dat zou wel heel toevallig zijnquote:Op dinsdag 25 april 2006 21:23 schreef poemojn het volgende:
Wat leuk LadyS ! Myrthe's inschrijfformulier heb ik ook vandaag juist ingeleverd, zal ook wel september worden werd gezegd toen ik er eerst ging kijken. Ben nu wel benieuwd of het dezelfde psz is![]()
He? Huh? Vind je het nou schattig dat Maxim alles afpakte en met zand naar een ander kindje gooide?quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:28 schreef Martineke het volgende:
wij zijn vandaag in blijdorp geweest (alweer ja alweer), en maxim ging in de speeltuin heel lief bij een ander kindje zitten en zn emmertje afpakken, kindje pakte het weer terug, maxim pakte zn schepje af, kindje pakte het weer terug, maxim pakte weer een schepje af, en kindje pakte het weer terug, maxim pakt weer het schepje af en schept een haffel zand en gooit zo naar dat kindjet zag er zo komisch uit, ik moest echt lachen. toen mocht maxim wel met dat schepje spelen en zelfs zand in zijn emmertje scheppen, en kindje deed nog mee ook
na 5 min was maxim het zat en ging weer verder op onderzoek uit
zo schetig ventje heb ik
Het gooien met zand of het afpakken van speelgoed? Beide zullen veel kindjes heus doen en Maria pakt ook dingen af. Maar ik heb er gewoon niet het idee "schattig" bij. En zeker niet openlijk naar Maria toe.quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:42 schreef poemojn het volgende:
Dat is gewoonlijk toch een non-verbale poging tot zeggen dat je graag samen wilt spelen, Sugar
Kindje dat ik ken deed 't ook nooit tot ze naar de psz ging.. daar was dat blijkbaar normaal, en echt aardig bedoeld.
quote:Op de peuterspeelzaal zitten kinderen in en om de zandbak. 4 kinderen zitten er in te spelen en een vijfde zit op de rand. Die doet niet mee, hij zit wat rond te kijken. Laten we hem Jantje noemen. Pietje in de zandbak zegt iets tegen Jantje. Jantje reageert niet. Vervolgens pakt Pietje een hand zand en gooit die naar Jantje, om toch diens aandacht te trekken. Voor peuters niets ongewoons. Jantje reageert echter wel ongewoon: hij gaat ergens anders zitten. Dat wordt als vreemd ervaren. De anderen in de zandbak registreren dit en gaan meedoen. Zij kopiėren het gedrag van Pietje en gooien met zand. In dit geval is er alleen het gedrag, de oorspronkelijke bedoeling (aandacht trekken) is er niet meer bij. Jantje is de pineut.
Voor buitenstaanders, observanten of begeleiders, komt Jantje hier als sociaal zwak over. Maar wat is er nou echt gebeurd? Jantje reageerde anders dan verwacht. Voor hemzelf was het een logische reactie, voortkomend uit zijn wereldbeeld (ook al is de wereld in dit geval klein). Hij heeft een voor hem logische oplossing gekozen, door een eindje verderop, buiten het bereik van de zandgooier, te gaan zitten. De 'normale' reactie (teruggooien) is gewoon niet bij hem opgekomen. Wat leert hij van deze ervaring en van de reacties om hem heen? Ik kan beter met zand gooien!
Ik dus ook en ik probeer hem uit te leggen dat dat niet de bedoeling is. Of hij me begrijpt weet ik niet, maar ooit zal het toch wel doordringen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:01 schreef Spuuglokje het volgende:
Als mijn kind met zand gooit of spullen afpakt grijp ik in. Dan ben ik misschien een bitchy moeder, maar ik tolereer dat gewoon niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |