abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37184774
De evolutie in het licht van de Quran

Sinds de mens een bewustzijn heeft hij constant verwonderd zich over over zijn oorsprong. In zijn intellectuele jeugd werd de vraag door bijbelonderricht beantwoord. In het westen tot de 19de eeuw, vormde de christelijke theologie de basis van Theorie van Creationisme die verklaart:

(1) dat de Wereld jong is, niet ouder dan 6000 jaar.
(2) dat de Wereld niet aan het veranderen is.
(3) dat de gecreëerde soort niet evolueert en ontwikkeld in andere soorten
(4) dat de Perfecte wereld alleen verklaarbaar is door de almachtige en geweldige schepper .
(5) dat de schepping van de mens speciaal en apart van andere gecreëerde dingen was.

Dit was het overzicht dat in het westen tot 1859 vastgehouden werd toen de moderne theorie van evolutie door Charles Darwin werd voorgesteld, in zijn boek, getiteld: "The Origin Of Species".

In de Koran wordt op verscheidene plekken gesproken over schepping. Soms bieden de passages aanknopingspunten met de evolutietheorie. Bijvoorbeeld soera 23 vers 12 tot 16: 'En Wij hebben de mens geschapen uit een uittreksel uit leem. Daarna maakten Wij hem een druppel in een welverzekerde rustplaats. Daarop schiepen Wij de druppel tot een bloedklomp, waarop Wij de bloedklomp tot een vleesklomp schiepen, waarop Wij de vleesklomp tot beenderen schiepen, waarop Wij de beenderen bekleedden met vlees. Daarna brachten Wij hem voort als een nieuw schepsel. Gezegend dus zij God de Beste der Scheppenden. Dan, nadien, zult gij sterven. Daarna zult gij worden opgewekt op de Dag der Opstanding.'.

Ook soera 22 vers 5 en 6 lijkt openingen te bieden voor een geleidelijke schepping: 'Wij zijn het die u geschapen hebben uit stof, daarna uit een druppel, daarna uit een bloedklomp, daarna uit een vleesklomp, deels gevormd en deels vormloos (...)'.

Volgens de huidige wetenschappelijke inzichten heeft de onstaansgeschiedenis van het universum duizenden jaren geduurd, wat ook in de Koran teruggevonden wordt. De Koran heeft het weliswaar over een Schepping in zes dagen:

"Wij hebben de hemelen en de aarde en wat er tussen beide is in zes dagen geschapen..." (Koran 50:38)

Doch een dag waarvan sprake duurt veel langer dan een aardse dag:

"... op een dag die vijftigduizend jaren lang is." (Koran 70:5)
"Hij regelt het bestuur vanuit de hemel tot aan de aarde en dan komt het [weer] tot Hem op in een dag waarvan de maat volgens jullie berekening duizend jaren is. (Koran 32:5)

Er wordt gesproken van een aantal dagen waarin de schepping tot stand komt. Veel moslims vatten dat niet letterlijk op maar zien het als fases van ontwikkeling. Ook zegt de Koran dat alles is geschapen uit water, iets wat overeenstemt met de evolutietheorie.
"... en Wij hebben uit water al het levende gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?" (Koran 21:30)

Wat gebeurde er in de periode tussen de schepping en de komst van Adam? Een tijd waarover de Koran zwijgt. Dat kun je als wetenschapper dus gewoon onderzoeken. De geleidelijke ontwikkeling is geen probleem, wel dat God in de evolutietheorie geen plaats heeft.
pi_37184866
Sorry, maar in de tijd van de koran was het begrip evolutietheorie nog helemaal niet bedacht. Een link proberen te leggen tussen koran en evolutie is dus alleen maar terugredeneren vanuit de kennis die er nu is.
pi_37184899
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:26 schreef Modus het volgende:
Sorry, maar in de tijd van de koran was het begrip evolutietheorie nog helemaal niet bedacht. Een link proberen te leggen tussen koran en evolutie is dus alleen maar terugredeneren vanuit de kennis die er nu is.
Er was al een evolutietheorie in de 7e eeuw voor het christendom ruim een millenium voor de Islam. Nu is het alleen zou dat de theorie te controleren is, waarom geen link leggen tussen dingen die wel overeenkomen?
  zaterdag 22 april 2006 @ 14:34:26 #4
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37185035
Net als bij Nostradamus, de Bijbel, Heukels' Flora en de telefoongids van A'dam kan je in de Koran met terugwerkende kracht alles lezen wat je wilt.

Overigens denk ik dat je met de'Theorie van Creationisme' wat kort door de bocht gaat (er zijn duizenden varianten, creationisten zijn het nooit eens met elkaar). Ook is 'de moderne theorie van evolutie' iets anders dan de theorie van Darwin, de moderne is een samensmelting van genetica en Darwins evolutiemodel.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_37185150
Triggershot

Wat wil je duidelijke maken met de lap tekst en/of wat is precies je vraag hierover?
Share your knowledge about low-tech and sustainability on the http://www.bagelhole.org/forum
pi_37185159
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:34 schreef Invictus_ het volgende:
Net als bij Nostradamus, de Bijbel, Heukels' Flora en de telefoongids van A'dam kan je in de Koran met terugwerkende kracht alles lezen wat je wilt.
Gelukkig is er zoiets als Tafseer voor de koran.
quote:
Overigens denk ik dat je met de'Theorie van Creationisme' wat kort door de bocht gaat (er zijn duizenden varianten, creationisten zijn het nooit eens met elkaar).
Ongetwijfeld ook binnen evolutionisten die verschillen in mening.
quote:
Ook is 'de moderne theorie van evolutie' iets anders dan de theorie van Darwin, de moderne is een samensmelting van genetica en Darwins evolutiemodel.
Met "moderne" bedoelde ik:
quote:
Dit was het overzicht dat in het westen tot 1859 vastgehouden werd
Voor die tijd "modern" dus.
pi_37185182
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:39 schreef bagelhole het volgende:
Triggershot

Wat wil je duidelijke maken met de lap tekst en/of wat is precies je vraag hierover?
Dat er niet perse een kloof tussen wetenschap en geloof hoeft te zijn.
  zaterdag 22 april 2006 @ 14:52:48 #8
17928 averty
Retroactief ziener
pi_37185429
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Er was al een evolutietheorie in de 7e eeuw voor het christendom ruim een millenium voor de Islam. Nu is het alleen zou dat de theorie te controleren is, waarom geen link leggen tussen dingen die wel overeenkomen?
Omdat je het in beginsel verkeerd benaderd.

Jij wil alles ter discussie stellen, behalve de Koran. Jij bent nu bezig de feiten zo te presenteren dat ze vallen binnen relatief vage omschrijvingen uit de Koran. Dat heet shoehorning.
Als je iets heilig verklaard, kun je nooit meer er achter komen hoe het werkelijk zat. Dat mag, het is een vrij land (nog wel), maar denk niet dat je er iets mee zult benaderen dat we ooit als een feit kunnen hanteren. Je zult alles ter discussie moeten stellen.

Er is ook geen alternatief. Er is maar een waarheid. Die willen we schijnbaar allebei benaderen, maar daarvoor zul jij iets heel dierbaars, je geloof, een heel kwetsbaar uitgangspunt moeten geven; dat het misschien ook wel niet waar kan zijn. Zolang jij niet bereidt bent dat te doen, heeft het geen zin. Dan is voor jou de koran toch waar, maakt niet uit wat je verder tegen komt.

Die evolutietheorie uit de 7e eeuw, vertel daar eens wat meer over trouwens?
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_37185543
Ik vind het wel een beetje zwak van Allah. Eerst pochen dat hij 6 dagen nodig had voor de schepping en er dan later op terug komen door te zeggen dat een dag 50000 jaar is (kan zijn). Als ik zo m'n klanten ga faktureren dan kan ik snel de zaak sluiten.
pi_37185561
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:41 schreef Triggershot het volgende:

Ik zie die kloof nog heel erg. Correct me if I'm wrong maar volgens mij heb je gewoon een aantal passages gepakt uit de Bijbel/Koran die wel nog een plank raakten met de wetenschap of niet direct tegen de wetenschap indruisten. Klopt dat of begrijp ik het niet goed?
"Nada es acaso más difícil para el hombre que el vivir con la plena conciencia de ser hombre."
- Michele Sciacca
pi_37185569
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is ook geen kloof tussen de wetenschap en het geloof destemeer een kloof tussen mensen in het algemeen. Ofwel een kloof in het bewustzijn. Het bewustzijn staat op zich zelf maar het gros van de mensheid ervaart het bewustzijn als de zijne. Als een subjectief gegeven. Hierdoor is de kloof ontstaan tussen de mens en zichZelf Ofwel het subjectieve bewustzijn en het AL bewustzijn. Men ziet niet in dat onze subjectief bewustzijn een mogelijkheid is om expressie te geven van het AL bewustzijn.

Zolang dit gegeven 'leeft' zal er een kloof zijn tussen; geloof - wetenschap. De wetenschap is een beweging van niet-wetende mensen, want iemand die Weet zoekt niet meer naar antwoorden. D
Share your knowledge about low-tech and sustainability on the http://www.bagelhole.org/forum
  zaterdag 22 april 2006 @ 15:07:33 #12
17928 averty
Retroactief ziener
pi_37185725
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:59 schreef bagelhole het volgende:

[..]

Het is ook geen kloof tussen de wetenschap en het geloof destemeer een kloof tussen mensen in het algemeen. Ofwel een kloof in het bewustzijn. Het bewustzijn staat op zich zelf maar het gros van de mensheid ervaart het bewustzijn als de zijne. Als een subjectief gegeven. Hierdoor is de kloof ontstaan tussen de mens en zichZelf Ofwel het subjectieve bewustzijn en het AL bewustzijn. Men ziet niet in dat onze subjectief bewustzijn een mogelijkheid is om expressie te geven van het AL bewustzijn.

Zolang dit gegeven 'leeft' zal er een kloof zijn tussen; geloof - wetenschap. De wetenschap is een beweging van niet-wetende mensen, want iemand die Weet zoekt niet meer naar antwoorden. D
Ik voel de kloof alleen maar groeien, met dit soort verhalen....
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_37185758
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:52 schreef averty het volgende:

[..]

Omdat je het in beginsel verkeerd benaderd.
"verkeerd" zie ik wel subjectief.
quote:
Jij wil alles ter discussie stellen, behalve de Koran. Jij bent nu bezig de feiten zo te presenteren dat ze vallen binnen relatief vage omschrijvingen uit de Koran. Dat heet shoehorning.
Als je iets heilig verklaard, kun je nooit meer er achter komen hoe het werkelijk zat. Dat mag, het is een vrij land (nog wel), maar denk niet dat je er iets mee zult benaderen dat we ooit als een feit kunnen hanteren. Je zult alles ter discussie moeten stellen.
Maar dat is ook niet echt vreemd gezien ik een moslim ben he? Betreffende omschrijvien vormen een link tussen de wetenschep en de koran. Ze zijn inderdaad vaag, maar dat is alleen omdat ze Arabische taal een veel poetische effect heeft op de woorden en met een vertaling, naar het engels en dan naar het Nederlands raakt veel dingen verloren. Gezien die omschrijvingen kloppen, waarom geen link zetten tot zover het kan?
quote:
Er is ook geen alternatief. Er is maar een waarheid. Die willen we schijnbaar allebei benaderen, maar daarvoor zul jij iets heel dierbaars, je geloof, een heel kwetsbaar uitgangspunt moeten geven; dat het misschien ook wel niet waar kan zijn. Zolang jij niet bereidt bent dat te doen, heeft het geen zin. Dan is voor jou de koran toch waar, maakt niet uit wat je verder tegen komt.
Waarom zou ik mijn geloof, de koran dan ter discussie stellen? Is er een punt die wordt tegengesproken volgens de wetenschap dan wel een contradictionair inhoudt, kan je die vinden, dan stel ik mijn geloof zeker wel tot twijfel.
quote:
Die evolutietheorie uit de 7e eeuw, vertel daar eens wat meer over trouwens?
Anaximander en zijn theorie?
pi_37185782
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:58 schreef buachaille het volgende:
Ik vind het wel een beetje zwak van Allah. Eerst pochen dat hij 6 dagen nodig had voor de schepping en er dan later op terug komen door te zeggen dat een dag 50000 jaar is (kan zijn). Als ik zo m'n klanten ga faktureren dan kan ik snel de zaak sluiten.
Er wordt omschreven hoelang de dagen van de schepping in aards tijd heeft geduurd.
pi_37185796
quote:

Als de wetenschap nou A vertelt en het geloof B vertelt, dan is er toch een kloof? Beiden geven een andere visie en dus zul je altijd mensen houden die tussen deze 2 zijden zitten en die kloof ervaren. Als je een atheist of een (orthodox)gelovige bent, dan zul je die kloof misschien niet ervaren.
"Nada es acaso más difícil para el hombre que el vivir con la plena conciencia de ser hombre."
- Michele Sciacca
pi_37185804
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:59 schreef flyin-hawk het volgende:

[..]

Ik zie die kloof nog heel erg. Correct me if I'm wrong maar volgens mij heb je gewoon een aantal passages gepakt uit de Bijbel/Koran die wel nog een plank raakten met de wetenschap of niet direct tegen de wetenschap indruisten. Klopt dat of begrijp ik het niet goed?
Citaten uit de koran die overeenkomen met huidige wetenschap, zonder een conflict te veroorzaken tussen beiden.
pi_37185824
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 15:07 schreef averty het volgende:

[..]

Ik voel de kloof alleen maar groeien, met dit soort verhalen....
Ik begrijp stellig dit soort opmerkingen niet. Welke bijdragen denk je hiermee te leveren? Als je iets niet begrijpt is het dan per definitie niet waar, ongeloofwaarheid om minderwaardig? Ga jij je beter voelen door het uitten van dit soort opmerkingen?
pi_37185898
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 15:11 schreef flyin-hawk het volgende:

[..]

Als de wetenschap nou A vertelt en het geloof B vertelt, dan is er toch een kloof? Beiden geven een andere visie en dus zul je altijd mensen houden die tussen deze 2 zijden zitten en die kloof ervaren. Als je een atheist of een (orthodox)gelovige bent, dan zul je die kloof misschien niet ervaren.
Geloof is iets aannemen als waar en wetenschap is zoeken naar ware antwoorden uit ontwetendheid. Iemand die Weet gelooft en zoekt niet! Zoals ik eerder zei: zolang men denkt een subjectief wezen te zijn losstaand van het collectief. Niet inzien dat het subjectieve niets anders is dan een expressie van het collectieve zal er een kloof zijn.

Ik ben geen altheist en ik ben geen gelovige overigens!
pi_37185953
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 15:12 schreef Triggershot het volgende:

Citaten uit de koran die overeenkomen met huidige wetenschap, zonder een conflict te veroorzaken tussen beiden.
Ik ben zelf Christen en de koran heb ik niet gelezen maar ik durf met zekerheid te zeggen dat de huidige wetenschap niet paralel loopt aan de koran, evenals de bijbel. Zoals al eerder gezegd is, vind ik dat je nu terug aan het kijken bent met bepaalde kennis en zo kun je het op een bepaalde manier intepreteren zodat jouw geloof het juiste plaatje schetst.
- Michele Sciacca
pi_37185954
quote:

[..]

Ik zou volgens veel mensen dus echt wel een grote kloof, dat mensen het idee krijgen (gelovigen) dat wetenschap slecht is omdat ze het idee hebben dat wetenschap God zou vervangen, of wetenschappers die er vanuit gaan dat er geen God kan bestaan omdat wetenschap antwoord op vragen heeft
pi_37185990
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 15:19 schreef flyin-hawk het volgende:

[..]

Ik ben zelf Christen en de koran heb ik niet gelezen maar ik durf met zekerheid te zeggen dat de huidige wetenschap niet paralel loopt aan de koran, evenals de bijbel.
Wat dat betreft ben ik ook een Christen geweest en Christelijk opgevoed.
quote:
Zoals al eerder gezegd is, vind ik dat je nu terug aan het kijken bent met bepaalde kennis en zo kun je het op een bepaalde manier intepreteren zodat jouw geloof het juiste plaatje schetst.
Zoals ook al eerder gezegd is is het de interpretatie van Ahl-sunnah, de enige interpretatie die door de moslimwereld geaccepteerd wordt sinds de 7e eeuw.
  zaterdag 22 april 2006 @ 15:23:09 #22
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_37186036
Toch zijn er ook passages in de koran die _wel_ conflicteren met de huidige wetenschap.

- De zon gaat onder in een modderige poel in het westen.
- De aarde is plat
- Mensen worden gemaakt van een vloeistof tussen de ribben en de lendenen
- Alle mensen zijn gemaakt vanuit een (1) man
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_37186134
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 15:23 schreef wijsneus het volgende:
Toch zijn er ook passages in de koran die _wel_ conflicteren met de huidige wetenschap.

- De zon gaat onder in een modderige poel in het westen.
Heb je uberhaupt interpretatie van die vers wel gelezen?
quote:
- De aarde is plat
De koran beweert juist dat de aarde rond is maar goed.
quote:
- Mensen worden gemaakt van een vloeistof tussen de ribben en de lendenen
waar in de koran?
quote:
- Alle mensen zijn gemaakt vanuit een (1) man
Waar in de wetenschap?
pi_37186177
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 15:21 schreef Triggershot het volgende:

Zoals ook al eerder gezegd is is het de interpretatie van Ahl-sunnah, de enige interpretatie die door de moslimwereld geaccepteerd wordt sinds de 7e eeuw.
quote:
Bijvoorbeeld soera 23 vers 12 tot 16: 'En Wij hebben de mens geschapen uit een uittreksel uit leem. Daarna maakten Wij hem een druppel in een welverzekerde rustplaats. Daarop schiepen Wij de druppel tot een bloedklomp, waarop Wij de bloedklomp tot een vleesklomp schiepen, waarop Wij de vleesklomp tot beenderen schiepen, waarop Wij de beenderen bekleedden met vlees. Daarna brachten Wij hem voort als een nieuw schepsel. Gezegend dus zij God de Beste der Scheppenden. Dan, nadien, zult gij sterven. Daarna zult gij worden opgewekt op de Dag der Opstanding.'.
quote:
De geleidelijke ontwikkeling is geen probleem, wel dat God in de evolutietheorie geen plaats heeft.
Deze twee dingen druisen anders wel tegen elkaar in. De bovenste quote geeft toch aan dat er een soort van evolutie geweest is terwijl je in de onderste quote dat weer tegen spreekt. Ook vind ik het niet geloofwaardig omdat de koran waarschijnlijk duizenden keren is vertaald, onder andere in het Nederlands en omdat je nu waarschijnlijk niet een letterlijke versie van de koran gebruikt zoals die is geschreven in de periode die je zonet noemde. Dus nogmaals ben ik niet overtuigd en zal ik dat waarschijnlijk ook niet worden.
- Michele Sciacca
pi_37186200
De enige kloof die er bestaat IMO is tussen de mens en zichZelf. Ik zeg niet dat de wetenschap slecht is destemeer de personen die de wetenschap beoefenen. Een gros daarvan gaat over menselijke/dierlijke lijken om antwoorden te vinden op hen vragen. Zodra een antwoord gevonden is zal hij deze verdedigen kost wat het kost. Niets anders dan het nastreven van zintuigelijke 'zaligheids' beleving. Op het moment iemand in gelukzaligheid verkeert is deze alweer bezig om naar verbetering van zijn omstandighede te zoeken/creeeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')