abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56128383
Waar ik het met Iblis hierboven ergens al over had: Ik heb een licht getweakte mathpazo aanstaan. Met oldstyle numbering en uwp classico als schreefloze tegenhanger. Vind hem mooi genoeg om mn hele desktop in die stijl te zetten
Ik kan me op zich wel voorstellen dat je het math lettertype van mathpazo niet heel mooi vindt; ik zou er ook geen losse formules in maken maar in combinatie klopt het weer wel heel goed. Alternatief is natuurlijk gewoon palatino gebruiken; dan heb je de standaard computer modern als math font.
pi_56128903
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 13:38 schreef thijsdetweede het volgende:
Waar ik het met Iblis hierboven ergens al over had: Ik heb een licht getweakte mathpazo aanstaan.
Weet ik, daar had ik hem vandaan

Inmiddels staat ie tijdelijk op palatino, en ik moet zeggen dat ik dat de beste optie tot nu toe vind. Nu nog iets moois verzinnen voor de definities (want laten we wel zijn, dat die standaard in italics staan is toch niet al te fraai) en dan kijk ik over een tijdje weer wel eens wat ik er van vind.

Bedankt voor de tips in ieder geval, fijn om eens ergens op FoK! iets te vragen zonder meteen antwoorden als "Google eens, lamzak" naar je hoofd geslingerd te krijgen..
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
  vrijdag 18 januari 2008 @ 14:11:11 #253
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56129261
Het is eigenlijk zeer gebruikelijk dat definities cursief gezet worden, ik weet ook niet precies waarom. Als je 't wilt veranderen kun je echter amsthm gebruiken, welke ook het commando \newtheoremstyle kent, maar dat wordt niet zo goed uitgelegd in de docs, doch hier is wel een en ander te vinden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56129725
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 14:11 schreef Iblis het volgende:
Het is eigenlijk zeer gebruikelijk dat definities cursief gezet worden, ik weet ook niet precies waarom. Als je 't wilt veranderen kun je echter amsthm gebruiken, welke ook het commando \newtheoremstyle kent, maar dat wordt niet zo goed uitgelegd in de docs, doch hier is wel een en ander te vinden.
Die had ik al! Maar wederom bedankt.

Op zich vind ik het niet zozeer lelijk dat het cursief moet, maar het verschil met mathmode wordt dan zo klein.

Hier staat bijvoorbeeld in een definitie "...,with $A$ a $k \times n$ matrix". Zo lijkt het net alsof die kleine a ook iets van een variabele is, terwijl het gewoon het woordje "a" is. Ik denk dat ik het in gewone letters laat staan, en dan een klein beetje ingesprongen. Maar daar kom ik met \newtheoremstyle wel uit.

Thanks again!
  vrijdag 18 januari 2008 @ 14:38:44 #255
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56130069
Oh, zo, je zou ervoor kunnen kiezen, als je toch Palatino in de omliggende tekst gebruikt, Euler als math-font te gebruiken, alhoewel dat wel een beetje speels is (ik vind het zelf niet bezwaarlijk). Dan is het onderscheid tussen cursief en wiskundig-cursief direct duidelijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56130404
Zelf gebruik ik het package amsthm, je kunt dan bijvoorbeeld het volgend in je preamble zetten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
\theoremstyle{plain}
\newtheorem{theorem}{Theorem}[chapter]
\newtheorem{lemma}{Lemma}[chapter]
\newtheorem{corollary}{Corollary}[chapter]
\newtheorem{proposition}{Proposition}[chapter]
\newtheorem{conjecture}{Conjecture}[chapter]

\theoremstyle{definition}
\newtheorem{definition}{Definition}[chapter]
\newtheorem{example}{Example}[chapter]
\newtheorem{remark}{Remark}[chapter]

De optie [chapter] geeft hier aan hoe de zaak genummerd moet worden.
pi_56131303
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 14:48 schreef thabit het volgende:
Zelf gebruik ik het package amsthm, je kunt dan bijvoorbeeld het volgend in je preamble zetten:
[ code verwijderd ]

De optie [chapter] geeft hier aan hoe de zaak genummerd moet worden.
Dat staat er allemaal al (bijna letterlijk ook nog)
Vooralsnog had ik voor definities en andere zaken waarin veel mathmode voorkomt de theoremstyle op plain staan, maar dan is het onderscheid met "gewone tekst" weer zo klein. Ik zal dus een keer goed gaan zitten voor een mathmode-font dat ik zowel mooi als duidelijk verschillend van cursief vind. En dat gaat ongetwijfeld lukken.
pi_56202584
Is het mogelijk om in de header van elke pagina een figuur (logo) te plaatsen?
  maandag 21 januari 2008 @ 17:25:10 #259
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56203162
quote:
Op maandag 21 januari 2008 16:57 schreef mrbombastic het volgende:
Is het mogelijk om in de header van elke pagina een figuur (logo) te plaatsen?
Ja. Je kunt daarvoor fancyhdr gebruiken en in je \fancyhead-definitie een \includegraphics-commando neerzetten.
pi_56204519
In de aanstaande openingspost van deel 2 gaan we een linkje naar de fancyhdr manual verwerken Veruit het meest populaire package om al onze latex probleempjes mee op te lossen.
  maandag 21 januari 2008 @ 19:33:59 #261
148823 znarch
ondertitel
pi_56206067
Is er uberhaubt ergens een handleiding/cursusje te vindne met wat meer gevorderd materiaal ? Dat soort stuff ^ en hoe je bv aparte tex files maakt en die include in je file ?

Er zijn namelijk best veel beginner curusjes maar wat geavanceerdere uitleg vind je nergens. (lijkt het)
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  maandag 21 januari 2008 @ 19:45:57 #262
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56206340
\include en \import staan wel gewoon in de Not so short introduction to LaTeX 2e beschreven. Maar als je die uithebt, dan wordt het wat lastiger. Er is de TeX FAQ, waar veel voorkomende problemen in besproken worden.

Ook kun je in de nieuwsgroep comp.text.tex kijken en zoeken. Hier worden dagelijks vele vragen gesteld en beantwoord. Veel door kundige mensen. Door die groep een beetje te volgen pik je ook het een en ander op.

Als je naar bepaalde packages zoekt, dan moet je op ctan zijn, waarvoor ook een index op onderwerp wordt bijgehouden.

Als je je meer met hardcore TeX wilt bezighouden, of zelf packages wilt gaan programmeren, dan is TeX by Topic nog wel aan te raden. Maar op een gegeven moment zul je het ook met de documentatie moeten weten te stellen die in je lokale LaTeX-tree staat, d.w.z. gewoon de documentatie van de packages.
pi_56206444
Voor dit soort zaken zoek ik meestal eerst door de lokale tex handleidingen met texdoc (of eigenlijk de Kile interface daarvan. Maar de \include{} optie staat nog wel in de 'not so short introduction to LaTeX' (google lshort). Ook het wikibook http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX is nog wel aardig.
Voor verder geavanceerde opties (hack je eigen bibtex style, headers of kopjes, doe kinky zaken in een formule) is helaas google nog steeds je beste vriend. En wij natuurlijk

Edit: Ja, dat zei Iblis dus ook al.

[ Bericht 3% gewijzigd door thijsdetweede op 21-01-2008 19:58:07 ]
  maandag 21 januari 2008 @ 20:02:24 #264
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_56206768
Volgens mij kun je ook \input{file} gebruiken.

Verder de mededeling dat ik voornamelijk schoenen en maskers krijg aangeboden in de google ads onderaan dit topic.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 18:25:07 #265
148823 znarch
ondertitel
pi_56230201
Ik ben voor mijn volgende verslag sowieso alles aan het splitesen.
Ik heb nu dus aparte .tex files voor mijn hoofdstukken, een aparte .style 1 hoofd document (degene die ik typeset) met de inputs.

Maar nu krijg ik mijn header niet meer aan de praat. Waar zou die moeten komen te staan ?
1
2
3
4
5
\fancyhf{} 
\renewcommand{\headrulewidth}{1pt} 
\fancyhf[HL]{Titel verslag} 
\fancyfoot[CE,CO]{\thepage} 
\rhead[Hoofdstuk]{Hoofdstuk \thesection} 

En ja ik maak gebruik van de hdr package :P
pi_56277035
Is het (eenvoudig) mogelijk om lokaal van een counter af te wijken? Ik heb bijvoorbeeld een vergelijking 1.4 en 1.5 die zoveel op elkaar lijken dat ik ze wellicht liever 1.4a en 1.4b of 1.4.1 en 1.4.2 wil noemen.
Kanda?
  donderdag 24 januari 2008 @ 15:59:52 #267
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56277390
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 15:43 schreef Adjeuj het volgende:
Is het (eenvoudig) mogelijk om lokaal van een counter af te wijken? Ik heb bijvoorbeeld een vergelijking 1.4 en 1.5 die zoveel op elkaar lijken dat ik ze wellicht liever 1.4a en 1.4b of 1.4.1 en 1.4.2 wil noemen.
Kanda?
Als je amsmath gebruikt, dan krijg je de omgeving subequations, die doet wat jij wilt. Zie b.v. ook deze url. En het onderstaande dat ik via Google images gepikt heb.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
 \begin{subequations}
\begin{align}
\chi_{\boldsymbol{k,j}} &=
\lim_{T\to\infty}\frac{1}{T} \int\limits_0^T dt \ \left|
\sum_{n}\langle \boldsymbol k | e^{-i{\bf H}t} |
\boldsymbol q_n \rangle \langle \boldsymbol q_n |
\boldsymbol j \rangle \right|^2 
\nonumber \\
&=
\lim_{T\to\infty}\frac{1}{T} \int\limits_0^T dt \ \left|
\sum_{n}e^{-i\gamma\lambda_n t} \langle \boldsymbol k
| \boldsymbol q_n \rangle \langle \boldsymbol q_n |
\boldsymbol j \rangle \right|^2 
\nonumber \\
&=
\sum_{n,m} \langle \boldsymbol k |
\boldsymbol j \rangle \langle \boldsymbol j | \boldsymbol q_m
\rangle \langle \boldsymbol q_m | \boldsymbol k \rangle
\nonumber \\
&
\times 
\left( \lim_{T\to\infty}\frac{1}{T} \int\limits_0^T dt \
e^{-i(\lambda_n - \lambda_m)\gamma t} \right)
\\
&=
\sum_{n,m} 
\delta_{\lambda_n,\lambda_m}
\langle \boldsymbol k |
\boldsymbol j \rangle \langle \boldsymbol j | \boldsymbol q_m
\rangle \langle \boldsymbol q_m | \boldsymbol k \rangle.
\end{align}
\end{subequations}

Geeft:
pi_56277582
Sjongejonge, Iblis, enorme LaTeX-koning. Binnen het kwartier uw vraag beantwoord, ik ben zeer tevreden. Weer een fraaie pagina

ik was al druk aan het denken voor een workaround via setcounter en een tweede counter, bleek weer eens niet nodig.. Misschien was mijn kennis van LaTeX toch niet zo goed..
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:59:29 #269
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56284125
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 16:11 schreef Adjeuj het volgende:
Sjongejonge, Iblis, enorme LaTeX-koning. Binnen het kwartier uw vraag beantwoord, ik ben zeer tevreden. Weer een fraaie pagina :D

ik was al druk aan het denken voor een workaround via setcounter en een tweede counter, bleek weer eens niet nodig.. Misschien was mijn kennis van LaTeX toch niet zo goed..
Op zich kan dat ook als je het netjes doet. Dat is precies de manier waarop subequations is geïmplementeerd als je in amsmath.sty kijkt, dus op zich zat je goed. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden? :)

Zie:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
\newenvironment{subequations}{%
  \refstepcounter{equation}%
  \protected@edef\theparentequation{\theequation}%
  \setcounter{parentequation}{\value{equation}}%
  \setcounter{equation}{0}%
  \def\theequation{\theparentequation\alph{equation}}%
  \ignorespaces
}{%
  \setcounter{equation}{\value{parentequation}}%
  \ignorespacesafterend
}
pi_56708330
Weer een te domme vraag.

Ik heb een lap test met citaten erin. Al mijn citaten verwijzen keurig naar mijn literatuurlijst met als uitzondering websites. Websites staan als volgt in mijn .bib:
1
2
3
4
@webpage{site,
   Date-Added = {2008-01-28 16:58:13 +0100},
   Date-Modified = {2008-01-28 16:58:26 +0100},
   Url = {http://www.website.nl}}

Dit is het formaat zoals bibtex hem maakt.

In de tekst komt wel nettjes de voetnootnummer te staan maar in mijn literatuurlijst verschijnt hij niet. Er staat dan alleen:

[1]
[2] Boek 1 blabla
[3] Boek 3 blabla

Waar achter 1 dus de website zou moeten staan :)

Iemand een idee ?
  woensdag 13 februari 2008 @ 18:40:55 #271
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56708754
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 18:14 schreef znarch het volgende:
Weer een te domme vraag.

Ik heb een lap test met citaten erin. Al mijn citaten verwijzen keurig naar mijn literatuurlijst met als uitzondering websites. Websites staan als volgt in mijn .bib:
[ code verwijderd ]

Dit is het formaat zoals bibtex hem maakt.

In de tekst komt wel nettjes de voetnootnummer te staan maar in mijn literatuurlijst verschijnt hij niet. Er staat dan alleen:

[1]
[2] Boek 1 blabla
[3] Boek 3 blabla

Waar achter 1 dus de website zou moeten staan

Iemand een idee ?
Weet je zeker dat de door jou gebruikte bst-file die entry's ondersteunt? Normale .bst bestanden kennen namelijk geen @webpage. De conventie is om @misc te gebruiken, zie b.v. hoe Wikipedia BibTeX-citaties geeft. Echter, @webpage kan wel gebruikt worden, maar dan moet je urlbst gebruiken. Dat bevat een perl-script dat bestaande bst-files kan aanpassen.
pi_56746861
Nvm

[ Bericht 89% gewijzigd door znarch op 15-02-2008 12:57:56 ]
pi_57022608
Hallo,

Mensen ik heb een vraagje over latex... Ik wil graag tekst in het midden van de pagina displayen dus in het midden horizontaal en verticaal... de enigste commando die ik kon vinde die mij (zou) moeten helpen was \vspace alleen die doet dus niet echt iets... (compilor geeft geen error heb miktex+texnicenter)

Iemand die me hierbij kan helpen?
pi_57023124
\vspace
\begin{center}
Tekst.
\end{center}
\vspace

Zoiets?
  woensdag 27 februari 2008 @ 23:21:06 #275
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57023360
Je wilt \vfill gebruiken waar thabit \vspace gebruikt. Bij \vspace moet je nl. zelf de lengte opgeven, wat op zich kan, maar als dit het eerste of laatste op de pagina is gooit LaTeX het weg (met het idee dat het b.v. gebruikt wordt om dingen extra van elkaar te scheiden, doch als er al een paginagrens zit, is dat overbodig). Dat kun je overigens tegengaan door \vspace*{5cm} te doen – de variant met * wordt nooit weggeooid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')