abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57023767
Inderdaad ja, dat is 'm, \vfill
pi_57023885
nvm...

[ Bericht 99% gewijzigd door Wouser op 27-02-2008 23:58:52 ]
pi_57030761
Ik dacht dat \vfill aan de paginarand ook weggegooid werd? Met \vspace*{\fill} kom je er dan wel.
pi_57032346
Stom misschien maar het houdt bij mij een beetje op bij het begin. Ik wil Latex gaan gebruiken op mijn nieuwe macbook, maar het Miktex wat ik altijd gebruikte op mijn PC werkt uiteraard niet....Nu heb ik al verschillende mac versies van TeX (packages whatever) op mijn computer gehad en niks is wat ik eigenlijk zocht...Wie heeft gewoon een duidelijke link en weet welke versie ik in godsnaam moet downloaden om gewoon weer wetenschappelijke artikelen te kunnen typen op mijn mac?

plz help!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_57033019
Ik heb zelf geen mac, maar zijn de aanwijzingen op http://www.ctan.org/starter.html niet wat je zoekt?
pi_57038118
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 12:34 schreef Norrage het volgende:
Stom misschien maar het houdt bij mij een beetje op bij het begin. Ik wil Latex gaan gebruiken op mijn nieuwe macbook, maar het Miktex wat ik altijd gebruikte op mijn PC werkt uiteraard niet....Nu heb ik al verschillende mac versies van TeX (packages whatever) op mijn computer gehad en niks is wat ik eigenlijk zocht...Wie heeft gewoon een duidelijke link en weet welke versie ik in godsnaam moet downloaden om gewoon weer wetenschappelijke artikelen te kunnen typen op mijn mac?

plz help!
Texshop werkt erg fijn
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  donderdag 28 februari 2008 @ 16:41:27 #282
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57038525
Ik gebruik zelf de distributie van MacTeX, welke okay werkt – doch ik type altijd in vim, niet in grafisch frontend. Voornoemde distro is denk ik ook de best ondersteunde.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57049255
ik zelf had inderdaad die mactex gedownload...kwam er gewoon niet helemaal uit....is allemaal best wel wat anders om een of andere reden dan voor windows..
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 29 februari 2008 @ 08:41:24 #284
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57053635
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 23:11 schreef Norrage het volgende:
ik zelf had inderdaad die mactex gedownload...kwam er gewoon niet helemaal uit....is allemaal best wel wat anders om een of andere reden dan voor windows..
Maar het is toch niet (veel) anders dan de installatie van andere mac-programma's? Ik heb trouwens nooit met MikTeX gewerkt, dus wat dat betreft kan ik je ook niet helpen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57056831
miktex heeft een bijzonder hippe functie die automatisch packages dowloadt als je ze nodig hebt. Zo heb je netto alles, maar hoef je niet meteen alles te installeren. Verder vond ik het lastig onder windows de koppeling met jabref aan de praat te krijgen, of de inverse en forward search met je dvi viewer. Is best handig om midden in een dvi te klikken en vervolgens op de goede plek in je texfiletje terecht te komen, of omgekeerd.

Ach, nog even en kile draait ook onder windows en osx...
pi_57066894
Hallo ik weer,

Heb een vraag waar ikzelf niet uitkom...

Ik heb op mijn titelblad een verticale lijn echter loopt deze niet helemaal door naar onderen wat ik wel wil hebben. Hij loopt maar door tot de content van het titelblad... ikzelf heb al verschillende dingen geprobeerd met de \vline \vrule en \rule functies maar niks heeft geholpen ook heb ik dan maar geprobeerd de content op te vullen met \vfull \vspace \fill alleen helaas lukte het mij niet (misschien dat ik het gewoon bagger heb opgemaakt maar dat terzijde... Iemand die me hierbij kan helpen?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
\documentclass{article}

\usepackage{graphicx}

\begin{document}

\begin{titlepage}

\hbox{

\mbox
         {
            \hspace{4pt}
          \includegraphics[scale=0.3, angle=90]{logo.png}
          \hspace{4pt}
        }

\vrule 
         \mbox{\hspace{1em}}

\vspace*{\fill}

\vtop
         {
            \begin{flushleft}

\Huge
               \textbf{De titel \\ van het verslag}
               \vspace{-2ex}
               \rule[14pt]{\textwidth}{0.5bp}
               \rule[15pt]{\textwidth}{5.5bp}

\vspace{-0.5cm}

\LARGE
               \textit{De ondertitel van het verslag}

\vspace{2cm}
               \large
               Datum: \textsl{\today}
               \vspace{0.5cm}

Door: \textsc{Achternaam}, Voornaam \\
               Begeleider: \textsc{Achternaam}, Voornaam 

\end{flushleft}
         }
      }

\end{titlepage}

\end{document}
  vrijdag 29 februari 2008 @ 19:50:09 #287
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57067973
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 19:06 schreef Wouser het volgende:
Hallo ik weer,

Heb een vraag waar ikzelf niet uitkom...

Ik heb op mijn titelblad een verticale lijn echter loopt deze niet helemaal door naar onderen wat ik wel wil hebben. Hij loopt maar door tot de content van het titelblad... ikzelf heb al verschillende dingen geprobeerd met de \vline \vrule en \rule functies maar niks heeft geholpen ook heb ik dan maar geprobeerd de content op te vullen met \vfull \vspace \fill alleen helaas lukte het mij niet (misschien dat ik het gewoon bagger heb opgemaakt maar dat terzijde... Iemand die me hierbij kan helpen?
[ code verwijderd ]
Hij is ingewikkeld! Maar, het probleem dat je hebt dat \fill niet werkt is omdat het in een hbox zit, en die sluit zich per definitie strak om z'n content heen. \fill introduceert in feite een witruimte die zo ver kan schalen als nodig! Dus, als het nodig is om de hele pagina te vullen, dan wordt dat gedaan. Maar nu zit het in een hbox, en die probeert zo klein mogelijk te zijn. \fill doet dus niets.

Wat je groter wilt maken is de box die door \vtop geïntroduceerd wordt. (Dit is in feite een vbox) dit kun je doen door te zeggen (met de precieze waarde moet je wat spelen, dit was bij mij de juiste):

\vtop to 545pt {
}

Dan zul je zien dat de contents van die box worden uitgelijnd in het midden (d.w.z. je titel en zo), dat kun je verhelpen door onderaan (na de \end{flushleft}) een \vspace*{\fill} te plaatsen (die ander kan weg).

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
\documentclass{article}
\usepackage{graphicx}
\begin{document}

\begin{titlepage}
      \hbox{
         \mbox{ \hspace{4pt} LOGO \hspace{4pt} }
         \vrule␣
         \mbox{\hspace{1em}}
         \vtop to  545pt
         {
            \begin{flushleft}
               \Huge
               \textbf{De titel \\ van het verslag}
               \vspace{-2ex}
               \rule[14pt]{\textwidth}{0.5bp}
               \rule[15pt]{\textwidth}{5.5bp}

\vspace{-0.5cm}

\LARGE
               \textit{De ondertitel van het verslag}

\vspace{2cm}
               \large
               Datum: \textsl{\today}
               \vspace{0.5cm}

Door: \textsc{Achternaam}, Voornaam \\
               Begeleider: \textsc{Achternaam}, Voornaam␣
            \end{flushleft}
            \vspace*{\fill}
         }
      }
   \end{titlepage}

\end{document}
  maandag 3 maart 2008 @ 14:56:43 #288
148823 znarch
ondertitel
pi_57127351
Stom vraagje weer wat ik zo 123 niet kan vinden

In mijn main document gaat het zo:

1
2
3
4
5
6
7
\input{./tex/hoofdstuk2.tex}
\input{./tex/hoofdstuk3.tex}
\begin{appendices}
\input{./tex/bijlage1.tex}
\input{./tex/bijlage2.tex}
\input{./tex/bijlage3.tex}
\end{appendices}

Maar op het moment dat de bijlages beginnen (in de inhoudsopgave en in de document), zegt hij Appendices, en niet Bijlages. Dit terwijl ik wel mijn babel package heb om alles in het nederlands te krijgen. Hoe zorg ik ervoor dat hij van Appendices gewoon Bijlages maakt?
  maandag 3 maart 2008 @ 15:13:19 #289
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57127670
quote:
Op maandag 3 maart 2008 14:56 schreef znarch het volgende:
Stom vraagje weer wat ik zo 123 niet kan vinden

In mijn main document gaat het zo:
[ code verwijderd ]

Maar op het moment dat de bijlages beginnen (in de inhoudsopgave en in de document), zegt hij Appendices, en niet Bijlages. Dit terwijl ik wel mijn babel package heb om alles in het nederlands te krijgen. Hoe zorg ik ervoor dat hij van Appendices gewoon Bijlages maakt?
Het is moeilijk gokken waar het probleem zit als je niet vertelt welke (relevante) packages je gebruikt m.b.t. dit probleem? Gebruik je appendix, of gebruik je memoir? Ik vermoed dat:

\renewcommand{\appendixpagename}{Bijlages}

En

\renewcommand{\appendixname}{Bijlage}

Die je uitvoert vóór de omgeving om het gewenste effect te hebben. Eventueel zou je nog kunnen proberen B"ylage te schrijven om een iets betere spatiëring van de i en j te krijgen, aangezien je aangeeft Babel te gebruiken.

Dit \renewcommand staat trouwens wel duidelijk in de documentatie beschreven.
  maandag 3 maart 2008 @ 15:20:39 #290
148823 znarch
ondertitel
pi_57127802
Renewcommand was ik van op de hoogte maar van de appendixname en appendixpagename niet : thx iig

Had het eigenlijk ook wel zelf gemakkelijk kunnen vinden ja

[ Bericht 53% gewijzigd door znarch op 03-03-2008 15:38:43 ]
pi_57170299
't Is lang geleden (goed teken denk ik) maar ik heb weer eens iets.

Kun je in een tabular omgeving een gewone regel tekst kwijt? Ik wil dus in een tabel (2 kolommen) een regel gewone tekst zetten (dus even tijdelijk de kolomstructuur negeren) en daarna weer verder met dezelfde tabel. Als ik de tabel afsluit en weer een nieuwe open komen de 2e kolommen natuurlijk niet onder elkaar. Ik kan de plaats van de 2e kolom wel forceren, maar het moet toch makkelijker kunnen zou ik zeggen..
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:51:21 #292
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57170356
Het gemakkelijkst is denk ik \multicolumn gebruiken.
pi_57170483
Jip, doe ik het voor. Niet helemaal ideaal omdat de tekst meerdere regels heeft, maar zo werkt het in ieder geval.
Senks Iblis.
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
  woensdag 5 maart 2008 @ 12:03:13 #294
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57170681
Je kunt in die ene kolom een \parbox neer zetten. Het nadeel is dat je handmatig de breedte moet opgeven. Dat is een beetje prutsen dus. Maar een \multicolumn{5}{l}{\parbox{5cm}{TEKST}} moet gewoon netjes afbreken.
pi_57234884
Ik heb weer een vraagje...

Ben nu bezig met me eigen template en nu heb ik een .cls bestand gemaakt... met o.a.

1
2
3
4
5
\newcommand{\titel}[1]{#1}
\renewcommand{\maketitle}{\begin{titlepage}   
   \textbf{blaat \titel blaat} \\
   \end{titlepage}
}

nu pas ik dit zo toe in me .tex bestand...

1
2
3
4
5
\documentclass{test}
\titel{Testing}
\begin{document}
\maketitle
\end{document}

Echter nu zijn er twee problemen...
1. \titel wordt op 1ste pagina geplaatst. Het lijkt erop dat de 2de regel in tex bestand gewoon meteen wordt gedisplayed.
2. \titel wordt niet gedisplayed in \maketitle maar commando doet wel gewoon want er wordt wel gewoon andere test die bij de commando \maketitle zit toegevoegd (blaat blaat) dus.

Iemand enig idee wat ik fout doe???
  zaterdag 8 maart 2008 @ 00:33:18 #296
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57235336
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 00:12 schreef Wouser het volgende:
Ik heb weer een vraagje...

Ben nu bezig met me eigen template en nu heb ik een .cls bestand gemaakt... met o.a.
[ code verwijderd ]

nu pas ik dit zo toe in me .tex bestand...
[ code verwijderd ]

Echter nu zijn er twee problemen...
1. \titel wordt op 1ste pagina geplaatst. Het lijkt erop dat de 2de regel in tex bestand gewoon meteen wordt gedisplayed.
2. \titel wordt niet gedisplayed in \maketitle maar commando doet wel gewoon want er wordt wel gewoon andere test die bij de commando \maketitle zit toegevoegd (blaat blaat) dus.

Iemand enig idee wat ik fout doe???
Ja, dat heb ik. :) En ik zal het ook vertellen. TeX werkt niet op de manier die jij lijkt aan te nemen. Als je:

1\newcommand{\titel}[1]{#1}

Doet, dan zeg je: Ik maak een nieuw commando titel, met één parameter, en het resultaat van dat commando is de eerste parameter. Tussen {#1} staat namelijk de substitutietekst. Je kunt bijvoorbeeld doen:

\newcommand{\benadruk}[1]{\textbf{#1}}, elke keer dat je dan \benadruk{ABC} schrijft wordt dit vervangen door \textbf{ABC} (wat dan ook weer vervangen wordt). Als we nu kijken naar wat jij hebt geschreven, krijg je dat \titel{Testing} direct wordt vervangen door {Testing}, ofwel Testing. Dat verklaart wat je ziet op de eerste pagina.

In je \maketitle gebeurt dit nu ook. Eigenlijk gebeurt het ietsje ingewikkelder, want blaat \titel blaat wordt gelezen als blaat \titel{b}laat (die titel grijpt automatisch de b van blaat als argument, omdat het commando \titel een argument wil) en dan wordt dat weer vervangen door simpelweg een b, en staat er dus blaat blaat.

Jij wilt titel echter als een soort variabele gebruiken. Het volgende zou kunnen:

1\newcommand{\titel}[1]{\def\mijntitel{#1}}

Als jij dan \titel{Testing} typt, wordt dit geëxpandeerd tot \def\mijntitel{#1}, dus er wordt een nieuw commando \mijntitel met als substitutietekst de eerste paramter gedefineerd. En dan krijg je in \maketitle:

1
2
3
4
\renewcommand{\maketitle}{\begin{titlepage}
   \textbf{blaat \mijntitel{} blaat} \\
   \end{titlepage}
}

Dit gebruikt dat ‘interne’ commando \mijntitel{}, wat, als \titel eerder opgegeven heeft, de substitutietekst ‘Testing’ heeft bijvoorbeeld.

Terzijde:
In .cls bestanden gebruik je meestal een @ in je commandonamen om ze ‘privé’ te maken, want die mag je in normale .tex-teksten niet gebruiken. Dan moet je eerst:
\makeatletter doen, en dan kun je commando’s met @ in de naam doen, en daarna doe je weer \makeatother om weer terug te gaan naar waar het niet mag. In jouw geval zou je dan b.v. \mijn@titel als interne naam kunnen gebruiken. Dit is vooral een conventie echter.
pi_57235914
Harstikke bedankt voor je uitleg denk dat ik het nu wel begrijp ga het morgen testen (is een beetje laat namelijk ) zal het resultaat wel even posten. Alvast harstikke bedankt
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:09:29 #298
148823 znarch
ondertitel
pi_57240504
Wederom een vraagje tussendoor. Het valt mij enorm op dat ik bij (bijna) all mijn tabellen de volgende waarschuwing in mijn console krijg:

Underfull \hbox (badness 10000) in paragraph at lines 5--19

Nu heb ik opgezocht dat de error betekend maar ik wordt er verder niet veel wijzer van. Mijn tekst in die tabellen ziet er soms ook gewoon vreemd uit.

Wat is nu de beste optie, tekst anders schrijven ? (niet altijd een optie). \sloppy ? of aangeven waar hij mijn tekst af mag breken ?
  zaterdag 8 maart 2008 @ 13:08:54 #299
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57241639
Zou je een voorbeeld van zo'n tabel kunnen geven? Wat voor kolommen gebruik je? Ook p-kolommen?
  zaterdag 8 maart 2008 @ 13:35:47 #300
148823 znarch
ondertitel
pi_57242240
Ik zal de code pasten zodra hij weer werkt, heel texshop flipt hem momenteel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')