Beroepsdeformatie en Friezin, daarom dacht ik dat je het wel zou kunnen lezen, denk ik.quote:Op maandag 24 april 2006 17:27 schreef XcUZ_Me het volgende:
Nou, dat had ik er níet uit kunnen halen.
Kun je er iets mee nu je weet wat er staat?quote:Op maandag 24 april 2006 17:34 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik ben geen Friezin en ook geen neerlandica, dus helaas.
De eerste twee zinnen kan ik wel "volgen" ja, maar daarna is het abracadabra... Vooral die zin over dat paardquote:Op maandag 24 april 2006 17:36 schreef Floridinges het volgende:
[..]
Kun je er iets mee nu je weet wat er staat?
"That horse"... Ja, nu je het zegt... Maar ik had het zelf niet bedacht.quote:Op maandag 24 april 2006 17:40 schreef Floridinges het volgende:
"that hers" is "dit paard", dat stuk wel?
Het Fries, Duits, Nederlands en (Angel-)Saksisch waren toen nog niet zo gevormd. Die grens ligt inderdaad vrij willekeurig. Het is allemaal wat gotisch-achtig, hè?quote:Op maandag 24 april 2006 17:47 schreef Ringo het volgende:
Dat heel bekende stukje Oudnederlands, hebban olla uogala etc, is onlangs door een prof 'ontmaskerd' als oud-Engels.
Nu vraag ik me af of je überhaupt een duidelijk onderscheid kunt maken tussen de talen die toentertijd in Noord-Europa werden gesproken (althans, de overeenkomsten zullen groter zijn dan de verschillen) maar dit tekstje leunt ook heel erg tegen het Engels aan. Waar komt het vandaan?
Denk ook aan ‘ros’.quote:Op maandag 24 april 2006 17:42 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
"That horse"... Ja, nu je het zegt... Maar ik had het zelf niet bedacht.
Goh, nooit zo over nagedacht, maar wel leuk inderdaad.quote:Op maandag 24 april 2006 22:26 schreef Iblis het volgende:
De ontmaskering van hebban olla vogala is niet onomstreden. Wat de taalgebieden destijds is het bijvoorbeeld leuk op te merken dat Bonifatius, die de Friezen kerstende en in 754 vermoord werd, waarschijnlijk het Fries voldoende kon verstaan en de Friezen hem ook, om deze werkzaamheden te verrichten. Zij het niet bijster succesvol uiteindelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |