abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:13:28 #1
81237 releaze
best of both worlds
pi_30414954
dit is nou iets wat ik me al een tijdje afvraag....

als je jezelf laat ombouwen, hoe gaat dat dan bij de gemeente? Word het geslacht in je paspoort dan ook veranderd? Want hoe je het ook went of keert... Een "man" is een XY'tje en een vrouw een XX, en of je nou omgebouwd bent of niet, je zal altijd het geslacht behouden dat je gegeven is tijdens de bevruchting.

Als je het laat aanpassen in je paspoort, dan is dat toch vervalsing van gegevens? En als je het NIET kan aanpassen in je documenten, word je dan niet in het eerste conservatieve land waar je op vakantie gaat aan de schandpaal genageld en gestenigd?
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:14:35 #2
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_30414983
Voor zover ik weet gaan ze uit van de inschrijving bij geboorte dus dat wordt niet veranderd.
Sommige vakantielanden kunnen ze dan ook beter links laten liggen.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:14:47 #3
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_30414994
Volgens mij is het niet wettelijk te veranderen want je wordt geen vrouw, je bljift ALTIJD een man, je krijgt tenslotte niet the whole package...alleen het uiterlijke gedoe dat je LIJKT op een vrouw.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_30415039
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:13 schreef releaze het volgende:

als je jezelf laat ombouwen, hoe gaat dat dan bij de gemeente? Word het geslacht in je paspoort dan ook veranderd? Want hoe je het ook went of keert... Een "man" is een XY'tje en een vrouw een XX, en of je nou omgebouwd bent of niet, je zal altijd het geslacht behouden dat je gegeven is tijdens de bevruchting.

Als je het laat aanpassen in je paspoort, dan is dat toch vervalsing van gegevens? En als je het NIET kan aanpassen in je documenten, word je dan niet in het eerste conservatieve land waar je op vakantie gaat aan de schandpaal genageld en gestenigd?
Dan heb ik direct een vraag terug:

Als jij ervan uitgaat dat mannen XY hebben, en vrouwen XX, hoe gaat dat dan op voor mensen met een trisomie?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:21:00 #5
81237 releaze
best of both worlds
pi_30415182
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als jij ervan uitgaat dat mannen XY hebben, en vrouwen XX, hoe gaat dat dan op voor mensen met een trisomie?
weet ik veel hoe ze dat bij de gemeente registreren.

ik kan me wel een amerikaans gevalletje herinneren van XXY mensen die het hun ouders kwalijk namen dat ze als een bepaald geslacht hadden aangenomen terwijl ze zich 25 jaar later totaal niet zo voelden.. Of was het nou een nederlandse docu? anyways, was iets van 8 jaar terug ofzo.
pi_30415189
Overigens: middels Google kom ik vele gevallen tegen dat er na geslachtsverandering een M/V veranderd is in V/M, oftewel dat het dus kan.

Een daadwerkelijke wettelijke bron heb ik evenwel nog niet.
pi_30415220
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:21 schreef releaze het volgende:

[..]

weet ik veel hoe ze dat bij de gemeente registreren.

ik kan me wel een amerikaans gevalletje herinneren van XXY mensen die het hun ouders kwalijk namen dat ze als een bepaald geslacht hadden aangenomen terwijl ze zich 25 jaar later totaal niet zo voelden.. Of was het nou een nederlandse docu? anyways, was iets van 8 jaar terug ofzo.
Bij de gemeente wordt geregistreerd op basis van wat de ouders invoeren opgeven
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:24:00 #8
81237 releaze
best of both worlds
pi_30415257
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

overigens, kan je bij een pasgeboren kind zien of ze trisomie hebben? waren bij die afwijking niet of twee geslachtsdelen of slecht/geen ontwikkelde geslachtsdelen ontwikkeld?
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:24:53 #9
81237 releaze
best of both worlds
pi_30415291
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Overigens: middels Google kom ik vele gevallen tegen dat er na geslachtsverandering een M/V veranderd is in V/M, oftewel dat het dus kan.

bij trisomie? of geslachtsverandering? waar heb je op gegoogled als ik mag vragen?

[ Bericht 1% gewijzigd door releaze op 09-09-2005 11:25:52 (edit: geslachtsverandering, beter lezen releaze :') ]
pi_30415307
de M/V in je identiteitspapieren is vooral bedoelt om de uiterlijke kenmerken aan te geven, als iemand borsten heeft en lang haar etc ( zoal BB kelly) dan zou zij problemen krijgen bij identificatie als er M in haar paspoort zou staan. het is dus te veranderen
dag
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:26:27 #11
81237 releaze
best of both worlds
pi_30415348
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:25 schreef petre86 het volgende:
de M/V in je identiteitspapieren is vooral bedoelt om de uiterlijke kenmerken aan te geven, als iemand borsten heeft en lang haar etc ( zoal BB kelly) dan zou zij problemen krijgen bij identificatie als er M in haar paspoort zou staan. het is dus te veranderen
heb je daar een bron van?
pi_30415373
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:13 schreef releaze het volgende:

Er kan niet op 1 enkel kenmerk worden afgegaan voor het bepalen van het geslacht. 1 op de 1000 mensen heeft een ander geslacht dan wat genetisch is vastgelegd. Je genen beschrijven dan ook vooral je potentieel, en zijn geen blauwdruk van wie of wat je wordt.

Nadat alle medische ingrepen van een geslachtsverandering uitgevoerd zijn, kan diegene met een bewijs dat diegene psychologisch permanent tot het andere geslacht wenst te behoren (psychologische verklaring), bewijs dat diegene zover als medisch mogelijk is is aangepast (Rapport van internist en gynaecoloog) bij de rechtbank verzoeken om het geslacht aan te passen. Dit wordt vervolgens op de geboorteakte gewijzigd, en daarna in de GBA ingeschreven.
quote:
Als je het laat aanpassen in je paspoort, dan is dat toch vervalsing van gegevens?
Nee dus. De kenmerken laten zien dat iemand tot het andere geslacht behoort, en dan is dat het meest correcte. Je kunt niet op 1 enkel kenmerk het geslacht bepalen, omdat dat geen betrouwbare methode is.
quote:
En als je het NIET kan aanpassen in je documenten, word je dan niet in het eerste conservatieve land waar je op vakantie gaat aan de schandpaal genageld en gestenigd?
Dat hangt af van het land. Als iemand voor de operatie reist zit diegene met hetzelfde probleem. In de praktijk blijkt het zelden een probleem te zijn, daar iemand de nodige medische verklaringen heeft van het ziekenhuis dat hem of haar behandelt.
pi_30415421
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:14 schreef clowncloon het volgende:
Volgens mij is het niet wettelijk te veranderen want je wordt geen vrouw, je bljift ALTIJD een man, je krijgt tenslotte niet the whole package...alleen het uiterlijke gedoe dat je LIJKT op een vrouw.
Dat is ook niet waar. Bij hersenonderzoek is gebleken dat man-naar-vrouw-transseksuelen een vrouwelijk brein hebben, en vrouw-naar-man-transseksuelen een mannelijk brein. Dat is ook de reden dat transseksuelen kiezen voor de pijnlijke weg van een geslachtsoperatie. Een geslachtsoperatie is iets wat iemand niet zomaar doet, of doet wanneer er geen noodzaak voor is.
pi_30415446
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:21 schreef Five_Horizons het volgende:

Burgerlijk wetboek 1 Artikel 28.
pi_30415517
nee hoor, als je helemaal en alles veranderd bent, dan wordt ook je paspoort aangepast
niet je geboorteakte, maarwel je pasrpoort, want dan ben je officieel van een ander geslacht
uit een aspergernest
pi_30415610
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:31 schreef wendytje het volgende:
nee hoor, als je helemaal en alles veranderd bent, dan wordt ook je paspoort aangepast
niet je geboorteakte, maarwel je pasrpoort, want dan ben je officieel van een ander geslacht
Je paspoort bevat de gegevens van de GBA. De GBA bevat de gegevens van de geboorteakte. De geboorteakte wordt weldegelijk aangepast voordat de rest wordt aangepast. Wel is het zo dat er geen nieuwe geboorteakte wordt opgesteld, maar dat in de kantlijn er wordt bijgeschreven dat het geslacht en de voornamen zijn veranderd, op welke datum dit is veranderd, en op welke datum welke rechtbank dat heeft uitgesproken.
pi_30415697
artikel I.1 19d:
binnen 3 maanden na geboorte moet het heslacht opgegeven worden als dat al vastgesteld is ( als dat al niet direct na de geboorte kon worden gedaan) alleen met een medische verklaring kan op de geboorteacte blijven staan dat het geslacht niet vastgesteld is.

en artikel I.1 20:
de ambtenaar van de burgelijke stand voegt toe aan de akten (...)
a: een last tot wijziging van voornamen (...) de vermelding van het geslacht (...)

kan dus wel

( BW boek 1)
dag
pi_30415754
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:35 schreef petre86 het volgende:
artikel I.1 19d:
binnen 3 maanden na geboorte moet het heslacht opgegeven worden als dat al vastgesteld is ( als dat al niet direct na de geboorte kon worden gedaan) alleen met een medische verklaring kan op de geboorteacte blijven staan dat het geslacht niet vastgesteld is.

en artikel I.1 20:
de ambtenaar van de burgelijke stand voegt toe aan de akten (...)
a: een last tot wijziging van voornamen (...) de vermelding van het geslacht (...)

kan dus wel
Dit geldt alleen voor gevallen waar het geslacht niet kon worden vastgesteld, of gevallen waarin het geslacht foutief is vermeld bij geboorte. Artikel 1:28 BW gaat over een latere geslachtswijziging.
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:37:21 #19
81237 releaze
best of both worlds
pi_30415777
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:26 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Er kan niet op 1 enkel kenmerk worden afgegaan voor het bepalen van het geslacht. 1 op de 1000 mensen heeft een ander geslacht dan wat genetisch is vastgelegd. Je genen beschrijven dan ook vooral je potentieel, en zijn geen blauwdruk van wie of wat je wordt.
dank je wel voor je reactie en uitleg.
ik heb er toch een heel klein beetje moeite mee. transsexuelen zijn meestal in alle opzichten van het andere geslacht, behalve op het daadwerkelijke geslacht na, is het ook iets wat wetenschappelijk onderkent wordt? Dat je daadwerkelijke geslacht, ongeacht welke diersoort, bepaald wordt door alle factoren en niet alleen xx, xy, xxy? Of is het een "menselijke" ideologie?
pi_30415941
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:36 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Dit geldt alleen voor gevallen waar het geslacht niet kon worden vastgesteld, of gevallen waarin het geslacht foutief is vermeld bij geboorte. Artikel 1:28 BW gaat over een latere geslachtswijziging.
zover was ik nog niet

"kan de rechtbank verzoeken wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte te gelasten"
maar als je van sekse verandert mag je geen kinderen meer kunnen krijgen of verwekken..
dag
pi_30416002
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:37 schreef releaze het volgende:

[..]

dank je wel voor je reactie en uitleg.
ik heb er toch een heel klein beetje moeite mee. transsexuelen zijn meestal in alle opzichten van het andere geslacht, behalve op het daadwerkelijke geslacht na, is het ook iets wat wetenschappelijk onderkent wordt? Dat je daadwerkelijke geslacht, ongeacht welke diersoort, bepaald wordt door alle factoren en niet alleen xx, xy, xxy? Of is het een "menselijke" ideologie?
Het is iets wat wetenschappelijk vastgesteld is. Vermoed wordt dat de hormoonhuishouding van de moeder een grote rol speelt bij de ontwikkeling van het brein van het kind. Bij sommige diersoorten zie je ook vormen van transseksualiteit terug (Mannetjes die zich sociaal als vrouwtjes gedragen en vice versa). Transseksualiteit is verder niets nieuws. Geslachtsoperaties bij mensen worden al duizenden jaren (in zeer primitieve vorm) uitgevoerd.
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:44:35 #22
81237 releaze
best of both worlds
pi_30416092
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:41 schreef petre86 het volgende:

[..]

zover was ik nog niet

"kan de rechtbank verzoeken wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte te gelasten"
maar als je van sekse verandert mag je geen kinderen meer kunnen krijgen of verwekken..
quote:
artikel 28 BW1 http://www.wetboek-online.nl/wet/BW1/28.html
Iedere Nederlander die de overtuiging heeft tot het andere geslacht te behoren dan is vermeld in de akte van geboorte en lichamelijk aan het verlangde geslacht is aangepast voor zover dit uit medisch of psychologisch oogpunt mogelijk en verantwoord is, kan de rechtbank verzoeken wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte te gelasten, indien deze persoon als mannelijk in de akte van geboorte vermeld staande, nimmer meer in staat zal zijn kinderen te verwekken, dan wel als vrouwelijk in de akte van geboorte vermeld staande, nimmer meer in staat zal zijn kinderen te baren.
inderdaad.

maar dat is meer dan logisch.. bij een geslachtsverandering verandert niet alleen de penis naar een vagina, maar wordt de rest van het goedje er ook uit gehaald, bij vrouwen ook de baarmoeder enzo.
pi_30416131
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:41 schreef petre86 het volgende:

[..]

zover was ik nog niet

Dat lijkt me administratief gezien logisch. Als je als man-naar-vrouw vader zou worden of van vrouw-naar-man opeens een kind baart, dan heb je administratief gezien een groot probleem.

Voor gezonde mensen is deze eis eigenlijk achterhaald. Bij man-naar-vrouw-transseksuelen vindt uiteindelijk fysieke castratie plaats (Tijdens de hormoonbehandelingen vindt al chemische castratie plaats). Bij vrouw-naar-man-transseksuelen wordt uiteindelijk de baarmoeder verwijderd (En tijdens hormoonbehandelingen wordt ook de vm-transseksueel al onvruchtbaar).

Mogelijk dat deze eis is blijven staan voor mensen die lichamelijk niet fit genoeg zijn om alle operaties te kunnen doorstaan, en op deze manier toch juridisch hun geslacht kunnen laten aanpassen.
pi_30416158
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:44 schreef releaze het volgende:

[..]

[..]

inderdaad.

maar dat is meer dan logisch.. bij een geslachtsverandering verandert niet alleen de penis naar een vagina, maar wordt de rest van het goedje er ook uit gehaald, bij vrouwen ook de baarmoeder enzo.
maar mag dan sperma en eitjes wel ingevroren worden voor een latere kinderwens?
dag
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:48:14 #25
81237 releaze
best of both worlds
pi_30416279
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:42 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Het is iets wat wetenschappelijk vastgesteld is.
heb je daar misschien een bron van? interessant
quote:
Vermoed wordt dat de hormoonhuishouding van de moeder een grote rol speelt bij de ontwikkeling van het brein van het kind. Bij sommige diersoorten zie je ook vormen van transseksualiteit terug (Mannetjes die zich sociaal als vrouwtjes gedragen en vice versa). Transseksualiteit is verder niets nieuws. Geslachtsoperaties bij mensen worden al duizenden jaren (in zeer primitieve vorm) uitgevoerd.
Inderdaad.

Ik blijf het een interessant vraagstuk vinden, omdat het wetenschappelijk en ideologisch zo dicht bij elkaar ligt en er zulk extreem verschillende meningen over zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')