Ja, als je het laat doen door een erkend bedrijf, met alle vergunningen en veiligheidsvoorzieningen. En dat kost centen.quote:Op zondag 30 april 2006 17:54 schreef Sjabba het volgende:
Op gas rijden is wel legaal, zolang je het maar aanmeld toch?!? Of hoe zit dat met doorgeven/aanmelden en papieren. Je kan heus wel legaal op gas rijden.
Tuurlijk, tuurlijk. Ik zou een tank op je dak leggen, slangetje naar je motor en klaar. Veel gfoedkoper. Blijf je wel een beetje uit de buurt van bewoonde gebieden?quote:Euh, motormanagement aanpassen is elektronisch dus zoveel werk is dat niet hoor, kwestie van afstellen. Ik vind 2000,- nogal een bedrag daarvoor.
Nee. Zie Gouden Gids.quote:Is GasFX de enige mogelijkheid om legaal op gas te rijden?
Nee hoor.quote:Op zondag 30 april 2006 18:18 schreef BYM het volgende:
Feitelijk spreken we van de volgende aanpassingen :
Tank frame inbouwen, tank erop monteren, vulslang aanleggen naar buiten toe door de carrosserie heen, overdruk/lekkage slang door de carrosserie heen monteren, aanvoerleiding onder de auto aanleggen naar motorruimte toe, stroom naar de gastank aanleggen voor bediening van aanvoerleiding-relais, gasinschakelbedieing in het zitcompartinent inbouwen, verdamper inbouwen onder de motorkap, radiateur leidingen omleggen voor de verdamper, stroom leggen voor aansturing relais op de verdamper, gasinspuitventiel(en) inbouwen op de luchtinlaat van de motor........
Bij een benzinecarburateurmotor is het relatief gemakkelijk dan kan je gewoon de brandstof toevoer uitschakelen en dient je carburateur als luchtklep, bij een benzineinjektiemotor zullen inderdaad het motormanagement van de benzineinjektiemotor en de regeleenheid van lpg (g3 dan in dat geval) op elkaar aangesloten moeten worden om benzine tijdens rijden op lpg uit te schakelen.
Eenvoudig klusje dan toch ?
Geen wonder dat ze er dik geld voor vragen, is zéér specialistisch ook bv ivm lekkages en dergelijke.
Nogal vervelende toon in je berichten die overigens niet eens kloppen, zou van een moderator anders verwachten.quote:Op zondag 30 april 2006 17:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, als je het laat doen door een erkend bedrijf, met alle vergunningen en veiligheidsvoorzieningen. En dat kost centen.
[..]
Tuurlijk, tuurlijk. Ik zou een tank op je dak leggen, slangetje naar je motor en klaar. Veel gfoedkoper. Blijf je wel een beetje uit de buurt van bewoonde gebieden?
[..]
Nee. Zie Gouden Gids.
Voor prijzen ed zou ik eens wat gaan nasnuffelen in de gouden gids of telefoonboek, het kan enkele honderden euro's schelen, dus dat loont zich.quote:Op zondag 30 april 2006 21:41 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nogal vervelende toon in je berichten die overigens niet eens kloppen, zou van een moderator anders verwachten.
@Herr Flick, bedankt! Zijn er ook adressen bekend die goedkoop maar uiteraard wel gekeurd kunnen installeren? En hoeveel scheelt G2 met G3 in wegenbelasting?
Gewoon net als ik, wegenbelastingvrij op gas rijdenquote:Op zondag 30 april 2006 22:04 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Voor prijzen ed zou ik eens wat gaan nasnuffelen in de gouden gids of telefoonboek, het kan enkele honderden euro's schelen, dus dat loont zich.
Met G3 krijg je een korting op de belasting van 318 euro per jaar, dit heb je met een G2 installatie dus niet.
Zo genoeg gepraat over gas, ik ben er zelf geen voorstander van, maar als je er iets in ziet zitten dan wens ik je veel succes met je zoektocht en evt. installatie.
Hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op zondag 30 april 2006 22:38 schreef BYM het volgende:
[..]
Gewoon net als ik, wegenbelastingvrij op gas rijden![]()
oldtimertje... 25jaar of ouder.quote:
Hmm.. daar had ik even niet aan gedachtquote:
Je kunt wel fors besparen op brandstof.quote:wel rekening houden met meer onderhoud en een hoger brabdstofverbruik
Volgens mij is dat onzin, je mag elke installatie zelf inbouwen. Wél moet je hoe dan ook je auto bij de RDW laten keuren, terwijl inbouwstations dat zelf doen.quote:Op maandag 1 mei 2006 08:56 schreef Sometimes het volgende:
Een g3 installatie mag je niet zelf inbouwen, een G2 wel.
Anders geformuleerd: een zelf ingebouwde g3 installatie wordt een g2 installatie omdat niet voldaan is aan alle eisen.
klopt.quote:Op maandag 1 mei 2006 09:54 schreef Frezer het volgende:
[..]
Volgens mij is dat onzin, je mag elke installatie zelf inbouwen. Wél moet je hoe dan ook je auto bij de RDW laten keuren, terwijl inbouwstations dat zelf doen.
Overigens is het zo dat er geen G3 installaties beschikbaar zijn voor oudere auto's. Vanaf bouwjaar (ongeveer) 1995 is G3 mogelijk.
Nou dat mag je me dan eens uit gaan leggen hoe je dat wilt gaan doen, wel vergelijken met een jongere auto die op dezelfde brandstof rijd!quote:Op maandag 1 mei 2006 00:19 schreef Light het volgende:
[..]
[..]
Je kunt wel fors besparen op brandstof.
En olie is om in te bakken.quote:Op maandag 1 mei 2006 10:29 schreef Hyperdude het volgende:
Oja, gas is om te koken,
Toch is het zo, je kunt zelfs complete inbouwpakketten kopen. Ik denk dat je de regeltjes verkeerd hebt gelezen; alleen RDW erkende bedrijven mogen een gasinstallatie keuren.quote:Op maandag 1 mei 2006 10:30 schreef Sometimes het volgende:
Volgens de RDW mogen alleen door de RDW erkende bedrijven LPG installaties installeren (niet alleen voor G3 dus).
Dan zou het wel heel vreemd zijn als je als particulier je auto na eigen inbouw wel kunt laten keuren.
Of je gaat eens in op bv. mijn eerste argument ipv. te "miereneuken" over mijn matige grapje (met matige smiley)quote:
Ik vind een gemiddeld verbruik van 1 op 11 op LPG anders best zuinig ?quote:Op zondag 30 april 2006 23:52 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
oldtimertje... 25jaar of ouder.
wel rekening houden met meer onderhoud en een hoger brabdstofverbruik
geloof ik bij voorbaat nietquote:Op maandag 1 mei 2006 11:14 schreef BYM het volgende:
[..]
Ik vind een gemiddeld verbruik van 1 op 11 op LPG anders best zuinig ?
En idd, mijn auto is 6 dagen ouder dan ik, bijna 33 dus![]()
Ach, meer onderhoud, valt wel mee hoor, is eigenlijk een kwestie van er valt meer te hobbyen, van onderhoud is eigenlijk geen sprake als je z'n natje en droogje geregeld hebt......
Wat doe je hier, en waarom zit je niet op het oldtimeropelforum ?quote:Op maandag 1 mei 2006 11:44 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
geloof ik bij voorbaat niet
m'n oude ascona ('71) loopt op benzine max 1:10, en dan 90 km\u![]()
![]()
o, een 1200tje.quote:Op maandag 1 mei 2006 11:50 schreef BYM het volgende:
[..]
Wat doe je hier, en waarom zit je niet op het oldtimeropelforum ?(www.nl)
Mijn B Kadett 1.2s uit '73 doet op lpg 1op11 man, no shit.
Misschien je kleppen eens stellen, doet bij deze oude motoren echt wonderen!
Zo veel verstand heb ik er niet van, vandaar dus dat mierenneuken,quote:Op maandag 1 mei 2006 11:05 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Of je gaat eens in op bv. mijn eerste argument ipv. te "miereneuken" over mijn matige grapje (met matige smiley)
Kennlijk heb je verstand van gasinbouw. Loont het/is het verstandig om in een 14 jaar oude Galant LPG in te bouwen of niet?
Watjequote:
hij heeft gekeken naar gasFX, dus neem aan dat hij wel heeft aangegeven voor welke auto het systeem bedoel isquote:Op maandag 1 mei 2006 12:19 schreef ivosnivo het volgende:
Kan er eigenlijk wel een g3 tank in zo'n oude auto? Lijkt me niet, en dan ga je echt veel wegenbelasting betalen. Anders koop je gewoon een 2e hansje met een g3 tank.
OKquote:Op maandag 1 mei 2006 12:17 schreef Frezer het volgende:
[..]
Zo veel verstand heb ik er niet van, vandaar dus dat mierenneuken,.
Rekenprogrammatje. Verder zou ik het laten afhangen van huidige km-stand en of een Galant goed tegen LPG kan.
Ach, die pk"s ...., ik doe op de teller 145km/h, maar de gps zei 130 ofzo dusquote:Op maandag 1 mei 2006 12:08 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
o, een 1200tje.
ik heb een heuse 1600N die maar liefst 68pk levert!
maar liefst 8pk meer dan je kadett![]()
Das idd een flinke investering tov de waarde. Met oudere auto's is het sowieso gunstiger om gewoon een andere te zoeken mét LPG.quote:Op maandag 1 mei 2006 12:23 schreef Hyperdude het volgende:
Ikke niet![]()
(Op Autotrader kom je om in die dingen voor tussen de ¤1000 en ¤1500)
Dat is ook heel vreemd, zo vreemd, dat het niet eens klopt! Je mag wel degelijk zelf inbouwen. Als je het daarna laat keuren (= een wassen neus...) dan is alles volledig legaal. In Januari ben ik net bij de RDW geweest voor de keuring van mijn wagen die ik in eigen beheer op LPG gezet heb. (1e keer afkeur trouwens... de vulslang was een maandje te oud, deze mag slechts 1 jaar zijn.)quote:Op maandag 1 mei 2006 10:30 schreef Sometimes het volgende:
Volgens de RDW mogen alleen door de RDW erkende bedrijven LPG installaties installeren (niet alleen voor G3 dus).
Dan zou het wel heel vreemd zijn als je als particulier je auto na eigen inbouw wel kunt laten keuren.
Dus geen wassen neus...quote:Op maandag 1 mei 2006 16:21 schreef patje74 het volgende:
[..]
Dat is ook heel vreemd, zo vreemd, dat het niet eens klopt! Je mag wel degelijk zelf inbouwen. Als je het daarna laat keuren (= een wassen neus...) dan is alles volledig legaal. In Januari ben ik net bij de RDW geweest voor de keuring van mijn wagen die ik in eigen beheer op LPG gezet heb. (1e keer afkeur trouwens... de vulslang was een maandje te oud, deze mag slechts 1 jaar zijn.)
Laat ik het dan zo zeggen, het valt allemaal wel mee en de belangrijkste dingen die er gecheckt worden zijn de productidatum van de vulslang + afstand tussen de leidingklemmen. EN natuurlijk een controle op lekkage.quote:
En dat zou logisch moeten klinken omdat?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 01:48 schreef Sjabba het volgende:
Euh, ik ben niet van plan 2000,- euro in die bak van mij te investeren, zoals sommige hier vanuit gaan. Daarom juist dit topic?!?
Je kunt dat zelf toch ook nagaan? Koop gewoon een 2e hansje met een g3 installatie. Heb ik ook, bevalt perfect.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 13:51 schreef Sjabba het volgende:
Omdat sommige knurften hier de investering nogal hoog vinden voor mijn oude bak. Dat zijn nogal nutteloze opmerkingen omdat ik juist vraag naar goedkopere alternatieven.
en jij geraakt door de keuring?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:55 schreef ivosnivo het volgende:
[..]
Je kunt dat zelf toch ook nagaan? Koop gewoon een 2e hansje met een g3 installatie. Heb ik ook, bevalt perfect.
Nee, mijn topic gekickt door Turq...quote:
10 jaar en de tank kun je opnieuw laten keuren. Dan wordt er een nieuw jaartal in de tank geslagen en krijg je er nieuwe papieren bij.quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:11 schreef patje74 het volgende:
Als je de installatie telkens meeneemt naar een andere auto, zul je diverse onderdelen wel telkens nieuw moeten aanschaffen. De tank mag geloof ik 1,5 jaar oud zijn en de vulslang niet ouder dan een jaar, ook zul je een verse leiding onder de auto door moeten trekken. Al met al blijven er dus wel een aantal recyclebare onderdelen over, maar een compleet plug and play systeem is op legale wijze onmogelijk.
Tenzij de RDW zijn regels heeft aangepast natuurlijk...
in een topic van 2,5 jaar oud???quote:Op donderdag 24 september 2009 20:16 schreef Turquaz52 het volgende:
tvp
Volvo 940's willen héél goed op gas.quote:Op donderdag 24 september 2009 21:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee, mijn topic gekickt door Turq...
En nog een keer nee omdat ik inmiddels als wel 5 auto's verder ben....
En een klein beetje ja omdat ik nu een Volvo 940 rijd en die in de toekomst misschien op gas wil, maar voorlopig vind ik de investering te hoog (net als het benzine verbruik)
Een 2.3 turbo IC Malmo automaat uit 96. 1e eigenaar en 176.000km. Alle erop en eraan. Pareltje!!quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volvo 940's willen héél goed op gas.
Voordeel van de B230 motoren is dat je met klepstelplaatjes de kleppen stelt en dus goed het verloop kan zien van de kleppen.
Ik haal gemiddeld 1 op 9,2 op LPG met een Volvo 740 (zelfde motor maar dan carburateur en iets lichter).
Met een 940 is 1 op 8 tot 1 op 9 haalbaar.
Kilometerstand is nu zo'n 325.000km en loopt nog steeds prima.
Van welk jaar is je 940?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |