abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2427235
eej mensen, ik heb nu al twee keer een prednison kuur gehad, dit was geestelijk en lichamelijk erg zwaar voor mij. ik heb daarna mn leven helemaal opnieuw moeten opbouwen, mn vrienden hadden me in de steek gelaten en ik was erg depressief.

zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? ik zou er graag over willen praten!

pi_2427240
quote:
Op zondag 09 december 2001 16:43 schreef karoltje het volgende:
eej mensen, ik heb nu al twee keer een prednison kuur gehad, dit was geestelijk en lichamelijk erg zwaar voor mij. ik heb daarna mn leven helemaal opnieuw moeten opbouwen, mn vrienden hadden me in de steek gelaten en ik was erg depressief.

zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? ik zou er graag over willen praten!

een vriend van mij is ooit eens heel erg ziek geweest, als hij zich dan zou stoten en hij zou een bloeding krijgen dan zou hij doodbloeden
hij heeft ook prednison toen moeten slikken, maar wij hebben hem als vrienden daar altijd in gesteund..
  zondag 9 december 2001 @ 17:00:10 #3
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_2427288
Ik heb prednison injecties gehad. En alhoewel het resultaat wel goed was, kijk ik er toch met een vervelend gevoel op terug. Kort gezegd: ik was mezelf niet in die periode en werd er idd absoluut niet vrolijk van.
Daarbij zag mijn gezicht eruit alsof het ieder moment kon ontploffen, zo opgezwollen.
  zondag 9 december 2001 @ 17:00:57 #4
10532 hotlips
duss....een fiets is geen bus
pi_2427293
Ik heb 4 week geleden een stoot kuur prednison gehad, een week lang elke dag veel mg. slikken. Ook ik werd daar geestlijk en lichamelijk een wrak van, lag hele dagen op de bank en kon echt niks meer, na de kuur heeft dat ook nog ongeveer 2 week aangehouden. Ik hoop echt dat ik er niet weer aanhoef, maarja dat kan je niet tegenhouden soms...
Sterkte!
even goed engels of nederlands
pi_2427315
quote:
Op zondag 09 december 2001 16:45 schreef juss het volgende:

[..]

een vriend van mij is ooit eens heel erg ziek geweest, als hij zich dan zou stoten en hij zou een bloeding krijgen dan zou hij doodbloeden
hij heeft ook prednison toen moeten slikken, maar wij hebben hem als vrienden daar altijd in gesteund..

je komt jezelf ontzettend tegen in zo'n periode, je vrienden ook! dan pas komt uit wie je echte vrienden zijn!

de verkeerden hebben me laten vallen omdat ze het niet begrepen en omdat ik er raar uitzag. mn echte vrienden hebben me gesteund en mij genomen zoals ik ben, die zijn er allemaal nog steeds trouwens!

sterker nog; mn beste vriendin heb ik leren kennen IN die periode....

pi_2427328
Ik heb een keertje een prednison kuurtje gehad van een week of vier...
de eerste 5 dagen 15 pillen op een dag en dan iedere dag eentje minder...
ik had geen last van een dik gezicht ofzow...maar ik had het gevoel alsof ik de hele wereld aan kon.....
ik had die kuur omdat m'n afweersysteem van slag was...het brak goeie cellen af en dus moest het even "gereset" worden....
maar ik heb geen last van bijwerkingen gehad....
Iedereen is uniek, behalve ik
  FOK!fossiel zondag 9 december 2001 @ 17:07:53 #7
2628 Karin
pi_2427344
Ik heb als kind een aantal keren een Prednison kuur gehad. Ik knapte daar altijd behoorlijk van op en had volgens mij niet veel last van bijwerkingen. Het enige vervelende ervan vond ik dat ik dan altijd in het ziekenhuis opgenomen moest worden omdat ze me dan in de gaten wilde houden.
Maargoed het is al ongeveer 12 jaar geleden dat ik het voor het laatst gehad heb dus ik ben misschien de bijwerkingen vergeten (en als kind let je daar volgens mij minder op).
pi_2427364
'k sta wel ff te kijken wat dit spul met anderen doet. Voor mij is het nl. preTnison... Binnen de korste keren voel ik me weer toppie, scherp en het gevoel dat ik weer alles aankan, en dat is het enige wat me af en toe nekt- dat ik doorga terwijl ik nog flink ziek ben.
Ik ben geen onbekende van Prednison en van Prednisolon, ik heb het zeker 20x in stoten gehad en een jaar lang elke dag.
Ik kan me goed voorstellen hoe anderen op dit spul reageren maar voor mij is het echt een wondermiddel.
pi_2427375
alleen als ik het woord PREDNISON al hoor
-je UI was te groot en daarom verwijderd-
pi_2427381
Waarvoor (tegen ?) wordt het dan gebruikt ?
pi_2427388
kee, ik zal ff wat meer over 'mijn geval'vertellen dan;

ik heb de nierziekte 'nefrotisch syndroom, vocale sclerose'dit beteknt dat je nieren je urine niet goed kunnen filteren waardoor de troep in je lichaam blijft zitten. ik zal verder niet in medische details treden (of er moet iemand naar vragen..)

in slechtere tijden (tot nu toe 2 keer) moest ik dus prednison slikken. de eerste keer (toen was ik 13) kreeg ik 'maar' 60 mg en heb ik me geestelijk heel goed voorbereid op de bijwerkingen, en toen viel het best mee! ik kreeg appelwangetjes en door de bijbehorende vreetbuien kwam ik 5 kilo aan maar die gingen na die periode er meteen weer af. andere kleine dingetjes als gewrichtspijn, trillende handen, en een heeele lage weerstand nam ik er bij.

pi_2427400
quote:
Op zondag 09 december 2001 17:10 schreef gelly het volgende:
volgens mij legt het je afweersysteem plat ofzow...
bij mensen die een nieuwe nier ofzow hebben gehad geven ze ook Prednison om afstooting tegen te gaan...
Iedereen is uniek, behalve ik
pi_2427438
Prednison is een corticosteroid met antibacteriele werking wat voor een verscheidenheid aan kwalen gebruikt wordt om afweerreacties te remmen.
Bijvoorbeeld als er erge koorts optreedt of aandoeningen waarbij sterke afweerreacties van het lichaam onderdrukt dient te worden om de aandoening dragelijker te maken.
Zoals alle corticosteroiden zal als gevolg van de werking van prednison je weerstand min of meer afnemen en je tijdens het gebruik bevattelijker maken voor allerlei infecties.
pi_2427457
quote:
Op zondag 09 december 2001 17:10 schreef gelly het volgende:
jammer genoeg tegen bijna alles..... (alle chronische ziekten dan)
pi_2427465
quote:
Op zondag 09 december 2001 17:10 schreef the_undertaker het volgende:
alleen als ik het woord PREDNISON al hoor
dan wat?
pi_2427543
deel 2 ervaringen van karoltje;

de tweede keer (toen was ik 15)(btw ik ben NU 16)zou ik 90 mg krijgen dit is een volwassen-dosis en dus erg pittig voor een meissie van 15. met de wetenschap dat het vorige keer 3x meeviel ging ik vol zelfvertrouwen 'de kuur in'.

dit was iets te hoopvol, het ging deze keer helemaal mis. ik kreeg een heel bol gezicht en zelfs een onderkin! ik walgde van mn uiterlijk en ik had t gevoel dat mij omgeving er ook zo over dacht. veel vrienden lieten me vallen, een klein groepje bleef dus over. zij hebben mij gesteund samen met mn ouders. ook had ik weer trillende handen, gewrichtspijn en een lage weerstand maar dan allemaal veel erger. ik werd heel snel verkouden en ziek, ik was de hele dag door moe en lusteloos.

naast deze lichamelijke dingen werd het ook geestelijk heel moeilijk voor mij. ik werd erg onzeker over mezelf en dat is er nu nog steeds. ik was bang om ergens naar toete gaan wat ik niet kenden, ik durfde geen nieuwe mensen te ontmoeten en ik werd heel stilletjes terwijl ik altijd heel spontaan en 'praterig' was.

pi_2427554
quote:
Op zondag 09 december 2001 17:20 schreef karoltje het volgende:

[..]

dan wat?

daar is mijn opa kapot aan gegaan dat spul
-je UI was te groot en daarom verwijderd-
pi_2427623
Nou je hebt je echte vrienden leren kennen.... toch nog een voordeeltje.
En verder gewoon blijven lachen, anders wordt het ook zo'n trieste aangelegenheid.
Boeit wel, ach ja, boeien....
pi_2427692
Ik weet wat je bedoelt. Ik slik al sinds mijn zesde hydrocortison (ook een cortisosteroide) en had al vrij snel last van de bij-effecten als de dosis te hoog was (moe, slapeloosheid, pijn in m'n gewrichten) en dat was idd niet leuk Gelukkig zit ik nu al een tijd op een stabiele dosis (=de laagst mogelijke dosis) en dat gaat goed zolang ik niet ziek ben.

Wat betreft je vrienden, in de moeilijkste tijden leer je je echte vrienden kennen, een schrale troost, maar toch. Wat ik doe is de mensen die ik vertrouw goed proberen uit te leggen wat er met me aan de hand is en wat ze kunnen verwachten en dat ik mezelf goed voel de meeste dagen maar dat er ook dagen zijn waarop ik me slechter voel. Als je het niet persoonlijk kunt, misschien kun je proberen het op te schrijven en mee te geven aan de mensen die je vertrouwt.

pi_2428073
quote:
Op zondag 09 december 2001 17:36 schreef RaymanX het volgende:
Nou je hebt je echte vrienden leren kennen.... toch nog een voordeeltje.
En verder gewoon blijven lachen, anders wordt het ook zo'n trieste aangelegenheid.
ohw maak je geen zorgen om mij hoor! ik ben sinds een jaar weer helemaal gelukkig, lekker uitgaan, mn grote bek is terug, vriendje, lieve vriendinnen, gaat goed op school

typisch voorbeeld van een 'up' haha maar ik ga er lekker van genieten!

pi_2428084
quote:
Op zondag 09 december 2001 17:29 schreef the_undertaker het volgende:

[..]

daar is mijn opa kapot aan gegaan dat spul

vertel...
  donderdag 20 december 2001 @ 03:09:45 #22
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_2553015
Ik vind het heel erg dat mensen die Prednison gebruiken zo'n opgezwollen gezicht krijgen. Meestal hebben ze het al moeilijk en dan geeft zo'n bol hoofd ook nog duidelijk aan dat ze Prednison gebruiken.
Ik vind het trouwens een eng middel. Het heeft zoveel bijwerkingen en het is zo'n zwaar middel
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_2553474
Mijn ex heeft een ernstige darmaandoening, soort ziekte van Chrone maar dan nog iets erger. Collicticol Stirose (weet niet precies hoe je het spelt) en die moest bij vlagen ook Prednison gebruiken. Haar hoofd zwelde dan echt enorm op, een eng gezicht... Ze was een heel mooi meisje maar als ze die shit nam zag ze er niet uit.

Het goede nieuws is dat zij iig niet depri van het spul zelf werd, wel uiteraard werd ze niet blijder van het opgezollen gezicht.
Maar als ze stopte met dit spul, verdwenen de vochtophopingen binnen enkele dagen ook weer als sneeuw voor de zon.

Het is iig geval geen zwak middel, maar soms is het gewoon nodig. Sterkte!

pi_2554293
Ik ben 16 en heb Non-Hodgkin (lymfeklierkanker) ik krijg na elke chemo 5dagen 100mg per dag en daarna wordt het langzaam afgebouwd. Ik zelf heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met prednison, ik kreeg meer eetlust (voor sommige mensen is dat niet fijn maar voor mij wel), ik kreeg meer energie en ik werd vrolijker.
Ik moest de prednison gebruiken omdat het ontstekingsremmend is.

Groeten

sorry ik koos deze nick toen ik 16 was.
  donderdag 20 december 2001 @ 11:17:52 #25
17183 batje
met vleugeltjes
pi_2554367
Mijn hond heeft een half jaar Prednison gekregen tegen beroertes. Ze nam ineens ontzettend veel vocht op, had altijd honger en dorst, kon niet tegen fel licht (misschien hoofdpijn oid?) en lag soms gewoon piepend onder het bed..

Het is dus echt een paardenmiddel, en ik leef dus enorm mee met degene die dat moeten slikken

Mijn hond krijgt de tabletten nu niet meer, liever af en toe een beroerte dan constant een zieke hond..

pi_2582701
Ik word er stil van als ik al die berichtjes lees.
pi_2594685
quote:
Op donderdag 20 december 2001 11:17 schreef batje het volgende:

Mijn hond krijgt de tabletten nu niet meer, liever af en toe een beroerte dan constant een zieke hond..

ik geef ook liever kwaliteit aan mijn leven ZONDER al die troep! maar soms is die keuze gewoon erg moeilijk...
pi_2595020
quote:
Op maandag 24 december 2001 11:31 schreef karoltje het volgende:

[..]

ik geef ook liever kwaliteit aan mijn leven ZONDER al die troep! maar soms is die keuze gewoon erg moeilijk...

kwaliteit aan je leven zonder die troep?? sorry hoor maar als je prednison slikt dan heb je meestal toch best iets ergs en dan helpt die prednison juist om je weer kwaliteit te geven. En nogmaals ksnap niet dat iedereen er zo negatief over is, ik moet sinds 3dgn ook weer prednison (heb 3wkn geleden ook tijdje moeten slikken) en tja kwordt er toch echt alleen maar vrolijk van en veel engergieker!
pi_2644295
quote:
Op maandag 24 december 2001 12:10 schreef EvilFaith het volgende:

[..]

kwaliteit aan je leven zonder die troep?? sorry hoor maar als je prednison slikt dan heb je meestal toch best iets ergs en dan helpt die prednison juist om je weer kwaliteit te geven. En nogmaals ksnap niet dat iedereen er zo negatief over is, ik moet sinds 3dgn ook weer prednison (heb 3wkn geleden ook tijdje moeten slikken) en tja kwordt er toch echt alleen maar vrolijk van en veel engergieker!

ik ben blij voor je dat jij er niet zoveel last van hebt. maar je moet wel begrijpen dat elk lichaam uniek is en elk lichaam reageert dus anders op Prednison! ook kan de duur van de kuur en de dosis een hoop uitmaken.

waarvoor moet je het slikken? en hoe hoog is je dosis?

zondag 30 december 2001 @ 10:23:10 #30
14790 EvilFaith
zie signature
pi_2648703
Ik moet het slikken na elke chemokuur die ik krijg , dan moet ik 5dagen 100mg. per dag en daarna wordt het langzaam afgebouwt. Voor een 16jarige is 100mg best veel hoor...(de apotheker geloofde me eerst neit en wou het toen neit meegeven )
Maargoed het kan inderdaad per persoon verschillen maar ik vind het gewoon raar dat bijna alle reacties hier op prednison negatief zijn. Maarja ik ben blij dat ik er totaal geen problemen mee heb

[Dit bericht is gewijzigd door EvilFaith op 30-12-2001 11:02]

pi_2691845
quote:
Op zondag 30 december 2001 10:23 schreef EvilFaith het volgende:
Ik moet het slikken na elke chemokuur die ik krijg , dan moet ik 5dagen 100mg. per dag en daarna wordt het langzaam afgebouwt. Voor een 16jarige is 100mg best veel hoor...(de apotheker geloofde me eerst neit en wou het toen neit meegeven )
Maargoed het kan inderdaad per persoon verschillen maar ik vind het gewoon raar dat bijna alle reacties hier op prednison negatief zijn. Maarja ik ben blij dat ik er totaal geen problemen mee heb
i know...ik kreeg 90 mg..maar dan 4 weken 8er elkaar...
pi_2713207
Yo, ik heb ook veel ervaring met predniso(lo)n, naja wat is veel, ik heb nu ongeveer 5,5 jaar de ziekte Colitis ulcerosa . en in die 5 jaar heb ik ongeveer 3/3,5 jaar aan de prednison gezeten. Dit terwijl mijn huidige behandelend arts zegt dat dat helemaal geen zin heeft bij mijn ziekte. Het gevolg is wel dat ik nu prednison afhankelijk ben geworden...
pi_2713889
bron : http://www.serviceapotheek.nl/top100/19000669.htm

prednison
Prednison is een cortico-steroïd, een hormoon dat ontstekings-verschijnselen en afweer-reacties onderdrukt.

--------------------------------------------------------------------------------

Ervaring
Prednison is al vele tientallen jaren in Nederland verkrijgbaar. Het behoort tot een grotere groep soortgelijke middelen (de zgn. cortico-steroïden) die al jaren op grote schaal toepassing vinden en waarmee veel ervaring is opgedaan, ook wereldwijd.

--------------------------------------------------------------------------------

Wat doet dit middel en hoe merk ik dat?
In bepaalde situaties vertoont het lichaam ontstekings-verschijnselen of afweer-reacties. Ontstekings-verschijnselen (bijvoorbeeld koorts, pijn, zwelling, roodheid, benauwdheid en overmatige slijmproductie) treden op bij verschillende aandoeningen. Afweer-reacties zijn gekeerd tegen lichaams-eigen of lichaams-vreemde elementen (transplantaten) en kunnen weefsels aantasten of afstoten. Cortico-steroïden als prednison onderdrukken deze verschijnselen en reacties. Ze worden ingezet als de ontstekings-verschijnselen ongewenste vormen aannemen, bijvoorbeeld bij reumatische aandoeningen, verergering van astma, ernstige darm-ontstekingen (ziekte van Crohn), ernstige huid-aandoeningen (bijvoorbeeld psoriasis). Of na orgaan-transplantaties, om afstoting van het nieuwe weefsel tegen te gaan.
Of u direct iets van de werking merkt, hangt af van de reden waarvoor u dit middel gebruikt. Bij een astma-aanval bijvoorbeeld merkt u binnen enkele uren na inname effect; de benauwdheid neemt af. Bij bindweefsel-ziekten (zoals reuma of de ziekte van Crohn) kan het langer duren voordat u iets merkt; u krijgt dit middel dan voor langere tijd voorgeschreven.
NB Prednison wordt in het lichaam direct omgezet in prednisolon, de eigenlijke werkzame stof (prednison is, voordat het is omgezet, niet werkzaam). Het wel werkzame prednisolon is eveneens als geneesmiddel verkrijgbaar. Wat werking en bijwerkingen betreft zijn prednison en prednisolon gelijk, de arts kan kiezen uit beide middelen. De sterkte en de toedienings-vorm zullen een rol spelen bij de keuze.

Als ik pas met dit middel begin, waar moet ik dan op letten?
Heeft u dit middel als korte kuur gekregen (een zgn. stootkuur van ongeveer 1 week), volg dan het doserings-schema van uw arts en maak de kuur geheel af.
Gaat u dit middel gedurende een lange tijd gebruiken, houd er dan rekening mee dat het lichaam moet wennen. Dit betekent dat u vooral in het begin last kunt krijgen van bijwerkingen, die meestal bij voortzetten van de behandeling over gaan: misselijkheid, braken, toename van de eetlust, nervositeit, rusteloosheid, slaap-problemen, zweten.
Doordat prednison ook de normale afweer-reacties onderdrukt, kan het problemen geven bij infecties (virussen, bacteriën, wormen, schimmels), vaccinaties, huidtesten (op allergie), operaties en grote tandheelkundige ingrepen. Komt u in een van deze situaties, meld dan altijd aan de behandelaar dat u prednison gebruikt.
Lijdt u aan suikerziekte, dan kan door prednison de behoefte aan bloedsuiker verlagende middelen of insuline toenemen. Het is raadzaam uw bloedsuiker extra vaak te (laten) controleren. Overleg dit met uw arts of apotheker.
Prednison kan maag-darmklachten veroorzaken. In combinatie met acetyl-salicylzuur (o.a. Aspirine® en andere pijnstillers) en met reuma-middelen wordt de kans hierop groter. Bij bestaande maag­ of darmzweren mag u dit middel niet gebruiken.

Hoe lang duurt het voordat dit middel werkt?
Het kan enkele uren tot dagen duren voordat de werking intreedt. Bij een astma-aanval bijvoorbeeld merkt u binnen enkele uren na inname effect; de benauwdheid neemt af. Bij bindweefsel-ziekten (zoals reuma of de ziekte van Crohn) kan het langer duren voordat u iets merkt; u krijgt dit middel dan voor langere tijd voorgeschreven.

Op welk tijdstip van de dag moet ik dit middel innemen? Vóór, ná of tijdens het eten?
Neem dit middel altijd in met een flinke hoeveelheid water of melk. Zo zult u het minst last krijgen van maag-darmklachten.
Bij een 'stootkuur': uw totale dagdosis moet u altijd in één keer innemen. Neem de eerste dagdosis direct in, zodra u het middel in huis heeft. De volgende doses neemt u telkens 's ochtends in, vlak voor, tijdens of vlak na het ontbijt.
Bij langdurig gebruik: bij een dosering van eenmaal daags neemt u uw dosis 's ochtends in, vlak voor, tijdens of vlak na het ontbijt. Moet u het meermalen per dag gebruiken, verdeel dan de inname-tijdstippen zo goed mogelijk over de dag. Het beste kunt u vaste inname-tijdstippen kiezen, om de kans op vergeten zo klein mogelijk te houden.

Wat zijn de bijwerkingen?
Krijgt u dit middel slechts kortstondig (als stootkuur), dan hoeft u niet bevreesd te zijn voor ernstige bijwerkingen. Na een paar dagen, wanneer u al gestopt of aan het afbouwen bent, verdwijnen de bijwerkingen (meestal maag-darmklachten) vanzelf.
Langer gebruik kan echter verschillende vervelende of ernstige problemen veroorzaken (zie ook hierna). Vooral in het begin kunt u last krijgen van bijwerkingen, die meestal bij voortzetten van de behandeling over gaan: misselijkheid, braken, toename van de eetlust, nervositeit, rusteloosheid, slaap-problemen, zweten. Verder zijn gemeld: verminderd of vertroebeld gezichts-vermogen (staar), vaker plassen, dorst, hoofdpijn, abnormale haargroei op lichaam en gezicht. Zelden: hallucinaties, depressie, stemmings-veranderingen.

Als ik dit middel langdurig gebruik, waar moet ik dan rekening mee houden?
Langdurig gebruik kan leiden tot de volgende problemen: hevige maagpijn, misselijkheid, braken, zwarte ontlasting, acné of andere huid-aandoeningen (haargroei), staar, opzetten van het gezicht ('volle-maans-gezicht'), gewichtstoename (vet-ophopingen), verhoogde bloeddruk, uitblijven van de menstruatie, spierkrampen, spierpijn of spierzwakte, rugpijn, vertraagde wondgenezing, blauwe plekken, bot-ontkalking. Bij kinderen kan bovendien de groei worden afgeremd, bij ouderen kan een lichte vorm van suikerziekte ontstaan. Veel van deze bijwerkingen zijn niet te voorkomen; soms krijgt u andere geneesmiddelen ter bestrijding van de bijwerkingen. Het is raadzaam dat u regelmatig op controle gaat, zodat uw arts eventuele bijwerkingen tijdig kan herkennen en zo mogelijk de behandeling aanpast.
Gebruikt u, of gaat u gedurende de behandeling met prednison andere geneesmiddelen gebruiken (bijvoorbeeld hart­ of plasmiddelen), ga dan altijd na of er rekening is gehouden met mogelijke wisselwerking tussen de verschillende geneesmiddelen.

Wanneer moet ik de arts waarschuwen, en wanneer de apotheker?
Krijgt u maag­ of rugpijn, onverklaarbare hoofdpijn, koorts of een infectie (bijvoorbeeld griep), voelt u zich ongewoon moe of zwak of verliest u ongewoon veel gewicht, neem dan direct contact op met uw arts.
Krijgt u andere verschijnselen die u in verband brengt met dit middel, raadpleeg dan altijd uw apotheker.

Wat te doen als ik een dosis ben vergeten?
De vergeten dosis moet u alsnog zo snel mogelijk innemen. Het maakt niet uit of het alweer bijna tijd is voor de volgende dosis. Neem de vergeten dosis in en hervat daarna uw normale schema.

Hoe lang moet ik dit middel blijven gebruiken?
Krijgt u dit middel als stootkuur, maak de kuur dan volledig af, volgens voorschrift. Een kuur kan 5 tot 10 dagen duren.
Krijgt u het voor een langere periode (weken tot maanden), dan bepaalt uw arts de duur van de behandeling aan de hand van de resultaten.

Kan ik zomaar met dit middel stoppen?
Na een stootkuur van enkele dagen stopt u in een keer, óf u bouwt de dosering geleidelijk, in enkele dagen, af. Uw arts bepaalt hoe u de kuur moet stoppen.
Na langdurig gebruik moet u de dosering geleidelijk afbouwen. Door de constante aanwezigheid van prednison in het lichaam is de aanmaak van lichaams-eigen bijnierschors-hormoon langdurig onderdrukt. Bij plotseling staken is er dan te weinig bijnierschors-hormoon in het lichaam aanwezig; dit kan tot vervelende verschijnselen leiden. Vraag uw arts of apotheker hoe u het beste kunt afbouwen.

Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, of binnenkort wil worden? En als ik borstvoeding geef?
Gebruik tijdens zwangerschap wordt in het algemeen afgeraden. Dit middel kan groeiremming bij het kind veroorzaken. In uitzonderlijke situaties kan de arts het echter voorschrijven; u blijft dan onder strikte controle. Wilt u binnenkort zwanger worden, overleg dan met uw arts. Zo mogelijk kan deze een oplossing voor u vinden.
Gebruik tijdens borstvoeding vraagt om een goede afweging. Prednison komt ook in de moedermelk terecht. Gaat het om een kortdurende behandeling (stootkuur) of een lage, eenmaal daagse dosering, dan kunt u waarschijnlijk gewoon borstvoeding geven. Gaat het om langdurig gebruik van hogere doseringen, dan zijn nadelige effecten voor uw baby niet uit te sluiten (groeiremming). Overleg daarom altijd met uw arts of u borstvoeding kunt (blijven) geven.

Is dit middel verslavend?
Nee. Na stoppen krijgt u geen ontwennings-verschijnselen.

pi_2780454
Ik heb die zooi ook moeten slikken ivm Colitis Ulcerosa. Nu nog steeds trouwens, maar een vrij lage dosering (5 mg per dag).

Het is echt troep, maarja, had ik het niet geslikt had ik nu niet meer op deze aardkloot rondgelopen....

pi_2780676
ik slik al dik 5 jaar prednison (iedere dag), dit vanwege een niertransplantatie.
als ik op onderhoudsdosis zit vallen bijwerkingen wel mee (as in bijna niet merkbaar), maar ik heb in die 5 jaar tijd ook enkele stootkuren gehad i.v.m. afstotingsreacties, dan krijg je dus grotere hoeveelheden en dat merk je enorm (het is dus ook enorm kut dan).

het is zowiezo enorme rotzooi dat spul, maarjah i don't really have a choice (en ik denk bijna iedereen die het moet slikken niet).

pi_2795441
ik heb sinds gister weer een stootkuur van 100mg en kvind het echt heerlijk kheb er veel meer energie door en ben stuk vrolijker tis voor mij meer een pepmiddel
pi_2812411
quote:
Op zaterdag 12 januari 2002 20:00 schreef EvilFaith het volgende:
ik heb sinds gister weer een stootkuur van 100mg en kvind het echt heerlijk kheb er veel meer energie door en ben stuk vrolijker tis voor mij meer een pepmiddel
you lucky person....!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')