Ik vind personlijk de vergelijking van Ronaldinho en Henry niet op gaan en Ronaldinho toch wel hard op weg een held te worden. Maar het is waar dat geen speler meer zo'nstatus heeft als Pele, Maradonna en hier Cruijffquote:Op maandag 1 mei 2006 02:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
eh oh eh oh ale ah oh
eh oh eh oh ale ah oh
Maradona is better than Pele'
eh oh eh oh ale ah oh
eh oh eh oh ale ah oh
Maradona, let us dream
![]()
Oh wat was hij toch zoveel genialer dan de Ronaldinho's en Henry's van tegenwoordig ...![]()
quote:Op maandag 1 mei 2006 03:08 schreef cultheld het volgende:
Hij was beter dan Cruijff, Bergkamp en Van Basten bij elkaar.
idd elke keer weer...gegarandeerd kippenvel...magistraal mooi...quote:
quote:Legenden
21:45 - 22:30
Genre: Documentaire
Serie portretten. Nieuwe 6-delige reeks over voetbalhelden. Afl 2: Diego Armando Maradona.
quote:Diego Armando Maradona
Er war "die Hand Gottes". Diego Armando Maradona, argentinischer Fußballstar, der begnadetste Fußballspieler des Jahrhunderts, eine Ausnahmeerscheinung im internationalen Fußball. Sein Spiel, sein beinahe "kunstvoller" Umgang mit dem Ball machte ihn weltberühmt und brachte ihm Millionen ein.
Diego Maradona wuchs in ärmlichen Verhältnissen in einem Vorort von Buenos Aires auf. Mit 18 Jahren hatte er sich zum Dollarmillionär gespielt und eine Weltkarriere lag vor ihm. Für eine enorme Ablösesumme wechselte er nach Europa – erst zum FC Barcelona dann nach Neapel. Hier wurde der kleine Argentinier zu einem Volkshelden. Er führte den Verein zur Meisterschaft und zum UEFA-Cup.
Doch 1991 begann für Maradona der Abstieg. Auseinandersetzungen mit seinem Club und private Probleme sorgten zunehmend für negative Schlagzeilen. Maradonas Laufbahn wird getrübt von Trainings- und Spielverweigerungen, Vaterschaftsklagen, Steuerschulden und Verkehrsdelikten. Es gibt Drogenmissbrauch und Entziehungskuren, dazwischen immer wieder kurze Engagements bei verschiedenen Fußballvereinen.
Ende 1997 erklärt Diego Armando Maradona seinen Rücktritt als aktiver Fußballer. Von den Drogen kommt Maradona auch weiterhin nicht los, im Januar 2000 bringt ihn eine Herzrhythmus-Störung fast um. Fidel Castro, mit dem er sich vor Jahren angefreundet hat, lädt ihn nach Kuba ein. Dort soll er sich erneut therapieren lassen.
Im Mai 2000 tritt Maradona beim Abschiedspiel von Lothar Matthäus nach langer Pause zum ersten Mal wieder in der Öffentlichkeit auf. Heute moderiert er eine eigene Fernsehshow in Argentinien, sonst ist es ruhig um ihn geworden. Diego Maradona, bester Fußballer aller Zeiten, genial, rebellisch, drogenkrank. Schon heute eine Legende.
Film von Michael Wulfes
Napolitanan roelerenquote:Op maandag 1 mei 2006 11:16 schreef Leatherface het volgende:
Maradona e meglio e Pele
Die Napolitanen ook zeg
"Mijn god, wat heb ik nu weer gesnoven?"quote:Op maandag 1 mei 2006 20:17 schreef DIGGER het volgende:
En wat is dit, denk je als je dit ziet:
[afbeelding]
Nou gewoon, dit: http://www.youtube.com/watch?v=02d2sw_l-xY
(heeft iets weg van Hiddink in de NN spot 1998)
Maar Maradona was dan ook beter dan Ronaldinho en Henry samen ...quote:Op maandag 1 mei 2006 08:19 schreef Stefkuh het volgende:
[..]
Ik vind personlijk de vergelijking van Ronaldinho en Henry niet op gaan en Ronaldinho toch wel hard op weg een held te worden. Maar het is waar dat geen speler meer zo'nstatus heeft als Pele, Maradonna en hier Cruijff
quote:Op dinsdag 2 mei 2006 23:50 schreef twi het volgende:
Cruijff:"When you talk about Maradona you talk about Pele"
Johan is bescheiden. Hij vergeet zichzelf in dat rijtje.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 23:50 schreef twi het volgende:
Cruijff:"When you talk about Maradona you talk about Pele"Johan is altijd zichzelf
Ik erger me er vreselijk aanquote:Op woensdag 3 mei 2006 00:01 schreef Ludacriss het volgende:
Omg die Voice-overHadden ze niet beter ondertitels kunnen gebruiken.
of juist realistisch. hijs immers nooit wereldkampioen geweest.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 23:59 schreef fanneke het volgende:
[..]
Johan is bescheiden. Hij vergeet zichzelf in dat rijtje.
eensquote:
Precies dat ja! Snap wel wat mensen ebdoelen, maar vond vooral te zien dattie weer mens is erg mooi. Mooie directeur ook die de scheids uitscheld voor hoerenjongquote:Op woensdag 3 mei 2006 00:26 schreef Erwtensoep het volgende:
Ik vond het niet tegenvallen hoor. Ik vind het wel leuk om te zien dan de man eindelijk zijn verstand gebruikt, en dat het zo goed met hem gaat.
Zat ik ook al aan te denken, hij hangt er wel erg ver overheenquote:Op woensdag 3 mei 2006 00:19 schreef Erwtensoep het volgende:
Als Maradona binnenkort overlijd is het omdat hij uit de skybox is gedonderd
Ach er staan onder hem enkele duizenden mensen die zo hun eigen leven zouden opofferen om onder Maradona te springen om hem te redden ...quote:Op woensdag 3 mei 2006 00:31 schreef Ricky_ het volgende:
[..]
Zat ik ook al aan te denken, hij hangt er wel erg ver overheen
Hoe zou jij 'Hijo de Puta' dan vertalen?quote:Op woensdag 3 mei 2006 01:10 schreef Erwtensoep het volgende:
Nee joh, is gewoon verkeerd vertaald
moet je toch eens wat vaker daar komenquote:Op woensdag 3 mei 2006 00:32 schreef tong80 het volgende:
Die Arentijnen kennen Lineker niet. Het zijn Net Britten die kennen ook geen spelers buiten hun landsgrenzen
Ik kreeg sterk de indruk dat Diego nog gewoon in zijn nest lag.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:18 schreef twi het volgende:
Ik vond het toch wel wat hoor. Om daar gewoon de grote Gary Lineker te zien komen. Wereldspits bij Barcelona, de Spurs en voor Engeland. Afgewimpeld als een lastig stuk journalist toen Diego er niet was, dat 'ie maar even twee uur later terug diende te komen.
Ik denk dat het ook een beetje het verschil in cultuur is.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:25 schreef twi het volgende:
Lineker zit dan ook niet voor niks bij de BBC. Echt een prachtvent. Geweldig.
Maradona is zo iemand die iedereen vriend noemt, maar op hetzelfde moment zich nauwelijks lijkt te interesseren voor andere mensen dan hemzelf. Misschien maakte dat 'm wel zo'n grote voetballer.
100% eens.quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:25 schreef twi het volgende:
Lineker zit dan ook niet voor niks bij de BBC. Echt een prachtvent. Geweldig.
Maradona is zo iemand die iedereen vriend noemt, maar op hetzelfde moment zich nauwelijks lijkt te interesseren voor andere mensen dan hemzelf. Misschien maakte dat 'm wel zo'n grote voetballer.
Ik heb het opgenomen en ga er vanavond eens lekker voor hangen.quote:
Leven verneukt kan ik inkomen, maar zijn status als topvoetballer is gewoonweg gigantisch. Boca speelt op het Amsterdam Toernooi, Diego is erbij en de camera's tonen meer Diego dan voetbal. Als Maradona in Napels loopt, wordt men gek. In Argentinië is het een halfgod. 80% van de wereld beschouwt hem als de beste voetballer aller tijden.quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:27 schreef Rhapsody het volgende:
Als er iemand zijn leven zwaar heeft verneukt en zijn status als topvoetballer heeft verpest dan is het Maradona wel.
Op zijn minst 7 jaar ...quote:Op woensdag 3 mei 2006 02:34 schreef APK het volgende:
Maradona gaf overigens zelf toe dat hij zich door zijn verslaving niet eens voor zijn eigen dochter interesseerde en met zo'n entourage -die hem in alles gelijk geeft en hem van de wereld afschermt- is het niet heel vreemd dat hij denkt dat de wereld om Diego draait.
Hoelang gebruikte hij trouwens coke voor hij voor de eerste keer gesnapt werd als hij al in Barcelona is begonnen
Hoewel hij een geweldige voetballer was heeft hij bij mij zijn krediet wel een beetje verspeeld. Qua persoonlijkheid vind ik een Cruijff of een Pele dan ook vele malen beter.quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:38 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Leven verneukt kan ik inkomen, maar zijn status als topvoetballer is gewoonweg gigantisch. Boca speelt op het Amsterdam Toernooi, Diego is erbij en de camera's tonen meer Diego dan voetbal. Als Maradona in Napels loopt, wordt men gek. In Argentinië is het een halfgod. 80% van de wereld beschouwt hem als de beste voetballer aller tijden.
In de rest van de wereld ook. Komt gewoon omdat wij van die nuchtere Hollanders zijn, dat we zijn heldenstatus niet op waarde schattenquote:Op woensdag 3 mei 2006 11:40 schreef TerroRobbie het volgende:
In Argentinie worden ze ook gek als ze Aerts zien lopen, inderdaad
De enige persoonlijkheid die Pele heeft zit in zijn portefeuille, en Cruyff is Cruyff hé, tjah.quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:42 schreef Rhapsody het volgende:
[..]
Hoewel hij een geweldige voetballer was heeft hij bij mij zijn krediet wel een beetje verspeeld. Qua persoonlijkheid vind ik een Cruijff of een Pele dan ook vele malen beter.
Ja Pele is misschien een fout voorbeeld. Zeker na die ruzie tussen hem en Maradona.quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De enige persoonlijkheid die Pele heeft zit in zijn portefeuille, en Cruyff is Cruyff hé, tjah.
Hoe kijk jij als Belg aan tegen Cruijff?quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De enige persoonlijkheid die Pele heeft zit in zijn portefeuille, en Cruyff is Cruyff hé, tjah.
Als Van Basten in Milaan loopt wordt men ook gek, als Cruijff in Barcelona loopt wordt men ook gek...quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:38 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Leven verneukt kan ik inkomen, maar zijn status als topvoetballer is gewoonweg gigantisch. Boca speelt op het Amsterdam Toernooi, Diego is erbij en de camera's tonen meer Diego dan voetbal. Als Maradona in Napels loopt, wordt men gek. In Argentinië is het een halfgod. 80% van de wereld beschouwt hem als de beste voetballer aller tijden.
Goh, Cruyff is zonder twijfel een van de beste 10 voetballers aller tijden, allicht een van de beste 5 ooit, maar ik vind dat hij in Nederland "overschat" wordt. Zeker nog meer als "kenner" en "trainer" dan als "voetballer". Ik herinner mij zo ook nog levendig een legendarisch dubbel-interview waarin hij taktisch door de legendarische Raymond Goethals onder tafel werd gepraat ...quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:46 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Hoe kijk jij als Belg aan tegen Cruijff?
Niet overschat hoor... Hij heeft het Nederlandse voetbal gebracht waar het nu is. 3 EC-1's op rij en een WK-finale. En dan vergeet ik zijn prijzen als trainer even. Verreweg de beste speler ooit die we gehad hebben. En aangezien voetbal de belangrijkste sport is in Nederland niet meer dan logisch dat ie zo'n helden status heeft.quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:01 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Goh, Cruyff is zonder twijfel een van de beste 10 voetballers aller tijden, allicht een van de beste 5 ooit, maar ik vind dat hij in Nederland "overschat" wordt. Zeker nog meer als "kenner" en "trainer" dan als "voetballer". Ik herinner mij zo ook nog levendig een legendarisch dubbel-interview waarin hij taktisch door de legendarische Raymond Goethals onder tafel werd gepraat ...
Cruyff was een goede voetballer, maar hij had noch het genie noch de bezieling van een Maradona, een Best, een ...
En je denkt dat dit een goede vergelijking is?quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:46 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als Van Basten in Milaan loopt wordt men ook gek, als Cruijff in Barcelona loopt wordt men ook gek...
Nee, daarom juist. Als een stad of land gek wordt, vind ik geen maatstaf voor iemand's voetbalkwaliteiten.quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:05 schreef DIGGER het volgende:
[..]
En je denkt dat dit een goede vergelijking is?
Ja en George Best was ook zo'n middelmatige kut voetballer omdat ie zo veel zoop en rondneukte.quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:27 schreef Rhapsody het volgende:
Als er iemand zijn leven zwaar heeft verneukt en zijn status als topvoetballer heeft verpest dan is het Maradona wel.
Ik bedoel dus te zeggen, in Barcelona worden ze enthousiast, in Milaan enigszins uitzinnig maar in Napoli wordt men dan dus stapelgek.quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:07 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, daarom juist. Als een stad of land gek wordt, vind ik geen maatstaf voor iemand's voetbalkwaliteiten.
Mee eens aangezien overal het voetbal weer op een andere manier wordt beleefd.quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:07 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, daarom juist. Als een stad of land gek wordt, vind ik geen maatstaf voor iemand's voetbalkwaliteiten.
Ik denk dat de term "gek" voor Maradona nog te beperkt is. Als Van Basten in Milaan opduikt zullen enkele mensen op de luchthaven reageren, enkele honderden in de stad, en enkele duizenden in het stadion.quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:07 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lees de post van DuchtGooner eens.quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:12 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik denk dat de term "gek" voor Maradona nog te beperkt is. Als Van Basten in Milaan opduikt zullen enkele mensen op de luchthaven reageren, enkele honderden in de stad, en enkele duizenden in het stadion.
Als Maradona Napels bezoekt valt het sociale leven in de hele stad stil, komen de lichtblauwe oude truitjes terug boven, stopt de Camorra met moorden, bidden de kwezeltjes in de tientallen voor hem opgerichte kapelletjes voor "San Maradona" ...
Niet zó gek. Maradona is een absolute held, zowel voor arm als rijjk. Hij heeft ook iets aandoenlijks, iets kinderlijks. Het is daarom veel meer dan Cruyff, Van Basten of Pele, iemand om in je hart te sluiten. Zijn uitspattingen, het niet onder controle hebben van zichzelf, hebben dat 'menselijke' alleen nog maar vergroot.quote:Op woensdag 3 mei 2006 11:46 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als Van Basten in Milaan loopt wordt men ook gek, als Cruijff in Barcelona loopt wordt men ook gek...
Precies. En het gebeurde ook nog eens.quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:21 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Maradona is dan ook gewoon de enige voetballer die quasi op zijn eentje de Europacup en de Wereldbeker kon winnen. De taktiek van Argentinië in '86 was dan ook de simpelste ooit: 6 man achteraan, en drie ervoor. Verover de bal, en geef hem aan Maradona.
Nu doe je toch echt afbreuk aan spelers als Burruchaga en Valdano...quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:21 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Maradona is dan ook gewoon de enige voetballer die quasi op zijn eentje de Europacup en de Wereldbeker kon winnen. De taktiek van Argentinië in '86 was dan ook de simpelste ooit: 6 man achteraan, en drie ervoor. Verover de bal, en geef hem aan Maradona.
Alleen waren er op dat WK nog op zijn minst 6 teams met een voorlinie van het niveau van die 2 spelers hé ... (Valdano was toen trouwens als serieus "over the hill" (het jaar na het WK zou hij trouwens al stoppen) , Burruchaga heb ik nooit een topper gevonden. Dat was een gewone goede spits, meer niet.)quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nu doe je toch echt afbreuk aan spelers als Burruchaga en Valdano...
Wat ik bedoelde; hij was een geweldige voetballer. Dat staat inderdaad vast.quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:08 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Ja en George Best was ook zo'n middelmatige kut voetballer omdat ie zo veel zoop en rondneukte.
Diego z'n voetbalkwaliteiten staan buiten elke twijfel verheven bovenaan, geen grotere dan hij.
Dat er mensen zijn die omwille van zijn levensstijl en randzaken hem ineens een mindere voetballer vinden, kunnen die zaken gewoon niet gescheiden houden.
Wat wil jij dan? Een Sjaak Swart, die een alom gerespecteerd zaaleigenaar voor bruiloften en partijen geworden is? De geniale gekken zijn toch veel interessanter.quote:Op woensdag 3 mei 2006 14:44 schreef Rhapsody het volgende:
een geweldige voetballer, maar helaas niets meer dan dat.
Zie het al voor me: Maradona die een sigarenzaak bestiertquote:Op woensdag 3 mei 2006 15:22 schreef Gert het volgende:
Wat wil jij dan? Een Sjaak Swart, die een alom gerespecteerd zaaleigenaar voor bruiloften en partijen geworden is? De geniale gekken zijn toch veel interessanter.
Juist méér dan dat, vind ik dan. Toch geweldig zo'n kleurrijke figuren? Ik herinner mij toen George Best stierf een tijdje terug nog een serietje beelden. Het was een interland tussen Nederland en Noord-Ierland. Best was toen al op zijn retour, zwaar drankverslaafd enzo. Terwijl Nederland bezig was met een hyperprofessionele opwarming stond George voor de match met een whiskeytje in de hand wat te kletsen met de trainer. De match die erop volgde was wellicht een van zijn beste van zijn hele carriere. Hij rolde de Nederlandse verdediging keer op keer compleet op ... Zoiets is toch prachtig? Als je dat kunt ...quote:Op woensdag 3 mei 2006 14:44 schreef Rhapsody het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde; hij was een geweldige voetballer. Dat staat inderdaad vast.
Maar na zijn carriere heeft hij zichzelf toch meerdere malen aardig kapot weten te maken. Nogmaals een geweldige voetballer, maar helaas niets meer dan dat.
Toen il divino Napoli zijn eerste scudetto bezorgde, hing er op een kerkhof een spandoek met de tekst: jullie weten niet wat jullie missen. De volgende dag hing er een met: wie zegt dat we dit missen?quote:Op woensdag 3 mei 2006 12:12 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Als Maradona Napels bezoekt valt het sociale leven in de hele stad stil, komen de lichtblauwe oude truitjes terug boven, stopt de Camorra met moorden, bidden de kwezeltjes in de tientallen voor hem opgerichte kapelletjes voor "San Maradona" ...
quote:Op woensdag 3 mei 2006 16:20 schreef Leatherface het volgende:
Toen il divino Napoli zijn eerste scudetto bezorgde, hing er op een kerkhof een spandoek met de tekst: jullie weten niet wat jullie missen. De volgende dag hing er een met: wie zegt dat we dit missen?
Hoe men daarop reageerde weet ik niet echt. Maar in de aanloop naar Italie - Argentinie (die dus in Napels werd gespeeld) riep Diego de Napolitanen op om voor Argentinie te supporteren.quote:Op woensdag 3 mei 2006 16:42 schreef twi het volgende:
Hoe werd er eigenlijk in Napels gereageerd op de uitschakeling van Italie door het Argentinie van Maradona in 1990? Ik bedoel, ik zag gisteren beelden dat 'ie zo ongeveer het land uitgeflikkerd werd.
Da's een schitterend verhaal, Argentinie - Italie voor de halve finale in 1990. Heel Napoli was voor Diego en dus voor Argentinie. Niet dat ze direct tegen Italie waren, maar ze waren toch vooral voor Diego.quote:Op woensdag 3 mei 2006 16:42 schreef twi het volgende:
Hoe werd er eigenlijk in Napels gereageerd op de uitschakeling van Italie door het Argentinie van Maradona in 1990? Ik bedoel, ik zag gisteren beelden dat 'ie zo ongeveer het land uitgeflikkerd werd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |