Er zijn vormen van transgenderisme waarbij iemand expliciet niet tot het mannelijke geslacht en niet tot het vrouwelijk geslacht wil behoren. In de medische wereld wordt er in Nederland heel weinig onderzoek naar gedaan. Ook het VUMC onderkent deze groep niet. Voor wat het VUMC aangaat ga je of voor een volledige geslachtsverandering of voor niets.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 01:26 schreef sleepflower het volgende:
Nou ja, serieus nu, als het kon zou ik alle vrouwelijke troep uit mijn lichaam laten verwijderen. Ik voel me helemaal niet vrouwelijk en zou liever geen meisje zijn, maar ja, ook geen jongen.
Lastig.
Hmm ja zoiets lijkt me misschien wel wat maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 13:51 schreef BetaWolff het volgende:
[..]
Je zou kunnen proberen om meer androgyn te leven en nagaan of dat beter bevalt dan vrouwelijk leven...
Je wilt ook het liefst androgyn zijn dus. Volgens mij heb ik dezelfde verwarring, ik wil geen geslachtsverandering, maar ook weer geen vrouw zijn. Als ik mn haar in een staart of los heb, geen make up draag en mn overzeasbroek en een jas aan heb zie je niet snel dat ik een vrouw ben. Dat vind ik wel gaafquote:Op dinsdag 1 augustus 2006 13:00 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Tja in deze maatschappij moet je óf vrouw óf man zijn, helaas niet iets daartussen.
Er is inderdaad iemand geweest die dat via de rechter heeft geprobeerd te regelen. Die was met beide geslachtkenmerken geboren geloof ik. Die hebben ze toen gelijk al geopereerd en een vrouw van gemaakt, later heeft het zich om laten bouwen tot man en na nogal wat ellende zijn de mannelijke geslachtkenmerken ook weer verwijderd (of andersom). Het (zo wil het zelf genoemd worden) heeft zelf ook geprobeerd om door zelfmutilatie de geslachtkenmerken te verwijderen. Omdat dit echt gevaarlijk was hebben ze toen toch die operatie gedaan anders was het zelf gaan snijden.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 17:53 schreef Maethor_Veleg het volgende:
[..]
Je wilt ook het liefst androgyn zijn dus. Volgens mij heb ik dezelfde verwarring, ik wil geen geslachtsverandering, maar ook weer geen vrouw zijn. Als ik mn haar in een staart of los heb, geen make up draag en mn overzeasbroek en een jas aan heb zie je niet snel dat ik een vrouw ben. Dat vind ik wel gaafIk heb veel unisex kleren of kleren die niet persé vrouwelijk zijn. Daar voel ik me het prettigst in.
Er zijn een hoop praktische complicaties. Het geslacht wordt ook vooral geregistreerd om de juridische implicaties er van.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 06:01 schreef MinderMutsig het volgende:
Die rechtszaak was omdat de gemeente Enschede het niet als het wilde registreren terwijl het dus helemaal geen geslacht meer had. Je bent man of vrouw was de redenatie, andere vormen bestaan niet. Toch vind ik dat wel een beetje raar, er worden kinderen geboren zonder geslacht of met een dubbel geslacht, een het bestaat dus weel in de natuur. Het zou dus ook een rechtsvorm moeten kunnen krijgen in principe.
Ik kan er ook slecht tegen. Alsof je minder bent dan een dier..quote:Ik heb persoonlijk ook wel wat problemen met de benaming HET, weet niet waarom maar ik vind het vervelend klinken.![]()
In Nederland gebeurt dit na de operaties. In sommige landen, zoals Spanje, is het mogelijk om met de diagnose genderdysforie al papieren te laten veranderen.quote:Hoe zit het trouwens met officiële papieren, wordt je voor de belastingdienst e.d. ook officieel vrouw c.q. man? En wanneer gebeurd dat? Voor, tijdens of na de operaties?
De belastingdienst was bij mij zo vriendelijk om de gegevens al te veranderen voordat ze officieel veanderden. De meeste instanties willen er ook wel aan, al zul je soms enigszins moeten aandringen. Een bank wilde er niet aan, en wilde ook op geen enkele manier tegemoet komen. In een civlele procedure is het voorgekomen dat de wederpartij met zijn advocaat de hele zaak zat te bespreken, en bijna een hartverlamming kreeg toen bleek dat ik de andere partij was.quote:En levert dat in de tussentijd nog rare, hilarische of moeilijke situaties en problemen op?
Bijvoorbeeld met studiefinanciering aanvragen: Helaas mevrouw Mutsje Huppel is niet bekend onder dit sofinummer maar de heer Harrie Huppel wel?
Geen belastingaangifte kunnen doen, of juist een dubbele aangifte krijgen?
Ja.quote:En kan je de behandelingen die niet vergoed worden door de ziektekostenverzekering onder medische kosten van de belasting aftrekken?
Het pre-koffie moment?quote:Hé, er komen ineens best goede vragen in me op. En dat om 6 uur.)
Wel raar dat de belastingdienst het al heeft verandert voor jij het papiertje van de chirurg hebtquote:Op woensdag 2 augustus 2006 07:31 schreef BetaWolff het volgende:
De belastingdienst was bij mij zo vriendelijk om de gegevens al te veranderen voordat ze officieel veanderden. De meeste instanties willen er ook wel aan, al zul je soms enigszins moeten aandringen. Een bank wilde er niet aan, en wilde ook op geen enkele manier tegemoet komen. In een civlele procedure is het voorgekomen dat de wederpartij met zijn advocaat de hele zaak zat te bespreken, en bijna een hartverlamming kreeg toen bleek dat ik de andere partij was.Verder is het me in een ziekenhuis gebeurd dat ik op een gegeven moment twee keer was ingeschreven. Gezien een ziekenhuis alles op geboortedatum en verzekeringsnummer doet leverde dat dus ook problemen op (U heeft helemaal geen afspraak!).
[..]
Het zou er mee te maken kunnen hebben dat ik zelfstandig ondernemer ben. Andere overheidsinstanties gaven wel aan de GBA als bron te gebruiken.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 08:16 schreef danielluh het volgende:
[..]
Wel raar dat de belastingdienst het al heeft verandert voor jij het papiertje van de chirurg hebt
Officiele rijks instanties, zoals belastingdienst en de gemeente. Zij willen het wel aanpassen echter zodra een brief met de hand wordt gemaakt, zodra het uit het systeem komt rollen, staat er gewoon heer bij mij en de oude voorletters.
Voor de duidelijkheid : De belastingdienst heeft de gegevens aangepast. De GBA is niet aangepast. De GBA wordt ook niet aangepast met een brief van de chirurg (Die overigens waardeloos is). De GBA wordt pas aangepast nadat de beschikking van de rechtbank door de rechtbank is verzonden naar de gemeente, en de geboorte-gemeente de akte heeft gewijzigd (Doorgaans wordt de beschikking 3 maanden na uitspraak verstuurd, en dan duurt het nog een week a 2 weken eer de gemeente waar je woont is ingelicht.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 08:25 schreef danielluh het volgende:
Zouden ze het bij jouw wel aan gedaan hebben, zijn ze behoorlijk in de fout gegaan. Aangezien het via de wet verboden is dergelijke zaken te veranderen.
quote:Op woensdag 2 augustus 2006 12:35 schreef danielluh het volgende:
gewoon zeggen, foutje![]()
heb ik ook al eens vaker gedaan,en zeg dan tegen die persoon, als ze al moeilijk gaan doen. Ik was vroeger ook slecht in meerkeuze vragen.
Ik was er zelf ook enigszins verbaasd over.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 12:21 schreef Stamp_Kip het volgende:
vind maar beetje vaag verhaal hoor Beta![]()
Ik heb in me fam personen die werken met dit soort systemen en als je alleen al op inet rondgoogelt, zul je lezen dat het niet gaat wat je zegt.
Dat was slechts een gok, omdat je dan op een andere manier in hun systeem staat.quote:En al helemaal de reinstte onzin dat het zou kunnen omdat je zelfstandig ondernemer bent/was![]()
Je zou ook kunnen proberen om het niet in te vullen. Meestal wordt het slechts voor de adressering gebruikt, en dan zou een heer/mevrouw ook wel mogelijk moeten zijn lijkt me.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 12:32 schreef sleepflower het volgende:
Ik vind het altijd maar lastig als ik ergens in moet vullen of ik man of vrouw ben, aangezien ik me geen van twee voel. Soms vul ik gewoon "man" in omdat dat vaak de standaard optie is, maar goed, dat kan je op officiële papieren natuurlijk niet maken.
Dus de geboorteakte wordt veranderd? Daar staat ineens dat je als vrouw bent geboren terwijl dat niet helemaal zo is? Dat had ik niet verwacht, al zal het waarschijnlijk de enige manier zijn om je geslacht wettelijk te veranderen maar ik had meer iets verwacht als eeen aantekening dat het vanaf ..-..-.... veranderd is ofzoiets.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 08:48 schreef BetaWolff het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid : De belastingdienst heeft de gegevens aangepast. De GBA is niet aangepast. De GBA wordt ook niet aangepast met een brief van de chirurg (Die overigens waardeloos is). De GBA wordt pas aangepast nadat de beschikking van de rechtbank door de rechtbank is verzonden naar de gemeente, en de geboorte-gemeente de akte heeft gewijzigd (Doorgaans wordt de beschikking 3 maanden na uitspraak verstuurd, en dan duurt het nog een week a 2 weken eer de gemeente waar je woont is ingelicht.
Het wordt niet veranderd, maar er wordt in de kantlijn bijgeschreven dat het geslacht en de voornamen zijn gewijzigd.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 12:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dus de geboorteakte wordt veranderd? Daar staat ineens dat je als vrouw bent geboren terwijl dat niet helemaal zo is? Dat had ik niet verwacht, al zal het waarschijnlijk de enige manier zijn om je geslacht wettelijk te veranderen maar ik had meer iets verwacht als eeen aantekening dat het vanaf ..-..-.... veranderd is ofzoiets.
In het geval dat het relevant is wordt het in een verwijsbrief er bij gezet. In gevallen dat het niet relevant is wordt er geen melding van gemaakt.quote:Ik neem aan dat je wel bij artsen e.d. moet melden dat je een geslachtsverandering hebt gehad (in noodzakelijke gevallen) i.v.m. bepaalde gezondheidsdingetjes?
Dat kan voor genetische afwijkingen een rol spelen. De meeste ziektes zijn echter niet specifiek aan een bepaald geslacht gebonden. Het lichaam van een man en vrouwen komen inwendig behoorlijk overeen.quote:Er zijn aandoeningen die alleen bij mannen c.q. vrouwen voorkomen, toch wel handig als ze dan niet in de verkeerde hoek zoeken.
Mijn ervaring is dat je voor de meeste dingen binnen het VU ziekenhuis wordt verwezen. En ja, anders zien ze eens een keer iets anders. Laatst is er bij mij een echo en rontgenfoto gemaakt van de buikstreek. Tja, dan zit er echt nog een prostaat.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 12:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dus de geboorteakte wordt veranderd? Daar staat ineens dat je als vrouw bent geboren terwijl dat niet helemaal zo is? Dat had ik niet verwacht, al zal het waarschijnlijk de enige manier zijn om je geslacht wettelijk te veranderen maar ik had meer iets verwacht als eeen aantekening dat het vanaf ..-..-.... veranderd is ofzoiets.
Ik neem aan dat je wel bij artsen e.d. moet melden dat je een geslachtsverandering hebt gehad (in noodzakelijke gevallen) i.v.m. bepaalde gezondheidsdingetjes?
Er zijn aandoeningen die alleen bij mannen c.q. vrouwen voorkomen, toch wel handig als ze dan niet in de verkeerde hoek zoeken.
Je geboorte acte zelf wordt niet aangepast, maar er komt een toevoegsel bij, dat de rechter op die en die datum heeft besloten dat je geslacht officieel gewijzigd is.. Is je geboorteacte gewijzigd kun je naar GBA om aan te passen.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 13:03 schreef danielluh het volgende:
nee er wordt wat bijgevoegt bij de geboorte akte
zodat ze altijd nog jouw verleden naar boven kunnen halen
in je geboorte akte staat dan in, dat je als man/vrouw geboren bent, maar een geslachtsaanpassing hebt gehad naar m/v
klopt staat er ook in, echter staat er bij de bijvoegingen, dat siliconen borsten niet meer worden vergoed tenzij je borstkanker hebt gehad.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 23:53 schreef AnnaB het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat je voor de meeste dingen binnen het VU ziekenhuis wordt verwezen. En ja, anders zien ze eens een keer iets anders. Laatst is er bij mij een echo en rontgenfoto gemaakt van de buikstreek. Tja, dan zit er echt nog een prostaat.
In mijn tijd werd gelukkig het electrisch epileren en de borstvergroting vergoed. Maar ik heb ergens gelezen dat in de basisverzekering alle plastisch chirirgische ingrepen die nodig zijn voor geslachtsaanpassing vergoed worden ? Weet alleen niet meer waar.
Vroeger had je nog de de Genderstichting in Nederland, opgericht door oa Verschoor opgericht. Jos was mede-bestuurder. Deed aan belangenbeharting, maar ik kan er nergens iets van terugvinden op internet. Wel een belgische stichting.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 08:04 schreef danielluh het volgende:
[..]
klopt staat er ook in, echter staat er bij de bijvoegingen, dat siliconen borsten niet meer worden vergoed tenzij je borstkanker hebt gehad.
heb dit ook aan jos gevraagt, maar nooit meer wat van gehoort. Ze zouden van het vU wel iemand gevraagt hebben (een advocaat) hoe dit nu zat.
want bij het ene artikel verwijzen ze dat alle plastische ingrepen na diagnose gende dysforie vergoed worden, en bij een ander artikel zeggen ze alleen als je borstkanker hebt gehad
Als het was het programma 'Wat zou jij doen', en hij Megens met zijn achternaam heet, ja.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 01:15 schreef Stamp_Kip het volgende:
Niet erg ontopic sorie
Hoi Hoi, was dat die Jos die toen strax op Ned1 was?
Heb toevallig dat programma bekeken
quote:Als het was het programma 'Wat zou jij doen', en hij Megens met zijn achternaam heet, ja.
Steun en toeverlaat van alle mensen in Nederland die bij het genderteam in behandeling zijn of zijn geweest. Hij kent ons allemaal volgens mij (of ben ik nou zo speciaal ?)
Hij is officieel coordinator van het genderteam van het VU medisch centrum.
Ja voor jou is dat misschien weer anders, maar ik kijk dr anders tegenaan..ik maak het namelijk van dichtbij mee (op FoK! Danielle, paar post boven je) en ik wil dan zoveel mogelijk erover weten..omdat het me boeit,omdat iemand waar ik veel om geef dit doormaakt(weet niet of doormaakt juiste woordkeuze is) omdat ik dr met me neus boven op sta/zit..quote:Ik kijk trouwens bewust niet meer naar dit soort programma's, dwz programma's met geslachtsverandering oid als onderwerp. Zolang de pers ook nog steeds het spectaculaire van de hele zaak iedere keer weer naar voren wil halen, heb ik er mijn buik vol van. Heb zelf ook meegedaan aan het mediacircus, tv, radio, krant (artikel is ook in boekvorm verschenen). Dat waren allemaal serieuze programma's. Maar vaak genoeg gaat het om het feit om ons te kijk te zetten vind ik persoonlijk.
Er zijn wel goede documentaires inderdaad, maar bij de meesten krijg ik toch wel de indruk dat er krampachtig geprobeerd wordt een bepaald beeld neer te zetten, met onder anderen selectief gebruik van beelden...quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 01:34 schreef Stamp_Kip het volgende:
Ik vond niet echt of ik kreeg althans niet de indruk dat het zuiver was om jullie in dekijkert tezetten..werd overal serieus op ingegaan.
jeps kip da was mijn coordinatortjequote:Op vrijdag 18 augustus 2006 01:34 schreef Stamp_Kip het volgende:
[..]ik geloof dattie zo heete ja..
[..]
Ja voor jou is dat misschien weer anders, maar ik kijk dr anders tegenaan..ik maak het namelijk van dichtbij mee (op FoK! Danielle, paar post boven je) en ik wil dan zoveel mogelijk erover weten..omdat het me boeit,omdat iemand waar ik veel om geef dit doormaakt(weet niet of doormaakt juiste woordkeuze is) omdat ik dr met me neus boven op sta/zit..
Ik vond niet echt of ik kreeg althans niet de indruk dat het zuiver was om jullie in dekijkert tezetten..werd overal serieus op ingegaan.
Ja meeste weet ik ook welquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:00 schreef danielluh het volgende:
[..]
jeps kip da was mijn coordinatortje
volgende keer ga je maar ff mee naar het VU, dat zal nu alleen half jaar duren, eerst komende keer ga ik onder het mes, dan zal je ook wel komen, maar dan zul je jos niet zien. tenzij ik kan lopen en jos ga vervelen![]()
maar kippie toch, meeste weet je wel toch
maandag ga ik btw jos bellen, kijken of ie nu al een datum weet. Dus mischien is er een klein feesie kip
dank je welquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:58 schreef Lixi het volgende:
Ik wilde even zeggen dat ik de foto in je fotoboek heel mooi vind Danielle
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:54 schreef danielluh het volgende:
nee ok, je mams ziet mij ook vrij weinig, jij nu ook btw, zit nog steeds in mijn flatje opgesloten, quarantaine
feesie is morgenop de markt
Over programma's als deze ben ik wel positief, maar ik heb geen problemen meer met mijn transexualitiet, alleen mensen die er probleem van maken zodra ze het weten, Gelukkig ook steeds minder. Ik zit in een clientenraad van een ggz instelling, en aantal mensen weten van mijn verandering, maar hebben daar eerder positief dan negatief op gereageerd, zo van 'wat goed dat je dat hebt durven doen, of hebt gedaan'dat soort opmerkingen, en dat zijn de fijne opmerkingen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 08:58 schreef danielluh het volgende:
wat zou je doen, was behoorlijk mooi voor ene leek, er werd niet negatief gepraat over transsexuelen, iig niet in mijn ogen, paar kennissen hebben dit gezien, en vonden het zeer interessant.
Vooral omdat 1 bij hun kinderen ook wat meer naar de vrouwelijke kant dreigt te gaan. Hiermee zijn ze iig weer wat wijzer geworden.
In het verleden bepaalde Jos de datum tussen de 1 en de 10e van de maand voorafgaande aan de operatiemaand, en je moest echt 18 maanden hormonen gebruikt hebben voor je aanmerking kwam voor operatie. Ik heb tussen start hormonen en uiteindelijke operatiedatum 19 maanden en 6 dagen zitten. Maar ik geloof dat die jaren de betere jaren waren. Ik ben ook nog geopereerd door Dr. Hage, toendertijd uitgeroepen tot werelds beste chirurg op het gebied van man naar vrouw transeksuelen. Andersom was Gent toen de beste. Die deden toen (1998) ook de geslachtsaanpassing van vrouw naar man in 1 operatie.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:00 schreef danielluh het volgende:
maandag ga ik btw jos bellen, kijken of ie nu al een datum weet. Dus mischien is er een klein feesie kip
Nee, want een groot deel van het materiaal wordt gebruikt om een vagina te construeren. De ballen zijn eigenlijk de enige dingen die echt onbruikbaar zijn. De rest wordt, afhankelijk van de chirurg, gebruikt.quote:Op zondag 20 augustus 2006 23:12 schreef sleepflower het volgende:
Hoe gaat zo'n operatie eigenlijk in z'n werk? Knippen ze 'het' er gewoon af?
kijk eens hier, dit is mijn websitequote:Op zondag 20 augustus 2006 23:12 schreef sleepflower het volgende:
Hoe gaat zo'n operatie eigenlijk in z'n werk? Knippen ze 'het' er gewoon af?
er is een hele tijd geen chirurg aanwezig geweest. Dan loopt de wachtlijst heel erg snel op.quote:Op zondag 20 augustus 2006 23:10 schreef AnnaB het volgende:
Als het goed is weet Jos het dan begin september. Maar 4 operaties per maand is wel erg weinig eigenlijk, gemiddeld 50 nieuwe aanmeldingen per jaar was het in het verleden, en dan nog de nodige hersteloperaties., of zouden die bij die 4 per maand niet meegeteld worden ? Want dan kom je met 4 per maand aardig uit. Zal toch binnenkort maar een afspraak maken bij plastische chirurgie als de wachtlijst zo lang is, heb waarschijnlijk een hersteloperatie nodig.
Wel jammer dat je nu niet meteen na de real-life test periode geopereerd kunt worden, dat was in 'mijn' tijd dus wel het geval.
Onze lieve vrouwengasthuis.quote:Op maandag 21 augustus 2006 08:29 schreef danielluh het volgende:
het oude lieve vrouwenziekenhuis gaan te amsterdam, dacht dat het ziekenhuis zo heette.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |