quote:
HANS KAZĀN onthult na twintig jaar zijn best bewaarde geheim. De populaire goochelaar gebruikte zijn trucs om de uitslag van Prijzenslag te manipuleren. Pas nu hij een punt achter zijn televisiecarričre zet, durft de illusionist te vertellen dat hij de kwade genius achter de enorme prijzenregen in het populaire programma was.
Dit weekeinde sluit Hans Kazān na dertig jaar zijn carričre op de Nederlandse televisie af. De goochelaar had bij zijn afscheid zelf de regie in handen. „Binnen vijf minuten was de beslissing genomen. Er was geen aanleiding. Iedereen was verbaasd. Met het illusionistentrio Oscar, Renzo & Mara hadden we net weer een nieuwe, 7delige serie magieshows afgerond.” Daarvan is vanavond de allerlaatste aflevering te zien.
Bij Hans Kazāns programma Prijzenslag gingen er wel heel veel hoofdprijzen, zoals koelkasten en auto’s, de deur uit. In plaats dat er vier grote prijzen vielen, werd plotseling het dubbele aan hoofdprijzen verdeeld. Hoofdpijn kreeg producent John de Mol ervan. Hij stelde een onderzoek in. Hoe kon er zo vaak de juiste prijs van de bewuste keuken of breedbeeldtelevisie worden genoemd?
Statistisch gezien was het gewoon niet mogelijk. Er waren rekensommen en tabellen voor: per maand mochten er ongeveer vier hoofdprijzen de studio verlaten. Maar acht?! Dat was veel te veel. Iedereen achter de schermen bij het programma werd verdacht van het laten uitlekken van de juiste antwoorden. Maar niemand dacht aan Hans Kazān...
Hij vertelt: „Er waren soms kandidaten bij die ik écht een prijs gunde. Mensen waarvan je merkte dat ze het nodig hadden. Dat waren altijd mannen of vrouwen die het niet al te breed hadden. Aangezien ik de antwoorden wist, kon ik ze af en toe helpen en als Sinterklaas hun wensen vervullen.”
Hans legt uit: „Natuurlijk kon ik niet hardop voorzeggen of influisteren. Door middel van buikspreken gaf ik soms een hint in de goede richting. Terwijl het publiek de kandidaat luidkeels goede raad toeschreeuwde, riep ik met mijn buikspreekstem en zonder mijn lippen te bewegen het goede antwoord. Sommige kandidaten zag je dan opeens heel vreemd opkijken omdat ze van heel dichtbij die stem ’uit het niets’ hoorden. Je zag ze met een verwonderde blik denken: Waar komt die rare stem nou zo onverwacht vandaan? Maar als ze goed luisterden, gingen ze er wel met de breedbeeldtelevisie vandoor!”
De illusionist heeft er geen spijt van: „Voor mijn gevoel deed ik het juiste ding en ook voor het succes van onze show was het uiteindelijk een goede zaak.”
bronGeweldig
![]()
.