FOK!forum / Travel / vouwwagen
Rory78maandag 24 april 2006 @ 11:39
Heyho!
Ik zit er al een hele tijd aan te denken; ik wil een vouwwagen...
Na jaren vakantieplezier met het koepeltentje ben ik toe aan iets luxueuzers, zonder meteen de overstap naar de plastic caravan over te gaan. M.i. biedt een vouwwagen het buitengevoel van een tent met het relatieve comfort van een caravan.
Graag zou ik willen weten welke ervaringen fok!kers hebben met vouwwagens?
En of er nog tips zijn voor een eventuele aanschaf?
Welke types moet je zoeken; welke moet je laten staan; welke voorzieningen zijn een must; etc?
Alvast bedankt!
Gr Rory.
devlinmrmaandag 24 april 2006 @ 11:47
Waar je op moet letten is wat je zelf wil:
ga je veel trekken, dan is een wagen die je snel kunt opzetten handig.
blijf je veel op dezelfde plek, dan maakt dat niet zoveel uit

heel kort gezegd, wat verwacht je te gaan doen met je vouwwagen, daar moet'ie dus aan voldoen.

mijn voorkeur gaat uit naar een Roadmaster. Deze zijn degelijk, makkelijk op te zetten en hebben een zeer goede kwaliteit doek. Wij zijn met z'n 4en en in de Roadmaster Family S passen er 8, dus ruimte zat
Bad_Moon_Risingmaandag 24 april 2006 @ 11:48
Mijn ouders hebben jaren met alle tevredenheid een Alpen Kreuzer gehad.
Tip: toevallig is Alpen Kreuzer in Sliedrecht onlangs failliet gegaan. Misschien kun je voor een leuk bedragje een leuke deal maken bij een eventuele faillissementsverkoop.
Chinlessmaandag 24 april 2006 @ 11:51
Vooral de techniek die ze gebruiken bij het opzetten en materiaal van het zeil.
Mijn ouders hebben div. vouwwagens gehad, en ene was gewoon klote betreft het opzetten.
Andere was kwa zeil kwaliteit slecht.

Ik moet wel erbij zeggen dat het bijna 6-7jr geleden is(misschien nog wel wat langer), dat ik nu dus ook niet weet hoe het nu is.
ElectricEyemaandag 24 april 2006 @ 11:54
Voorzieningen?
Stalling!

Ken ook zo'n stel. Kochten pas zo'n uitklapaanhanger via Marktplaats, gaan 'm halen, komen thuis - o ja, waar moet-ie staan?
doekamaandag 24 april 2006 @ 11:56
quote:
Vouwwagenmensen zijn eigenlijk heel zielige mensen. Door "tenters" worden zij genegeerd omdat het volgens hen "niet echt kamperen" is. De "caravanners" accepteren de "vouwers" wel een beetje, maar dan altijd met de mededeling "ha ha, tja, zo zijn wij ook begonnen" of "dat stadium zijn wij al gepasseerd". Nu, in deze groep wordt er NIET gediscrimineerd, we hebben immers ALLEMAAL hetzelfde probleem: hoe, wanneer en waar ontplooien we onze grote liefde!!! De ultieme kampeerbeleving en maximaal comfort in EXACT de juiste verhouding: DE VOUWWAGEN. Alles is bespreekbaar op deze mailing list - van typische belevenissen tot aan handigheidjes en tips bij het restaureren van de vouwwagen waarvan JIJ vindt dat het de VOUWWAGEN DER VOUWWAGENS is, of het nou splinternieuw of zelfbouw is, tweedehands gekocht of zelfs gratis overgenomen! Welkom!

Vincent Hartogsveld
Dit is de welkomsttekst van de vouwwagengroep op Yahoo http://groups.yahoo.com/group/vouwwagen/

Daar kun je al je vragen stellen; die weten echt alles.
Wij hebben overigens al jaren een klapkar; ik vind het heerijk kamperen; je slaapt niet op de grond, je hebt je keuken bij je, en je kunt al je bagage erin kwijt; wij zijn begonnen met een tweedehands Alpenkreuzer Allure en vorig jaar hebben wij een nieuwe tweedehands gekocht, een Alpernkreuzer Parade; het opzetten van zo'n ding vereist nogal wat handigheid, maar dan heb je ook wat, heerlijk veel ruimte.
Er zijn ook klapkarren die makkelijker op te zetten zijn, en die dus handiger zijn met veel verkassen op vakantie; die hebben wel vaak wat minder ruimte.
devlinmrmaandag 24 april 2006 @ 11:56
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:54 schreef ElectricEye het volgende:
Voorzieningen?
Stalling!

Ken ook zo'n stel. Kochten pas zo'n uitklapaanhanger via Marktplaats, gaan 'm halen, komen thuis - o ja, waar moet-ie staan?
ach met een paar kantelbeugels kan hij in bijna elke garage staan.
Bad_Moon_Risingmaandag 24 april 2006 @ 11:58
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:56 schreef devlinmr het volgende:

[..]

ach met een paar kantelbeugels kan hij in bijna elke garage staan.
Tuurlijk, en iedereen heeft ook gewoon een garage
just memaandag 24 april 2006 @ 12:00
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:56 schreef devlinmr het volgende:

[..]

ach met een paar kantelbeugels kan hij in bijna elke garage staan.
weet je hoe zwaar zo'n ding kan zijn!
Knuffleheinzmaandag 24 april 2006 @ 12:01
Als je een nieuwe vouwwagen gaat kopen sta je gek te kijken hoeveel dat kost. Ik zou zelf op zoek gaan naar een goede tweedehands uit de jaren 90 bijvoorbeeld.

wij hebben zelf een holtkamperuit de jaren 80 (voorbeeldplaatje) , elk jaar minstens eenn keer gebruikt, hij is nu nog in erg goede staat, behalve dan dikke klodders hars uit dennebomen die op et zeil zitten. Maarja, daar kan je vrij weinig aan doen.

Ik zou persoonlijk een grote voortent nemen, dit is vooral als er wat slechter weer is erg handig. Ook de hoogte van de vouwwagen en de voortent is iets waar je het best wel op kan letten, omdat ik zelf rond de 1.95 ben is het ook wel fijn als ik normaal kan lopen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

En opslag, we hebben wel een garage, maar die is al erg vol, als we hem niet gebruiken staat hij bij een boer in de buurt in de stal, tussen de caravans en andere vouwwagens.
devlinmrmaandag 24 april 2006 @ 12:03
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:00 schreef just me het volgende:

[..]

weet je hoe zwaar zo'n ding kan zijn!
rond de 450 kg. met 3 man zo gepiept.
just memaandag 24 april 2006 @ 12:11
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:03 schreef devlinmr het volgende:

rond de 450 kg. met 3 man zo gepiept.
Dan moet je wel 3 sterke mannen in de buurt hebben

Ik heb jarenlang met heel veel plezier gekampeerd met een Jamet vouwwagen, ik weet niet meer precies welk type het was. Nadeel van die vouwwagen was dat het keukentje steeds naar binnen en naar buiten gerold moest worden en dus niet aan de buitenkant zat. Voortent was super groot maar die werd alleen opgezet als we ergens iets langer bleven kamperen.
devlinmrmaandag 24 april 2006 @ 12:28
Wat ik persoonlijk erg vervelend vind is als het bed te kort is. Niks zo K*T als wakker worden met een mond vol tentdoek.
Hallahanmaandag 24 april 2006 @ 12:35
Vouwwagen bezitter meldt zich!

Wij sinds sinds enkele weken de trotse bezitters van een jaar oude Roadmaster Family S. Een superdegelijke, oer-Nederlands produkt.

Het kost een paar knaken, maar daar heb je dan ook wat voor....

A.S. weekend gaan we voor het eerst kamperen (hopenlijk worden de temps dan iets beter) en daarna hoor je wel of het ons bevallen is...

Oh ja, hiervoor gingen we altijd tenten!
__Saviour__maandag 24 april 2006 @ 12:49
heel lang geleden hadden wij ook zo'n ding. best handig.
devlinmrmaandag 24 april 2006 @ 12:49
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:35 schreef Hallahan het volgende:
Vouwwagen bezitter meldt zich!

Wij sinds sinds enkele weken de trotse bezitters van een jaar oude Roadmaster Family S. Een superdegelijke, oer-Nederlands produkt.

Het kost een paar knaken, maar daar heb je dan ook wat voor....

A.S. weekend gaan we voor het eerst kamperen (hopenlijk worden de temps dan iets beter) en daarna hoor je wel of het ons bevallen is...

Oh ja, hiervoor gingen we altijd tenten!
Een roadmaster is niet gek veel duurder dan bv een Trigano. Waar bij de roadmaster veel standaard wordt meegeleverd moet je dit bij andere merken vaak nog extra bijkopen. Bovendien, houdt de roadmaster zijn waarde beter.

En dan zijn er natuurlijk nog al die andere voordelen die een roadmaster met zich meebrengt.

Uitstekende wegligging
metalen bak ipv die slappe kunstof dingen
zwaar tentdoek
etc
Hallahanmaandag 24 april 2006 @ 13:40
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:49 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Een roadmaster is niet gek veel duurder dan bv een Trigano. Waar bij de roadmaster veel standaard wordt meegeleverd moet je dit bij andere merken vaak nog extra bijkopen. Bovendien, houdt de roadmaster zijn waarde beter.

En dan zijn er natuurlijk nog al die andere voordelen die een roadmaster met zich meebrengt.

Uitstekende wegligging
metalen bak ipv die slappe kunstof dingen
zwaar tentdoek
etc
Waarom denk je dat we een Roadmaster genomen hebben? Als je slaapt in het deksel kun je tenminste goed tekeer gaan, deksel kan 1200 kg hebben, dit itt tot zo'n slappe slaapplek van trigano wat niet zwaarder belast nmag worden dan 270 kg....

We hebben alle vouwwagens ongeveer bekeken, maar de Roadmaster leek ons het meest degelijk. Ik zie de Roadmaster dan ook als een VW onder de vouwwagens: niet zo superluxe, maar wel degelijk en waardevast...
Rory78dinsdag 25 april 2006 @ 16:46
Okay, een garage heb ik gelukkig en naast de motor is nog wel ergens plek ...
Dus Roadmaster is HET merk waar ik op moet letten voor kwaliteit en een AlpenKreuzer voor de toekomstige aanbiedinkjes?
Zit er trouwens veel verschil in de "keukentjes" die erbij zitten? Niet dat ik echt ga dineren, want meestal wordt er uiteten gegaan of gebbqt door ons..
Ik zou het liefst een wagen willen die minimaal vier volwassen kan herbergen in twee aparte compartimenten. Slaapcomfort is voor mij het allerbelangrijkste. Verder heb ik niet veel eisen, dan makkelijk opbouwen en afbreken.
Budget? Tsjah, als beginner wil ik er voorlopig eens niet meer dan 1000 euro aan uitgeven. Als het voor minder kan, allright. Als ik mijn budget naar boven moet bijstallen moet ik mijn ideeen en eisen wellicht aanpassen aan de situatie.
Bedankt voor de reacties trouwens..
Sport_Lifedinsdag 25 april 2006 @ 18:36
Vouwwagen... *nostalgie*
Hallahanwoensdag 26 april 2006 @ 00:03
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 16:46 schreef Rory78 het volgende:
Okay, een garage heb ik gelukkig en naast de motor is nog wel ergens plek ...
Dus Roadmaster is HET merk waar ik op moet letten voor kwaliteit en een AlpenKreuzer voor de toekomstige aanbiedinkjes?
Zit er trouwens veel verschil in de "keukentjes" die erbij zitten? Niet dat ik echt ga dineren, want meestal wordt er uiteten gegaan of gebbqt door ons..
Ik zou het liefst een wagen willen die minimaal vier volwassen kan herbergen in twee aparte compartimenten. Slaapcomfort is voor mij het allerbelangrijkste. Verder heb ik niet veel eisen, dan makkelijk opbouwen en afbreken.
Budget? Tsjah, als beginner wil ik er voorlopig eens niet meer dan 1000 euro aan uitgeven. Als het voor minder kan, allright. Als ik mijn budget naar boven moet bijstallen moet ik mijn ideeen en eisen wellicht aanpassen aan de situatie.
Bedankt voor de reacties trouwens..
Keukentjes:
Daar zitten idd veel verschillen in:
  • je hebt zg. doorloopkeukens, die zitten dus achterop de wagen en je moet erdoor stappen om in de wagen te komen. Eventueel kun je deze afkoppelen en ergens anders plaatsen, dan kun je een campingkoelkast plaatsen in de doorloop...
  • dan heb je ze met een wegdraaikeuken: deze zitten met een scharnierpunt achter de wagen en kun je ze wegklappen als je in de wagen wilt.
  • je hebt ze met een losse keuken (o.a. de Roadmaster). Deze zit achterop de wagen, maar ben je op de plaats van bestemming dan koppel je het los en zet hem op zijn plek in de keukenuitbouw of buiten...
  • en dan heeft de Zambezi een zg. kookeiland voor op de dissel. Ziet er gaaf uit maar of het werkt....

    De keuken van ons (dus een Roadmaster) heeft een redelijk grote drie pits gasstel, een werkblad en een RVS gootsteen met electrische kraan. Verder heb je daaronder een keukenkast zitten met heel veel pakruimte...

    Tsja, over je verdere eisen.
    Onze Roadmaster heeft dus idd standaard 2 uitklapbedden van elk 210 * 140 cm, dus 2 * 2 persoons. Beide bedden zijn van elkaar gescheiden door de tussenzit en de slaapcompartimenten worden ongediertedicht afgesloten dmv hor en gordijnen. Verder kun je onder deze slaaplekken nog zg. ondertentjes hangen waardoor NOG 4 mensen een slaapplek kunnen vinden.

    Opbouwen van onze Roadmaster: tsja, wat is eenvoudig? In ieder geval zijn alle stokken even lang, dus geen gezoek naar de juiste stok. Je bent er even mee bezig, maar dan heb je uiteindelijk ook een 8 * 5 mtr grote tent (incl. de luifel) dus ruimte genoeg voor iedereen.

    Voor ¤ 1000,- kun je een nieuwe vouwwagen vergeten, die beginnen tegenwoordig ergens bij de 4 en lopen door tot aan de 12.000 euro.... Voor 1000 euro kun je denken aan een 8 tot 10 jaar oude wagen (afhankelijk van het merk), zoek goed op Speurders en Marktplaats en je komt vanzelf een leuke occasion tegen...

    Veel succes!
  • Rory78woensdag 26 april 2006 @ 11:54
    Thnx, ik was inderdaad op zoek naar een goede occassion!
    Sjappiezondag 30 april 2006 @ 13:32
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 18:36 schreef Sport_Life het volgende:
    Vouwwagen... *nostalgie*
    Inderdaad! Klamme lappebak werd de vouwwagen van ons denigrerend genoemd. Maar toen ik klein was hebben we daar leuke vakanties mee gemaakt.
    Hallahanmaandag 1 mei 2006 @ 08:56
    Okay, de eerste ervaringen met de Roadmaster Family S:

    Afgelopen zaterdag gingen wij (vrouw, kids en ik) dus op pad met de vouwwagen. Voor het eerst opzetten, dus we waren best wel benieuwd hoe het zou gaan...

    Als eerste de wagen op plastic parkeren en dan waterpas zetten: mbv de uitdraaipoten was dit echt een fluitje van een cent. Omdat de ondergrond nogal scheef liep moesten we de wagen best wel hoog zetten: de wielen komen los van de grond, maar dit mag volgens de leverancier absoluut geen probleem zijn... Eenmaal waterpas de beide slaapcabines uitklappen; damn, nu krijg je eigenlijk pas een idee hoe groot zo'n vouwwagen is. De slaaptent klapt zich ook automatisch uit, even erin kruipen, de staanders omhoog drukken en voila: we kunnen in principe al slapen!

    Ook de voortent laat zich zonder problemen uitzetten. Alle stangen zijn even lang, dus geen gezoek naar welke stang moet waar. Het frame uitzetten, doek eroverheen, uitrollen, vastritsen en klaar is kees, een fullsize leefruimte zit nu vast aan de slaaptent (5 * 3 meter!).

    Frame voor luifel eraan, luifel uitrollen en vastritsen, alle haringen erin en klaar! Voor de eerste keer en binnen 2 uur een vouwwagen van 8 * 5 opgezet. Hij staat superstrak, geen rare kronkels in het doek...

    Nu inrichten, voor onszelf hadden we een luchtmatras meegenomen, de standaard schuimrubberen matras van 7 cm dik leek ons toch iets te dun. De kids krijgen dus beide matrassen onder de bips. Keukentje op zijn plek neerzetten, grondzeil erin en klaar...

    Oh ja, dit alles gebeurde natuurlijk wel tussen de buien door....

    Eerste slaapervaringen: het was fucking koud buiten, maar mijn vrouw als ik EN de kids hebben perfect geslapen. Het van de grond afliggen is echt een pluspunt!

    Maw, voor ons een zeer geslaagde eerste kennismaking met de vouwwagen!
    just memaandag 1 mei 2006 @ 08:59
    quote:
    Op maandag 1 mei 2006 08:56 schreef Hallahan het volgende:

    Maw, voor ons een zeer geslaagde eerste kennismaking met de vouwwagen!
    Das goed te horen
    #ANONIEMmaandag 1 mei 2006 @ 09:01
    Geen hond koopt nog een vouwwagen en ja dan is er toch weetr 1 die er wat in ziet.
    Hallahanmaandag 1 mei 2006 @ 09:26
    quote:
    Op maandag 1 mei 2006 09:01 schreef sig000 het volgende:

    Geen hond koopt nog een vouwwagen en ja dan is er toch weetr 1 die er wat in ziet.
    ach ja, je hebt altijd van die mensen die het anders doen dan anderen nietwaar? Veel plezier iig op de playas van spanje!
    #ANONIEMmaandag 1 mei 2006 @ 09:28
    quote:
    Op maandag 1 mei 2006 09:26 schreef Hallahan het volgende:

    [..]

    ach ja, je hebt altijd van die mensen die het anders doen dan anderen nietwaar? Veel plezier iig op de playas van spanje!
    Het 1e deel van je zin sluit ik me helemaal bij aan.
    2e gedeelte snap ik helemaal niets van.
    Hallahanmaandag 1 mei 2006 @ 09:31
    quote:
    Op maandag 1 mei 2006 09:28 schreef sig000 het volgende:

    [..]

    Het 1e deel van je zin sluit ik me helemaal bij aan.
    2e gedeelte snap ik helemaal niets van.
    ik nam aan dat jij het deed zoals de anderen het ook allemaal doen...
    #ANONIEMmaandag 1 mei 2006 @ 09:34
    quote:
    Op maandag 1 mei 2006 09:31 schreef Hallahan het volgende:

    [..]

    ik nam aan dat jij het deed zoals de anderen het ook allemaal doen...
    Ik raak al na een dag in de stress als ik van huis ben.
    Hallahanmaandag 1 mei 2006 @ 11:11
    quote:
    Op maandag 1 mei 2006 09:34 schreef sig000 het volgende:

    [..]

    Ik raak al na een dag in de stress als ik van huis ben.
    neem een vouwwagen, kom je lekker tot je rust!
    Sport_Lifewoensdag 3 mei 2006 @ 11:49
    quote:
    Op zondag 30 april 2006 13:32 schreef Sjappie het volgende:

    [..]

    Inderdaad! Klamme lappebak werd de vouwwagen van ons denigrerend genoemd. Maar toen ik klein was hebben we daar leuke vakanties mee gemaakt.
    Wij hadden zo'n licht karretje die vele vakanties in Frankrijk/Zwitserland/Engeland/Italie/Denemarken achter ons aan heeft gestuiterd, volgeladen met tassen, want ja, als je veel ruimte hebt wil je die vol maken! .
    devlinmrwoensdag 3 mei 2006 @ 13:32
    Heb net een 16jr oude roadmaster family op de kop getikt. Technisch nog helemaal in orde en als hij slechts 1 jaar meegaat, ben ik nog goedkoper uit dan wanneer ik een huisje of tent in zuid-frankrijk zou huren.
    Koninginwoensdag 3 mei 2006 @ 14:17
    Oh leuk topic. Vroeger met mijn ouders altijd met de caravan op pad geweest.
    Nu hebben mijn man en ik een tent, maar wellicht komt ooit de overstap naar de vouwwagen.

    moet ik wel eerst een andere auto kopen
    Levitationwoensdag 3 mei 2006 @ 15:36
    Ik heb vroeger jaren lang met mijn ouders (en broers en zusje) gekampeerd met een vouwwagen, een André Jamet. Heb er goeie herinneringen aan en zou eigenlijk zelf zo weer gaan kamperen in een vouwwagen, alleen komt dat wel weer als ik ooit kinderen heb, voorlopig vlieg ik liever even de wereld over. Nu is dat nog enigsinds betaalbaar, lekker met z'n 2-tjes.

    Enige nadeel aan de vouwwagen van mijn ouders was dat de wielen te klein waren en op de hete betonnen snelwegen in Frankrijk sneuvelde ieder jaar gegarandeerd minstens 1 band. Ik heb heel wat Franse bermen gezien.
    Oja, en we hebben 'm wel 'ns niet helemaal goed opgezet (niet strak genoeg opgespannen) en natuurlijk gaat 't juist dan keihard regenen. Heb wel 'ns een hele nacht een punt van mijn matrasje vast moeten houden zodat ie niet tegen het tentdoek drukte en het water dus netjes buiten bleef.
    Hallahandonderdag 4 mei 2006 @ 16:10
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 15:36 schreef Levitation het volgende:
    Enige nadeel aan de vouwwagen van mijn ouders was dat de wielen te klein waren en op de hete betonnen snelwegen in Frankrijk sneuvelde ieder jaar gegarandeerd minstens 1 band. Ik heb heel wat Franse bermen gezien.
    Tegenwoordig hebben de meeste vouwwagens al 13" wielen eronder liggen, lekker met 100+ over de route zonder bang te hoeven wezen dat je banden eraangaan....
    Rory78woensdag 18 februari 2009 @ 18:28
    Schaamteloze kick..

    Nog nieuws anno 2009. Ik heb er namelijk nog steeds geentje, terwijl de wens recentelijk weer is aangewakkerd (door RTL campinglife)..
    Pizzabodemwoensdag 18 februari 2009 @ 18:45
    Vouwagens mijn ouders hadden er een. Later een caravan gekocht, maar ik vind een vouwagen veel leuker. Europacamper hadden we, met zo'n grote voortent. Was altijd passen en meten om dat ding op de campingplaatsjes te krijgen. Tegenwoordig zijn er hele 'stoere' makkelijk opzetbare vouwwagens, die ook niet zo heel groot zijn, worden volgens mij tenttrailers genoemd.

    Die van Holtkamper zijn erg mooi, vooral in offroad uitvoering.
    Fogeldonderdag 19 februari 2009 @ 11:35
    quote:
    Op donderdag 4 mei 2006 16:10 schreef Hallahan het volgende:

    [..]

    Tegenwoordig hebben de meeste vouwwagens al 13" wielen eronder liggen, lekker met 100+ over de route zonder bang te hoeven wezen dat je banden eraangaan....
    Officieel mag je met een aanhanger toch maar 80 (of zelfs 60 in sommige landen)?
    Tinkepinkdonderdag 19 februari 2009 @ 11:49
    quote:
    Op donderdag 19 februari 2009 11:35 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Officieel mag je met een aanhanger toch maar 80 (of zelfs 60 in sommige landen)?
    Hangt er vanaf van de remmen er onder hangen. Als de wagen "mee remt" dan mag je in Duitsland bijv. 100 rijden.
    Hikdonderdag 19 februari 2009 @ 15:30
    Vouwagen... ... jeugdherinneringen
    WIj noemden m Klapkar trouwens...
    flipsendonderdag 19 februari 2009 @ 16:11
    Gewoon uit interesse even topic doorgelezen (1x met mijn ouders naar Frankrijk, de term geen succes was een understatement). Maar wat is nou toch het grote voordeel van een vouwwagen tov een gewone caravan? Ik zie het niet. Hoezo tussen tent en caravan in? Een vouwwagen draag je niet mee op je rug en je hebt net zo goed een lomp gewicht achter je auto hangen. Dan is een gewone caravan toch veel practischer?

    Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten he, ik vraag het me gewoon echt af!
    Levitationdonderdag 19 februari 2009 @ 16:14
    quote:
    Op donderdag 19 februari 2009 16:11 schreef flipsen het volgende:
    Gewoon uit interesse even topic doorgelezen (1x met mijn ouders naar Frankrijk, de term geen succes was een understatement). Maar wat is nou toch het grote voordeel van een vouwwagen tov een gewone caravan? Ik zie het niet. Hoezo tussen tent en caravan in? Een vouwwagen draag je niet mee op je rug en je hebt net zo goed een lomp gewicht achter je auto hangen. Dan is een gewone caravan toch veel practischer?

    Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten he, ik vraag het me gewoon echt af!
    Klein plat aanhangertje rijdt makkelijker dan een grote caravan. Caravans hebben nogal eens last van "zuiging" wanneer je bijvoorbeeld door een vrachtwagen of een touringcar ingehaald wordt. En dat word je helaas als je netjes 80 rijdt.

    Daarbij mag je met alleen een B rijbewijs wel een kleine aanhanger (bv een vouwwagen) rijden, maar geen caravan. (Caravan's zijn al snel te zwaar)
    Pizzabodemdonderdag 19 februari 2009 @ 16:45
    Voor een caravan heb je een vrij sterke auto nodig. Een caravan van 1400 - 1500 kg trek je niet met je 1.6 110Pk benzine auto richting het zonnige zuiden. Dan blijf je steken op de eerste de beste helling die je tegen komt. Een vouwwagen kan je dan wel makkelijk mee sleuren, je verbruikt minder benzine. Vouwagen is gewoon een stuk goedkoper in aanschaf en verbruik. Daarom zie je volgens mij op bijvoorbeeld de campings in Spanje dat vooral mensen met sterke diesel auto's een caravan meebrengen (Lekker met de tankpas van de baas naar de zon )

    Vouwagen is ook gewoon wat meer het kampeer-gevoel, regen op een tentdoek klinkt leuker dan regen op een caravan dak, je tent ritselt in de wind, 's ochtends word je de tent uitgebakken door de brandende zon, vouwagens.....
    Traveling_Skippyvrijdag 20 februari 2009 @ 11:06
    Lijkt me ideaal!! wij hebben jarenlang een tent gehad. Maar wat een ramp om zon ding op te zetten. Als je met een vouwwagen wilt 1 nachtje wilt overnachten, hoef je hem niet helemaal op te tuigen als een tent . Toch is een caravan nog relaxter. Alleen pootjes uitdraaien en je bent klaar.
    kahlievrijdag 20 februari 2009 @ 22:53
    quote:
    Op woensdag 18 februari 2009 18:28 schreef Rory78 het volgende:
    Schaamteloze kick..

    Nog nieuws anno 2009. Ik heb er namelijk nog steeds geentje, terwijl de wens recentelijk weer is aangewakkerd (door RTL campinglife)..
    Mijn ouders hebben die van hen aan mij aangeboden, echt een superding waar we altijd mee op vakantie gingen. Hij is binnen gestald en biedt ruimte voor 10 personen met zo'n los te halen keuken. We hadden ook een grote voortent en we gingen eigenlijk altijd met z'n 5-en er mee weg. M'n ouders in een van de compartimenten en ik, m'n zus en m'n broer elk in onze eigen! En dan waren er nog banken om in het middengedeelte te slapen. Echt ideaal! We hadden de stokken qua kleur genummerd zodat je hem makkelijk kon opzetten.

    Nu gaan ze hem waarschijnlijk proberen te verkopen Want mijn partner houdt niet van kamperen dus we gaan hem niet overnemen... Echt zonde
    Sport_Lifezondag 22 februari 2009 @ 00:01
    quote:
    Op donderdag 19 februari 2009 16:11 schreef flipsen het volgende:
    Gewoon uit interesse even topic doorgelezen (1x met mijn ouders naar Frankrijk, de term geen succes was een understatement). Maar wat is nou toch het grote voordeel van een vouwwagen tov een gewone caravan? Ik zie het niet. Hoezo tussen tent en caravan in? Een vouwwagen draag je niet mee op je rug en je hebt net zo goed een lomp gewicht achter je auto hangen. Dan is een gewone caravan toch veel practischer?

    Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten he, ik vraag het me gewoon echt af!
    Snelheid met een vouwwagen ligt tegen de 140-160 km/h, met een caravan hoef je dat niet te proberen. Dat was de voornaamste reden van mijn ouders toendertijd.

    En als we ergens 1 nacht gingen staan dan stond dat ding ook binnen 5 minuten (wel na jarenlange ervaring ) en de volgende dag is hij net zo snel weer weg!
    Ferzondag 22 februari 2009 @ 01:47
    Hebben een Combicamp Venezia.

    De voordelen: supersnel opgezet inclusief voortent. Harde vloer, vaste keuken MET ingebouwde koelbox (=is koud bier als je aankomt!) Mega groot bed van 240x170. Bagageruimte onder je bed met gasveren.

    Stevige banden om lekker met 140 over de Franse Peage te knallen.

    Nieuw vrij prijzig, maar wij hebben hem via marktplaats. Kwaliteit is super, zo goed als nieuw toen we hem kochten.
    mr4hughzdonderdag 18 juni 2009 @ 11:07
    Er zijn meer gekken met een vouwwagen .. (waaronder ik)

    een paar voordelen van de vowuwagen,
    Kosten: ze kosten geen drol of zo gek als je het maakt. .via marktplaats en andere veiling sites is het aanbod ten over.
    stalling en rijden stalling is goedkoop omdat je iets "kleins" hebt.. je hebt geen windvanger achter je auto hangen dus vele malen zuiniger!
    ander gemak je slaapt van de vloer, er is altijd wat te doen voor je kids, je kan koken maar kan ook uiteten. bevalt je vakantie plek niet verkas je gewoon naar een anderoord
    reserveren ? alleen als je echt perse in het hoogseizoen op die 1ne camping wilt staan.

    kijk anders eens bij http://forum.vouwwagenclub.info als je echt intresse hebt
    MinderMutsigdonderdag 18 juni 2009 @ 12:43
    Wij zijn twee keer op vakantie gegaan met een vouwwagen nadat kamperen in een tent echt geen optie meer was. We mochten hem gratis hebben van een bejaarde stel bij de caravanstalling van mijn ouders. Het ding kwam uit de prehistorie, had geen keuken en het tendoek was op sommige plekken echt helemaal gaar. Gelukkig waren de slaapcabines nog wel waterdicht.
    Leuk ding om eens te testen hoe zon klapkar eigenlijk beviel. We kregen hem met de volledige kampeeruitrusting erbij, inclusief het zelfgefabriceerde keukentje dat onder de luifel kon staan.
    Het beviel op zich prima maar wij zijn uiteindelijk toch voor een kleine caravan gegaan omdat die als voordeel had dat er ook een kachel in zit en omdat het meer tochtvrij is in de slaapcabine. Wij gaan nogal eens buiten het seizoen op vakantie en met nachtvorst zijn een kachel en tochtvrije slaapplek toch wel een voordeel. Bovendien scheelt het dat je niet eerst van alles op hoeft te zetten en dat was de voornaamste reden waarom een tent geen optie meer was.

    Ik snap klapkarrers wel, het heeft inderdaad zijn charme.
    devlinmrdonderdag 18 juni 2009 @ 13:34
    moet dit jaar nieuwe banden onder de Roadmaster laten leggen. Het lijkt erop dat dit gewone autobanden zijn.. Kan dat kloppen? dacht altijd dat het speciale reenforced banden onder moesten
    Ferdonderdag 18 juni 2009 @ 23:55
    Je moet de loadindex nakijken. Een vouwwagen is max 750kg over 2 wielen te verdelen, vergelijkbaar met een flinke personenwagen op 4 wielen.
    mr4hughzdinsdag 30 juni 2009 @ 11:51
    quote:
    Op donderdag 18 juni 2009 13:34 schreef devlinmr het volgende:
    moet dit jaar nieuwe banden onder de Roadmaster laten leggen. Het lijkt erop dat dit gewone autobanden zijn.. Kan dat kloppen? dacht altijd dat het speciale reenforced banden onder moesten
    gewone autobanden .. wel iets harder opgepompt dan de 2,3 bar .. 2,6 of 2,8 is beter ..
    ik doe altijd(laat doen) stikstof vulling omdat deze beter op spanning blijven in de stalling zelfs na 2 jaar stilstand (paar weken terug) hoefde er geen vulling bij .. voor die 1 euro .. en ik heb 10" banden scheelt ook tijdens het rijden ze worden niet zo warm als met lucht en dus minder snel kans op klapband

    reinforced ??? why ? je rijd niet met een tank .. enige voordeel is dat je een zeer kleine kans hebt op lekke band met reinforced
    quote:
    Op donderdag 18 juni 2009 23:55 schreef Fer het volgende:
    Je moet de loadindex nakijken. Een vouwwagen is max 750kg over 2 wielen te verdelen, vergelijkbaar met een flinke personenwagen op 4 wielen.
    erhm een vouwwagen mag max 750 tenzij je dit administratief hebt laten verhelpen je hebt ze ook met minder "draag vermogen"
    Rory78zondag 6 juni 2010 @ 17:47
    Iemand nog naar de camping met zo'n ding deze zomer?
    Ferwoensdag 9 juni 2010 @ 20:44
    Tuurlijk ben al 2x geweest dit jaar.
    exodedonderdag 10 juni 2010 @ 16:07
    I...love vouwwagens... Maar we gaan dit jaar met de tent..na heel wat geklus aan ons huis is er even geen vouwwagen geld.

    We willen trouwens wel een ouderwetse, niet zo'n a-symmetrische...geef mij maar een Roadmaster of Alpen Kreuzer (een hoop jeugd sentiment zoals jullie horen...)
    Ferzaterdag 12 juni 2010 @ 00:31
    zo'n ouderwetse, met harde wiebelplanken om op te liggen? Natte tent op je bed inklappen, uren bouwtijd en het ergste: Rondsjouwen met de keuken + een volle koelbox uit je auto tillen.

    Nee dankje, dan pas ik.
    exodezondag 13 juni 2010 @ 17:01
    quote:
    Op zaterdag 12 juni 2010 00:31 schreef Fer het volgende:
    zo'n ouderwetse, met harde wiebelplanken om op te liggen? Natte tent op je bed inklappen, uren bouwtijd en het ergste: Rondsjouwen met de keuken + een volle koelbox uit je auto tillen.

    Nee dankje, dan pas ik.
    Of het is mijn romantische beeld, maar dat zegt me allemaal niets
    Mijn vader had de vouwwagen in no time staan en natte tent op je bed inklappen? Is dat nu anders?

    Ik ben wel erg benieuwd naar alle voordelen van het asymmetrische design van tegenwoordig. We gaan binnenkort eens naar een vouwwagen specialist, ben benieuwd!
    Ferzondag 13 juni 2010 @ 21:35
    Ach, ik overdrijf...
    mr4hughzdonderdag 17 juni 2010 @ 11:50
    tent is het nadeel dat je nog laag slaapt, en redelijk wat ruimte verliest in de auto. zit je een bagage kar te overwegen kan je net zo goed vouwwagen nemen.

    veel mensen zien het als een probleem dat je met een plee-rol over de camping schuift, niet alleen is dat meestal verleden tijd maar wat dan nog ? ik vind het een stuk iritanter als je in een huisje/hotel zit en de vorige komt er net af met een krant onder haar/zijn arm ..

    hotel kamers heb je een bed en met wat geluk een stoel .. en ben je verplicht overal te gaan hangen ..
    huisjes hebben het zelfde euvel ..

    het meest prettige is zonder reserving richting je eind doel te rijden. stoppen/overnachten waar je wilt.
    opzetten voor 1 nacht is sneller als volledig uitbouwen.

    koken op de camping .. kan je kan net zo goed uitvreten


    maar reken maar eens uit (vouwwagen of caravan)
    - aanschaf kosten (van 10,- tot 20.000)
    - stallingkosten (gratis bij de boer tot 50 per meter(inclusief trekhaak))
    - reservering (j/n)
    - bezine/diesel van naar bestemming
    - campeer middelen aanschaf
    - sta geld op camping + elektra

    Ten opzichte van een huisje/hotel, over de langere termijn zeker als een goedkoope vouwwagen of caravan hebt de prijs enorm voordeling en kan je meer en vaker op vakantie of meer uit eten.


    o en wat veel mensen vergeten is dat een horror vakantie (oftewel "red mijn vakantie" praktijken) voor caravan/vouwwagen = inpakken en verkassen is .