abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37422393
as. dinsdag komt bij mij de stucadoor de gehele woonkamer stucen. dwz muren en plafond.

Nu heb ik zelf de gedachte om de twee lichtpunten, daar waar de draadjes door het plfond komen. weg te halen. Op die manier krijg ik een compleet strak plafond.

Zodra nu alles klaar is en ik de kamer heb ingericht kan ik dan altijd nog precies op de plek waar ik een lamp wil ophangen een gaatje maken om de draden er doroheen te halen. Dit doe ik dan door op die gewenste plek een klein gaatje te boren en die plek door de vloer van de bovenliggende kamer (tapijt op de grond) op te zoeken en daar de draad naar toe te leiden.

Is dit aan te raden of gaat dit straks geheid fout en kan ik dus beter nu al bepalen waar de lamp(en) moet(en) komen te hangen.

Iemand ervaring hier mee ?
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_37422578
Ik neem aan dat er centraaldozen zitten? Deze moeten in principe bereikbaar blijven. Je zou er evt. een deksel op kunnen doen en mee stucen maar schrijf dan de exacte maten op waar de dozen te vinden zijn maar ik ben hier geen voorstander van.
Je kan er ook een klemveerdeksel indoen en mee laten stucen, je ziet dan een klein rond schijfje in je stucwerk.
pi_37422727
quote:
Op zondag 30 april 2006 12:02 schreef Ron321 het volgende:
Ik neem aan dat er centraaldozen zitten? Deze moeten in principe bereikbaar blijven. Je zou er evt. een deksel op kunnen doen en mee stucen maar schrijf dan de exacte maten op waar de dozen te vinden zijn maar ik ben hier geen voorstander van.
Je kan er ook een klemveerdeksel indoen en mee laten stucen, je ziet dan een klein rond schijfje in je stucwerk.
Heb ik idd overwogen

Reden om tot mijn idee te komen is echter dat tussen de vloer van de bovenliggende kamers en dit plafon nog ijzeren pijpjes lopen die ook vervangen moeten worden.Die kamers hebben van die oude planken vloeren waar ik dan een paar luikjes in maak.

Daarbij zitten die lichtpunten bijna nooit op de plek waar je ze later nadat je hebt ingericht de lamp wilt hebben.
Dan krijg je van die strips die over je plafond lopen....

De kamers erboven moet ik nog gaan aanpakken, weinig tijd gehad enzo en ook de bedrading daar... Al met al om die reden dus mijn idee... de hamvraag alleen, ga ik dan op die manie rstraks mijn vers gestucte plafond naar z'n grootje helpen ?
pi_37422815
Ik heb ze dichtgemaakt, maar op de plek een klein puntje met een spijker gezet.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 30 april 2006 @ 12:17:22 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_37422912
quote:
Op zondag 30 april 2006 12:13 schreef longinus het volgende:
Ik heb ze dichtgemaakt, maar op de plek een klein puntje met een spijker gezet.
Daar zal de stucadoor je dankbaar voor zijn
censuur :O
pi_37422978
spijker erin doen zal de stucadoor me idd niet in dank afgaan nemen.

Nope, het idee is om zdra de woonkamer is ingericht en het lichtpunt bepaald is, op die plek een gaatje te boren door het plafond. Vervolgens ff het tapijt te lichten in de slaapkamer erboven en daar dan de stroom naar toe te brengen.

Het lijkt mij een prima idee, maar wil er straks geen stukje in klusblunders over hoeven te schrijven....
pi_37423032
quote:
Op zondag 30 april 2006 12:20 schreef Gompy58 het volgende:
spijker erin doen zal de stucadoor me idd niet in dank afgaan nemen.

Nope, het idee is om zdra de woonkamer is ingericht en het lichtpunt bepaald is, op die plek een gaatje te boren door het plafond. Vervolgens ff het tapijt te lichten in de slaapkamer erboven en daar dan de stroom naar toe te brengen.

Het lijkt mij een prima idee, maar wil er straks geen stukje in klusblunders over hoeven te schrijven....
Spijker erin doen, dat heb ik niet gezegt, je noet een klein puntje net een spijker op die plek maken, een klein putje als dat duidelijker is.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 30 april 2006 @ 12:25:52 #8
48773 Icefire1971
Useravatariconpictogram
pi_37423090
quote:
Op zondag 30 april 2006 11:53 schreef Gompy58 het volgende:
Zodra nu alles klaar is en ik de kamer heb ingericht kan ik dan altijd nog precies op de plek waar ik een lamp wil ophangen een gaatje maken om de draden er doroheen te halen. Dit doe ik dan door op die gewenste plek een klein gaatje te boren en die plek door de vloer van de bovenliggende kamer (tapijt op de grond) op te zoeken en daar de draad naar toe te leiden.
Niet doen.
Hoe wil je die lampen dan aan en uit doen.
En een snoer (naar een stopcontact) onder het tapijt in de bovenliggende slaapkamer lijkt me ook geen slim/veilig idee ("schat, loop jij even naar boven om hier het licht aan te doen?").

Waarom reken je nu niet al uit waar de plafondlampen moeten komen (wil je die uberhaupt) en leg je nieuwe leidingen aan.

Gebruik iig van die kapjes (zoals hierboven al genoemd) als je de boel laat dichtstucen. Dan kun je het altijd weer ongedaan maken.
Life in the so-called space age.
  Moderator zondag 30 april 2006 @ 13:10:47 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_37424215
Een centraaldoos moet in principe altijd in het zicht blijven in verband met mogelijke storingen; af willen kopelen van aansluitpunten in de ruimte van de rest van de ruimte

Ook dient een centraaldoosdeksel als ophangpunt voor een lamp (Er zit zo'n mooi handig haakje aan waar jij je 4 kg zware lamp mooi aan op kunt hangen zonder dat het plafond naar beneden komt )

Dus hoe wou je achteraf :

A) Zonder schade in je spac plafond boren ?
B) Daar achteraf een aansluitpunt maken ?
C) Daar uberhaupt een lamp fatsoenlijk op willen kunnen hangen ?

pi_37424901
@vonkeboer....

euh, dat wat jij nu beschrijft is een euh... mooie theorie

Bij mij zit dat er allemaal niet.. Boven althans NOG niet. Tussen plafond en vloer lopen nu alleen 2 ijzeren pijpjes naar een bepaald punt in het plafond...
In de draagbalk zit een grote spijker om een lamp aan te hangen......
Verdeel doos.... nope...
De woonkamer is nu kwa wcd helemaal gedaan. naast de deur zit (en zat)een dubbelle schakelaar die die 2 lichtpunten bediend. Daar zitten iig goede koperen kabels in, 2,5 dcm2 (?) Die kabels zitten echter in die ijzeren pijpjes en zitten losjes aan de balken tussen vloer en plafond. Die kunnen straks in mijn ogen dus gewoon worden verplaatst en aangesloten worden op zo'n centraaldoos die ik dan op de juiste plek kan bevestigen. Op DIE plek wil ik dan dus dat gaatje door het plafond maken. De doos wordt geplaatst door de vloer van de kamer erboven. Dat gaatje wordt dus niet groter dan nodig is om haakje en draad door te krijgen. ( 3cm diameter ofzo)

aanvulling voor vonkenboer

De woonkamer is nu verdeeld in 2 groepen. vanuit 6 uur gaan ze de kamer rond en stoppen op 12 uur. 2 keer 1 groep dus. Dit omdat als er een stop doorslaat je dan in die kamer niet direct helemaal zonder spanning zit is zijn redenatie. Boven het halletje is er een gaatje gemaakt naar de stoppenkast. In de stoppenkast komen nu dus 2 pvc pijpje snaar beneden. Straks gaan die dus worden aangesloten op die stoppenkast. als groep 1 en 2.

Vanuit de stoppenkast lopen groep 3 en 4 helemaal naar boven. een van die 2 voorziet halverwege de keuken van stroom en gaat verder ( kook op gas). Ze komen weer samen op de waskamer, waar dus droger en wasmachine staan.
Welke groep de slaapkamers van stroom voorzien is de electra boer wel duidelijk geloof ik, mij nog niet
Op deze manier kan ik dus droger en wasmachine probleemloos tegelijk draaien. Daarnaast heb ik nog 1 groep over die niet in gebruik is en waar ik dus nog alle kanten mee op kan.

De persoon die dit voor me doet is iig gecertificeerd vonkenman geweest maar gestopt (ivm gezondheid )
We hebben afgesproken dat we van beneden naar boven werken in dit geval. Dus idd eerst de woonkamer en dan verder kijken. Voordat hij begon wilde hij perse eerst alles in kaart hebben wat waar aan vast gekoppeld was door voorgaande klusvogels. Dit om te voorkomen dat er straks een kabeltje ergens los ligt waar 220 op staat... is zo slordig he...

[ Bericht 22% gewijzigd door Gompy58 op 30-04-2006 13:50:19 ]
pi_37425253
jij hebt een normaaldoossysteem, je kan zelf bepalen waar je je lichtpunt maaktzoals je zelf al bedacht had, de buizen lopen toch door het houten-balken plafond...

ik zou gewoon de stalen buizen die er nu zitten weg halen en dan gewoon vanaf de doos waar e vandaan komen een nieuwe buis naar de lichtpunten doen.... draad erin, weer opnieuw aansluiten en klaar.....

niet alle huizen hebben een centraaldoossysteem.....
  zondag 30 april 2006 @ 13:59:36 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37425452
Zij die kabeltjes onder die vloerbedeking ook niet erg kwetsbaar?

Daarnaast zo ik de centraal dozen nooit dicht maken.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37425539
quote:
Op zondag 30 april 2006 13:59 schreef Martijn_77 het volgende:
Zij die kabeltjes onder die vloerbedeking ook niet erg kwetsbaar?

Daarnaast zo ik de centraal dozen nooit dicht maken.
Je hebt het anders begrepen dan ik bedoelde ws. De kabels worden geplaatst in pvc buizen TUSSEN vloer en plafond.

Dus in de slaapkamer BOVEN de woonkamers waar het om gaat maak ik "luikjes" in de houtenplanken vloer tussen 2 draagbalken in. Luikje weer dicht en voila houtenvloer is weer vlak. Daar gaat van dat groene platen spul op en daaroverheen tapijt. Mocht ik nu in de toekomst toch iets willen veranderen, dan hoe ik alleen het tapijt open te slaan...
Kabels lopen niet tussen vloer en tapijt, daar heb je gelijk in, zou niet goed zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')