1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | php $naam = "Jantje van Jansen"; $array = explode(" ", $naam); $voornaam = $array['0']; $achternaam = ""; for($i = 1; $i < count($array); $i++){ $achternaam .= " ".$array[$i]; } ?> |
MySQL is eigenwijs bij het aan elkaar plakken van strings. Ze hebben daar een complete functie voor, CONCAT genaamdquote:Op dinsdag 9 mei 2006 23:14 schreef mstx het volgende:
Ik heb een probleempje met MySQL.
Ik heb een tabel met 3 kolommen: voornaam, achternaam, emailadres.
Nu heb ik één tekstvak waar ik de naam in kan typen en daarmee moet ik dus het e-mailadres zien te selecteren. De query moet dus zoiets zijn:
[ code verwijderd ]
Maar die "+" werkt natuurlijk niet. Is er geen functie in MySQL die 2 kolommen aan elkaar plakt ofzo?
P.S. Ik kan niet exploden op een spatie omdat de voornaam (of achternaam misschien ook) ook een spatie kan bevatten.
Zoiets zocht ik ja. Ik zal het vanmiddag eens uitproberen.quote:Op woensdag 10 mei 2006 08:22 schreef Light het volgende:
[..]
MySQL is eigenwijs bij het aan elkaar plakken van strings. Ze hebben daar een complete functie voor, CONCAT genaamd
Volgens mij gaat dat mis als je de naam "Karel Jan van den Broek" hebt o.i.d.quote:
Volgens mij zou het opslaan in twee verschillende velden dan juist heel erg zinnig zijn. Je kunt dan namelijk zoeken op "voornaam achternaam", maar iemand die dan ook alleen "achternaam" in kunnen typen, of "achternaam, voornaam".quote:Op woensdag 10 mei 2006 10:03 schreef mstx het volgende:
[..]
Zoiets zocht ik ja. Ik zal het vanmiddag eens uitproberen.
Bedankt!![]()
En voornaam en achternaam apart laten invullen kan niet. Het is namelijk voor een webmail programmatje. Bij het opstellen van een nieuw bericht begin je te typen in het "Aan:"-veld en m.b.v. AJAX roep ik dus deze pagina aan om in het adresboek te zoeken naar contactpersonen die met die letters (die je typt) beginnen.(Net zoiets dus als bij google suggest en op www.ns.nl maar bij mij werkt het ook als je een komma typt en dan nog een persoon zoekt.)
Ter verduidelijking, het gaat dus om dit:quote:Op woensdag 10 mei 2006 14:24 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Volgens mij zou het opslaan in twee verschillende velden dan juist heel erg zinnig zijn. Je kunt dan namelijk zoeken op "voornaam achternaam", maar iemand die dan ook alleen "achternaam" in kunnen typen, of "achternaam, voornaam".
Ik snap je probleem, maar met wat creativiteit zou je een eind moeten kunnen komen, ook als concat niet mocht werken op de manier die je voor ogen hebt. Als je de voornaam bijvoorbeeld hebt zou je verder kunnen zoeken op de achternamen van de personen waarvan de voornamen al matchen.quote:Op woensdag 10 mei 2006 16:32 schreef mstx het volgende:
[..]
Ter verduidelijking, het gaat dus om dit:
[afbeelding]
En het is opgeslagen in 2 aparte kolommen.
Hij kijkt nu of de eerste letters van de voornaam OF achternaam OF emailadres met een "m" begint. Maar als je nu "voornaam achternaam" intypt kan hij niks vinden (omdat kolom "voornaam" niet "voornaam achternaam" bevat en kolom "achternaam" ook niet) dus ik ga straks even die CONCAT functie proberen.
Dit is iets wat je denk ik beter met javascript kunt oplossen dan met SQLquote:Op woensdag 10 mei 2006 16:32 schreef mstx het volgende:
[..]
Ter verduidelijking, het gaat dus om dit:
[afbeelding]
En het is opgeslagen in 2 aparte kolommen.
Hij kijkt nu of de eerste letters van de voornaam OF achternaam OF emailadres met een "m" begint. Maar als je nu "voornaam achternaam" intypt kan hij niks vinden (omdat kolom "voornaam" niet "voornaam achternaam" bevat en kolom "achternaam" ook niet) dus ik ga straks even die CONCAT functie proberen.
Hier stop ik even. Je weet wat 'inloggen' inhoudt op websiteA.nl? Waarschijnlijk krijgt de gebruiker hier een session ID toegestuurd en wordt deze in een cookie voor het domein websiteA.nl opgeslagen.quote:Op woensdag 10 mei 2006 16:38 schreef Desdinova het volgende:
Ik heb een database met users, met username, password, en ehh, data ofzo.
de informatie uit deze database wil ik gedeeltelijk delen met anderen. dus een vriend van mij heeft websiteA.nl ofzo, waar een login schermpje op te vinden is. hier logt een gebruiker in met een username en password.
Zoals eerder gezegd zul je dan de inloggegevens moeten hebben via de session, wat voor de meeste browsers inhoudt dat je een subdomein of subdirectory van websiteA.nl moet zijn. Een ingelogde gebruiker zal op websiteB.nl nu eenmaal niet zomaar zijn session ID afstaan.quote:Nou wil ik dat aan de hand van die login, de data uit veld 'data' wordt verkregen. dat kan natuurlijk via een standaard query en externe database toegang, maar dan kan de query aangepast worden zodat alle data beschikbaar is voor degene met toegang, en dat wil ik dus juist beperken.
sessie is idd niet te behouden want zijn andere servers. het gaat meer om verifiering van username+wachtwoord en het zoeken van de daarbij horende data. maar pin me niet vast op mn woorden want ik roep ook maar ietsquote:Op woensdag 10 mei 2006 17:25 schreef JeRa het volgende:
[..]
Hier stop ik even. Je weet wat 'inloggen' inhoudt op websiteA.nl? Waarschijnlijk krijgt de gebruiker hier een session ID toegestuurd en wordt deze in een cookie voor het domein websiteA.nl opgeslagen.
[..]
Zoals eerder gezegd zul je dan de inloggegevens moeten hebben via de session, wat voor de meeste browsers inhoudt dat je een subdomein of subdirectory van websiteA.nl moet zijn. Een ingelogde gebruiker zal op websiteB.nl nu eenmaal niet zomaar zijn session ID afstaan.
WebsiteA.nl maakt gebruik van een MySQL-server, en als websiteB.nl hier ook toegang tot heeft kun je toch gewoon SQL-queries uitvoeren waarmee je de data ophaalt? Het is niet zo alsof je gebruikers zomaar je queries kunnen aanpassen, of je doet iets gruwelijks fout.quote:Op woensdag 10 mei 2006 17:30 schreef Desdinova het volgende:
[..]
ik wil gewoon mn data van die gebruiker naar de andere server hebben zonder dat andere data toegankelijk is (tenzij username+password valid is)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | LEFT(`email`, ".$e_length.") = '".$e."' OR LEFT(`firstname`, ".$e_length.") = '".$e."' OR LEFT(`lastname`, ".$e_length.") = '".$e."' OR LEFT(CONCAT(`firstname`, ' ', `lastname`), ".$e_length.") = '".$e."') |
1 2 3 | FROM documents WHERE MATCH (document_name) AGAINST ('script' IN BOOLEAN MODE) |
1 2 3 | FROM documents WHERE MATCH (document_name) AGAINST ('javascript' IN BOOLEAN MODE) |
1 2 3 | FROM documents WHERE MATCH (document) AGAINST ('+php+script' IN BOOLEAN MODE) |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | if(count($parts) > 1){ $user_id=$parts[0]; $order_id=$parts[1]; $queryUser="UPDATE users SET activated='1' WHERE user_id=".$user_id; mysql_query($queryUser); $queryOrders="UPDATE test_orders SET activated='1' WHERE order_id=".$order_id; mysql_query($queryOrders); }else{ $order_id=$parts[0]; $queryOrders="UPDATE test_orders SET activated='1' WHERE order_id=".$order_id; mysql_query($queryOrders); } |
1 2 | UPDATE test_orders SET activated='1' WHERE order_id=13 |
quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Ach fuck, ik heb heel de db toegang niet geinclude in het script
Het is een script welke een xml catcht en vervolgens verwerkt. Het script draait dus niet in de browser. En ik weet niet hoe ik een fake xml kan aanbieden.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:43 schreef JeRa het volgende:
[..]
Geeft ie normaal dan geen foutmelding op mysql_query()?
Als dat om zo'n overschrijvings-XML gaat (van de bank) lijkt het me verstandig om een manier te vinden om héél veel te testen met fake XML'squote:Op woensdag 10 mei 2006 23:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het is een script welke een xml catcht en vervolgens verwerkt. Het script draait dus niet in de browser. En ik weet niet hoe ik een fake xml kan aanbieden.
hehe ja ik snap wat je bedoeltquote:Op woensdag 10 mei 2006 17:33 schreef JeRa het volgende:
[..]
WebsiteA.nl maakt gebruik van een MySQL-server, en als websiteB.nl hier ook toegang tot heeft kun je toch gewoon SQL-queries uitvoeren waarmee je de data ophaalt? Het is niet zo alsof je gebruikers zomaar je queries kunnen aanpassen, of je doet iets gruwelijks fout.
Ik gewoon testen tegen de test-omgeving van de bank.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:56 schreef JeRa het volgende:
[..]
Als dat om zo'n overschrijvings-XML gaat (van de bank) lijkt het me verstandig om een manier te vinden om héél veel te testen met fake XML'sze worden neem ik aan via een HTTP-POST gestuurd? Kun je die niet nabootsen door een tweede scriptje te schrijven dat via een socket stream wat data stuurt (en eventueel wil ik hier nog wel een voorbeeldje plaatsen)?
Je hoeft natuurlijk siteB geen toegang te geven tot een remote databaseserver. Je kunt op siteA prima een API draaien waar je gebruik van maakt. En tadaa, je eigen Identity Management / Single Sign-On is geborenquote:Op donderdag 11 mei 2006 11:53 schreef Desdinova het volgende:
[..]
hehe ja ik snap wat je bedoelt
maar het punt is dus, die toegang tot de database vanaf websiteB.nl moet beperkt zijn tot alleen het verkrijgen van de gegevens die horen bij de opgegeven gegevens. 1 rij dus.
maar ik heb al n ideetje, even kijken of dat lukt.
Dat is wel heel tof, dat ze een testomgeving aanbieden. Welke bank / betalingssysteem was dat ook alweer?quote:Op donderdag 11 mei 2006 12:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik gewoon testen tegen de test-omgeving van de bank.
Nadat de eerste integratietesten geslaagd zijn, mag je WEL het test systeem misbruiken voor je eigen tests en dat werkt goed.
En hoe moet siteB gebruik maken van die API? Lijkt me dat dat alsnog via authenticatie of een secure socket layer moet gebeurenquote:Op donderdag 11 mei 2006 15:16 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk siteB geen toegang te geven tot een remote databaseserver. Je kunt op siteA prima een API draaien waar je gebruik van maakt. En tadaa, je eigen Identity Management / Single Sign-On is geboren![]()
iDEAL een samenwerking van Rabo, ABN, ING, Postbank en Fortis. Je betaalt gewoon met je internet bankier omgeving.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:38 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat is wel heel tof, dat ze een testomgeving aanbieden. Welke bank / betalingssysteem was dat ook alweer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |