abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37239393
Heyho!
Ik zit er al een hele tijd aan te denken; ik wil een vouwwagen...
Na jaren vakantieplezier met het koepeltentje ben ik toe aan iets luxueuzers, zonder meteen de overstap naar de plastic caravan over te gaan. M.i. biedt een vouwwagen het buitengevoel van een tent met het relatieve comfort van een caravan.
Graag zou ik willen weten welke ervaringen fok!kers hebben met vouwwagens?
En of er nog tips zijn voor een eventuele aanschaf?
Welke types moet je zoeken; welke moet je laten staan; welke voorzieningen zijn een must; etc?
Alvast bedankt!
Gr Rory.
pi_37239616
Waar je op moet letten is wat je zelf wil:
ga je veel trekken, dan is een wagen die je snel kunt opzetten handig.
blijf je veel op dezelfde plek, dan maakt dat niet zoveel uit

heel kort gezegd, wat verwacht je te gaan doen met je vouwwagen, daar moet'ie dus aan voldoen.

mijn voorkeur gaat uit naar een Roadmaster. Deze zijn degelijk, makkelijk op te zetten en hebben een zeer goede kwaliteit doek. Wij zijn met z'n 4en en in de Roadmaster Family S passen er 8, dus ruimte zat
  maandag 24 april 2006 @ 11:48:55 #3
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_37239641
Mijn ouders hebben jaren met alle tevredenheid een Alpen Kreuzer gehad.
Tip: toevallig is Alpen Kreuzer in Sliedrecht onlangs failliet gegaan. Misschien kun je voor een leuk bedragje een leuke deal maken bij een eventuele faillissementsverkoop.
pi_37239718
Vooral de techniek die ze gebruiken bij het opzetten en materiaal van het zeil.
Mijn ouders hebben div. vouwwagens gehad, en ene was gewoon klote betreft het opzetten.
Andere was kwa zeil kwaliteit slecht.

Ik moet wel erbij zeggen dat het bijna 6-7jr geleden is(misschien nog wel wat langer), dat ik nu dus ook niet weet hoe het nu is.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 24 april 2006 @ 11:54:41 #5
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_37239802
Voorzieningen?
Stalling!

Ken ook zo'n stel. Kochten pas zo'n uitklapaanhanger via Marktplaats, gaan 'm halen, komen thuis - o ja, waar moet-ie staan?
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  maandag 24 april 2006 @ 11:56:43 #6
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_37239863
quote:
Vouwwagenmensen zijn eigenlijk heel zielige mensen. Door "tenters" worden zij genegeerd omdat het volgens hen "niet echt kamperen" is. De "caravanners" accepteren de "vouwers" wel een beetje, maar dan altijd met de mededeling "ha ha, tja, zo zijn wij ook begonnen" of "dat stadium zijn wij al gepasseerd". Nu, in deze groep wordt er NIET gediscrimineerd, we hebben immers ALLEMAAL hetzelfde probleem: hoe, wanneer en waar ontplooien we onze grote liefde!!! De ultieme kampeerbeleving en maximaal comfort in EXACT de juiste verhouding: DE VOUWWAGEN. Alles is bespreekbaar op deze mailing list - van typische belevenissen tot aan handigheidjes en tips bij het restaureren van de vouwwagen waarvan JIJ vindt dat het de VOUWWAGEN DER VOUWWAGENS is, of het nou splinternieuw of zelfbouw is, tweedehands gekocht of zelfs gratis overgenomen! Welkom!

Vincent Hartogsveld
Dit is de welkomsttekst van de vouwwagengroep op Yahoo http://groups.yahoo.com/group/vouwwagen/

Daar kun je al je vragen stellen; die weten echt alles.
Wij hebben overigens al jaren een klapkar; ik vind het heerijk kamperen; je slaapt niet op de grond, je hebt je keuken bij je, en je kunt al je bagage erin kwijt; wij zijn begonnen met een tweedehands Alpenkreuzer Allure en vorig jaar hebben wij een nieuwe tweedehands gekocht, een Alpernkreuzer Parade; het opzetten van zo'n ding vereist nogal wat handigheid, maar dan heb je ook wat, heerlijk veel ruimte.
Er zijn ook klapkarren die makkelijker op te zetten zijn, en die dus handiger zijn met veel verkassen op vakantie; die hebben wel vaak wat minder ruimte.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_37239870
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:54 schreef ElectricEye het volgende:
Voorzieningen?
Stalling!

Ken ook zo'n stel. Kochten pas zo'n uitklapaanhanger via Marktplaats, gaan 'm halen, komen thuis - o ja, waar moet-ie staan?
ach met een paar kantelbeugels kan hij in bijna elke garage staan.
  maandag 24 april 2006 @ 11:58:41 #8
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_37239936
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:56 schreef devlinmr het volgende:

[..]

ach met een paar kantelbeugels kan hij in bijna elke garage staan.
Tuurlijk, en iedereen heeft ook gewoon een garage
  † In Memoriam † maandag 24 april 2006 @ 12:00:44 #9
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37240000
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:56 schreef devlinmr het volgende:

[..]

ach met een paar kantelbeugels kan hij in bijna elke garage staan.
weet je hoe zwaar zo'n ding kan zijn!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_37240030
Als je een nieuwe vouwwagen gaat kopen sta je gek te kijken hoeveel dat kost. Ik zou zelf op zoek gaan naar een goede tweedehands uit de jaren 90 bijvoorbeeld.

wij hebben zelf een holtkamperuit de jaren 80 (voorbeeldplaatje) , elk jaar minstens eenn keer gebruikt, hij is nu nog in erg goede staat, behalve dan dikke klodders hars uit dennebomen die op et zeil zitten. Maarja, daar kan je vrij weinig aan doen.

Ik zou persoonlijk een grote voortent nemen, dit is vooral als er wat slechter weer is erg handig. Ook de hoogte van de vouwwagen en de voortent is iets waar je het best wel op kan letten, omdat ik zelf rond de 1.95 ben is het ook wel fijn als ik normaal kan lopen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

En opslag, we hebben wel een garage, maar die is al erg vol, als we hem niet gebruiken staat hij bij een boer in de buurt in de stal, tussen de caravans en andere vouwwagens.
pi_37240070
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:00 schreef just me het volgende:

[..]

weet je hoe zwaar zo'n ding kan zijn!
rond de 450 kg. met 3 man zo gepiept.
  † In Memoriam † maandag 24 april 2006 @ 12:11:51 #12
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37240281
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:03 schreef devlinmr het volgende:

rond de 450 kg. met 3 man zo gepiept.
Dan moet je wel 3 sterke mannen in de buurt hebben

Ik heb jarenlang met heel veel plezier gekampeerd met een Jamet vouwwagen, ik weet niet meer precies welk type het was. Nadeel van die vouwwagen was dat het keukentje steeds naar binnen en naar buiten gerold moest worden en dus niet aan de buitenkant zat. Voortent was super groot maar die werd alleen opgezet als we ergens iets langer bleven kamperen.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_37240718
Wat ik persoonlijk erg vervelend vind is als het bed te kort is. Niks zo K*T als wakker worden met een mond vol tentdoek.
  maandag 24 april 2006 @ 12:35:52 #14
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_37240915
Vouwwagen bezitter meldt zich!

Wij sinds sinds enkele weken de trotse bezitters van een jaar oude Roadmaster Family S. Een superdegelijke, oer-Nederlands produkt.

Het kost een paar knaken, maar daar heb je dan ook wat voor....

A.S. weekend gaan we voor het eerst kamperen (hopenlijk worden de temps dan iets beter) en daarna hoor je wel of het ons bevallen is...

Oh ja, hiervoor gingen we altijd tenten!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  Donald Duck held maandag 24 april 2006 @ 12:49:20 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_37241296
heel lang geleden hadden wij ook zo'n ding. best handig.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_37241323
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:35 schreef Hallahan het volgende:
Vouwwagen bezitter meldt zich!

Wij sinds sinds enkele weken de trotse bezitters van een jaar oude Roadmaster Family S. Een superdegelijke, oer-Nederlands produkt.

Het kost een paar knaken, maar daar heb je dan ook wat voor....

A.S. weekend gaan we voor het eerst kamperen (hopenlijk worden de temps dan iets beter) en daarna hoor je wel of het ons bevallen is...

Oh ja, hiervoor gingen we altijd tenten!
Een roadmaster is niet gek veel duurder dan bv een Trigano. Waar bij de roadmaster veel standaard wordt meegeleverd moet je dit bij andere merken vaak nog extra bijkopen. Bovendien, houdt de roadmaster zijn waarde beter.

En dan zijn er natuurlijk nog al die andere voordelen die een roadmaster met zich meebrengt.

Uitstekende wegligging
metalen bak ipv die slappe kunstof dingen
zwaar tentdoek
etc
  maandag 24 april 2006 @ 13:40:11 #17
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_37242828
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:49 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Een roadmaster is niet gek veel duurder dan bv een Trigano. Waar bij de roadmaster veel standaard wordt meegeleverd moet je dit bij andere merken vaak nog extra bijkopen. Bovendien, houdt de roadmaster zijn waarde beter.

En dan zijn er natuurlijk nog al die andere voordelen die een roadmaster met zich meebrengt.

Uitstekende wegligging
metalen bak ipv die slappe kunstof dingen
zwaar tentdoek
etc
Waarom denk je dat we een Roadmaster genomen hebben? Als je slaapt in het deksel kun je tenminste goed tekeer gaan, deksel kan 1200 kg hebben, dit itt tot zo'n slappe slaapplek van trigano wat niet zwaarder belast nmag worden dan 270 kg....

We hebben alle vouwwagens ongeveer bekeken, maar de Roadmaster leek ons het meest degelijk. Ik zie de Roadmaster dan ook als een VW onder de vouwwagens: niet zo superluxe, maar wel degelijk en waardevast...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_37283639
Okay, een garage heb ik gelukkig en naast de motor is nog wel ergens plek ...
Dus Roadmaster is HET merk waar ik op moet letten voor kwaliteit en een AlpenKreuzer voor de toekomstige aanbiedinkjes?
Zit er trouwens veel verschil in de "keukentjes" die erbij zitten? Niet dat ik echt ga dineren, want meestal wordt er uiteten gegaan of gebbqt door ons..
Ik zou het liefst een wagen willen die minimaal vier volwassen kan herbergen in twee aparte compartimenten. Slaapcomfort is voor mij het allerbelangrijkste. Verder heb ik niet veel eisen, dan makkelijk opbouwen en afbreken.
Budget? Tsjah, als beginner wil ik er voorlopig eens niet meer dan 1000 euro aan uitgeven. Als het voor minder kan, allright. Als ik mijn budget naar boven moet bijstallen moet ik mijn ideeen en eisen wellicht aanpassen aan de situatie.
Bedankt voor de reacties trouwens..
pi_37287039
Vouwwagen... *nostalgie*
  woensdag 26 april 2006 @ 00:03:22 #20
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_37299335
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 16:46 schreef Rory78 het volgende:
Okay, een garage heb ik gelukkig en naast de motor is nog wel ergens plek ...
Dus Roadmaster is HET merk waar ik op moet letten voor kwaliteit en een AlpenKreuzer voor de toekomstige aanbiedinkjes?
Zit er trouwens veel verschil in de "keukentjes" die erbij zitten? Niet dat ik echt ga dineren, want meestal wordt er uiteten gegaan of gebbqt door ons..
Ik zou het liefst een wagen willen die minimaal vier volwassen kan herbergen in twee aparte compartimenten. Slaapcomfort is voor mij het allerbelangrijkste. Verder heb ik niet veel eisen, dan makkelijk opbouwen en afbreken.
Budget? Tsjah, als beginner wil ik er voorlopig eens niet meer dan 1000 euro aan uitgeven. Als het voor minder kan, allright. Als ik mijn budget naar boven moet bijstallen moet ik mijn ideeen en eisen wellicht aanpassen aan de situatie.
Bedankt voor de reacties trouwens..
Keukentjes:
Daar zitten idd veel verschillen in:
  • je hebt zg. doorloopkeukens, die zitten dus achterop de wagen en je moet erdoor stappen om in de wagen te komen. Eventueel kun je deze afkoppelen en ergens anders plaatsen, dan kun je een campingkoelkast plaatsen in de doorloop...
  • dan heb je ze met een wegdraaikeuken: deze zitten met een scharnierpunt achter de wagen en kun je ze wegklappen als je in de wagen wilt.
  • je hebt ze met een losse keuken (o.a. de Roadmaster). Deze zit achterop de wagen, maar ben je op de plaats van bestemming dan koppel je het los en zet hem op zijn plek in de keukenuitbouw of buiten...
  • en dan heeft de Zambezi een zg. kookeiland voor op de dissel. Ziet er gaaf uit maar of het werkt....

    De keuken van ons (dus een Roadmaster) heeft een redelijk grote drie pits gasstel, een werkblad en een RVS gootsteen met electrische kraan. Verder heb je daaronder een keukenkast zitten met heel veel pakruimte...

    Tsja, over je verdere eisen.
    Onze Roadmaster heeft dus idd standaard 2 uitklapbedden van elk 210 * 140 cm, dus 2 * 2 persoons. Beide bedden zijn van elkaar gescheiden door de tussenzit en de slaapcompartimenten worden ongediertedicht afgesloten dmv hor en gordijnen. Verder kun je onder deze slaaplekken nog zg. ondertentjes hangen waardoor NOG 4 mensen een slaapplek kunnen vinden.

    Opbouwen van onze Roadmaster: tsja, wat is eenvoudig? In ieder geval zijn alle stokken even lang, dus geen gezoek naar de juiste stok. Je bent er even mee bezig, maar dan heb je uiteindelijk ook een 8 * 5 mtr grote tent (incl. de luifel) dus ruimte genoeg voor iedereen.

    Voor ¤ 1000,- kun je een nieuwe vouwwagen vergeten, die beginnen tegenwoordig ergens bij de 4 en lopen door tot aan de 12.000 euro.... Voor 1000 euro kun je denken aan een 8 tot 10 jaar oude wagen (afhankelijk van het merk), zoek goed op Speurders en Marktplaats en je komt vanzelf een leuke occasion tegen...

    Veel succes!
  • Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
    pi_37307159
    Thnx, ik was inderdaad op zoek naar een goede occassion!
    pi_37424741
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 18:36 schreef Sport_Life het volgende:
    Vouwwagen... *nostalgie*
    Inderdaad! Klamme lappebak werd de vouwwagen van ons denigrerend genoemd. Maar toen ik klein was hebben we daar leuke vakanties mee gemaakt.
      maandag 1 mei 2006 @ 08:56:45 #23
    430 Hallahan
    ...tot je er groen van ziet...
    pi_37445603
    Okay, de eerste ervaringen met de Roadmaster Family S:

    Afgelopen zaterdag gingen wij (vrouw, kids en ik) dus op pad met de vouwwagen. Voor het eerst opzetten, dus we waren best wel benieuwd hoe het zou gaan...

    Als eerste de wagen op plastic parkeren en dan waterpas zetten: mbv de uitdraaipoten was dit echt een fluitje van een cent. Omdat de ondergrond nogal scheef liep moesten we de wagen best wel hoog zetten: de wielen komen los van de grond, maar dit mag volgens de leverancier absoluut geen probleem zijn... Eenmaal waterpas de beide slaapcabines uitklappen; damn, nu krijg je eigenlijk pas een idee hoe groot zo'n vouwwagen is. De slaaptent klapt zich ook automatisch uit, even erin kruipen, de staanders omhoog drukken en voila: we kunnen in principe al slapen!

    Ook de voortent laat zich zonder problemen uitzetten. Alle stangen zijn even lang, dus geen gezoek naar welke stang moet waar. Het frame uitzetten, doek eroverheen, uitrollen, vastritsen en klaar is kees, een fullsize leefruimte zit nu vast aan de slaaptent (5 * 3 meter!).

    Frame voor luifel eraan, luifel uitrollen en vastritsen, alle haringen erin en klaar! Voor de eerste keer en binnen 2 uur een vouwwagen van 8 * 5 opgezet. Hij staat superstrak, geen rare kronkels in het doek...

    Nu inrichten, voor onszelf hadden we een luchtmatras meegenomen, de standaard schuimrubberen matras van 7 cm dik leek ons toch iets te dun. De kids krijgen dus beide matrassen onder de bips. Keukentje op zijn plek neerzetten, grondzeil erin en klaar...

    Oh ja, dit alles gebeurde natuurlijk wel tussen de buien door....

    Eerste slaapervaringen: het was fucking koud buiten, maar mijn vrouw als ik EN de kids hebben perfect geslapen. Het van de grond afliggen is echt een pluspunt!

    Maw, voor ons een zeer geslaagde eerste kennismaking met de vouwwagen!
    Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
      † In Memoriam † maandag 1 mei 2006 @ 08:59:23 #24
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_37445637
    quote:
    Op maandag 1 mei 2006 08:56 schreef Hallahan het volgende:

    Maw, voor ons een zeer geslaagde eerste kennismaking met de vouwwagen!
    Das goed te horen
    Godmother of Radio 49
    And now I think of my life as vintage wine
    How fragile we are
    pi_37445654
    Geen hond koopt nog een vouwwagen en ja dan is er toch weetr 1 die er wat in ziet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')