Nouja, Algemeen?quote:Op maandag 1 mei 2006 16:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Zou het misschien een beetje afhankelijk zijn van de pc en het gebruik ervan? Ik denk het wel.
Wat voor voeding heb je dan?quote:Op maandag 1 mei 2006 16:16 schreef dobbey het volgende:
Het hangt er een beetje vanaf wat voor voeding e.d. je er in hebt zitten, onze computer gebruikt op dit moment 3 kw per 24 uur, opgemeten nadat we een gigantische energienota hadden gekregen.
Wij gaan dan binnenkort ook over op een andere voeding, eentje die zich aanpast naar de activiteiten die je er mee uitvoert.
![]()
Moet je mij vragen ben een digibeet 1e classquote:Op maandag 1 mei 2006 16:18 schreef JAMsper het volgende:
[..]
Wat voor voeding heb je dan?
Ik heb een standaard crap ding en de pc trekt idle maar 60watt op zn hoogst
En de core duo is ook heeel zuinig. 60watt met 2 cores full stressed.quote:Op maandag 1 mei 2006 16:24 schreef killko het volgende:
Het heeft helemaal niets met je voeding te maken, maar met de onderdelen in de pc. Zie het als volgt: de apparatuur in je pc trekt als het ware stroom van je voeding (die het weer uit het stopcontact haalt. Je hebt verschillende voedingen: 250 Watt, 500 Watt, enz.. Een voeding van 500 Watt gebruikt niet per definitie meer maar kàn meer leveren (nodig bij bijv. veeleisende videokaarten). Het hangt dus af van de onderdelen in de pc. Zo is algemeen bekend dat de gemiddelde Intel (Pentium) processor in idle vaak al meer energie vreet dan een AMD processor bij volle activiteit. Dit verklaart ook waarom Intels zo warm worden. (Nu heb ik het niet over de Pentium-M (Centrino) processoren voor laptops die een stuk zuiniger zijn.)
Dit ben ik met je eens maar er zijn voedingen die als je niets doet op de computer behalve downen nog een onwijs hoog verbruik hebben terwijl ze dus niets staan te doen. Nu krijgen wij dus een andere voeding die als je alleen aan het downen bent en verder niets overgaat op een soort slaapstand en dus meer dan de helft minder stroom verbruikt. Hoe het precies reilt en zeilt weet ik dus niet zoals eerder aangegeven ben een 1e class digibeet, gelukkig heb ik een vriend die hier wel van alles af weet en laat ik dat soort dingen over aan mijn vriend.quote:Op maandag 1 mei 2006 16:24 schreef killko het volgende:
Het heeft helemaal niets met je voeding te maken, maar met de onderdelen in de pc. Zie het als volgt: de apparatuur in je pc trekt als het ware stroom van je voeding (die het weer uit het stopcontact haalt. Je hebt verschillende voedingen: 250 Watt, 500 Watt, enz.. Een voeding van 500 Watt gebruikt niet per definitie meer maar kàn meer leveren (nodig bij bijv. veeleisende videokaarten). Het hangt dus af van de onderdelen in de pc. Zo is algemeen bekend dat de gemiddelde Intel (Pentium) processor in idle vaak al meer energie vreet dan een AMD processor bij volle activiteit. Dit verklaart ook waarom Intels zo warm worden. (Nu heb ik het niet over de Pentium-M (Centrino) processoren voor laptops die een stuk zuiniger zijn.)
Ja. Zo wel.quote:Op maandag 1 mei 2006 16:35 schreef Tomfan het volgende:
3 kw per 24 uur ?!?!?!
quote:Op maandag 1 mei 2006 16:39 schreef SuperRogier het volgende:
dus totaal ong 120 watt per seconde.
Gelukkig klopt 't niet helemaalquote:Op maandag 1 mei 2006 16:39 schreef SuperRogier het volgende:
Stel je pc 70 watt, je monitor 50 watt (Mijn 19" lcd slechts 43 watteen normale CRT wat meer) dan is het dus totaal ong 120 watt per seconde.
Dus per uur 120 x 3600 (60 min x 60 sec) = 432000 watt
Als ik het fout heb hoor ik het wel
Waarvoor denk je dat kilo staat? 1000 misschien? 1kWh is dus 1000x3600 Joulequote:Op maandag 1 mei 2006 17:19 schreef dikkedorus het volgende:
Watt is al in secondes, een watt is namelijk joule per seconde.
Dus met 120 watt gebruik je 120 joule per seconde.
Een Kilowattuur is één watt één uur lang. 1 uur is 3600 seconden. Dus 1 kilowattuur is 3600 joule.
Dit heeft dus weer niets met tijd te maken, de tijd wordt er als het ware weggestreept uit de deling:
1 Watt = A/T (arbeid per tijdseenheid)
Kwh = W*T (watt keer tijdseenheid) = A/T*T = A (arbeid)
Daarom is duidelijke notatie van de eenheden zo belangrijk. Als je op een proefwerk de formules niet meer goed weer kan je het daarmee altijd even checken, vooral met differentieren enzo.
Dat doet elke voedingquote:Op maandag 1 mei 2006 16:16 schreef dobbey het volgende:
Het hangt er een beetje vanaf wat voor voeding e.d. je er in hebt zitten, onze computer gebruikt op dit moment 3 kw per 24 uur, opgemeten nadat we een gigantische energienota hadden gekregen.
Wij gaan dan binnenkort ook over op een andere voeding, eentje die zich aanpast naar de activiteiten die je er mee uitvoert.
![]()
quote:Op maandag 1 mei 2006 17:23 schreef tsjsieb het volgende:
wanneer je computervoeding constant 60 wat verbruikt, dan verbruikt ie dus 60 kWh
Nee.quote:Op maandag 1 mei 2006 17:23 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Gelukkig klopt 't niet helemaal
Je spreekt bij verbruik over kilowattuur (kWh)
wanneer je computervoeding constant 60 wat verbruikt, dan verbruikt ie dus 60 kWh
1 Kilowattuur is 1000 watt, ofwel 1 kilowatt een uur langquote:Op maandag 1 mei 2006 17:19 schreef dikkedorus het volgende:
Watt is al in secondes, een watt is namelijk joule per seconde.
Dus met 120 watt gebruik je 120 joule per seconde.
Een Kilowattuur is één watt één uur lang. 1 uur is 3600 seconden. Dus 1 kilowattuur is 3600.000 joule.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |