Sjabba | zondag 30 april 2006 @ 17:32 |
Ik weet dat gasFX er is maar dat kost zo'n 2 a 3 duizend euro. Nu vraag ik me af. Dat kan toch wel goedkoper, zo grote aanpassing is dat niet. En hoe zit dat met de wegenbelasting? Het betreft een Galant 2.0 uit '92. | |
Virus3000 | zondag 30 april 2006 @ 17:47 |
het is niet legaal anders en je krijgt hem dan ook niet door de keuring | |
Lord_Vetinari | zondag 30 april 2006 @ 17:48 |
Zo'n grote aanpassing is dat niet? nee hoor, je hele motormanagement hoeft alleen maar opnieuw ingesteld te worden, meer niet ![]() | |
Sjabba | zondag 30 april 2006 @ 17:54 |
Op gas rijden is wel legaal, zolang je het maar aanmeld toch?!? Of hoe zit dat met doorgeven/aanmelden en papieren. Je kan heus wel legaal op gas rijden. Euh, motormanagement aanpassen is elektronisch dus zoveel werk is dat niet hoor, kwestie van afstellen. Ik vind 2000,- nogal een bedrag daarvoor. Is GasFX de enige mogelijkheid om legaal op gas te rijden? | |
Lord_Vetinari | zondag 30 april 2006 @ 17:56 |
quote:Ja, als je het laat doen door een erkend bedrijf, met alle vergunningen en veiligheidsvoorzieningen. En dat kost centen. quote:Tuurlijk, tuurlijk. Ik zou een tank op je dak leggen, slangetje naar je motor en klaar. Veel gfoedkoper. Blijf je wel een beetje uit de buurt van bewoonde gebieden? quote:Nee. Zie Gouden Gids. | |
BYM | zondag 30 april 2006 @ 18:18 |
Feitelijk spreken we van de volgende aanpassingen : Tank frame inbouwen, tank erop monteren, vulslang aanleggen naar buiten toe door de carrosserie heen, overdruk/lekkage slang door de carrosserie heen monteren, aanvoerleiding onder de auto aanleggen naar motorruimte toe, stroom naar de gastank aanleggen voor bediening van aanvoerleiding-relais, gasinschakelbedieing in het zitcompartinent inbouwen, verdamper inbouwen onder de motorkap, radiateur leidingen omleggen voor de verdamper, stroom leggen voor aansturing relais op de verdamper, gasinspuitventiel(en) inbouwen op de luchtinlaat van de motor........ Bij een benzinecarburateurmotor is het relatief gemakkelijk dan kan je gewoon de brandstof toevoer uitschakelen en dient je carburateur als luchtklep, bij een benzineinjektiemotor zullen inderdaad het motormanagement van de benzineinjektiemotor en de regeleenheid van lpg (g3 dan in dat geval) op elkaar aangesloten moeten worden om benzine tijdens rijden op lpg uit te schakelen. Eenvoudig klusje dan toch ? Geen wonder dat ze er dik geld voor vragen, is zéér specialistisch ook bv ivm lekkages en dergelijke. | |
Sometimes | zondag 30 april 2006 @ 20:15 |
Zelf een G3 installatie inbouwen is niet eens mogelijk, dat mag alleen door erkende inbouwstations. Bij gewone - niet G3 - systemen kan het dacht ik nog wel, maar door de extra hoeveelheid wegenbelasting die je daarvoor moet betalen is dat toch echt minder interessant. Overigens kost inbouw bij Gasfx 1895 euro, en krijg je 200 euro terug via korting op de brandstof (wel verplicht BK-gas tanken). Netto prijs die overblijft: 1695 euro... | |
vlad | zondag 30 april 2006 @ 20:52 |
wat BYM zegt ![]() ![]() maar vialle is niet het enige systeem in nederland. je zou ook eens kunnen kijken naar Prins autogasystemen en TeleflesGFI systemen. En geloof dat land hartog ook nog leverbaar is ![]() | |
Herr.Flick | zondag 30 april 2006 @ 20:59 |
quote:Nee hoor. Een injectiemotor hoeft geen G3 installatie te hebben, de vele malen eenvoudigere G2 installatie voldoet ook prima, alleen betaal je hier meer wegenbelasting over. Een gasinstallatie inbouwen is niet moeilijk, je moet alleen goed opletten op de regeltjes die de RDW voorschrijft, je mag een installatie gewwon zelf monteren, en daarna je auto aanbieden bij de RDW voor een keuring. Zo kun je met een 2ehandse installatie al gauw goedkoop op gas gaan rijden, maar je tank mag bijvoorbeeld niet ouder zijn dan 10 jaar(datum staat erin geslagen).Een nieuwe verdamper is wel altijd raadzaam, vaak als de oude een tijdje droog ligt, dan scheurt nogal; vlug het membraam. Het uitschakelen van de injectoren bij een injectie is niets meer dan het knippen/doorverbinden van een draadje. ![]() | |
Sjabba | zondag 30 april 2006 @ 21:41 |
quote:Nogal vervelende toon in je berichten die overigens niet eens kloppen, zou van een moderator anders verwachten. @Herr Flick, bedankt! Zijn er ook adressen bekend die goedkoop maar uiteraard wel gekeurd kunnen installeren? En hoeveel scheelt G2 met G3 in wegenbelasting? | |
Herr.Flick | zondag 30 april 2006 @ 22:04 |
quote:Voor prijzen ed zou ik eens wat gaan nasnuffelen in de gouden gids of telefoonboek, het kan enkele honderden euro's schelen, dus dat loont zich. Met G3 krijg je een korting op de belasting van 318 euro per jaar, dit heb je met een G2 installatie dus niet. Zo genoeg gepraat over gas ![]() ![]() | |
BYM | zondag 30 april 2006 @ 22:38 |
quote:Gewoon net als ik, wegenbelastingvrij op gas rijden ![]() Dat van lpg op een injektiemotor wist ik niet, mijn chef bouwde die dingen altijd in ![]() | |
Light | zondag 30 april 2006 @ 23:11 |
quote:Hoe krijg je dat voor elkaar? | |
Herr.Flick | zondag 30 april 2006 @ 23:52 |
quote:oldtimertje... 25jaar of ouder. wel rekening houden met meer onderhoud en een hoger brabdstofverbruik ![]() | |
Light | maandag 1 mei 2006 @ 00:19 |
quote:Hmm.. daar had ik even niet aan gedacht quote:Je kunt wel fors besparen op brandstof. | |
Sometimes | maandag 1 mei 2006 @ 08:56 |
Een g3 installatie mag je niet zelf inbouwen, een G2 wel. Anders geformuleerd: een zelf ingebouwde g3 installatie wordt een g2 installatie omdat niet voldaan is aan alle eisen. | |
Frezer | maandag 1 mei 2006 @ 09:54 |
quote:Volgens mij is dat onzin, je mag elke installatie zelf inbouwen. Wél moet je hoe dan ook je auto bij de RDW laten keuren, terwijl inbouwstations dat zelf doen. Overigens is het zo dat er geen G3 installaties beschikbaar zijn voor oudere auto's. Vanaf bouwjaar (ongeveer) 1995 is G3 mogelijk. | |
vlad | maandag 1 mei 2006 @ 10:00 |
quote:klopt. en anders bouw je het systeem in met vleugelmoeren en ga je rijden op zwart gas ![]() ![]() | |
Herr.Flick | maandag 1 mei 2006 @ 10:04 |
quote:Nou dat mag je me dan eens uit gaan leggen hoe je dat wilt gaan doen, wel vergelijken met een jongere auto die op dezelfde brandstof rijd! ![]() in het algemeen is een oldtimer rijden nog altijd duurder dan een goedkoop klein benzine/diesel/gasauto. | |
vlad | maandag 1 mei 2006 @ 10:15 |
-laat maar- | |
Hyperdude | maandag 1 mei 2006 @ 10:29 |
Hoeveel geld wil je eigenlijk investeren in een Galant uit '92? Een gasinstalatie van ¤2000 is meer waard dan de hele otoo? Als er een ander(duur) onderdeel kapot gaat heb je een probleem. Oja, gas is om te koken, en die gaslucht die je soms ruikt bij voorbijrijdende amerikanen/mercedessen is dat lekkage of onverbrand gas? ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Hyperdude op 01-05-2006 10:38:32 ] | |
Sometimes | maandag 1 mei 2006 @ 10:30 |
Volgens de RDW mogen alleen door de RDW erkende bedrijven LPG installaties installeren (niet alleen voor G3 dus). Dan zou het wel heel vreemd zijn als je als particulier je auto na eigen inbouw wel kunt laten keuren. | |
Frezer | maandag 1 mei 2006 @ 10:54 |
quote:En olie is om in te bakken. | |
Frezer | maandag 1 mei 2006 @ 10:57 |
quote:Toch is het zo, je kunt zelfs complete inbouwpakketten kopen. Ik denk dat je de regeltjes verkeerd hebt gelezen; alleen RDW erkende bedrijven mogen een gasinstallatie keuren. | |
Sometimes | maandag 1 mei 2006 @ 11:05 |
http://www.rdw.nl/nl/voer(...)lpg_installaties.htm Ik had de tekst al zo goed als letterlijk overgenomen... Dat je iets kunt kopen wil nog niet zeggen dat je er ook mee verder kunt. Je kunt ook opvoersetjes voor bromfietsen kopen, je mag ze alleen niet gebruiken. | |
Hyperdude | maandag 1 mei 2006 @ 11:05 |
quote:Of je gaat eens in op bv. mijn eerste argument ipv. te "miereneuken" over mijn matige grapje (met matige smiley) ![]() Kennlijk heb je verstand van gasinbouw. Loont het/is het verstandig om in een 14 jaar oude Galant LPG in te bouwen of niet? [ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 01-05-2006 11:10:06 ] | |
BYM | maandag 1 mei 2006 @ 11:14 |
quote:Ik vind een gemiddeld verbruik van 1 op 11 op LPG anders best zuinig ? En idd, mijn auto is 6 dagen ouder dan ik, bijna 33 dus ![]() Ach, meer onderhoud, valt wel mee hoor, is eigenlijk een kwestie van er valt meer te hobbyen, van onderhoud is eigenlijk geen sprake als je z'n natje en droogje geregeld hebt...... | |
Herr.Flick | maandag 1 mei 2006 @ 11:43 |
quote:Daar raak je van aan de schijt... ![]() | |
Herr.Flick | maandag 1 mei 2006 @ 11:44 |
quote:geloof ik bij voorbaat niet ![]() ![]() m'n oude ascona ('71) loopt op benzine max 1:10, en dan 90 km\u ![]() ![]() | |
BYM | maandag 1 mei 2006 @ 11:50 |
quote:Wat doe je hier, en waarom zit je niet op het oldtimeropelforum ? ![]() Mijn B Kadett 1.2s uit '73 doet op lpg 1op11 man, no shit. Misschien je kleppen eens stellen, doet bij deze oude motoren echt wonderen! | |
Herr.Flick | maandag 1 mei 2006 @ 12:08 |
quote:o, een 1200tje. ik heb een heuse 1600N die maar liefst 68pk levert! maar liefst 8pk meer dan je kadett ![]() | |
Frezer | maandag 1 mei 2006 @ 12:17 |
quote:Zo veel verstand heb ik er niet van, vandaar dus dat mierenneuken, ![]() Rekenprogrammatje. Verder zou ik het laten afhangen van huidige km-stand en of een Galant goed tegen LPG kan. Edit: Damn, die excel file is niet meer zomaar te downloaden, ![]() | |
Frezer | maandag 1 mei 2006 @ 12:18 |
quote:Watje ![]() | |
ivosnivo | maandag 1 mei 2006 @ 12:19 |
Kan er eigenlijk wel een g3 tank in zo'n oude auto? Lijkt me niet, en dan ga je echt veel wegenbelasting betalen. Anders koop je gewoon een 2e hansje met een g3 tank. | |
vlad | maandag 1 mei 2006 @ 12:21 |
quote:hij heeft gekeken naar gasFX, dus neem aan dat hij wel heeft aangegeven voor welke auto het systeem bedoel is ![]() | |
Hyperdude | maandag 1 mei 2006 @ 12:23 |
quote:OK Eensch, maar de km stand van die Galant weten we niet. Om een idee te krijgen even een plaatje van een Galant uit 1992, zou je daar nu ¤2000 in investeren? ![]() Ikke niet ![]() (Op Autotrader kom je om in die dingen voor tussen de ¤1000 en ¤1500) | |
Sometimes | maandag 1 mei 2006 @ 12:42 |
Gasfx is in principe voor auto's tot 5 jaar oud. Uitzonderingen worden in de catalogus aangegeven. Galant is inderdaad een uitzondering, maar dan vanaf 1997. Andere limiet is kilometerstand: maximaal 150.000. Bij een Galant van 14 jaar oud zal dat ook wel krapjes worden. | |
BYM | maandag 1 mei 2006 @ 12:52 |
quote:Ach, die pk"s ...., ik doe op de teller 145km/h, maar de gps zei 130 ofzo dus ![]() Misschien maar eens een sterkere motor erin, zou wel lekker zijn. | |
Frezer | maandag 1 mei 2006 @ 13:00 |
quote:Das idd een flinke investering tov de waarde. Met oudere auto's is het sowieso gunstiger om gewoon een andere te zoeken mét LPG. | |
patje74 | maandag 1 mei 2006 @ 16:21 |
quote:Dat is ook heel vreemd, zo vreemd, dat het niet eens klopt! Je mag wel degelijk zelf inbouwen. Als je het daarna laat keuren (= een wassen neus...) dan is alles volledig legaal. In Januari ben ik net bij de RDW geweest voor de keuring van mijn wagen die ik in eigen beheer op LPG gezet heb. (1e keer afkeur trouwens... de vulslang was een maandje te oud, deze mag slechts 1 jaar zijn.) | |
Herr.Flick | maandag 1 mei 2006 @ 18:31 |
quote:Dus geen wassen neus... | |
patje74 | maandag 1 mei 2006 @ 18:34 |
quote:Laat ik het dan zo zeggen, het valt allemaal wel mee en de belangrijkste dingen die er gecheckt worden zijn de productidatum van de vulslang + afstand tussen de leidingklemmen. EN natuurlijk een controle op lekkage. | |
Sjabba | dinsdag 2 mei 2006 @ 01:48 |
Euh, ik ben niet van plan 2000,- euro in die bak van mij te investeren, zoals sommige hier vanuit gaan. Daarom juist dit topic?!? | |
ivosnivo | dinsdag 2 mei 2006 @ 09:38 |
quote:En dat zou logisch moeten klinken omdat? | |
Sjabba | dinsdag 2 mei 2006 @ 13:51 |
Omdat sommige knurften hier de investering nogal hoog vinden voor mijn oude bak. Dat zijn nogal nutteloze opmerkingen omdat ik juist vraag naar goedkopere alternatieven. | |
ivosnivo | dinsdag 2 mei 2006 @ 15:55 |
quote:Je kunt dat zelf toch ook nagaan? Koop gewoon een 2e hansje met een g3 installatie. Heb ik ook, bevalt perfect. | |
Virus3000 | donderdag 4 mei 2006 @ 18:47 |
quote:en jij geraakt door de keuring? | |
patje74 | donderdag 4 mei 2006 @ 18:58 |
quote:Waarom zou dat niet lukken? Er zijn voldoende occasions met APK hoor! ![]() | |
ivosnivo | donderdag 4 mei 2006 @ 21:55 |
quote:Er zit gewoon keuring op hoor. Me wagen komt uit 2002. | |
Turquaz52 | donderdag 24 september 2009 @ 20:16 |
tvp | |
Sjabba | donderdag 24 september 2009 @ 21:13 |
quote:Nee, mijn topic gekickt door Turq... En nog een keer nee omdat ik inmiddels als wel 5 auto's verder ben.... En een klein beetje ja omdat ik nu een Volvo 940 rijd en die in de toekomst misschien op gas wil, maar voorlopig vind ik de investering te hoog (net als het benzine verbruik) | |
Turquaz52 | vrijdag 25 september 2009 @ 09:22 |
![]() iig, ik ben bezig met een lpg systeem aan het samenstellen.. voor altijd van de ene auto op na de volgende mee te nemen ![]() ![]() | |
patje74 | vrijdag 25 september 2009 @ 17:11 |
Als je de installatie telkens meeneemt naar een andere auto, zul je diverse onderdelen wel telkens nieuw moeten aanschaffen. De tank mag geloof ik 1,5 jaar oud zijn en de vulslang niet ouder dan een jaar, ook zul je een verse leiding onder de auto door moeten trekken. Al met al blijven er dus wel een aantal recyclebare onderdelen over, maar een compleet plug and play systeem is op legale wijze onmogelijk. Tenzij de RDW zijn regels heeft aangepast natuurlijk... | |
Sometimes | vrijdag 25 september 2009 @ 19:11 |
Waar stond dat hij het legaal wil doen dan ![]() | |
oshiro | vrijdag 25 september 2009 @ 19:55 |
quote:10 jaar en de tank kun je opnieuw laten keuren. Dan wordt er een nieuw jaartal in de tank geslagen en krijg je er nieuwe papieren bij. Vulslang mag idd niet ouder zijn dan een jaar. Ik weet niet zeker of de computer voor LPi ook zo mee te nemen is. Ben ik erg benieuwd naar, dus ik bel binnenkort even met Vialle. | |
gateway | vrijdag 25 september 2009 @ 19:56 |
quote:in een topic van 2,5 jaar oud??? | |
TheFreshPrince | vrijdag 25 september 2009 @ 20:02 |
quote:Volvo 940's willen héél goed op gas. Voordeel van de B230 motoren is dat je met klepstelplaatjes de kleppen stelt en dus goed het verloop kan zien van de kleppen. Ik haal gemiddeld 1 op 9,2 op LPG met een Volvo 740 (zelfde motor maar dan carburateur en iets lichter). Met een 940 is 1 op 8 tot 1 op 9 haalbaar. Kilometerstand is nu zo'n 325.000km en loopt nog steeds prima. Van welk jaar is je 940? | |
Sjabba | vrijdag 25 september 2009 @ 20:26 |
quote:Een 2.3 turbo IC Malmo automaat uit 96. 1e eigenaar en 176.000km. Alle erop en eraan. Pareltje!! Maar ik rijd erg weinig dus voorlopig is het nog niet interessant, ben wel benieuwd wat G4 in gaat houden. |