abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 april 2006 @ 09:34:34 #1
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_37205006
Ik heb het boek "pragmatisme" van William James (filosoof/psycholoog) besteld en hoop dat hij mij wat tips kan geven, ik denk vaak in abstracte termen of spring van gedachte op gedachte (lees, ik begrijp intern wat de connectie is.

En helemaal omdat ik constant of Heidegger of vanaf vorige week de late Wittgenstein lees als ik de tijd heb. Schopenhauer zegt ook, "filosofie moet je voor jezelf bedrijven". Ik ben vaak bang dat ik mijn filosofische ontwikkelingen ondermijn als ik me ga richten op de pragmatische vorm. Ik merk gewoon dat ik vaak in abstacties denk en niet graag "descend in chitty-chatty world".

Toch moet ik nog een psychologische bewijsvoering hebben om te kijken wat er nodig is om abstract te blijven denken en toch pragmatisch te zijn. (Discussies hebben de neiging eeuwig voort te woekeren. De pragmatische aanpak: betekenen de verschillende standpunten in praktisch opzicht precies hetzelfde, dan is verder discussieren onnodig'.)

Wat heb ik hier allemaal voor nodig?

Naar mijns insziens bepaalde bruggetjes maken (mentale motivatoren) (omdat ik zelf alleen uit rationele motivatoren kan handelen en mij aanpas op oude beslissingen totdat ik weer een nieuwe gedachte erover heb gehad die het omgooit) en meditaties na elke zin in reacties zodat je tijd hebt om te formuleren maar ik wil dit automatisch maken! Tips, pointers, uitleg, etc allemaal welkom!

En voor de duidelijkheid: ik wil een beste van both worlds, 'door ontwikkelen filosofisch' en gelijkgestemden op elk niveau vinden door pragmatisme (idealiter).

Ik probeer nu met de huidige kennis een evenwicht te vinden tussen:

a: constant filosofisch denken
b: concrete voorbeelden fabriceren die zoveel mogelijk recht doen aan 'a:'
c: pragmatische kijk, gedachten toespitsen op de mensen die ik spreek
d: een filosofie ontwikkelen dat als werk model het subject kan laten schakelen tussen abstracties
e: nog niet bekend

[ Bericht 8% gewijzigd door 0d1n op 23-04-2006 18:34:55 ]
Mundus vult decipi
pi_37205774
uhm.... ik snap er niks van wat je allemaal brabbelt
uit een aspergernest
  zondag 23 april 2006 @ 10:53:17 #3
63792 0d1n
pi_37205893
edit: --

[ Bericht 34% gewijzigd door 0d1n op 23-04-2006 11:00:33 ]
Mundus vult decipi
pi_37206885
Kon je WFL niet meer vinden?
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 23 april 2006 @ 12:20:32 #5
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_37207712
Zelfs van de gemiddelde James Bond film begrijp ik meer dan van dit verhaal...
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
  zondag 23 april 2006 @ 12:23:42 #6
63792 0d1n
pi_37207794
quote:
Op zondag 23 april 2006 11:48 schreef Biancavia het volgende:
Kon je WFL niet meer vinden?

Ik hoop dan ook (filosofische) Psychologen aan te spreken haha
Mundus vult decipi
pi_37207965
wat een hoop "kijk ik ben slim gebabbel"
voel je je een beetje onzeker vandaag?
och arm
Women might be able to fake orgasms.
But men can fake whole relationships
pi_37207971
quote:
Op zondag 23 april 2006 12:23 schreef 0d1n het volgende:

[..]

Ik hoop dan ook (filosofische) Psychologen aan te spreken haha
Het zou nog eens een interessante discussie kunnen opleveren.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_37208497
Ik houd ook van abstract denken, maar jij hebt een bijzonder slordige openingspost geschreven. Misschien moet je proberen je gedachten duidelijk af te bakenen in plaats van alle kanten op te zweven.

Verder zijn er in gesprekken twee mogelijkheden om het pragmatische met het abstracte te verbinden: redeneren van principes naar concrete voorbeelden, of van concrete voorbeelden terug naar de onderliggende principes. In de praktijk van de discussie werkt dit vrij aardig, al zal niet iedereen welwillend zijn om over principes te gaan praten.

Ik geloof overigens niet dat het mogelijk is om verschillende standpunten te hebben die dezelfde praktische implicaties hebben. Zou je daar een voorbeeld van kunnen geven?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_37208583
De late Wittgenstein is er overigens behoorlijk bedreven in om zijn abstracte denken tot de verbeelding te laten spreken door sprekende voorbeelden te geven. Misschien kun je nog wat van hem leren?
pi_37209346
Misschien moet je voor een wetenschappelijker benadering kiezen, 0d1n. Ik zou je willen aanraden eens een poging te wagen de formele logica toe te passen in je filosofische praktijk. Ga voor elke zin, voor elke gedachte na hoe deze niet alleen associatief, maar ook - en primair - logisch aansluit op het voorafgaande en volgende.

Zonder de intentie je te bruuskeren, moet ik namelijk zeggen dat de indruk die ik - op basis van dit topic en de meerderheid van je WFL topics - van je brein krijg grote overeenkomsten met your typical American hurricane vertoont: krachtig, maar wanordelijk. Mocht ik gelijk hebben, dan zou het gevolg hiervan kunnen zijn dat de grenzen van de waarheid waartoe je komt enkel bepaald worden door je eigen creativiteit.

"Waar is wat je denken kunt" mag een uiterst hip adagium zijn, het lijkt me niet het jouwe.
Schoenentellend ziekpubliek.
  zondag 23 april 2006 @ 13:21:53 #12
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_37209915
Hmmm, ik ben behoorlijk pragmatisch in discussies. Het is een kwestie van gevoel als uitgangspunt nemen en tijdens de discussies de argumenten ontwikkelen, waarbij je sterk gebruik maakt van de argumenten van de ander om je ideeen aan te hangen. Het wordt daardoor ook een meer levendig gesprek waarbij 'je eigen gedachten uitleggen' ondergeschikt wordt aan het 'samen tot een conclusie komen' (wat maar zelden of gedeeltelijk lukt overigens).
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zondag 23 april 2006 @ 13:38:58 #13
63792 0d1n
pi_37210581
quote:
Op zondag 23 april 2006 12:49 schreef Claudia_x het volgende:
De late Wittgenstein is er overigens behoorlijk bedreven in om zijn abstracte denken tot de verbeelding te laten spreken door sprekende voorbeelden te geven. Misschien kun je nog wat van hem leren?
Ik heb al het late wittgenstein (alles vanaf filososische onderzoekingen) reeds besteld. Alleen nadat ik zijn filosofische onderzoekingen had doorgespit kwam ik erachter dat ik het allemaal toch in mijn eigen wereldje plaats. Er zijn een aantal gedachten die ik snap maar waar ik nog niks mee kan, ik denk dat dat komt omdat hij het zelf ook nog niet uitgewerkt heeft, daar moet ik later maar onderzoek naar doen. Ik heb wat dat betreft een vrij sterke onbewuste-wil die dingen op een eigen manier verwerkt.

Mijn kenmerk is dat ik rationeel grond moet vinden om vervolgens daar een motivator in te vinden. Echt een intellectuele bangerik ben ik eigenlijk. Geen grond geen wond.. ofzo
quote:
Op zondag 23 april 2006 12:47 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd ook van abstract denken, maar jij hebt een bijzonder slordige openingspost geschreven. Misschien moet je proberen je gedachten duidelijk af te bakenen in plaats van alle kanten op te zweven.
"Zweven".. "alle kanten op".. Hmm, naar mijn mening is dit ook het probleem dat ik opgeschreven heb, "zou je het intuitief doorgekregen hebben?". Ik vraag het me af. Maar dat is niet relevant nu. Meer relevant is dat ik rationeel een motivator moet hebben. "Intellectuele bruggetjes".
quote:
Verder zijn er in gesprekken twee mogelijkheden om het pragmatische met het abstracte te verbinden: redeneren van principes naar concrete voorbeelden, of van concrete voorbeelden terug naar de onderliggende principes. In de praktijk van de discussie werkt dit vrij aardig, al zal niet iedereen welwillend zijn om over principes te gaan praten.

Ik geloof overigens niet dat het mogelijk is om verschillende standpunten te hebben die dezelfde praktische implicaties hebben. Zou je daar een voorbeeld van kunnen geven?
Ehm, is dat een manouvre?

Even toch denken Ja,. waar haal je dat precies uit? Kan je dat stukje voor mij quoten? Dat maakt het helder voor mij. (geheugen werkt even niet mee), Ik denk dat ik het anders bedoeld heb. Ik kan wel proberen je aan te vullen/vallen maar dat is dan meer drog-filosoferen of hoe ze dat noemen haha..
Mundus vult decipi
  zondag 23 april 2006 @ 13:42:18 #14
63792 0d1n
pi_37210745
quote:
Op zondag 23 april 2006 13:10 schreef Petertje81 het volgende:
Misschien moet je voor een wetenschappelijker benadering kiezen, 0d1n. Ik zou je willen aanraden eens een poging te wagen de formele logica toe te passen in je filosofische praktijk. Ga voor elke zin, voor elke gedachte na hoe deze niet alleen associatief, maar ook - en primair - logisch aansluit op het voorafgaande en volgende.

Zonder de intentie je te bruuskeren, moet ik namelijk zeggen dat de indruk die ik - op basis van dit topic en de meerderheid van je WFL topics - van je brein krijg grote overeenkomsten met your typical American hurricane vertoont: krachtig, maar wanordelijk. Mocht ik gelijk hebben, dan zou het gevolg hiervan kunnen zijn dat de grenzen van de waarheid waartoe je komt enkel bepaald worden door je eigen creativiteit.

"Waar is wat je denken kunt" mag een uiterst hip adagium zijn, het lijkt me niet het jouwe.
Ik ben al met argumentatieleer en een beetje propositie logica bezig geweest en ga er in de toekomst mee verder maar het eigen maken is een totaal ander verhaal. Ik denk dat ik een soort logisch schema ga maken na elke reactie in de toekomst. Ik doe dingen gradueel (veel verschillende onderwerpen (Creativiteit?)). Maar ik moet hier echt nog over nadenken!

Ja dat is het.. achteraf logische schema's maken als oefening om zo mijn denk kunsten te formaliseren en nieuwe route's te ontdekken.. hmm, thnks

[ Bericht 3% gewijzigd door 0d1n op 23-04-2006 13:50:15 ]
Mundus vult decipi
  zondag 23 april 2006 @ 13:55:31 #15
63792 0d1n
pi_37211341
quote:
Op zondag 23 april 2006 13:21 schreef Nickthedick het volgende:
Hmmm, ik ben behoorlijk pragmatisch in discussies. Het is een kwestie van gevoel als uitgangspunt nemen en tijdens de discussies de argumenten ontwikkelen, waarbij je sterk gebruik maakt van de argumenten van de ander om je ideeen aan te hangen. Het wordt daardoor ook een meer levendig gesprek waarbij 'je eigen gedachten uitleggen' ondergeschikt wordt aan het 'samen tot een conclusie komen' (wat maar zelden of gedeeltelijk lukt overigens).
Ha! Dat dacht je!

Ik verzand altijd in mezelf en dan zeggen ze bijvoorbeeld "Kijk niet zo stoicijns" of "doe alsof je geinteresseerd bent".. Majaha, ik zie vaak mijn eigen dingen in zaken en najah, menig persoon kan niks met mijn inzichten. Ik heb er wel lol aan hoor maar inderdaad zoals Claudia_X al verteld heeft: Niet iedereen heeft begrip voor dergelijke diepe reflecties.

Mijn gevoel is niet op anderen gericht maar naar binnen zeg maar.
Mundus vult decipi
pi_37217269
quote:
Op zondag 23 april 2006 13:38 schreef 0d1n het volgende:

"Zweven".. "alle kanten op".. Hmm, naar mijn mening is dit ook het probleem dat ik opgeschreven heb, "zou je het intuitief doorgekregen hebben?". Ik vraag het me af. Maar dat is niet relevant nu. Meer relevant is dat ik rationeel een motivator moet hebben. "Intellectuele bruggetjes".
Goed, ik ben taalkundige, zoals je waarschijnlijk al ontdekt hebt. Ik begrijp vrij weinig van de passage hierboven, evenals van je openingspost. Nu kun je mij kwalijk nemen dat ik je niet intuïtief begrijp, maar volgens mij is dat ook onmogelijk met de taal die jij gebruikt. "Meer relevant is dat ik rationeel een motivator moet hebben." Wat voor "motivator"? Wat betekent het om zoiets "rationeel" te hebben? Waarom is dat relevanter? Wat is het verband met het voorgaande? Wat is het verband met "intellectuele bruggetjes"? Je schrijft alsof je een droom probeert na te vertellen.

Hoe kun je ooit helder gaan denken als je taal zo vertroebeld is? Waarom gebruik je de woorden die je gebruikt? Wat betekenen ze? Welk doel wil je ermee bereiken? Welke gedachten moeten ze vormgeven?

Misschien moet jij de filosofie eens een tijdje opzij leggen en wat romans gaan lezen, filosofische romans als jij daar behoefte aan hebt, al ben ik van mening dat je als "filosoof" geen voorgekauwde gedachten nodig hebt om ergens inspiratie uit te kunnen halen. En als ik jou was, zou ik beginnen dit essay van Orwell te lezen.
quote:
Even toch denken Ja,. waar haal je dat precies uit? Kan je dat stukje voor mij quoten? Dat maakt het helder voor mij. (geheugen werkt even niet mee), Ik denk dat ik het anders bedoeld heb. Ik kan wel proberen je aan te vullen/vallen maar dat is dan meer drog-filosoferen of hoe ze dat noemen haha..
Je schreef tussen haakjes: "Discussies hebben de neiging eeuwig voort te woekeren. De pragmatische aanpak: betekenen de verschillende standpunten in praktisch opzicht precies hetzelfde, dan is verder discussieren onnodig'."
pi_37217428
quote:
Op zondag 23 april 2006 13:55 schreef 0d1n het volgende:

Ik verzand altijd in mezelf en dan zeggen ze bijvoorbeeld "Kijk niet zo stoicijns" of "doe alsof je geinteresseerd bent".. Majaha, ik zie vaak mijn eigen dingen in zaken en najah, menig persoon kan niks met mijn inzichten. Ik heb er wel lol aan hoor maar inderdaad zoals Claudia_X al verteld heeft: Niet iedereen heeft begrip voor dergelijke diepe reflecties.

Mijn gevoel is niet op anderen gericht maar naar binnen zeg maar.
En wat is nu het probleem? Is het probleem dat je niet in anderen en hun gedachten geïnteresseerd bent? Zijn ze niet in jou geïnteresseerd? Wil je je technieken eigen maken om discussies te voeren met mensen die zich op een ander abstractieniveau begeven?
pi_37217825
Je schrijft elders:
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 07:18 schreef 0d1n het volgende:

Thnks.. nou je hebt in ieder geval een aantal dingen begrepen.
Ik zal me voorlopig weer afhoudend houden van nederlandse fora en aan mijn taal werken.
De kritiek die je daar kreeg was niet onterecht. Heidegger is niet makkelijk om te lezen en te begrijpen, zeker als je helemaal geen moeite doet je gedachtegang op te bouwen voor je lezer. Bedenk dat je zoiets niet alleen voor de lezer doet, maar ook voor jezelf.
  zondag 23 april 2006 @ 17:34:30 #19
63792 0d1n
pi_37218807
quote:
Op zondag 23 april 2006 16:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En wat is nu het probleem? Is het probleem dat je niet in anderen en hun gedachten geïnteresseerd bent? Zijn ze niet in jou geïnteresseerd? Wil je je technieken eigen maken om discussies te voeren met mensen die zich op een ander abstractieniveau begeven?
Het probleem! Ha! Nou dat ik gevoelsmatig JUIST in kan tunen. Daar heb ik een stel mentale motivaties voor nodig.
Mundus vult decipi
  zondag 23 april 2006 @ 17:53:50 #20
63792 0d1n
pi_37219372
quote:
Op zondag 23 april 2006 16:47 schreef Claudia_x het volgende:Goed, ik ben taalkundige, zoals je waarschijnlijk al ontdekt hebt. Ik begrijp vrij weinig van de passage hierboven, evenals van je openingspost. Nu kun je mij kwalijk nemen dat ik je niet intuïtief begrijp, maar volgens mij is dat ook onmogelijk met de taal die jij gebruikt.

1"Meer relevant is dat ik rationeel een motivator moet hebben."
a Wat voor "motivator"?
b Wat betekent het om zoiets "rationeel" te hebben?
c Waarom is dat relevanter?
d Wat is het verband met het voorgaande?
e Wat is het verband met "intellectuele bruggetjes"?
a motivator? Daar heb ik het toch de hele tijd over? Namelijk de motivator tot alles! Maar ik beschreef het al in een eerder geval en daar bedoelde ik wel iets specifieks namelijk (en daar was het een associatie op), de motivatie die mij helpt in te tunen op anderen.
b rationeel te verklaren betekend dan voor mij dat ik constructief bezig kan bijvoorbeeld: Een motivatie heb om bijvoorbeeld niet dingen te verdringen als ze in me opkomen die mij niet gunstig zinnen. Hoe verdring je iets? De praktische weg is uitvinden hoe je dergelijke gedachtes niet in je laat opkomen (alleen filosofie lezen) of andere radicalere dingetjes die ik voor mezelf houd.
c relevanter? Omdat persoonlijk chit-chat in dit geval voor mij minder prioriteit heeft al liet ik wel mijn onbewuste even lol hebben.
d ik beschreef in een kleine zin mijn probleem en ik dacht dat het helder was, wat nog steeds zo lijkt volgens mij. Denk aan een kerktoren, met elke zin ervaar je een stukje van de toren.
e Intellectuele bruggetjes? Ha! "het rationeel vertalen is het slaan van een brug"
f ENORM VEEL TEXT HOOR!
quote:
Je schrijft alsof je een droom probeert na te vertellen.
Aha. Beeldend denker? Zou het?!

Ah, ik begrijp al waarom mensen mij niet volgen. thnks, ik leg de links die ik leg niet uit en die komen ook niet in mij op! Bij mij komen alleen gedachten naar boven, ik probeer dus geen droom te beschrijven maar te praten over een kerk klok door alleen hetgeen te beschrijven wat mij erover invalt zoals een klepel en ga ervanuit dat anderen het invullen.

De enige manier die ik zie is dingen bedenken, zeer snel en krachtig als een orkaan zeg maar en vervolgens herformuleren. Wel lastig hoor! Hoe moet ik intunen op het internet als ik niet weet wat het gemiddeld niveau is!
quote:
Hoe kun je ooit helder gaan denken als je taal zo vertroebeld is? Waarom gebruik je de woorden die je gebruikt? Wat betekenen ze? Welk doel wil je ermee bereiken? Welke gedachten moeten ze vormgeven?

Misschien moet jij de filosofie eens een tijdje opzij leggen en wat romans gaan lezen, filosofische romans als jij daar behoefte aan hebt, al ben ik van mening dat je als "filosoof" geen voorgekauwde gedachten nodig hebt om ergens inspiratie uit te kunnen halen. En als ik jou was, zou ik beginnen dit essay van Orwell te lezen.
[..]

Je schreef tussen haakjes: "Discussies hebben de neiging eeuwig voort te woekeren. De pragmatische aanpak: betekenen de verschillende standpunten in praktisch opzicht precies hetzelfde, dan is verder discussieren onnodig'."
Aha! Ja, ik denk dat ik het maar aan william james over moet laten. En mijn periode autodidactisch leren is bijna over (september). Dan begin ik een nieuwe opleiding en focus ik mij helemaal op de "orthodoxe vakken".
Mundus vult decipi
  zondag 23 april 2006 @ 17:57:22 #21
63792 0d1n
pi_37219473
quote:
Op zondag 23 april 2006 16:47 schreef Claudia_x het volgende:Misschien moet jij de filosofie eens een tijdje opzij leggen en wat romans gaan lezen, filosofische romans als jij daar behoefte aan hebt, al ben ik van mening dat je als "filosoof" geen voorgekauwde gedachten nodig hebt om ergens inspiratie uit te kunnen halen. En als ik jou was, zou ik beginnen dit essay van Orwell te lezen.
Wat orrwell zegt : " A man may take to drink because
he feels himself to be a failure, and then fail all the more completely
because he drinks. It is rather the same thing that is happening to the
English language. It becomes ugly and inaccurate because our thoughts are
foolish, but the slovenliness of our language makes it easier for us to
have foolish thoughts."

Dit gaat niet helemaal op want ik beschrijf stukken in mijn gedachten om problemen op verschillende manieren aan te vallen. Ik maak dus denk sprongetjes.

Vervolgens is het zo in mijn gedachten dat ik grammaticaal WEL een achterstandje heb omdat ik jaren geen spelling corrector meer heb gebruikt en het meeste van die tijd ook niet echt een handig programma ervoor heb gevonden dat mij interesse wekt. (de rationele motivator bijvoorbeeld)
Mundus vult decipi
  zondag 23 april 2006 @ 18:07:58 #22
63792 0d1n
pi_37219802
quote:
Op zondag 23 april 2006 16:47 schreef Claudia_x het volgende:

Filosofie is als een roman voor me. Schopenhauers kleine filosofische geschriften was voor de plezier, late wittgenstein als ik moe ben en heidegger omdat ik vind dat ik hem moet kennen, James omdat ik wil leren automatisch in te tunen op andere mensen maar niet weet welke burg ik moet slaan om vervolgens mezelf met wilskracht over te kunnen zetten op het intunen op anderen.

Nooit meer Newspeak!

Zoals mijn leraar schopenhauer zegt: Denk met de groten, dan word je groot!
Mundus vult decipi
  zondag 23 april 2006 @ 18:14:29 #23
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_37219996
Je vindt jezelf wel heel interessant, hé?
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  zondag 23 april 2006 @ 18:17:11 #24
63792 0d1n
pi_37220075
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:14 schreef TrenTs het volgende:
Je vindt jezelf wel heel interessant, hé?
Klopt, maar ik ben geen narcist..

En omdat jij in een selecting mind zit zoals al je andere karnuiten.

In die zin van: "ik onderzoek de geest en mijn eigen geest is het beste onderzoeks gebied"
Mundus vult decipi
  zondag 23 april 2006 @ 18:19:47 #25
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_37220155
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:17 schreef 0d1n het volgende:

[..]

Klopt, maar ik ben geen narcist..

En omdat jij in een selecting mind zit zoals al je andere karnuiten.

In die zin van: "ik onderzoek de geest en mijn eigen geest is het beste onderzoeks gebied"
Ik had anders wel wat tips voor je, maar die zijn vast niet diep genoeg, o grote godheid met het ontzagwekkend groot brein.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')