quote:Op donderdag 27 april 2006 01:35 schreef saksia het volgende:
Dat er nog mensen zijn die zo'n domme link leggen tussen taal en de intelligentie van een persoon... Iemand die niet kan tekenen bijv. (hoeveel mensen komen niet verder dan harken als handen en voeten?) wordt toch ook niet voor intellectueel 'minder' aangezien...? Om maar niet te beginnen over dyslectie en het feit dat mensen die het hebben niet 'dom' zijn. Mensen kunnen zoveel mentale afwijkingen hebben en toch nog normaal functioneren verder, of juist erge
ns geniaal in zijn. Iemand die slecht is in taal is slecht in taal, verdere conclusies hoeven er imho dan niet meteen getrokken te worden. Als iemand mooi schrijft/praat vind ik dat wel heel prettig lezen/luisteren maar het kan me soms ook een beetje afleiden van wat er echt gezegd wordt, het zegt gewoon niet veel over de gedachtegang achter de woorden....schone schijn. Dat het mensen die het erg opvalt stoort kan ik begrijpen maar als iemand denkt 'fuck it, zolang de inhoud maar over komt ga ik m'n tijd niet verdoen met miereneukerij over een paar letters' ook. Sommige mensen vinden die regeltjes gewoon niet zo belangrijk, net als mensen die gefixeerd zijn op de taal meestal wel gebieden hebben waar ze zich niet zo voor interesseren. Je hebt natuurlijk mensen die behalve veel taalfouten ook hele domme dingen zeggen, dat is weer een ander verhaal.
Geef mij maar een rommelig maar interessant verhaal dan een nietszeggend stuk met de d, t en dt's op de goede plaats![]()
Als je string boven je broek uitkomt of je buik onder je bovenkleding uit prijkt, dan luidt de consensus dat je met je jezelf te koop loopt en je nodig jezelf moet fatsoeneren. Spel- en tikfouten kunnen echter niet verholpen worden, ze zijn sterker dan jij bent, hoe kan men van je verwachten dat je een foutloze tekst produceert, nee, zinnen formuleert, met een hoofdletter voorop en een punt achteraan, om maar te zwijgen over alinea's!quote:Op donderdag 27 april 2006 00:09 schreef Verbal het volgende:
Als je had kunnen lezen, had je wellicht begrepen dat het mij niet gaat om mensen die nog wel eens na moeten denken over een d of een t. Alleen al het concept van er überhaupt over nadenken vind ik lovenswaardig.
helder denken....quote:Op woensdag 26 april 2006 23:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mensen de grond in praten zonder enige vorm van ironie is niet zozeer belachelijk, maar vooral treurig. Dat neemt echter niet weg dat taal wel degelijk een reflectie is van iemands denkvermogen. Wie niet helder denkt, zal niet helder kunnen formuleren, en wie niet helder formuleert, zal niet helder kunnen denken.
Wiskunde is niet meer dan een aantal regels. Dat jij er dramatisch slecht in bent wijst er op dat je slecht bent in het toepassen van die regeltjes...quote:Op donderdag 27 april 2006 00:26 schreef Thisbe het volgende:
Ik ben ook dramatisch slecht in wiskunde, maar de basisregels beheers ik toch echt wel. Dan kun je nog zo'n enorme Alpha zijn, sommige dingen behoor je gewoon te kunnen.
quote:Op donderdag 27 april 2006 01:35 schreef saksia het volgende:
Dat er nog mensen zijn die zo'n domme link leggen tussen taal en de intelligentie van een persoon... Iemand die niet kan tekenen bijv. (hoeveel mensen komen niet verder dan harken als handen en voeten?) wordt toch ook niet voor intellectueel 'minder' aangezien...? Om maar niet te beginnen over dyslectie en het feit dat mensen die het hebben niet 'dom' zijn. Mensen kunnen zoveel mentale afwijkingen hebben en toch nog normaal functioneren verder, of juist ergens geniaal in zijn. Iemand die slecht is in taal is slecht in taal, verdere conclusies hoeven er imho dan niet meteen getrokken te worden. Als iemand mooi schrijft/praat vind ik dat wel heel prettig lezen/luisteren maar het kan me soms ook een beetje afleiden van wat er echt gezegd wordt, het zegt gewoon niet veel over de gedachtegang achter de woorden....schone schijn. Dat het mensen die het erg opvalt stoort kan ik begrijpen maar als iemand denkt 'fuck it, zolang de inhoud maar over komt ga ik m'n tijd niet verdoen met miereneukerij over een paar letters' ook. Sommige mensen vinden die regeltjes gewoon niet zo belangrijk, net als mensen die gefixeerd zijn op de taal meestal wel gebieden hebben waar ze zich niet zo voor interesseren. Je hebt natuurlijk mensen die behalve veel taalfouten ook hele domme dingen zeggen, dat is weer een ander verhaal.
Geef mij maar een rommelig maar interessant verhaal dan een nietszeggend stuk met de d, t en dt's op de goede plaats![]()
Zeg je nou dat eigenlijk mensen die goed zijn in Nederlands ook goed zouden moeten zijn in Wiskunde?quote:Op donderdag 27 april 2006 06:58 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Wiskunde is niet meer dan een aantal regels. Dat jij er dramatisch slecht in bent wijst er op dat je slecht bent in het toepassen van die regeltjes...
Dit is precies hetzelfde voor mensen die dramatisch slecht zijn in grammatica...
Integendeel, anders zou groei van kennis niet mogelijk zijn. Helder denken is gestructureerd denken, en die structuur breng je zelf aan. Helder formuleren komt neer op weten wat je taal betekent. Er zijn weinig mensen die zich afvragen wat ze werkelijk zeggen en waarom ze dat juist zo zeggen.quote:Op donderdag 27 april 2006 06:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
helder denken....
Wat is in Godsnaam 'helder denken'????
Is dat denken binnen de lijntjes??
Taal (dus gebarentaal, spreektaal, geschreven taal, etc) is veel meer dan een vaardigheid zoals tekenen of jongleren. De categorieën in taal zijn de categorieën van jouw wereld en vormen zo een basis voor je handelen. Wil je betekenis geven aan de wereld dan zal je die categorieen moeten combineren. Kan je die categorieen niet goed combineren (of gebruik je ontoereikende categorieen) dan mis je dus structuur en zodoende betekenis.quote:Op donderdag 27 april 2006 01:35 schreef saksia het volgende:
Dat er nog mensen zijn die zo'n domme link leggen tussen taal en de intelligentie van een persoon... Iemand die niet kan tekenen bijv. (hoeveel mensen komen niet verder dan harken als handen en voeten?) wordt toch ook niet voor intellectueel 'minder' aangezien...? Om maar niet te beginnen over dyslectie en het feit dat mensen die het hebben niet 'dom' zijn. Mensen kunnen zoveel mentale afwijkingen hebben en toch nog normaal functioneren verder, of juist ergens geniaal in zijn. Iemand die slecht is in taal is slecht in taal, verdere conclusies hoeven er imho dan niet meteen getrokken te worden. Als iemand mooi schrijft/praat vind ik dat wel heel prettig lezen/luisteren maar het kan me soms ook een beetje afleiden van wat er echt gezegd wordt, het zegt gewoon niet veel over de gedachtegang achter de woorden....schone schijn. Dat het mensen die het erg opvalt stoort kan ik begrijpen maar als iemand denkt 'fuck it, zolang de inhoud maar over komt ga ik m'n tijd niet verdoen met miereneukerij over een paar letters' ook. Sommige mensen vinden die regeltjes gewoon niet zo belangrijk, net als mensen die gefixeerd zijn op de taal meestal wel gebieden hebben waar ze zich niet zo voor interesseren. Je hebt natuurlijk mensen die behalve veel taalfouten ook hele domme dingen zeggen, dat is weer een ander verhaal.
Sorry we zijn hier niet allemaal academicus, ik ben zelfs maar een stratenmaker zoals sommigen hier zullen denken en ik ben niet verder gekomen dan de MTSquote:Op donderdag 27 april 2006 00:26 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Overigens ben ik toch van mening (nee niet dat Carthago vernietigd moet worden) dat je de dt regel als academicus vlekkeloos dient te beheersen. Densoods denk je er maar over na.
Ik ben ook dramatisch slecht in wiskunde, maar de basisregels beheers ik toch echt wel. Dan kun je nog zo'n enorme Alpha zijn, sommige dingen behoor je gewoon te kunnen.
Ik ben wel eens iets aan het denken waarvan ik weet dat er een woord bestaat maar ik kan er dan echt niet opkomen.quote:Op donderdag 27 april 2006 09:20 schreef Claudia_x het volgende:
Een filosofischere vraag: als je een woord niet kent, kun je het idee dan wel denken?
Als mensen hun best er niet voor doen om de taal zo goed mogelijk te hanteren, dan hoeven ze op weinig begrip van mij te rekenen. Maar er zijn ook mensen die structureel fouten maken, hun best doen om ze eruit te krijgen, maar daar niet in slagen. En al zal de tweede groep vele malen kleiner zijn dan de andere, dat onderscheid moet mijns inziens wel worden gemaakt.quote:Op donderdag 27 april 2006 09:18 schreef Claudia_x het volgende:
Kom op, DaMart, het gaat helemaal niet over mensen die wel eens een foutje maken, maar om mensen die structureel hun taal verwaarlozen. Ik vraag me af hoeveel mensen op dit forum hun posting in ieder geval één keer nalezen. Ik vermoed dat jij een prettige uitzondering bent.
In sommige situaties is het meer buitengewoon behulpzaamquote:En mensen wijzen op hun taalfouten is natuurlijk buitengewoon betuttelend.
Op zich mee eens. Daarnaast is DAT op Fok! sowieso een heilloze zaak. Maar soms wordt het gewoon zo erg, dan kan ik mij niet inhouden.quote:Op donderdag 27 april 2006 09:18 schreef Claudia_x het volgende:
En mensen wijzen op hun taalfouten is natuurlijk buitengewoon betuttelend.
Dat is je goed recht en ik denk ook de bedoeling van dit topic.quote:Op donderdag 27 april 2006 09:54 schreef Verbal het volgende:
[..]
En als er een discussie als deze wordt gestart, zal ik mij daar zeker in mengen.
V.
Heel herkenbaar ook! Al kan ik me tegenwoordig wel beter inhouden dan vroeger. Maar dat komt vooral omdat ik heb gemerkt dat het bij de meeste mensen toch weinig zin heeft om ze op hun taalfouten te wijzen.quote:Op donderdag 27 april 2006 09:54 schreef Verbal het volgende:
[..]
Op zich mee eens. Daarnaast is DAT op Fok! sowieso een heilloze zaak. Maar soms wordt het gewoon zo erg, dan kan ik mij niet inhouden.
Je vergeet een a in behulpzaam.quote:Op donderdag 27 april 2006 09:57 schreef DaMart het volgende:
[..]
Heel herkenbaar ook! Al kan ik me tegenwoordig wel beter inhouden dan vroeger. Maar dat komt vooral omdat ik heb gemerkt dat het bij de meeste mensen toch weinig zin heeft om ze op hun taalfouten te wijzen.
Maar af en toe komt mijn behulpzam, dan wel door de taalfouten geïrriteerde, kant toch boven
quote:Op donderdag 27 april 2006 06:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je string boven je broek uitkomt of je buik onder je bovenkleding uit prijkt, dan luidt de consensus dat je met je jezelf te koop loopt en je nodig jezelf moet fatsoeneren. Spel- en tikfouten kunnen echter niet verholpen worden, ze zijn sterker dan jij bent, hoe kan men van je verwachten dat je een foutloze tekst produceert, nee, zinnen formuleert, met een hoofdletter voorop en een punt achteraan, om maar te zwijgen over alinea's!
Deels mee eens. Ik ben af en toe verbijsterd, maar kan mij ernstig opwinden als mensen er nog een soort quasi-trots aan verbinden dat ze ongeletterd zijn. Dan moet je dus niet gaan janken dat andere mensen op je pissen, inderdaad.quote:Waar het om gaat is dát je erom maalt, en er een beetje zorg aan besteedt. Doe je dat niet, dan zul je inderdaad aangekeken worden alsof je string boven je broek uitkomt of je buik onder je bovenkleding uit prijkt. Natuurlijk kijk ik op zulke mensen neer, want die hadden meer van zichzelf kunnen maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |