Mijn eerste Pecha Kucha ervaring...Ergens begin maart werd ik via via uitgenodigd voor pecha kucha in Cinerama in Rotterdam. Geen idee hebbend wat het was. Daar aangekomen bleek er een grote rij te staan en bordjes uitverkocht... Nog altijd had ik dus geen idee wat ik gemist had.
Totdat ik vorige week hoorde van een vriend uit Tokyo dat er nu ook Pecha Kucha in Rotterdam is en ik daar zeker naar toe moest. Zo gezegd, zo gedaan. Wederom een rij en uitverkocht, ditmaal bij Boijmans, maar in de rij had nog iemand een kaartje over dus nu wel naar binnen.
De street gallery van Boijmans was provisorisch omgebouwd tot presentatie / lounge ruimte met een DJ, een bar en wat banken. Op drie muren werden de beelden geprojecteerd.
Het publiek was het best te omschrijven als 'creative class' in de leeftijd 25-35. Daartussen een enkele bekende Rotterdammer als Ted Langenbach, en een aardige ons-kent-ons sfeer.
De presentaties dan... het blijft lastig om alles te herinneren. De verscheidenheid viel als eerst op. Van graffitikunst tot een wetenschappelijke verhandeling over de stedelijke groei in Lagos en van reclame voor een restaurant tot de reclamecampagne voor de Stadscamping. Creativiteit, dat straalde het in alle gevallen wel uit.
Enkele hoogtepunten:The Art of Urban Warfare - Graffitti kunst met plastic soldaatjes in groen, bruin en blauw.
http://www.rebelart.net/i0004.html Over de hele wereld spuiten de kunstenaars afbeeldingen van soldaten (met een voetstukje om ze op onschuldige plastic soldaatjes te laten lijken) om hun territoir af te bakenen. Enige probleem zijn de 'game officials' ofwel de mensen van de stadsreiniging die de soldaatjes nog wel eens verwijderen..
Een creatieve communicatie uiting voor de Stadscamping 2006 in Rotterdam.
Iedere bezoeker krijgt een plastic zak met daarop 'Geen Paniek'. In de zak zit een cassettespeler en cassettebandjes met daarop "wat te doen bij een meteorenregen, windhoos, wervelstorm, vulkaanuitbarsting en overstroming". Ieder van deze onderwerpen staat op een apart cassettebandje van een uur. De spreker ging in zijn tijd ook nog in op andere creatieve communicatie ideeën...
Daarna kwamen er nog veel verschillende onderwerpen aan bod; Ted Langenbach die vertelde over de verschillende formules in Now&Wow, een platenzaak die de twintig best verkopende LP's achterelkaar gezet had en wat kunst en architectuur onderwerpen. De avond werd afgesloten met een gratis vers biertjes van de sponsor IKI-beer
De locatie in Boijmans was enerzijds goed gekozen, maar het nodigde niet uit om rond te lopen tijdens de presentaties, wat wel de bedoeling is van dit 'social event'. Ook jammer was het dat maar een paar presentaties in het Engels werden gegeven, aangezien een groot deel van de aanwezigen geen Nederlands sprak en dus al voor de pauze afhaakte.
Al met al een interessante introductie van Pecha Kucha in Nederland en de volgende keer ga ik er zeker weer proberen bij te zijn