abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37252606
Het was vandaag weer eens feest bij onze Appie waar ik werk;

Komen twee 14 jarige hotemetootjes langs de kassa's sjezen, ik zie dat; zeg: " mevrouw, mag ik even in uw tas kijken?"

Nou, dat mocht niet van haar. Ze wilde wegrennen met d'r vriendinnetje als op dat moment een klant aan komt die het allemaal ziet gebeuren, dus die pakt haar bij d'r jas en zegt dat ze haar tas open moet maken. (Zijn er toch nog fatsoenlijke mensen goddank).

Uiteindelijk na een hevige discussie dan toch die tas open, en jawel; vol met allerlei jatwaar.

Ga ik naar de politie om een getuigenverklaring af te leggen; krijg ik op m'n flikker van de agent want:

- Ik kan mensen niet verplichten om in hun tas te mogen kijken
- Ik mag mensen niet staande houden zonder " redelijk vermoeden" wat neerkomt op letterlijk iemand ZIEN stelen.
- Er staat geen bordje in de winkel waarop staat dat wij soms mensen vragen om in de tas te kijken.

Gelukkig kwam de hulp-officier van justitie erbij en die vertelde dus dat omdat het meisje uiteindelijk zei: " kijk maar dan" dat ze toch vervolgt kan worden maargoed, waar hebben we het over?!

Het komt er dus op neer, dat zelfs als blijkt dat er gestolen waar in iemands tas zit, en iemand zelfs schuld bekent, dan NOG, als ze niet uit zichzelf de tas open heeft gedaan kan je haar niet vervolgen. Het moet echt niet debieler worden.
pi_37252746
Wat wil je dan, dat iedereen zomaar en zonder goede reden andermans spullen mag gaan doorzoeken ?
pi_37252769
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:07 schreef Bob. het volgende:
Wat wil je dan, dat iedereen zomaar en zonder goede reden andermans spullen mag gaan doorzoeken ?
Ja, daar komt het wel op neer. Je kan ook gewoon als je dat niet wil je tas afgeven aan de balie en na het boodshappen doen weer ophalen. Heb je nergens last van hoor.
pi_37252772
Compleet met je eens, die dieven-bescherm wetten slaan soms compleet nergens op
Enschede, onze stad! ons domein!
pi_37252802
ik was vandaag in de Albert Heijn, zit er zo'n 20 jarig kassakutje met haar tongpiercing te spelen terwijl ik vegetarisch ben. Dus ik voelde mij niet op m'n gemak zegt ze opeens dat ik m'n gulp moet opendoen.

Toen was ik hem maar snel gepeerd zonder te betalen wat een schandaal zeg ik doe alleen maar m'n boodschappen en die cassiere wilt meteen pijpen.
pi_37252819
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:09 schreef r0adrunner het volgende:
ik was vandaag in de Albert Heijn, zit er zo'n 20 jarig kassakutje met haar tongpiercing te spelen terwijl ik vegetarisch ben. Dus ik voelde mij niet op m'n gemak zegt ze opeens dat ik m'n gulp moet opendoen.

Toen was ik hem maar snel gepeerd zonder te betalen wat een schandaal zeg ik doe alleen maar m'n boodschappen en die cassiere wilt meteen pijpen.
Ik zou er aangifte van doen
pi_37252887
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:07 schreef Bob. het volgende:
Uit de OP blijkt toch wel dat er wel een goede reden was om even in de tassen te kijken...
pi_37252947
Wanneer de winkel zelf niets weet van wetgeving, dan komt dit voorbeeld debiel over jah
pi_37252972
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:14 schreef Devlinsect het volgende:
Wanneer de winkel zelf niets weet van wetgeving, dan komt dit debiel overkomen jah
Sorry hoor, maar er staat toevallig wel een bordje waarop staat " wij waken over uw en onze eigendommen" dat kan je ook opvatten alsin: wij vragen regelmatig of we in de tassen mogen kijken...

edit: en ik ga niet als cassiere het hele wetboek uit me kop leren wat betreft diefstal.

Wat tevens nogsteeds niet wegneemt dat de wetgeving debiel is. Dat zou betekenen dat ik dus die meisjes gewoon de winkel uit had moeten laten wandelen...
pi_37252981
Het kan nog debieler, als je jongeren je auto ziet vernielen mag je alleen maar "stop" roepen, als je ze achterna loopt ben je al strafbaar voor kindermishandeling.

Dus degene die er achter aanging is al strafbaar.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_37253017
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:15 schreef Camoth het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar er staat toevallig wel een bordje waarop staat " wij waken over uw en onze eigendommen" dat kan je ook opvatten alsin: wij vragen regelmatig of we in de tassen mogen kijken...
Met dat bordje mag je niet in andermans tassen kijken
pi_37253026
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:16 schreef Devlinsect het volgende:

[..]

Met dat bordje mag je niet in andermans tassen kijken
Dat blijkt
pi_37253039
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:15 schreef longinus het volgende:
Het kan nog debieler, als je jongeren je auto ziet vernielen mag je alleen maar "stop" roepen, als je ze achterna loopt ben je al strafbaar voor kindermishandeling.

Dus degene die er achter aanging is al strafbaar.
Wat voor land leven wij in echt
pi_37253068
Logisch, je mag niet zomaar iemands spullen afnemen, dat zou ik ook niet pikken.

Maar goed, als er een bordje staat bij de ingang kunnen mensen ervoor kiezen om daarmee niet akkoord te gaan en dus niet de winkel binnen te gaan. In zo'n geval kan het wat mij betreft wel.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_37253120
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:17 schreef heiden6 het volgende:
Logisch, je mag niet zomaar iemands spullen afnemen, dat zou ik ook niet pikken.

Maar goed, als er een bordje staat bij de ingang kunnen mensen ervoor kiezen om daarmee niet akkoord te gaan en dus niet de winkel binnen te gaan. In zo'n geval kan het wat mij betreft wel.
En wat ik al zei: als je je tas afgeeft bij de balie, kan ook niemand je vragen om in je tas te kijken.
  maandag 24 april 2006 @ 19:20:08 #16
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_37253157
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:12 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Uit de OP blijkt toch wel dat er wel een goede reden was om even in de tassen te kijken...
Uiteindelijk bleek dat wel ja, maar gelukkig leven we in een land waar de privacy ook nog belangrijk wordt gevonden. Je kan toch niet zomaar (zonder het in je winkel op een bordje te vermelden) mensen gaan vragen om hun tas te openen en dus eigenlijk hun privacy te schenden, zonder dat je daar ook echt een goede reden voor hebt.
Dan kan je net zo goed bij iedereen die de winkel wil verlaten vragen om hun tas te openen, of waarom ook niet meteen fouilleren? Ze zouden wel eens wat onder hun jas kunnen verstoppen...

Zo lang je geen duidelijke regels in je winkel opstelt over wat de "klanten" kunnen "verwachten", is het logisch dat je niet zomaar iemand privacy kunt schenden, tenzij het dus duidelijk wordt vermeld dat jullie jezelf daartoe "machtigen".

In het geval echter dat je kunt aantonen dat iemand wat heeft gestolen is het natuurlijk logisch om in de tas te kijken, maar zonder bewijs is iemand onschuldig tot het tegendeel is bewezen (op een geoorloofde manier).
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
pi_37253260
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:20 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

Uiteindelijk bleek dat wel ja, maar gelukkig leven we in een land waar de privacy ook nog belangrijk wordt gevonden. Je kan toch niet zomaar (zonder het in je winkel op een bordje te vermelden) mensen gaan vragen om hun tas te openen en dus eigenlijk hun privacy te schenden, zonder dat je daar ook echt een goede reden voor hebt.
Dan kan je net zo goed bij iedereen die de winkel wil verlaten vragen om hun tas te openen, of waarom ook niet meteen fouilleren? Ze zouden wel eens wat onder hun jas kunnen verstoppen...

Zo lang je geen duidelijke regels in je winkel opstelt over wat de "klanten" kunnen "verwachten", is het logisch dat je niet zomaar iemand privacy kunt schenden, tenzij het dus duidelijk wordt vermeld dat jullie jezelf daartoe "machtigen".

In het geval echter dat je kunt aantonen dat iemand wat heeft gestolen is het natuurlijk logisch om in de tas te kijken, maar zonder bewijs is iemand onschuldig tot het tegendeel is bewezen (op een geoorloofde manier).
Ik begrijp wel wat je zegt; maar er staat weldegelijk dus een bordje. Er staat alleen niet letterlijk dat er gevraagt kan worden om in de tas te kijken.

Als we een heel bord moeten maken met alle 100 dingen die we kunnen vragen heeft het toch geen zin, want niemand gaat als hij naar een supermarkt gaat eerst een bord met alle regeltjes helemaal doornemen.

Ik kan iemand ook vragen om in zijn zakken te kijken, zijn kinderwagen etc etc, moet dat nou echt overal opgehangen worden of schatten we onze bevolking slim genoeg in om te begrijpen dat we af en toe gewoon iemand vragen om even de tas te openen?

Er hangt overigens wel een bord tevens waarop staat dat men verplicht is de boodschappen in een mandje of een wagentje te doen...
pi_37253300
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:19 schreef Camoth het volgende:

[..]

En wat ik al zei: als je je tas afgeeft bij de balie, kan ook niemand je vragen om in je tas te kijken.
waar moet je dan je jatwaar in leggen ?
pi_37253385
privacy
  maandag 24 april 2006 @ 19:34:15 #20
138903 Lookbehind
pi_37253605
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:23 schreef Camoth het volgende:

[..]

Ik begrijp wel wat je zegt; maar er staat weldegelijk dus een bordje. Er staat alleen niet letterlijk dat er gevraagt kan worden om in de tas te kijken.

Als we een heel bord moeten maken met alle 100 dingen die we kunnen vragen heeft het toch geen zin, want niemand gaat als hij naar een supermarkt gaat eerst een bord met alle regeltjes helemaal doornemen.

Ik kan iemand ook vragen om in zijn zakken te kijken, zijn kinderwagen etc etc, moet dat nou echt overal opgehangen worden of schatten we onze bevolking slim genoeg in om te begrijpen dat we af en toe gewoon iemand vragen om even de tas te openen?

Er hangt overigens wel een bord tevens waarop staat dat men verplicht is de boodschappen in een mandje of een wagentje te doen...
Tja, of je de bevolking "slim" genoeg kan inschatten hiervoor is niet echt het punt, het gaat er eerder om wat de bevolking kan verwachten als ze bij jullie gaan ehm... winkelen, in de meeste gevallen dus.

En het feit dat er een bordje staat met de vermelding dat iedereen zijn boodschappen in een mandje of wagentje moet doen, geeft je helaas nog niet het recht om dan ook even te controleren of dat ook echt wel is gebeurd.
En ach, 1 bordje bij de ingang moet toch wel voldoende zijn om aan te geven dat jullie je het recht voorbehouden om ev. bij mensen te controleren of men alles heeft afgerekend? Dan weet de klant waar hij aan toe is.
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
pi_37253661
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:34 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

Tja, of je de bevolking "slim" genoeg kan inschatten hiervoor is niet echt het punt, het gaat er eerder om wat de bevolking kan verwachten als ze bij jullie gaan ehm... winkelen, in de meeste gevallen dus.

En het feit dat er een bordje staat met de vermelding dat iedereen zijn boodschappen in een mandje of wagentje moet doen, geeft je helaas nog niet het recht om dan ook even te controleren of dat ook echt wel is gebeurd.
En ach, 1 bordje bij de ingang moet toch wel voldoende zijn om aan te geven dat jullie je het recht voorbehouden om ev. bij mensen te controleren of men alles heeft afgerekend? Dan weet de klant waar hij aan toe is.
Alsof wij de enige zijn die dat doen, ken geen enkele winkelier die dat niet doet. Je weet dat welke winkel je ook ingaat, dat je dat gevraagt kan worden.
pi_37253752
Stelen vind ik zo pauper

Vooral bij een supermarkt, om die paar euro's . Betaal dan gewoon.
  maandag 24 april 2006 @ 19:38:25 #23
120604 DeltaHF
HPE 2.0 HF Turbo
pi_37253768
Ik had ze de keus gegeven, of een breezertje en een goeie pijpbeurt; of ik bel de politie
Met dubbel s; aldus
  maandag 24 april 2006 @ 19:39:58 #24
138903 Lookbehind
pi_37253820
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:35 schreef Camoth het volgende:

[..]

Alsof wij de enige zijn die dat doen, ken geen enkele winkelier die dat niet doet. Je weet dat welke winkel je ook ingaat, dat je dat gevraagt kan worden.
Ja, maar zoals je zelf al hebt ondervonden is dat dus niet voldoende als je het niet duidelijk aan je klanten laat weten bij binnenkomst.
Maar zoals je al aangeeft, je "vraagt" het de klant, dus geef je hem ook de gelegenheid om niet mee te werken als hij daar geen behoefte aan heeft.
pi_37253899
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:38 schreef DeltaHF het volgende:
Ik had ze de keus gegeven, of een breezertje en een goeie pijpbeurt; of ik bel de politie
Nuttig, ik ben een vrouw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')