Lantaarnpalen op een verlaten eiland...dat wijst er wel op dat er mensen wonen. Ik ben blij dat ik in Nederland woon.quote:Op donderdag 20 april 2006 16:44 schreef Zemi77 het volgende:
Wonen er veel mensen in de omgeving? Of is het een verlaten gebied. Welk eiland is het eigenlijk?
Of is er geen verband tussen aardbevingen en een mogelijke uitbarsting?quote:Indonesië getroffen door aardbeving met kracht van 6 op Richter-schaal
Een aardbeving met een kracht van zes op de schaal van Richter vond gisteren plaats ter hoogte van Sumatra, dat meldde het Amerikaanse centrum voor geologische studies (USGS). Het centrum maakte geen melding van slachtoffers of materiële schade. De aardbeving vond woensdag plaats om 20.36 uur GMT op ongeveer 390 kilometer ten zuidwesten van Banda Aceh (Indonesië). Het epicentrum vond plaats op 10 kilometer onder de oppervlakte van de aarde, voegde het USGS eraan toe.
De provincie Aceh, in het noorden van het eiland Sumatra, werd op 26 december 2004 getroffen door een aardbeving met een kracht van 9,3 op de schaal van Richter die een tsoenami veroorzaakte. Bij de ramp kwamen 165.000 mensen om het leven in de provincie.
Daar zijn wel onderzoeken naar al jaren...quote:Op donderdag 20 april 2006 16:53 schreef Clourhide het volgende:
Het is in die regio in ieder geval aan het rommelen in de ondergrond:
[..]
Of is er geen verband tussen aardbevingen en een mogelijke uitbarsting?
Java, best drukbevolktquote:Op donderdag 20 april 2006 16:44 schreef Zemi77 het volgende:
Wonen er veel mensen in de omgeving? Of is het een verlaten gebied. Welk eiland is het eigenlijk?
Hier wat info over Merapi, ik las een nog meer angstig artikel laatst over invloed van recente grote aarbevingen op supervulkanen", waaronder Toba op Sumatra de vorige keer dat deze uitbarstte (75000 jaar geleden) kwamen we in een mondiale ijstijd terecht die een groot deel van de wereldbevolking uitroeide!quote:Hazards of Merapi
The island of Java has more than 600 people per square km, one of the highest population densities in the world. Yogyakarta city, with a population of 3 million, is 15 miles (25 km) south of Merapi. About 70,000 people live in the immediate vicinity of the volcano. Merapi is a basaltic to basaltic-andesite stratovolcano with a summit crater containing an unstable lava dome. Merapi is Indonesia's most active volcano and well known for partial collapse of lava domes and the generation of pyroclastic flows. Pyroclastic flows can travel as far as 8 miles (13 km) from the summit and reach speeds of 70 mph (110 km/hr). Pyroclastic flow deposits can be remobilized as lahars. Direct observations of Merapi have been recorded since 1888. Recent study of tephra deposits on the flanks of the volcano found 27 marker beds that reveal Merapi's past history. The volcano has had numerous moderate to large (1 million cubic m) eruptions. These eruptions typically begin with pyroclastic flows and are followed by widespread pyroclastic air fall. Plinian to subplinian eruptions are common. These older deposits indicate that Merapi is capable of eruption styles very different from those currently observed.
Het effect van een uitbarstende supervulkaan is nog veel groter dan dat van Merapi. Er is echter wel angst voor een actief wordende supervulkaar door de heftige seismische activiteit met wekelijks aarbevingen die veel vulkanen weer activeren!!. Als Merapi ontploft echter kan het wel verstrekkende gevolgen hebben. Laten we hier niet op hopen, een gewone uitbarsting is spectaculair genoeg en laten we ook dan hopen op geen slachtoffers, maar alleen mooi vuurwerk.quote:The most recent VEI-8 eruption was at Lake Toba, Sumatra, and occurred around 75,000 years ago, plunging the Earth into a volcanic winter and eradicating 60% of the Human Population. The Lake Toba eruption was responible for the formation of sulfuric acid in the atmosphere and the Millenial Ice Age.
beetje flauwe reactie. We gaan vooralsnog uit van een spectaculaire vilkaanuibarsting qua plaatjes, maar met geen of weinig doden. de activiteit neemt al weken vrij geleidelijk toe, dus men heeft zich kunnen voorbereiden.!quote:Op donderdag 20 april 2006 22:17 schreef Vitalogy het volgende:
Ik zeg het nu al vast
ik stort geen geld voor de hulpactie
en ik hoef ook geen plaatje te horen
of Giel een kunstje te zien doen.
Dat was ook mijn eerste reaktie....toen ik de OP las.quote:Op donderdag 20 april 2006 17:22 schreef Gitanki het volgende:
Krakatau revisit?
Sorry, maar je bent een beetje aan het overdrijven... Die uitbarsting die "3000 mensen het leven kostte" (zie OP) stamt bijvoorbeeld ook al uit 1930 volgens je oorspronkelijke bron. Mogelijk krijgen we dus wel een spectaculaire explosie te zien, maar het zal heus niet het einde van de aarde betekenen hoor...quote:Op donderdag 20 april 2006 21:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Hier wat info over Merapi, ik las een nog meer angstig artikel laatst over invloed van recente grote aarbevingen op supervulkanen", waaronder Toba op Sumatra de vorige keer dat deze uitbarstte (75000 jaar geleden) kwamen we in een mondiale ijstijd terecht die een groot deel van de wereldbevolking uitroeide!
[..]
Het effect van een uitbarstende supervulkaan is nog veel groter dan dat van Merapi. Er is echter wel angst voor een actief wordende supervulkaar door de heftige seismische activiteit met wekelijks aarbevingen die veel vulkanen weer activeren!!. Als Merapi ontploft echter kan het wel verstrekkende gevolgen hebben. Laten we hier niet op hopen, een gewone uitbarsting is spectaculair genoeg en laten we ook dan hopen op geen slachtoffers, maar alleen mooi vuurwerk.
Je moet niet 2 dingen door elkaar houden. De bijna zekere uitbarsting van Merapi waar dit topic over gaat en een mogelijke uitbarsting van een supervulkaan zoals Toba. Eensupervulkaan heeft mondiale impact, terwijl bij een vulkaan als Merapi de effecten waarschijnlijk tot Java en dan de directe omgeving van de vulkaan beperkt zullen blijven, alleen als de hele berg daadwerkelijk explodeert zijn de effecten onvoorspelbaar.quote:Op vrijdag 21 april 2006 04:33 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Sorry, maar je bent een beetje aan het overdrijven... Die uitbarsting die "3000 mensen het leven kostte" (zie OP) stamt bijvoorbeeld ook al uit 1930 volgens je oorspronkelijke bron. Mogelijk krijgen we dus wel een spectaculaire explosie te zien, maar het zal heus niet het einde van de aarde betekenen hoor...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |