abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 april 2006 @ 17:32:58 #1
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_37430349
Ik weet dat gasFX er is maar dat kost zo'n 2 a 3 duizend euro. Nu vraag ik me af. Dat kan toch wel goedkoper, zo grote aanpassing is dat niet. En hoe zit dat met de wegenbelasting?

Het betreft een Galant 2.0 uit '92.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_37430709
het is niet legaal anders en je krijgt hem dan ook niet door de keuring
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  zondag 30 april 2006 @ 17:48:57 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_37430734
Zo'n grote aanpassing is dat niet? nee hoor, je hele motormanagement hoeft alleen maar opnieuw ingesteld te worden, meer niet
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 30 april 2006 @ 17:54:13 #4
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_37430856
Op gas rijden is wel legaal, zolang je het maar aanmeld toch?!? Of hoe zit dat met doorgeven/aanmelden en papieren. Je kan heus wel legaal op gas rijden.

Euh, motormanagement aanpassen is elektronisch dus zoveel werk is dat niet hoor, kwestie van afstellen. Ik vind 2000,- nogal een bedrag daarvoor.

Is GasFX de enige mogelijkheid om legaal op gas te rijden?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  zondag 30 april 2006 @ 17:56:08 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_37430898
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:54 schreef Sjabba het volgende:
Op gas rijden is wel legaal, zolang je het maar aanmeld toch?!? Of hoe zit dat met doorgeven/aanmelden en papieren. Je kan heus wel legaal op gas rijden.
Ja, als je het laat doen door een erkend bedrijf, met alle vergunningen en veiligheidsvoorzieningen. En dat kost centen.
quote:
Euh, motormanagement aanpassen is elektronisch dus zoveel werk is dat niet hoor, kwestie van afstellen. Ik vind 2000,- nogal een bedrag daarvoor.
Tuurlijk, tuurlijk. Ik zou een tank op je dak leggen, slangetje naar je motor en klaar. Veel gfoedkoper. Blijf je wel een beetje uit de buurt van bewoonde gebieden?
quote:
Is GasFX de enige mogelijkheid om legaal op gas te rijden?
Nee. Zie Gouden Gids.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 30 april 2006 @ 18:18:26 #6
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_37431439
Feitelijk spreken we van de volgende aanpassingen :
Tank frame inbouwen, tank erop monteren, vulslang aanleggen naar buiten toe door de carrosserie heen, overdruk/lekkage slang door de carrosserie heen monteren, aanvoerleiding onder de auto aanleggen naar motorruimte toe, stroom naar de gastank aanleggen voor bediening van aanvoerleiding-relais, gasinschakelbedieing in het zitcompartinent inbouwen, verdamper inbouwen onder de motorkap, radiateur leidingen omleggen voor de verdamper, stroom leggen voor aansturing relais op de verdamper, gasinspuitventiel(en) inbouwen op de luchtinlaat van de motor........


Bij een benzinecarburateurmotor is het relatief gemakkelijk dan kan je gewoon de brandstof toevoer uitschakelen en dient je carburateur als luchtklep, bij een benzineinjektiemotor zullen inderdaad het motormanagement van de benzineinjektiemotor en de regeleenheid van lpg (g3 dan in dat geval) op elkaar aangesloten moeten worden om benzine tijdens rijden op lpg uit te schakelen.


Eenvoudig klusje dan toch ?
Geen wonder dat ze er dik geld voor vragen, is zéér specialistisch ook bv ivm lekkages en dergelijke.
Speak only if it improves upon the silence....
pi_37434506
Zelf een G3 installatie inbouwen is niet eens mogelijk, dat mag alleen door erkende inbouwstations.

Bij gewone - niet G3 - systemen kan het dacht ik nog wel, maar door de extra hoeveelheid wegenbelasting die je daarvoor moet betalen is dat toch echt minder interessant.

Overigens kost inbouw bij Gasfx 1895 euro, en krijg je 200 euro terug via korting op de brandstof (wel verplicht BK-gas tanken). Netto prijs die overblijft: 1695 euro...
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_37435870
wat BYM zegt een gassysteem moet volgens richtlijnen ingebouwd worden. Als je de regels niet kent ga je snel de boot in. En je moet elk ingebouwd systeem laten keuren

maar vialle is niet het enige systeem in nederland. je zou ook eens kunnen kijken naar Prins autogasystemen en TeleflesGFI systemen. En geloof dat land hartog ook nog leverbaar is
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zondag 30 april 2006 @ 20:59:25 #9
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_37436115
quote:
Op zondag 30 april 2006 18:18 schreef BYM het volgende:
Feitelijk spreken we van de volgende aanpassingen :
Tank frame inbouwen, tank erop monteren, vulslang aanleggen naar buiten toe door de carrosserie heen, overdruk/lekkage slang door de carrosserie heen monteren, aanvoerleiding onder de auto aanleggen naar motorruimte toe, stroom naar de gastank aanleggen voor bediening van aanvoerleiding-relais, gasinschakelbedieing in het zitcompartinent inbouwen, verdamper inbouwen onder de motorkap, radiateur leidingen omleggen voor de verdamper, stroom leggen voor aansturing relais op de verdamper, gasinspuitventiel(en) inbouwen op de luchtinlaat van de motor........


Bij een benzinecarburateurmotor is het relatief gemakkelijk dan kan je gewoon de brandstof toevoer uitschakelen en dient je carburateur als luchtklep, bij een benzineinjektiemotor zullen inderdaad het motormanagement van de benzineinjektiemotor en de regeleenheid van lpg (g3 dan in dat geval) op elkaar aangesloten moeten worden om benzine tijdens rijden op lpg uit te schakelen.


Eenvoudig klusje dan toch ?
Geen wonder dat ze er dik geld voor vragen, is zéér specialistisch ook bv ivm lekkages en dergelijke.
Nee hoor.

Een injectiemotor hoeft geen G3 installatie te hebben, de vele malen eenvoudigere G2 installatie voldoet ook prima, alleen betaal je hier meer wegenbelasting over.

Een gasinstallatie inbouwen is niet moeilijk, je moet alleen goed opletten op de regeltjes die de RDW voorschrijft, je mag een installatie gewwon zelf monteren, en daarna je auto aanbieden bij de RDW voor een keuring.

Zo kun je met een 2ehandse installatie al gauw goedkoop op gas gaan rijden, maar je tank mag bijvoorbeeld niet ouder zijn dan 10 jaar(datum staat erin geslagen).Een nieuwe verdamper is wel altijd raadzaam, vaak als de oude een tijdje droog ligt, dan scheurt nogal; vlug het membraam.

Het uitschakelen van de injectoren bij een injectie is niets meer dan het knippen/doorverbinden van een draadje.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  zondag 30 april 2006 @ 21:41:06 #10
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_37437536
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, als je het laat doen door een erkend bedrijf, met alle vergunningen en veiligheidsvoorzieningen. En dat kost centen.
[..]

Tuurlijk, tuurlijk. Ik zou een tank op je dak leggen, slangetje naar je motor en klaar. Veel gfoedkoper. Blijf je wel een beetje uit de buurt van bewoonde gebieden?
[..]

Nee. Zie Gouden Gids.
Nogal vervelende toon in je berichten die overigens niet eens kloppen, zou van een moderator anders verwachten.

@Herr Flick, bedankt! Zijn er ook adressen bekend die goedkoop maar uiteraard wel gekeurd kunnen installeren? En hoeveel scheelt G2 met G3 in wegenbelasting?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  zondag 30 april 2006 @ 22:04:02 #11
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_37438310
quote:
Op zondag 30 april 2006 21:41 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nogal vervelende toon in je berichten die overigens niet eens kloppen, zou van een moderator anders verwachten.

@Herr Flick, bedankt! Zijn er ook adressen bekend die goedkoop maar uiteraard wel gekeurd kunnen installeren? En hoeveel scheelt G2 met G3 in wegenbelasting?
Voor prijzen ed zou ik eens wat gaan nasnuffelen in de gouden gids of telefoonboek, het kan enkele honderden euro's schelen, dus dat loont zich.
Met G3 krijg je een korting op de belasting van 318 euro per jaar, dit heb je met een G2 installatie dus niet.

Zo genoeg gepraat over gas , ik ben er zelf geen voorstander van, maar als je er iets in ziet zitten dan wens ik je veel succes met je zoektocht en evt. installatie.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  zondag 30 april 2006 @ 22:38:50 #12
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_37439626
quote:
Op zondag 30 april 2006 22:04 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Voor prijzen ed zou ik eens wat gaan nasnuffelen in de gouden gids of telefoonboek, het kan enkele honderden euro's schelen, dus dat loont zich.
Met G3 krijg je een korting op de belasting van 318 euro per jaar, dit heb je met een G2 installatie dus niet.

Zo genoeg gepraat over gas , ik ben er zelf geen voorstander van, maar als je er iets in ziet zitten dan wens ik je veel succes met je zoektocht en evt. installatie.

Gewoon net als ik, wegenbelastingvrij op gas rijden


Dat van lpg op een injektiemotor wist ik niet, mijn chef bouwde die dingen altijd in
Speak only if it improves upon the silence....
pi_37440852
quote:
Op zondag 30 april 2006 22:38 schreef BYM het volgende:

[..]

Gewoon net als ik, wegenbelastingvrij op gas rijden
Hoe krijg je dat voor elkaar?
  zondag 30 april 2006 @ 23:52:19 #14
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_37442147
quote:
Op zondag 30 april 2006 23:11 schreef Light het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat voor elkaar?
oldtimertje... 25jaar of ouder.

wel rekening houden met meer onderhoud en een hoger brabdstofverbruik
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_37442902
quote:
Op zondag 30 april 2006 23:52 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

oldtimertje... 25jaar of ouder.
Hmm.. daar had ik even niet aan gedacht
quote:
wel rekening houden met meer onderhoud en een hoger brabdstofverbruik
Je kunt wel fors besparen op brandstof.
  maandag 1 mei 2006 @ 08:56:15 #16
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_37445601
Een g3 installatie mag je niet zelf inbouwen, een G2 wel.

Anders geformuleerd: een zelf ingebouwde g3 installatie wordt een g2 installatie omdat niet voldaan is aan alle eisen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 1 mei 2006 @ 09:54:47 #17
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37446448
quote:
Op maandag 1 mei 2006 08:56 schreef Sometimes het volgende:
Een g3 installatie mag je niet zelf inbouwen, een G2 wel.

Anders geformuleerd: een zelf ingebouwde g3 installatie wordt een g2 installatie omdat niet voldaan is aan alle eisen.
Volgens mij is dat onzin, je mag elke installatie zelf inbouwen. Wél moet je hoe dan ook je auto bij de RDW laten keuren, terwijl inbouwstations dat zelf doen.

Overigens is het zo dat er geen G3 installaties beschikbaar zijn voor oudere auto's. Vanaf bouwjaar (ongeveer) 1995 is G3 mogelijk.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_37446561
quote:
Op maandag 1 mei 2006 09:54 schreef Frezer het volgende:

[..]

Volgens mij is dat onzin, je mag elke installatie zelf inbouwen. Wél moet je hoe dan ook je auto bij de RDW laten keuren, terwijl inbouwstations dat zelf doen.

Overigens is het zo dat er geen G3 installaties beschikbaar zijn voor oudere auto's. Vanaf bouwjaar (ongeveer) 1995 is G3 mogelijk.
klopt.

en anders bouw je het systeem in met vleugelmoeren en ga je rijden op zwart gas goedkoper kan niet en voor de APK haal je de verdamper er even uit. ken mensen genoeg die dat doen, zelfs eentje met een diesel
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 1 mei 2006 @ 10:04:22 #19
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_37446624
quote:
Op maandag 1 mei 2006 00:19 schreef Light het volgende:

[..]


[..]

Je kunt wel fors besparen op brandstof.
Nou dat mag je me dan eens uit gaan leggen hoe je dat wilt gaan doen, wel vergelijken met een jongere auto die op dezelfde brandstof rijd!



in het algemeen is een oldtimer rijden nog altijd duurder dan een goedkoop klein benzine/diesel/gasauto.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_37446854
-laat maar-
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 1 mei 2006 @ 10:29:13 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_37447128
Hoeveel geld wil je eigenlijk investeren in een Galant uit '92?
Een gasinstalatie van ¤2000 is meer waard dan de hele otoo? Als er een ander(duur) onderdeel kapot gaat heb je een probleem.

Oja, gas is om te koken, en die gaslucht die je soms ruikt bij voorbijrijdende amerikanen/mercedessen is dat lekkage of onverbrand gas? Enigszins deskundige inbouw lijkt mij toch wel verstandig

[ Bericht 4% gewijzigd door Hyperdude op 01-05-2006 10:38:32 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 1 mei 2006 @ 10:30:28 #22
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_37447149
Volgens de RDW mogen alleen door de RDW erkende bedrijven LPG installaties installeren (niet alleen voor G3 dus).

Dan zou het wel heel vreemd zijn als je als particulier je auto na eigen inbouw wel kunt laten keuren.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 1 mei 2006 @ 10:54:47 #23
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37447634
quote:
Op maandag 1 mei 2006 10:29 schreef Hyperdude het volgende:
Oja, gas is om te koken,
En olie is om in te bakken.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  maandag 1 mei 2006 @ 10:57:24 #24
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37447689
quote:
Op maandag 1 mei 2006 10:30 schreef Sometimes het volgende:
Volgens de RDW mogen alleen door de RDW erkende bedrijven LPG installaties installeren (niet alleen voor G3 dus).

Dan zou het wel heel vreemd zijn als je als particulier je auto na eigen inbouw wel kunt laten keuren.
Toch is het zo, je kunt zelfs complete inbouwpakketten kopen. Ik denk dat je de regeltjes verkeerd hebt gelezen; alleen RDW erkende bedrijven mogen een gasinstallatie keuren.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  maandag 1 mei 2006 @ 11:05:01 #25
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_37447868
http://www.rdw.nl/nl/voer(...)lpg_installaties.htm

Ik had de tekst al zo goed als letterlijk overgenomen...

Dat je iets kunt kopen wil nog niet zeggen dat je er ook mee verder kunt. Je kunt ook opvoersetjes voor bromfietsen kopen, je mag ze alleen niet gebruiken.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')