abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:38:32 #1
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_37492622
In al een paar losse topics is het verschillende malen naar voren gekomen: Niet iedereen is even blij met de huidige FOK! Policy wat betreft het plaatsen van foto's binnen FOK!.

Het doel van dit topic is als volgt:

1) Duidelijk krijgen waar de schoen wringt
2) Een oplossing proberen te formuleren in de vorm van een nieuw voorstel van de fotopolicy
3) Dit aan de mods/FA's voorleggen zodat het mogelijk veranderd wordt.

Een paar zaken:

• De FOK! policy is geen voer voor juristen.
    Laten we het lekker leesbaar en begrijpbaar houden, ook voor de jongere FOK! bezoekers
  • Houd het asjeblieft on-topic hier. Ik wil iedere deelnemer aan deze discussie vragen om je hier alleen maar bezig te houden met constructief bezig zijn met de FOK! fotopolicy, je problemen daaromtrend en vooral mogelijke oplossingen.

En dan, de huidige policy.

Volgens mij staan er in de policy twee stukjes die relevant zijn, ten eerste kun je vinden bij:
    quote:
    Wat niet mag / Netiquette:

Het plaatsen van (user)foto's zonder toestemming van de eigenaar is niet toegestaan.
    Ik denk dat dit een heel belangrijke beginstelling is. Jouw foto's zijn van jouw, publiceren zonder toestemming mag niet.

Daarnaast is er ook nog te vinden, en hier zal de meeste discussie over zijn:
    quote:
    Aanvullende voorwaarden:

Met het plaatsen van je eigen foto binnen het fok.nl domein ga je accoord met het gebruik van die foto binnen het gehele .fok.nl domein en verleen je FOK! expliciet toestemming de foto's binnen de .fok.nl domeinen te gebruiken.
    Als fotograaf ben ik er niet blij mee dat mijn werk, waar ik flink mijn best voor doe, zomaar door jan-en-alleman (no offence, FOK!-crew) gebruikt mag worden in de breedste zin des woords, terwijl ik er geen credits voor krijg.

Ik heb een andere formulering in gedachten, maar ben erg benieuwd of er misschien aspecten zijn die ik ben vergeten hierin ... dus let the discussion begin!
  • Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
    pi_37493158
    Dat laatste wist ik niet.

Ik ben er niet blij mee en ik vind het nergens op slaan.
    Andere formulering? Gewoon weg met dat stuk tekst!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 2 mei 2006 @ 20:04:24 #3
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_37493293
    het lijkt mij dat het handig is als er word opgenomen dat het alleen gaat om geuploade bestanden naar de fok-domeinen, ipv geplaatste (lees alles tussen img-tags).
    en dat erin opgenomen word dat het alleen om de crew gaat, en niet zoals nu iedereen
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      dinsdag 2 mei 2006 @ 21:48:23 #4
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_37495982
    quote:
    Op dinsdag 2 mei 2006 20:04 schreef Ynske het volgende:
    het lijkt mij dat het handig is als er word opgenomen dat het alleen gaat om geuploade bestanden naar de fok-domeinen, ipv geplaatste (lees alles tussen img-tags).
    en dat erin opgenomen word dat het alleen om de crew gaat, en niet zoals nu iedereen
    oneens. Copyright foto's en Fok policy
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 2 mei 2006 @ 21:50:20 #5
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_37496032
    quote:
    Op dinsdag 2 mei 2006 21:48 schreef RonaldV het volgende:

[..]

dat is mij bekend
    alleen zou ik het prettig vinden als dat hierin veranderd zou worden
    Today is life -

Dale Carnegie
      dinsdag 2 mei 2006 @ 21:53:50 #6
    27467 webspider
    Fear is the mind-killer.
    pi_37496137
    Zelf zat ik te denken aan een suggestie als volgt:

Met het plaatsen van je eigen foto binnen het fok.nl domein ga je accoord met het herplaatsen van die foto binnen het gehele fok.nl domein en verleen je de FOK!-crew expliciet toestemming de foto's binnen de fok.nl domeinen te herplaatsen, tenzij je zelf anders aangeeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door webspider op 02-05-2006 21:59:10 ]
    Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
      dinsdag 2 mei 2006 @ 21:54:51 #7
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_37496168
    quote:
    Op dinsdag 2 mei 2006 21:50 schreef Ynske het volgende:

[..]

dat is mij bekend
    alleen zou ik het prettig vinden als dat hierin veranderd zou worden
    Ah, ok. Dan begreep ik je verkeerd.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      dinsdag 2 mei 2006 @ 23:27:45 #8
    68154 blackbully
    olie doet wonderen op vuur
    pi_37498504
    maar kan dat in de policy opgenomen worden?
    [quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
    Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
    [/quote]
    pi_37499587
    quote:
    Als fotograaf ben ik er niet blij mee dat mijn werk, waar ik flink mijn best voor doe, zomaar door jan-en-alleman (no offence, FOK!-crew) gebruikt mag worden in de breedste zin des woords, terwijl ik er geen credits voor krijg.
    I agree
    maar ik denk ook dat het eigenlijk alleen maar geldt voor de fot gebruikers ..in die zin dat er veel bij zijn die dus nog niet prof zijn maar het wel willen gaan doen.

Zou het dan misschien mogelijk zijn om : als er fotos zijn die gebruikt gaan willen worden door Fok. die als eerste in het fot gedeelte geplaatst zijn er wel bij vermeld moet worden naar de fotograaf en ook dat de fotograaf daar toestemming voor moet geven om te herplaatsen.
    Dan krijg je namelijk niet dat er mensen zijn die hun foto's gaan weghalen en ze worden verzekerd dat ze eerst geinformeerd worden over het gebruik van de foto.
    Thank Drunk I'm a Goddess!
      woensdag 3 mei 2006 @ 06:53:39 #10
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_37501609
    quote:
    Op dinsdag 2 mei 2006 21:48 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Danny zei gisteren toch dat het gaat om elke geplaatste foto. Dus ook eentje die je bijvoorbeeld linkt vanuit je eigen domein. Hier kan ik me niet echt in vinden.
    Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
      woensdag 3 mei 2006 @ 07:04:14 #11
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_37501630
    Ik ben weer ff bijgelezen in het FB topic over de policy. daar hadden Ynske en ik beide de vraag gesteld of Fok de foto nog mag gebruiken wanneer de plaatser ervan expliciet aangeeft dat dat niet mag zonder zijn of haar toestemming. Zoals ik bij de showcase van Kleintje heb gedaan bijvoorbeeld
    quote:
    Op alle foto's rust copyright en mogen niet zonder mijn toestemming elders worden gebruikt. dit iv.m. onduidelijke copyright regels hier op Fok.
    In het antwoord van Danny las ik eruit dat ik er net zo goed neer kunnen zetten dat de brownies van P heerlijk zijn want Fok geeft er dus geen ene moer om dat je dat erbij zet. Hun verlenen zichzelf ongeacht een duidelijke txt waarin staat dat er eerst toestemming gevraagd dient te worden nog steeds het recht jouw foto gewoon te gebruiken.
    Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
      woensdag 3 mei 2006 @ 09:14:12 #12
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_37502702
    Hmmmm, wil ik dus net mijn foto's verwijderen uit mijn twee showcases, kan ik mijn bericht niet meer editten

Nu kan ik een modje vragen om dit voor me te doen, maar als die besluit zich aan de fok policy te houden kan ik het dus wel vergeten....lekker is dat
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 3 mei 2006 @ 09:14:47 #13
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_37502711
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 09:14 schreef Puckzzz het volgende:
    Hmmmm, wil ik dus net mijn foto's verwijderen uit mijn twee showcases, kan ik mijn bericht niet meer editten

Nu kan ik een modje vragen om dit voor me te doen, maar als die besluit zich aan de fok policy te houden kan ik het dus wel vergeten....lekker is dat
    je foto's zelf van de gelinkte plaats afhalen
    dan komen er kruisjes te staan
    Today is life -

Dale Carnegie
      woensdag 3 mei 2006 @ 09:16:24 #14
    27467 webspider
    Fear is the mind-killer.
    pi_37502733
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 07:04 schreef Puckzzz het volgende:

In het antwoord van Danny las ik eruit dat ik er net zo goed neer kunnen zetten dat de brownies van P heerlijk zijn want Fok geeft er dus geen ene moer om dat je dat erbij zet. Hun verlenen zichzelf ongeacht een duidelijke txt waarin staat dat er eerst toestemming gevraagd dient te worden nog steeds het recht jouw foto gewoon te gebruiken.
    Precies daarom ook is dit topic er, zodat er een suggestie gedaan kan worden hoe het dan anders zou moeten.

Ik kan me in Danny's positie ergens wel vinden, in verband met het werk wat eraan zit, maar hij zegt ook in dat topic "Als je een betere tekst heb, zeg het dan".

Mijn insteek vind je een paar posts hierboven, ik denk dat je redelijkerwijs kunt verwachten dat als je een foto plaatst op Fok!, niet af kunt gaan dwingen dat deze niet binnen Fok! hergebruikt wordt. Misschien kan het portretrechtelijk wel, maar er is ook nog zoiets als wat behapbaar is voor de crew.

Daarom denk ik, dat het voldoende is om te zeggen, dat de foto alleen in *orginele staat* en *met bronvermelding* hergebruikt mag worden. Dus geen fotofucks op basis van je laatste kunstwerk, en als mensen het hergebruiken, zetten ze je Fok! nickname er even bij.

Volgens mij is dat simpel in regels te vatten en simpel te achterhalen voor de modjes. Klagen via een topicreport en dan komt het best wel in orde denk ik.
      woensdag 3 mei 2006 @ 09:26:14 #15
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_37502927
    Idd, wanneer de foto gewoon in een context geplaatst wordt als voorbeeld, of om aan te geven dat iemand het een mooie foto vind dan -mits vergezeld van naam van de fotograaf - is het niet zo erg. Maar wanneer iemand er snorretjes op gaat tekenen of het hoofd van Saddam erop gaat plakken heb ik er wel degelijk problemen mee.

@Ynske, dat zal niet gaan want ik heb op twee andere fora ook deze foto's in een showcase staan en die mensen kunnen ze dan ook niet meer zien
      woensdag 3 mei 2006 @ 09:35:41 #16
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_37503108
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 09:16 schreef webspider het volgende:

[..]

Precies daarom ook is dit topic er, zodat er een suggestie gedaan kan worden hoe het dan anders zou moeten.

Ik kan me in Danny's positie ergens wel vinden, in verband met het werk wat eraan zit, maar hij zegt ook in dat topic "Als je een betere tekst heb, zeg het dan".

Mijn insteek vind je een paar posts hierboven, ik denk dat je redelijkerwijs kunt verwachten dat als je een foto plaatst op Fok!, niet af kunt gaan dwingen dat deze niet binnen Fok! hergebruikt wordt. Misschien kan het portretrechtelijk wel, maar er is ook nog zoiets als wat behapbaar is voor de crew.

Daarom denk ik, dat het voldoende is om te zeggen, dat de foto alleen in *orginele staat* en *met bronvermelding* hergebruikt mag worden. Dus geen fotofucks op basis van je laatste kunstwerk, en als mensen het hergebruiken, zetten ze je Fok! nickname er even bij.

Volgens mij is dat simpel in regels te vatten en simpel te achterhalen voor de modjes. Klagen via een topicreport en dan komt het best wel in orde denk ik.
    Ik denk dat we het nog harder moeten afvangen door de volgende Policy op Fok! te gebruiken..

"-Iedere geplaatste Foto is en blijft eigendom van de fotograaf, Fok! mag op géén enkele wijze de rechten innemen.
    - Foto's geplaatst of Gelinkt in één topic, mogen alleen gequote worden binnen het topic. MITS en ALLEEN als de fotograaf er toestemming voor heeft gegeven.
    - Foto's in een gesloten topic mogen alleen gequote worden NA toestemming van de fotograaf.
    - Op géén enkele wijze mogen foto's door andere users gebruikt worden voor Photoshopwerk/edits/flame/bashes/andere treiteracties, tenzij uitdrukkelijk toegestaan door de fotograaf/model.
    - [vul maar aan]"

Maar ik denk dat dit te hard als beleid is... Dat kan Fok! niet aan.
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
      woensdag 3 mei 2006 @ 09:40:18 #17
    1592 Puckzzz
    Bitch please!
    pi_37503188
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 09:35 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Ik denk dat we het nog harder moeten afvangen door de volgende Policy op Fok! te gebruiken..

"-Iedere geplaatste Foto is en blijft eigendom van de fotograaf, Fok! mag op géén enkele wijze de rechten innemen.
    - Foto's geplaatst of Gelinkt in één topic, mogen alleen gequote worden binnen het topic. MITS en ALLEEN als de fotograaf er toestemming voor heeft gegeven.
    - Foto's in een gesloten topic mogen alleen gequote worden NA toestemming van de fotograaf.
    - Op géén enkele wijze mogen foto's door andere users gebruikt worden voor Photoshopwerk/edits/flame/bashes/andere treiteracties, tenzij uitdrukkelijk toegestaan door de fotograaf/model.
    - [vul maar aan]"

JUIST!
      woensdag 3 mei 2006 @ 09:42:44 #18
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_37503226
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 09:40 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

JUIST!
    Dit is dus wat we door moeten drukken op FOT en Fok! algemeen???
    Dan moet de rest er ook mee eens zijn natuurlijk. Ik denk dat de Mods dit maar naar achteren moeten halen..
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 3 mei 2006 @ 09:43:56 #19
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_37503251
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 09:42 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Dit is dus wat we door moeten drukken op FOT en Fok! algemeen???
    Dan moet de rest er ook mee eens zijn natuurlijk. Ik denk dat de Mods dit maar naar achteren moeten halen..
    dat kun je nooit van zijn leven doordrukken
    fot is een onderdeel van fok
    en danny gaat dat echt niet zo aanpassen voor heel fok ben ik bang
    Today is life -

Dale Carnegie
      woensdag 3 mei 2006 @ 09:48:29 #20
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_37503338
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 09:43 schreef Ynske het volgende:

[..]

dat kun je nooit van zijn leven doordrukken
    fot is een onderdeel van fok
    en danny gaat dat echt niet zo aanpassen voor heel fok ben ik bang
    Danny houdt zich al niet eens aan zijn eigen beleid.. een foto direct geplaatst op Fok! gaat ie niet op 7000 plekken/topic verwijderen, maar een hotlink vanaf een andere server gaat ie wel 7000 keer omzetten naar een link. Sorry, maar dat is ook niet bebaald concequent
      woensdag 3 mei 2006 @ 09:52:41 #21
    27467 webspider
    Fear is the mind-killer.
    pi_37503417
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 09:35 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Het zou voor de fotografen inderdaad lekker beschermd zijn, maar ik denk dat zulke regels de sfeer op Fok! niet ten goede komen en ook dat er ineens 2x zoveel blauwe lui nodig zijn om alle topicreports af te handelen

Vergeet niet dat het hier ook gaat om de foto's in andere subforums, waarbij dit IMHO gewoon overkill is
      woensdag 3 mei 2006 @ 10:01:15 #22
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_37503582
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 09:52 schreef webspider het volgende:

[..]

Het zou voor de fotografen inderdaad lekker beschermd zijn, maar ik denk dat zulke regels de sfeer op Fok! niet ten goede komen en ook dat er ineens 2x zoveel blauwe lui nodig zijn om alle topicreports af te handelen

Vergeet niet dat het hier ook gaat om de foto's in andere subforums, waarbij dit IMHO gewoon overkill is
    Je hoeft helemaal geen 2x zoveel blauw hier neer te zetten. Één keer het beleid aanpassen en doorgeven aan iedereen en je bent klaar. Mensen die zich er na 1 of 2 waarschuwingen niet aan houden mogen een week of veel buiten spelen.
      woensdag 3 mei 2006 @ 10:13:29 #23
    27467 webspider
    Fear is the mind-killer.
    pi_37503836
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 10:01 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Je hoeft helemaal geen 2x zoveel blauw hier neer te zetten.
    Je vergat het stukje over de sfeer
      woensdag 3 mei 2006 @ 10:17:21 #24
    85237 fr.oosje
    het is zoals het is
    pi_37503926
    Heel simpel als je niet wilt dat je foto's ongevraagd op het net gebruikt worden dan moet je ze er niet neer zetten. Wanneer leren we nou eens dat Internet zich niet laat reguleren? Ik ben altijd heel selectief met het online plaatsen van mijn werk.
      woensdag 3 mei 2006 @ 10:27:56 #25
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_37504165
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 10:17 schreef fr.oosje het volgende:
    Heel simpel als je niet wilt dat je foto's ongevraagd op het net gebruikt worden dan moet je ze er niet neer zetten. Wanneer leren we nou eens dat Internet zich niet laat reguleren? Ik ben altijd heel selectief met het online plaatsen van mijn werk.

danny heeft iig aangegeven dat mocht er een foto voor Fok gebruikt worden er toestemming zal worden gevraagd, wat de users ermee doen valt hier wel buiten

emboss je foto's met een logo, staat voor geen meter maar is wel effectief
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')