Thx, deze had ik al bekeken. bestaat er met uitzondering dan helemaal geen manier om gebruik te maken van zwaarte-energie? Ja, theoretisch in de ruimte wel maar echt rendabel is dat nietquote:Op maandag 24 april 2006 22:40 schreef ChimeraOffline het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gravitatie
De zwaartekrachtsenergie tussen een massa M en een massa m is gelijk aan -MmG/r . In de algemene relativiteitstheorie is het een lastig probleem om een uitdrukking te krijgen voor de zwaartekrachtsenergie in een veld; er is volgens mij niet echt een goeie energie momentum tensor op te stellen.quote:Op maandag 24 april 2006 22:55 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Thx, deze had ik al bekeken. bestaat er met uitzondering dan helemaal geen manier om gebruik te maken van zwaarte-energie? Ja, theoretisch in de ruimte wel maar echt rendabel is dat nietgezien je die energie dan weer naar aarde moet transporteren.
Nou je moet onderscheid maken tussen zwaartekracht en zwaarteenergiequote:Op maandag 24 april 2006 22:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De zwaartekrachtsenergie tussen een massa M en een massa m is gelijk aan -MmG/r . In de algemene relativiteitstheorie is het een lastig probleem om een uitdrukking te krijgen voor de zwaartekrachtsenergie in een veld; er is volgens mij niet echt een goeie energie momentum tensor op te stellen.
Ja, zwaartekracht is een gevolg van energie. Alleen, je hebt wel zoiets als zwaartekrachtsgolven, en die bezitten energie. Er is bij dubbelsterren gemeten hoe de omloop na verloop van tijd verandert, doordat er energie wordt afgevoerd. Die berekening staat in de meeste teksten over algemene relativiteit, maar ik ben er zelf nog niet helemaal over uit hoe je dit nou concreet kunt beschrijven. Maar zwaartekracht is in principe in staat om arbeid uit te voeren, net als een elektromagnetisch veld. Dus daarin verschillen ze weinig. Maar je hebt idd een heel goed punt te pakken.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:07 schreef One_of_the_few het volgende:
Als zwaartekracht wordt veroorzaakt door een kromming van de ruimte/tijd dan is het toch onzinnig om te vragen hoeveel energie gravitatie nodig heeft om te bestaan?
Is het niet logischer om te stellen dat zwaartekracht iets anders is dan energie, maar dat het op voorwerpen dezelfde uitwerking heeft als (potentiele)energie?
Als de zwaartekracht een gevolg is van de kromming van tijd/ruimte en zwaartekracht is een gevolg van energie, is dan de zwaartekrachtgolf dat wat energie bevat.quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, zwaartekracht is een gevolg van energie. Alleen, je hebt wel zoiets als zwaartekrachtsgolven, en die bezitten energie. Er is bij dubbelsterren gemeten hoe de omloop na verloop van tijd verandert, doordat er energie wordt afgevoerd. Die berekening staat in de meeste teksten over algemene relativiteit, maar ik ben er zelf nog niet helemaal over uit hoe je dit nou concreet kunt beschrijven. Maar zwaartekracht is in principe in staat om arbeid uit te voeren, net als een elektromagnetisch veld. Dus daarin verschillen ze weinig. Maar je hebt idd een heel goed punt te pakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |