 10:44
    Beide zijn iha degelijk en (gezien de leeftijd) roestvrij maar beide wagens zijn rete-trage ouderwetse diesels. Als je geen haast hebt zijn ze ideaal...
    En met een gebruikte diesel hopen dat je door de roettest heen komt met de jaarlijkse APK...
    De Wouzeraardonderdag 4 mei 2006 @ 13:39
    Wat zijn dan de wat snellere diesels (want ik tuf graag wel een beetje door) die ook betrouwbaar en goedkoop zijn?

    (of bestaat zoiets niet?)
    jap85donderdag 4 mei 2006 @ 14:43
    205 D Turbo zit nog wel redelijk gang in geloof ik, maar ik weet niet tot wanneer die gemaakt zijn, niet tot '97 volgens mij dus ik weet niet of die nog in een beetje goede staat te vinden zijn.
    Metro2005donderdag 4 mei 2006 @ 14:49
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 13:18 schreef De Wouzeraar het volgende:
    Beste Fok!ers!

    Jullie zijn misschien mijn topics hierover al een beetje zat aan het worden, maar als het meezit is dit de laatste in de reeks!

    Ik heb dus ergens de volgende auto gevonden:

  • Peugeot 106 XRD 1.5 Crystal Diesel
  • ¤ 1750
  • 170.000 km
  • inclusief wat onzin zoals: cd-speler, lichtmetalen velgen, elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstand, startonderbreker
  • distributieriem 2 maanden geleden vervangen

    IK vraag af of dit een goede optie is voor een Diesel en waar ik eventueel nog op moet letten/aan de eigenaar moet vragen voordat ik tot de koop overga.

    Mijn dank zal groot zijn!
  • Goede koop lijkt me , niet veel gelopen en extreme zuinig karretjes.
    Nnelisdonderdag 4 mei 2006 @ 14:52
    quote:
    Op donderdag 4 mei 2006 14:43 schreef jap85 het volgende:
    205 D Turbo zit nog wel redelijk gang in geloof ik, maar ik weet niet tot wanneer die gemaakt zijn, niet tot '97 volgens mij dus ik weet niet of die nog in een beetje goede staat te vinden zijn.
    Die zijn bijna niet te vinden, en als ze er al zijn, zijn ze versjonnied Eventuele andere merken heb je de opel corsa TD en de golf GTD, die zijn nog wel redelijk rap. Maar ik zou zelf voor de 205 gaan die je gevonden had. Prima auto'kan nog makkelijk 2 ton mee, en onderdelen genoeg op de sloop.
    jap85donderdag 4 mei 2006 @ 14:58
    quote:
    Op donderdag 4 mei 2006 14:52 schreef Nnelis het volgende:

    [..]

    Die zijn bijna niet te vinden, en als ze er al zijn, zijn ze versjonnied Eventuele andere merken heb je de opel corsa TD en de golf GTD, die zijn nog wel redelijk rap. Maar ik zou zelf voor de 205 gaan die je gevonden had. Prima auto'kan nog makkelijk 2 ton mee, en onderdelen genoeg op de sloop.
    Ja dat verwachtte ik dus al, toevallig had m'n nichtje er een half jaar geleden nog 1 te koop staan, die was echt niet 'versjonnied' hoor . Maarja je moet dus mazzel hebben wil je een goede vinden....
    man_in_lovedonderdag 4 mei 2006 @ 21:25
    quote:
    Op donderdag 4 mei 2006 14:58 schreef jap85 het volgende:

    [..]

    Ja dat verwachtte ik dus al, toevallig had m'n nichtje er een half jaar geleden nog 1 te koop staan, die was echt niet 'versjonnied' hoor . Maarja je moet dus mazzel hebben wil je een goede vinden....
    De D-turbo is idd vaker verspijkerd tot sjonniebak, die jij postte niet.

    Dat zijn betrouwbare auto's - en als je kan leven met een verbruik van 1:20 gemiddeld en een stoplichtsprinttijd van 0-100 in 14 à 15 sec. (vgl onze benzineauto die daar 11.2 sec over doet) dan heb je aan die peugeot een superbak... Wel ff aankoop-keuring doen natuurlijk!
    X-Nautdonderdag 4 mei 2006 @ 23:52
    De combo Peugeot en diesel is altijd een oké. Is de geschiedenis vd. auto bekend ? Vind 170.000 km niet veel voor een diesel...
    De Wouzeraarzaterdag 6 mei 2006 @ 21:00
    quote:
    Op donderdag 4 mei 2006 21:25 schreef man_in_love het volgende:

    [..]

    De D-turbo is idd vaker verspijkerd tot sjonniebak, die jij postte niet.

    Dat zijn betrouwbare auto's - en als je kan leven met een verbruik van 1:20 gemiddeld en een stoplichtsprinttijd van 0-100 in 14 à 15 sec. (vgl onze benzineauto die daar 11.2 sec over doet) dan heb je aan die peugeot een superbak... Wel ff aankoop-keuring doen natuurlijk!
    De 205 of de 106?

    De 205 bleek achteraf een beetje dubieus: de aanbieder (genaamd andrej) wist niet wanneer de distributieriem vervangen was, ook niet of de kilometerstand aantoonbaar was (NAP) en zijn mailtje zat vol spelfouten. Ga ik maar niet doen dus ...
    MrSASOzondag 7 mei 2006 @ 01:59
    quote:
    Op donderdag 4 mei 2006 13:39 schreef De Wouzeraar het volgende:
    Wat zijn dan de wat snellere diesels (want ik tuf graag wel een beetje door) die ook betrouwbaar en goedkoop zijn?

    (of bestaat zoiets niet?)
    Golf type 2 GTD. Zijn snel genoeg en niet kapot te krijgen.

    [urlhttp://zoek.autotrader.nl/www/cars_advert?[/url]


    aantal cilinders 4
    kleppen per cilinder 2
    cilinderinhoud 1588 cm3
    boring x slag 76,5 x 86,4 mm
    compressieverh. 23,0:1
    max. vermogen 59 kW (80 pk)
    4500tpm
    max. koppel 155 Nm
    2500tpm
    brandstofsysteem indirecte inspuiting
    klepbediening ohc
    turbo ja
    katalysator nee

    ONDERSTEL
    aandrijving voor
    wielophanging voor onafh., McPherson
    wielophanging achter semi-onafh.
    vering voor schroefveren
    vering achter schroefveren
    stabilisator voor nee
    stabilisator achter nee
    remmen voor schijven
    remmen achter trommels
    bandenmaat 185/60HR14
    draaicirkel 10,5 m

    MATEN & GEWICHTEN
    lengte 3,98 m
    breedte 1,66 m
    hoogte 1,42 m
    wielbasis 2,48 m
    spoorbreedte voor 1,43 m
    spoorbreedte achter 1,42 m
    massa leeg 960 kg
    max. toelaatbare massa 1430 kg
    laadvermogen 470 kg
    aanhanger geremd 1200 kg
    aanhanger ongeremd 480 kg
    kogeldruk - kg
    dakbelasting 75 kg
    inh. bagageruimte 345-1145 l
    inh. brandstoftank 55 l

    PRESTATIES
    topsnelheid 169 km/h
    acceleratie 0-100 km/h 13,2 s
    verbruik binnen beb. kom 0,0 l/100km
    verbruik buiten beb. kom 0,0 l/100km
    verbruik gecombineerd 5,6 l/100km
    CO2 uitstoot - g/km
    DonJameszondag 7 mei 2006 @ 10:58
    In jouw budget past ook wel een Renault Clio diesel. Hier zit een lekker dikke 1.9 diesel in, waarmee je prima mee kan komen in het verkeer. Ik heb mijn brandstofpomp iets aangepast, waardoor de motor iets meer pk's heeft. Bij volgas ontstaat er echter wel een plaatselijke mistbank achter de auto
    RealZeuszondag 7 mei 2006 @ 23:15
    quote:
    Op donderdag 4 mei 2006 10:44 schreef man_in_love het volgende:
    Beide zijn iha degelijk en (gezien de leeftijd) roestvrij maar beide wagens zijn rete-trage ouderwetse diesels. Als je geen haast hebt zijn ze ideaal...
    En met een gebruikte diesel hopen dat je door de roettest heen komt met de jaarlijkse APK...
    Traag? Gelul,ik rij mijn pa met zijn Astra diesel uit 2001 eruit. De PK/gewicht verhouding van een 205 is veel beter.
    En de roetmeting is voor de 205 diesel geen probleem,mijn 205 had een score van 1.08 terwijl hij 3.00 mag hebben.Ruimschoots eronder dus.VW's zijn veel smeriger.

    Kopen die 205,rijden fijn en kosten geen klap.
    RealZeuszondag 7 mei 2006 @ 23:19
    quote:
    Op zondag 7 mei 2006 10:58 schreef DonJames het volgende:
    In jouw budget past ook wel een Renault Clio diesel. Hier zit een lekker dikke 1.9 diesel in, waarmee je prima mee kan komen in het verkeer. Ik heb mijn brandstofpomp iets aangepast, waardoor de motor iets meer pk's heeft. Bij volgas ontstaat er echter wel een plaatselijke mistbank achter de auto
    Renault
    de keurmeester die mijn auto aan de roetmeting gooide zag mijn blik toen hij mijn 205 mishandelde en zei:"Ja,hij draait wel veel toeren nu,maar hij loopt nog steeds mooi.Ik moet straks dat kadaver(ja,hij wees een Clio aan.) ook meten en dan hoor je de zuigers klapperen."

    Kortom,geen Renault kopen.Het is bagger of het nou 10 of 2 jaar oud is.
    De Wouzeraarmaandag 8 mei 2006 @ 10:59
    Okee, volgens mij is de overheersende menng wel dat ik voor een Peugeot 205 moet gaan. Alleen nu nog even eentje zoeken, want die ene die ik gevonden had was zeer dubieus.

    p.s. Is een 106 zoveel anders dan een 205?
    De Wouzeraarmaandag 8 mei 2006 @ 12:27
    Even een poll maken:

    Poll: Welke Diesel?
  • Peugeot 205 Forever 1.8
  • Peugeot 205 Generation 1.8
  • Peugeot 205 XLD 1.8
  • Peugeot 106 Crystal 1.5
  • andere Peugeot
  • Citroën AX 1.4
  • Volkswagen Polo
  • Renault Clio
  • andere Diesel
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier

    [ Bericht 97% gewijzigd door De Wouzeraar op 08-05-2006 12:34:38 ]
  • De Wouzeraarmaandag 8 mei 2006 @ 12:28
    lama

    [ Bericht 96% gewijzigd door De Wouzeraar op 08-05-2006 12:35:08 ]
    DonJamesmaandag 8 mei 2006 @ 13:04
    quote:
    Op zondag 7 mei 2006 23:19 schreef RealZeus het volgende:

    [..]

    Renault
    de keurmeester die mijn auto aan de roetmeting gooide zag mijn blik toen hij mijn 205 mishandelde en zei:"Ja,hij draait wel veel toeren nu,maar hij loopt nog steeds mooi.Ik moet straks dat kadaver(ja,hij wees een Clio aan.) ook meten en dan hoor je de zuigers klapperen."

    Kortom,geen Renault kopen.Het is bagger of het nou 10 of 2 jaar oud is.
    Sorry, maar dit is dus echt onzin. Omdat je van een monteur hebt gehoord dat die ene clio kantelende zuigers heeft zijn alle renaults bagger? Ik heb in mijn 7-jarige carriere als monteur heel wat clio diesels gezien en roetmetingen gedaan, niks mis met die dingen. Met 205-jes ook niet trouwens, maar een clio is in mijn ogen net iets meer auto.
    TS, die oude clio diesels zijn gewoon hele goeie motoren, laat je dus niks wijsmaken door zo'n niet-onderbouwde "ik-heb-gehoord-van-vage-kennis-dat"-post.
    De Wouzeraarmaandag 8 mei 2006 @ 14:19
    Weet iemand trouwens het precieze verschil tussen de verschillende uitvoeringen van de Peugeot 1.8? (Forever, generation, XLD etc.?)
    jap85maandag 8 mei 2006 @ 14:29
    quote:
    Op maandag 8 mei 2006 14:19 schreef De Wouzeraar het volgende:
    Weet iemand trouwens het precieze verschil tussen de verschillende uitvoeringen van de Peugeot 1.8? (Forever, generation, XLD etc.?)
    http://www.autoweek.nl/carbaseresults.php?merk=Peugeot&serienaam=205&seriejaarvan=1987&carrosserie=1&deuren=3&srchpage=1&cache=no&vpos=-1&ref=atag
    De Wouzeraarmaandag 8 mei 2006 @ 14:52
    quote:
    En hoe zie ik dan de verschillen?
    Nnelismaandag 8 mei 2006 @ 15:22
    Door ze te vergelijken. Maar het komt er op neer dat de generation en forever wat luxer uitgerust zijn met o.a. cv en electrische ramen
    De Wouzeraarmaandag 8 mei 2006 @ 15:53
    En wat zijn verder de zwakke punten van een Peugeot 205?

    Ik heb nu wat 205'jes gevonden met rond de 250.000 km op de teller, bouwjaar 1991-1994. Ik weet dat eens in de 8(?) jaar de distributieriem vervangen moet worden, maar waar moet ik nog meer op letten bij een Peugeot 205?
    De Wouzeraarmaandag 8 mei 2006 @ 16:06
    Mag ik ook weten wat jullie voor zoiets zouden geven:

    tk zgoh peugeot 205 diesel
    bj: oktober 1994
    apk: febr 2007
    kmst. 255.000
    kleur blauw met.
    nieuwe remmen,distributie riem,gloeiers
    rijdt perfect
    electr ramen,centr vergr op afstand
    sportvelgen + extra set velgen met banden
    verbruik 1 op 19
    vrpr ¤ 1395

    Ik ga vanavond namelijk even bellen voor wat meer info + onderhandelen.
    Nnelismaandag 8 mei 2006 @ 16:23
    quote:
    Op maandag 8 mei 2006 16:06 schreef De Wouzeraar het volgende:
    Mag ik ook weten wat jullie voor zoiets zouden geven:

    tk zgoh peugeot 205 diesel
    bj: oktober 1994
    apk: febr 2007
    kmst. 255.000
    kleur blauw met.
    nieuwe remmen,distributie riem,gloeiers
    rijdt perfect
    electr ramen,centr vergr op afstand
    sportvelgen + extra set velgen met banden
    verbruik 1 op 19
    vrpr ¤ 1395

    Ik ga vanavond namelijk even bellen voor wat meer info + onderhandelen.
    Is wel een realistische prijs, ik zou zeggen probeer er nog 200 eu af te lullen. En kijk ff of de schokdempers nog in orde zijn, dit kost namelijk wel geld om te vervangen. Ze zullen wel aardig heen zijn na die km stand
    De Wouzeraarmaandag 8 mei 2006 @ 20:28
    Het is trouwens een Peugeot 205 Forever 1.8
    RealZeusdinsdag 9 mei 2006 @ 02:51
    quote:
    Op maandag 8 mei 2006 13:04 schreef DonJames het volgende:

    [..]

    Sorry, maar dit is dus echt onzin. Omdat je van een monteur hebt gehoord dat die ene clio kantelende zuigers heeft zijn alle renaults bagger?
    Wij hebben thuis een Renault gehad,dat ding was vaker bij de garage dan thuis.Op het werk rijden we Renault en ook bij dingen is de betrouwbaarheid bagger.Dus ja,alle Renaults zijn kut.
    De Wouzeraardinsdag 9 mei 2006 @ 10:24
    Okee, het gaat denk ik nu tussen de volgende auto's:

    1.--------------------------------
    PEUGEOT 106 Accent 1.5D 2/3-Deurs

    Prijs: ¤1750
    Bouwjaar: 4/1995
    Kilometerstand: 174.000
    Brandstofsoort: Diesel
    APK: 4/2007

    Centrale vergrendeling op afstand-startonderbreker-lichtmetalevelgen-bumpers voor-en achterzijde in wagenkleur-aantoonbare kilometerstand van 174.000 km (onderhoudsboekje anwezig)-Kenwood CD-speler-elektrische ramen-nieuwe APK tot 04/2007-interieur netjes en schoon

    2.--------------------------------
    PEUGEOT 205 XLD 1.8 Hatchback 3-deurs

    Prijs: ¤950
    Bouwjaar: 1992
    Kilometerstand: ??
    Brandstofsoort: Diesel
    APK: 12/2006

    13 inch lichtmetalen velgen-radio/cd wisselaar Kenwood-afneembare trekhaak

    Auto heeft net een grote beurt gehad daarbij zijn ook vervangen:
    - distributieriem
    - spanrol
    - gloeibougies
    - remschijven en blokken
    - radiateur
    Bonnen zijn aanwezig

    3.--------------------------------
    PEUGEOT 205 Forever 1.8

    Prijs: ¤1395
    Bouwjaar: 10/1994
    Kilometerstand: 255.000
    Brandstofsoort: Diesel
    APK: 2/2007

    nieuwe remmen,distributie riem,gloeiers-rijdt perfect-electr ramen,centr vergr op afstand-sportvelgen + extra set velgen met banden-verbruik 1 op 19
    ----------------------------------

    Maar ik vind het vooralsnog erg lastig. Wat zouden jullie doen?
    MikeyMandinsdag 9 mei 2006 @ 10:30
    Wat eurootjes bijsparen en kijken of je er eentje met wat minder kilometers kunt kopen...
    DonJamesdinsdag 9 mei 2006 @ 15:53
    quote:
    Op dinsdag 9 mei 2006 02:51 schreef RealZeus het volgende:

    [..]

    Wij hebben thuis een Renault gehad,dat ding was vaker bij de garage dan thuis.Op het werk rijden we Renault en ook bij dingen is de betrouwbaarheid bagger.Dus ja,alle Renaults zijn kut.
    Om even in jouw stijl te redeneren:
    Ik heb een renault, is nooit wat mee. Mijn vader heeft vroeger veel renaults gehad, was ook nooit wat mee. Renaults gaan dus nooit stuk.
    Nnelisdinsdag 9 mei 2006 @ 16:27
    quote:
    Op dinsdag 9 mei 2006 15:53 schreef DonJames het volgende:

    [..]

    Om even in jouw stijl te redeneren:
    Ik heb een renault, is nooit wat mee. Mijn vader heeft vroeger veel renaults gehad, was ook nooit wat mee. Renaults gaan dus nooit stuk.
    Even los van je redenering, uit de meest recente adac test, komt het overgrote deel van de renaults er bar slecht uit. Bij de 5 slechtste auto's zitten ook drie renaults, zeg dus genoeg, renaults zijn kutauto's
    De Wouzeraardonderdag 11 mei 2006 @ 09:52
    Laatste vraagje:

    De Peugeot 106 1.5D is toch wel redelijk aantrekkelijk (door de lage km-stand en ik vind het wel een mooi autootje). Ik vroeg me alleen af hoe het it met de motor. Is deze een beetje krachtig voor dit autootje? Ter vergelijking: ik rijd nu in een Opel Corsa 1.4 (benzine).
    jap85donderdag 11 mei 2006 @ 11:24
    Ik zou niet op al te beste prestaties rekenen, denk dat je minder acceleratie hebt dan de corsa die je nu hebt, maar voor de rest moet het wel te doen zijn. Je kunt natuurlijk altijd een proefritje maken als het niet te ver weg is.

    Ik heb overigens zelf sinds een paar weken een ook een 106, maar dan een XSi 1.6 met 120pk (Standaard 105 maar hij is gechipped), dan heb je dus wel zéér goede prestaties, zeker in verhouding met het gewicht. Heel fijn autotje.
    De Wouzeraardonderdag 11 mei 2006 @ 14:37
    Geeft de 205 1.8D wel meer acceleratie?
    Nachtapothekerdonderdag 11 mei 2006 @ 15:23
    Neem een AX 1.5 Diesel.
    Heb ik ook gehad, loopt best door in 12sec. naar de 100 en 165 topsnelheid
    jap85donderdag 11 mei 2006 @ 18:33
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 14:37 schreef De Wouzeraar het volgende:
    Geeft de 205 1.8D wel meer acceleratie?
    Die gaat in 15.1 naar de 100 en de 106 1.5D in 16.9 (Volgens carbase). Tzijn geen topprestaties maar goed je wilt zuinig rijden, is een keuze die je maakt. Zijn weinig (oudere diesel) autos die die combi wél hebben volgens mij....

    Maar wat ik hierboven ook al zei, ga gewoon even testrijden, dan weet je of het voor jou te traag is of niet...
    scoll0ndonderdag 11 mei 2006 @ 19:58
    quote:
    't is toch zo dat de XL, Colorline en Forever en Generation elkaar opvolgen (qua bouwjaar)

    Dus van 0-1992 de XL, van 1992-1994 de Colorline, van 1994-1996 de forever en van 1996 tot 1998 de generation