abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 april 2006 @ 11:50:28 #1
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37239681
Grenzen open!
Economische groei is gebaat bij een open wisselwerking van drie zaken: kapitaal, goederen en arbeid. Door economische groei kunnen we eindelijk de armoede op de wereld oplossen. Er is voedsel genoeg op de wereld, en ook het energieprobleem, daar komen we wel uit.

Maar dankzij protectionistische, egoistische en luie maatregelen vervetten we niet alleen zelf (onze economie slibt dicht met regeltjes), maar, erger nog, geven we ook niet de kans aan mensen die wel iets origineels, initiatiefrijks en succesvols proberen op te zetten.

Mijn voorstellen:
Grenzen open voor arbeidsmigratie!
Mensen die hier willen komen werken, een bedrijf opstarten, enzovoorts, wat is er nu beter voor onze economie en de economie van de derdewereldlanden, die meteen investeerdersgeld krijgen?

Tariefmuren neer!
Het is toch absurd dat we de goedkopere producten die blijkbaar efficienter worden geproduceerd in het buitenland hier geen kland krijgen? Je reinste discriminatie!
Willen we kinderarbeid oplossen? Geef ze de kand welvaart te ontwikkelen, moet je eens zien hoe snel het is afgelopen met die kinderarbeid.

Subsidies weg!
Door de landbouwsubsidies en het dumpen van onze overschotten op de derdewereldmarkt voorkomen we dat arme boeren zelf een bedrijf op kunnen bouwen dat goed loopt. Geef vrij die markt!

Gouden standaard terug!
Doordat monetaire macht in handen is van overheden die markten kunnen maken en breken is een gotspe. Voer de Gouden Standaard weer in. De hoeveelheid goud groeit niet significant, dus daarmee valt de inflatie te beteugelen. Hierdoor zijn er geen landen en staten die de regie van de wereldpolitiek in handen kunnen houden, zoals de VS en de EU(via IMF en Wereldbank).

Microkrediet is de oplossing!
You've got to have a dollar to make a dollar. Alle goedbedoelde betuttelende initiatieven van de overheden ten spijt werkt dit private initiatief het beste. De banken lenen deze non-haves enkele dollars, en de mensen betalen dit terug tegen een redelijke rente als ze een iegen initiatiefje hebben gestart (een vissersboot gebouwd, een lapje land gekocht, enzovoorts).
Afrikanen zijn niet gek, niet dom, en niet achterlijk, ze moeten de kans krijgen, en niet worden tegengehouden met allerlei regels om hier te komen werken of zelf iets op te zetten, terwijl we ze uit meelij wat melkpoeder toeschuiven als er weer kindjes met vliegen in hun ogen op tv zijn geweest.
Nu! Naast de vertrouwde étatistische Floripas is er nu ook de smaak libertarier. Romig, gegarandeerd overheidsvrij, met slagroom en een kers erop.
Te verkrijgen op de betere subfora!
  maandag 24 april 2006 @ 12:18:21 #2
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_37240451
Mijn idee, geluk is een keuze en als je die keuze aangrijpt, dan volgt succes vanzelf.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  maandag 24 april 2006 @ 12:28:26 #3
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37240720
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:18 schreef Tafkahs het volgende:
Mijn idee, geluk is een keuze en als je die keuze aangrijpt, dan volgt succes vanzelf.
Natuurlijk niet, wat denk je dat ik ben, naief?
Zoiets gaat met vallen en opstaan, trial and error. En daar is niks ergs aan.

Zolang mensen maar niet in lethargie of anonieme afhankelijkheid vervallen.
Nu! Naast de vertrouwde étatistische Floripas is er nu ook de smaak libertarier. Romig, gegarandeerd overheidsvrij, met slagroom en een kers erop.
  maandag 24 april 2006 @ 12:39:32 #4
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_37241012
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:28 schreef Floridinges het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, wat denk je dat ik ben, naief?
Zoiets gaat met vallen en opstaan, trial and error. En daar is niks ergs aan.

Zolang mensen maar niet in lethargie of anonieme afhankelijkheid vervallen.
lethargie? Ik zeg toch net dat geluk een keuze is. Uithuilen en opnieuw beginnen zeg maar, van de wieg tot het graf. Vadertje staat is niet meer. We vergrijzen, zelf doen, eigen verantwoordelijkheid nemen, zelf die goudvoorraad opbouwen, babyboomers de schuld geven, het onderwijs aan de markt overlaten, Nederlands is een secundaire voorwaarde voor geluk. Ja toch?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  maandag 24 april 2006 @ 12:42:08 #5
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37241076
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:39 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

lethargie? Ik zeg toch net dat geluk een keuze is. Uithuilen en opnieuw beginnen zeg maar, van de wieg tot het graf. Vadertje staat is niet meer. We vergrijzen, zelf doen, eigen verantwoordelijkheid nemen, zelf die goudvoorraad opbouwen, babyboomers de schuld geven, het onderwijs aan de markt overlaten, Nederlands is een secundaire voorwaarde voor geluk. Ja toch?
Ben...jij...soms....ironisch tegen mij?
pi_37241157
Grootste gedeelte eens maar vraag me alleen af of het wel zinvol is om de gouden standaard weer in te voeren, denk namelijk niet dat de invloed van de overheid hierdoor zal afnemen.
  maandag 24 april 2006 @ 12:54:48 #7
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37241470
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:44 schreef Chewie het volgende:
Grootste gedeelte eens maar vraag me alleen af of het wel zinvol is om de gouden standaard weer in te voeren, denk namelijk niet dat de invloed van de overheid hierdoor zal afnemen.
Als de dollar weer gekoppeld wordt aan de voorraden in Fort Knox kan de USA niet zomaar meer ongestoord geld in hun oorlogsindustrie pompen.
  maandag 24 april 2006 @ 17:06:36 #8
146580 scubaboy
Als ik nat ben kan het niet di
pi_37249272
Polen hier aan slag ondanks werkloosheid'
Jeugd haalt neus op voor baan
door Jouke Schaafsma
DELFT - Ondanks de enorme jeugdwerkloosheid zijn jongeren nauwelijks te porren voor een baan.

Er zijn leerbanen genoeg in het midden- en kleinbedrijf, vooral in de sectoren techniek, bouw en zorg. Omdat het niet lukt jongeren te motiveren voor deze vaak goedbetaalde banen, moeten er Polen naar ons land worden gehaald.

Volgens MKB Nederland zijn er duizenden leerwerkplekken extra beschikbaar. Met een leerbaan kunnen ze een diploma halen en direct een baan krijgen.
  maandag 24 april 2006 @ 17:25:25 #9
142961 Astrix
Beati pauperes spiritu.
pi_37249858
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:50 schreef Floridinges het volgende:
Grenzen open!
Economische groei is gebaat bij een open wisselwerking van drie zaken: kapitaal, goederen en arbeid. Door economische groei kunnen we eindelijk de armoede op de wereld oplossen. Er is voedsel genoeg op de wereld, en ook het energieprobleem, daar komen we wel uit.
Denk jij nou echt dat wereldleiders zich bekommeren om armoede?
Het woord is zeer nuttig om de burgers iets voor te liegen maar daar houd alle verbondenheid met armoede dan ook wel op.
Donec eris felix, multos numerabis amicos.
  maandag 24 april 2006 @ 17:57:47 #10
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37250832
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:25 schreef Astrix het volgende:

[..]

Denk jij nou echt dat wereldleiders zich bekommeren om armoede?
Het woord is zeer nuttig om de burgers iets voor te liegen maar daar houd alle verbondenheid met armoede dan ook wel op.
Natuurlijk niet, ik ben toch een libertarier? "Wereldleiders" kunnen me gestolen worden. Ondernemers gaan het doen!
  maandag 24 april 2006 @ 17:58:39 #11
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37250855
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:06 schreef scubaboy het volgende:
Polen hier aan slag ondanks werkloosheid'
Jeugd haalt neus op voor baan
door Jouke Schaafsma
DELFT - Ondanks de enorme jeugdwerkloosheid zijn jongeren nauwelijks te porren voor een baan.

Er zijn leerbanen genoeg in het midden- en kleinbedrijf, vooral in de sectoren techniek, bouw en zorg. Omdat het niet lukt jongeren te motiveren voor deze vaak goedbetaalde banen, moeten er Polen naar ons land worden gehaald.

Volgens MKB Nederland zijn er duizenden leerwerkplekken extra beschikbaar. Met een leerbaan kunnen ze een diploma halen en direct een baan krijgen.
Dit bedoel ik nou. Laat die Polen lekker aan het werk gaan!
pi_37251302
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:58 schreef Floridinges het volgende:

[..]

Dit bedoel ik nou. Laat die Polen lekker aan het werk gaan!
En dan geen uitkering meer voor die jongeren neem ik aan?
  maandag 24 april 2006 @ 18:14:46 #13
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37251326
quote:
Op maandag 24 april 2006 18:14 schreef basilisk het volgende:

[..]

En dan geen uitkering meer voor die jongeren neem ik aan?
Natuurlijk! Uitkeringen maken lui.
pi_37251578
quote:
Op maandag 24 april 2006 18:14 schreef Floridinges het volgende:

[..]

Ben je dan als Nederlander niet gigantisch in het nadeel? Iedereen in de wereld kan hier komen werken maar voor ons geld in het buitenland nog steeds dezelfde regels. Een overschot aan arbeidskrachten lijkt mij het gevolg.
  maandag 24 april 2006 @ 18:36:42 #15
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37251912
quote:
Op maandag 24 april 2006 18:24 schreef basilisk het volgende:

[..]

Ben je dan als Nederlander niet gigantisch in het nadeel? Iedereen in de wereld kan hier komen werken maar voor ons geld in het buitenland nog steeds dezelfde regels. Een overschot aan arbeidskrachten lijkt mij het gevolg.
Dan komen alle bedrijven zich hier vestigen, want wij hebben de goedkope arbeid. Weet je wat ons dat op gaat leveren?
pi_37252969
quote:
Op maandag 24 april 2006 18:36 schreef Floridinges het volgende:

[..]

Dan komen alle bedrijven zich hier vestigen, want wij hebben de goedkope arbeid. Weet je wat ons dat op gaat leveren?
Je moet in jouw libertarische wereld dan wel van drukte houden.
  maandag 24 april 2006 @ 19:32:37 #17
142961 Astrix
Beati pauperes spiritu.
pi_37253560
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:57 schreef Floridinges het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, ik ben toch een libertarier? "Wereldleiders" kunnen me gestolen worden. Ondernemers gaan het doen!
Multinationals & wereldleiders zijn hetzelfde en daarom is het zo'n aso wereld.
Donec eris felix, multos numerabis amicos.
  maandag 24 april 2006 @ 19:54:46 #18
147414 HenriDinges
Étatistische HenriOsewoudt
pi_37254390
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:15 schreef basilisk het volgende:
Dan bouwt ze gewoon het hele land vol, alleen maar lastig toch die regeltjes die het bouwen van huizen verbieden?

Wat Floridinges moet doen is die libertarische roze bril 'ns afzetten en met eigen ogen bekijken welk effect al die maatregelen zouden hebben op de man in de straat. Die ziet zijn bestaan, zijn baan, zijn sociale zekerheid op losse schroeven gezet en wordt een paar honderd jaar terug in de tijd geworpen waar een werknemer de speelbal is van land- en lijfeigenaren. Alles, werkelijk alles waar zoveel mensen zo lang voor gestreden hebben wil zij overboord kieperen en vervangen door het recht van de sterkste. Ik noem dat onnadenkend, onverantwoord en onzinnig.
Nu! Naast de vertrouwde libertarische HenriOsewoudt is er nu ook de smaak étatist. Vetvrij, gegarandeerd solidair, met magere slagroom en een kers op kosten van de belastingbetaler.
Te verkrijgen op de betere subfora
  maandag 24 april 2006 @ 20:52:32 #19
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37256906
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:15 schreef basilisk het volgende:

[..]

Ja, hoor. Rust kunnen we op vakantie krijgen in het leeggelopen Frankrijk.
  maandag 24 april 2006 @ 20:54:23 #20
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37256975
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:32 schreef Astrix het volgende:

[..]

Multinationals & wereldleiders zijn hetzelfde en daarom is het zo'n aso wereld.
Wat een onzin. Multinationals zijn overgeleverd aan de genade van de consument. Wil de consument niet meer? Dan gaat het bedrijf failliet, exit multinational. Wereldleiders niet, die blijven met geweld hun macht ondersteunen.

Een heel verschil.
  maandag 24 april 2006 @ 20:56:38 #21
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37257069
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:54 schreef HenriDinges het volgende:

[..]

Dan bouwt ze gewoon het hele land vol, alleen maar lastig toch die regeltjes die het bouwen van huizen verbieden?
We zijn een doorvoerland met een strategische ligging. Natuur is onze forte niet, dat mag Belgie doen.
quote:
Wat Floridinges moet doen is die libertarische roze bril 'ns afzetten en met eigen ogen bekijken welk effect al die maatregelen zouden hebben op de man in de straat. Die ziet zijn bestaan, zijn baan, zijn sociale zekerheid op losse schroeven gezet en wordt een paar honderd jaar terug in de tijd geworpen waar een werknemer de speelbal is van land- en lijfeigenaren. Alles, werkelijk alles waar zoveel mensen zo lang voor gestreden hebben wil zij overboord kieperen en vervangen door het recht van de sterkste. Ik noem dat onnadenkend, onverantwoord en onzinnig.
Denk je nu echt dat we direct teruggaan naar de negentiende eeuw? Zoveel mensen verdienen meer dan het minimumloon terwijl dat niet hoeft!
  maandag 24 april 2006 @ 22:06:16 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37260418
quote:
Op maandag 24 april 2006 18:14 schreef Floridinges het volgende:

[..]

Er moet natuurlijk wel een sociaal vangnet zijn maar geen sociale hangmat zoals het sociale stelsel nu is
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 24 april 2006 @ 22:07:10 #23
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37260465
quote:
Op maandag 24 april 2006 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Er moet natuurlijk wel een sociaal vangnet zijn maar geen sociale hangmat zoals het sociale stelsel nu is
Een vangnet wordt vrij snel een hangmat, dat is niet te vermijden.
  maandag 24 april 2006 @ 22:09:53 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37260623
quote:
Op maandag 24 april 2006 22:07 schreef Floridinges het volgende:

[..]

Een vangnet wordt vrij snel een hangmat, dat is niet te vermijden.
Dan moet je er duidelijke grenzen aan stellen en daar ook strak op sturen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 24 april 2006 @ 22:13:01 #25
147398 Floridinges
Libertarische Floripas
pi_37260784
quote:
Op maandag 24 april 2006 22:09 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dan moet je er duidelijke grenzen aan stellen en daar ook strak op sturen.
Dat lukt toch niet, dan escaleert het weer.

Beter is het om helemaal geen verzorgingsstaat te hebben en mensen voor elkaar te laten zorgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')