Dat is nou net de issue... Iedereen hier geeft aan wat hij/zij zelf zou doen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 08:23 schreef CuteSanDiegoGrl het volgende:
Stelletje moraalridders hier. Wat zou je zelf doen?
En jij gelooft dat?quote:Op zaterdag 22 april 2006 08:48 schreef dahei het volgende:
[..]
Dat is nou net de issue... Iedereen hier geeft aan wat hij/zij zelf zou doen.
Het is nou niet alsof hij een oma in elkaar heeft geslagen hoorquote:Op zaterdag 22 april 2006 10:01 schreef Isabeau het volgende:
Aso.
Een groot deel van de Nederlanders klaagt dat de maatschappij verloedert en een groot deel staat hier zo'n actie gewoon goed te keuren
als iemand in deze situatie mijn geld zou 'vinden', maar het later naar mij terug zou brengen, zou ik hem ook 15 euro vindersloon geven. ik blij, ik heb mn geld terug en een goed persoon ervoor beloond, hij blij want hij heeft een goede actie gedaan en er ook nog wat voor teruggekregen. iedereen blij!quote:Op zaterdag 22 april 2006 10:19 schreef Isabeau het volgende:
Ik zou het super vinden als iemand het geld dat ik in de automaat was vergeten wel naar binnen had gebracht bij de bank (desnoods volgende dag). Iedereen heeft het hier wel over 'zal wel een drugsverslaafde sukkel zijn geweest', maar het kan ook gewoon een verstrooide bejaarde zijn geweest. Of iemand die een beetje simpel is, maar dat is geen misdaad.
Ik jat een fiets, want mijn fiets is ook gejat.quote:Op zaterdag 22 april 2006 14:09 schreef aaipod het volgende:
Ik had het denk ik ook meegenomen.. Tis misschien niet helemaal eerlijk maar ik zou mijn 40 euro ook nooit weer gezien hebben als ik het erin liet zitten denk ik. En dan kunnen jullie nu wel komen met jullie replies van blablabla genoeg eerlijke mensen etc etc en blabla geen eigen rechter spelen blabla. Maar ja ik had het dus ook gewoon gepakt en lekker een paar rondjes gegeven vanavond. En als ik echt zo'n oneerlijke eikel was dan had ik dit hier nooit neergezet
Jij kan het ook doen: http://poll.dezeserver.nl/quote:Op zaterdag 22 april 2006 15:35 schreef EsDe het volgende:
okay, is er een mogelijkheid dat ik hier een poll krijg ofzo? gewoon:
Als je 40 euro uit een automaat ziet steken, zonder iemand in de buurt, wat zou je dan doen?
A: Meenemen.
B: Laten zitten.
Omstandigheden: Niet bij een bank, gewoon een pinautomaat op straat. Je kan dus niet naar binnen toe lopen om het netjes terug te brengen...
kan een mod ofzo hier een pol van maken? mijn dank is groot![]()
Mij geeft het een beter gevoel als ik iets teruggeef als dat ik het houd. Ik geef dit soort dingen dus altijd terug.quote:Op zaterdag 22 april 2006 10:19 schreef Isabeau het volgende:
ik heb al wel een paar keer meegemaakt dat de maatschappij nog niet zo rot is als de meesten hier denken. ....
Ja, dat geloof ik zeker. In het echte leven durven mensen niet voor hun mening uit te komen. Op een forum gebeurd dit wel. Ik denk dus echt dat de mensen oprecht menen wat ze zeggen!quote:
toevoeging: het pinautomaat slikt het na 30 seconden in, en het geld wordt terug gestort op de rekening van de rechtmatige eigenaar, zoals de meeste mensen wel weten.quote:Op zaterdag 22 april 2006 15:35 schreef EsDe het volgende:
Als je 40 euro uit een automaat ziet steken, zonder iemand in de buurt, wat zou je dan doen?
Omstandigheden: Niet bij een bank, gewoon een pinautomaat op straat. Je kan dus niet naar binnen toe lopen om het netjes terug te brengen...
Een verkeerde vraagstelling. De vraag zou moeten zijn of de vinder van het geld zo eerlijk is om er voor te zorgen dat het bedrag weer bij de rechtmatige eigenaar terecht komt.quote:Op zaterdag 22 april 2006 15:35 schreef EsDe het volgende:
Dan zou je ook denken dat de eigenaar nog wel in de buurt is of althans op z'n minst gezien is door TS toen hij/zij bezig was.quote:Op zaterdag 22 april 2006 15:44 schreef djenneke het volgende:
toevoeging: het pinautomaat slikt het na 30 seconden in, en het geld wordt terug gestort op de rekening van de rechtmatige eigenaar, zoals de meeste mensen wel weten.
Dat had ik ook al aangegeven. Daarom stelde ik ook dat de TS het iets bewuster had gedaan als dat hij aangeeft.quote:Op zaterdag 22 april 2006 15:50 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan zou je ook denken dat de eigenaar nog wel in de buurt is of althans op z'n minst gezien is door TS toen hij/zij bezig was.
Dat is het nou juist, ik heb al meerdere situaties meegemaakt dat mensen wel zo eerlijk zijn en dat het geld terug wordt gestort.quote:Op zaterdag 22 april 2006 14:09 schreef aaipod het volgende:
Tis misschien niet helemaal eerlijk maar ik zou mijn 40 euro ook nooit weer gezien hebben als ik het erin liet zitten denk ik. En dan kunnen jullie nu wel komen met jullie replies van blablabla genoeg eerlijke mensen etc etc
Ik denk dat in dit soort gevallen mensen bezorgder zijn om hun internet reputatie dan om wat ze echt zouden doenquote:Op zaterdag 22 april 2006 15:43 schreef dahei het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik zeker. In het echte leven durven mensen niet voor hun mening uit te komen. Op een forum gebeurd dit wel. Ik denk dus echt dat de mensen oprecht menen wat ze zeggen!
dank u wel dahei, ik heb zelf geen idee hoe ik hier een poll voor mekaar krijgquote:Op zaterdag 22 april 2006 15:49 schreef dahei het volgende:
Poll: Als je 40 euro uit een geldautomaat ziet steken wat doe je?1 Je stopt het geld in je zak en je denkt mooi, dat is weer een avondje stappen. 2 Je laat het geld zitten want het is niet van jou. 3 Je laat het geld zitten want je weet dat de automaat het binnen 30 seconden weer inslikt waarna het wordt teruggestort op zijn/haar rekening.
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ja idd. Dat van die belastingen trouwens niet.quote:Op zaterdag 22 april 2006 14:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik jat een fiets, want mijn fiets is ook gejat.
Dat begrijp ik, ik heb echter een pol gestart met de opmerkingen die gemaakt waren in dit topic. Ik heb wel jouw reactie bovenaan gezet.quote:Op zaterdag 22 april 2006 17:20 schreef EsDe het volgende:
[..]
dank u wel dahei, ik heb zelf geen idee hoe ik hier een poll voor mekaar krijg![]()
![]()
ik geef toch de voorkeur aan meenemen/niet meenemen... nu staan er 2 opties voor het niet meenemen, en maar 1 voor wél meenemen... die hele redenering hoeft van mij niet...alleen: Je ziet het, wat doe je. Meenemen? laten zitten... snapje? toch bedankt![]()
40 biertjes heb je langer een goed gevoel van. 80 zelfs hier in groningen op donderdag in de blauwe engelquote:Op zaterdag 22 april 2006 19:42 schreef dahei het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, ik heb echter een pol gestart met de opmerkingen die gemaakt waren in dit topic. Ik heb wel jouw reactie bovenaan gezet.
Niet om lullig te doen, maar zeg nou eens eerlijk... Had het je geen supergevoel gegeven als je het terug had gegeven aan de eigenaar?
Als dat zo was dan zouden er niet zoveel alcoholverslaafden zijn in Nederland. Waarschijnlijk ben je bij het 40e biertje allang vergeten dat ze van andermans geld zijn betaald.quote:Op zaterdag 22 april 2006 20:03 schreef aaipod het volgende:
40 biertjes heb je langer een goed gevoel van. 80 zelfs hier in groningen op donderdag in de blauwe engel
Je hebt de essentie van mijn post blijkbaar niet begrepen. Als het plezier van die 40 biertjes net zolang duurt als het gevoel dat je eerlijk hebt gehandeld door het geld terug te geven aan de rechtmatige eigenaar, dan zou er niet zoveel worden gedronken. De werkelijkheid is echter het tegenovergestelde; het gevoel van eerlijkheid kan je je hele leven bijblijven, het plezier van een biertje is verdwenen als het glas leeg is.quote:Op zaterdag 22 april 2006 20:30 schreef aaipod het volgende:
Lees me post ervoor ff over rondjes geve e.d. Natuurlijk drink je ze zelf niet allemaal op..
Dit heeft niets met moraal te maken, het gaat hier om het handelen naar de norm, het vervullen van een verplichting die je als inwoner van dit land hebt.quote:Naja wel veel moraalridders hier ineens hoor opeens..
Waardoor anderen weer hun vertrouwen in eerlijkheid verliezen etc etc etc. Neerwaardse spiraal, maar dat kan je vast ook niets verrotten.quote:Op zaterdag 22 april 2006 20:32 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik ben al 3 keer in mijn leven van een portefeuille kwijtgeraakt, waar niet alleen elke keer meer dan 25 gulden/euro in zat PLUS een hoop pasjes met mijn adresgegevens, en een identificatie nota bene. Heb nooit wat teruggekregen. Ben ook een hoop hele dure fietsen lichter, die alle keren netjes afgesloten waren. Enzovoorts. Kortom, d'r zijn veel dingen die ik meegemaakt heb die mijn vertrouwen in de 'eerlijkheid' van mensen vernietigd hebben. Als ik iemand z'n dikke beurs op straat vind houdt ik 'm ook.
Dat zijn maar weinig mensen die dat zouden doen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook gepakt zou hebben.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:37 schreef Falco het volgende:
Wat een vuile actie.
Als je even gewacht had, had het pinautomaat die 40 euro ingeslikt en het weer bijgeschreven bij degene die net voor je gepind had.
Omdat andere mensen oneerlijk zijn geweest tegenover jou, geeft dat volgens jou, jou het recht om ook oneerlijk te zijn?quote:Op zaterdag 22 april 2006 20:32 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik ben al 3 keer in mijn leven van een portefeuille kwijtgeraakt, waar niet alleen elke keer meer dan 25 gulden/euro in zat PLUS een hoop pasjes met mijn adresgegevens, en een identificatie nota bene. Heb nooit wat teruggekregen. Ben ook een hoop hele dure fietsen lichter, die alle keren netjes afgesloten waren. Enzovoorts. Kortom, d'r zijn veel dingen die ik meegemaakt heb die mijn vertrouwen in de 'eerlijkheid' van mensen vernietigd hebben. Als ik iemand z'n dikke beurs op straat vind houdt ik 'm ook.
Volgens mij is het dan gewoon weg, en wordt het niet bijgeschreven op de rekening van de voorgaande gebruiker.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:37 schreef Falco het volgende:
Wat een vuile actie.
Als je even gewacht had, had het pinautomaat die 40 euro ingeslikt en het weer bijgeschreven bij degene die net voor je gepind had.
Euhm.. er staat altijd ook een nummer om te bellen op zo'n automaat.. had je toch ook even kunnen bellen om een medling te maken... of ff contact op nemen met die betreffende bank.. dat ze er in iedergeval dan hun best voor kunnen doen dat de rechtmatige eigenaar zijn geld krijgt.quote:Op zaterdag 22 april 2006 15:35 schreef EsDe het volgende:
Ik zat al te wachten totdat iemand met het woord "moraalridder" op de proppen kwam.quote:Op zaterdag 22 april 2006 20:30 schreef aaipod het volgende:
Lees me post ervoor ff over rondjes geve e.d. Natuurlijk drink je ze zelf niet allemaal op.. Naja wel veel moraalridders hier ineens hoor opeens..
Hoe zou jij het dan vinden als je net jouw laatste 40 euro in een flappentap zou laten zitten? Voor jou betekend dat, dat je nog langer niets te eten hebt. Krijg je overigens te weinig salaris of heb je alles iets te snel uitgegeven deze maand?quote:Op zondag 23 april 2006 03:23 schreef Keiichi het volgende:
40 euro voor mij zou nu donders handig uit komen. Kan ik weer eten kopen voordat m'n geld binnen is.
Als ik beter bedeeld qua geld zou zijn, zou ik het weer wel hebben laten zitten.
Dat is ook zo'n redenering om je geweten te sussen. Ten eerste weet je dat niet en ten tweede is het nog steeds niet jouw geld.quote:Op zondag 23 april 2006 10:09 schreef Scalle-- het volgende:
Had er nog nooit van gehoord dat een automaat je geld terug kon inslikken... Maar zelfs dan zou ik het nog meenemen, als ze 40¤ laten liggen hebben ze duidelijk geld genoeg...
Dus als jij jouw fiets even twee minuten zonder slot laat staat geeft dit ook het recht aan een ander om deze zomaar mee te nemen. Als ze een fiets zomaar buiten laten staan, zonder slot, dan hebben ze die fiets waarschijnlijk niet nodigquote:Op zondag 23 april 2006 10:09 schreef Scalle-- het volgende:
..., als ze 40¤ laten liggen hebben ze duidelijk geld genoeg...
Zo denk ik er eigenlijk ook overquote:Op zondag 23 april 2006 12:23 schreef dahei het volgende:
Iedereen moet zelf maar weten wat hij doet. Ik wil de wereld niet verbeteren. Het geeft mij een rotgevoel om iets te nemen wat niet van mij is. Daarintegen geeft het me een euforisch gevoel als ik iemand zijn eigendom terug kan geven.
Misschien is het juist wel een goede daad om die 40 euro mee te nemen. Als je het had laten inslikken door dat apparaat dan leert die persoon het nooit en verliest degene misschien wel veel meer de volgende keer!quote:Op zondag 23 april 2006 12:27 schreef Isabeau het volgende:
Ik voel me veel lekkerder als ik iemand zijn/haar 40 euro terug kan geven dan dat ik van die 40 extra euro's in mijn portemonnaie zou genieten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |