Voor mijn Pabo-scriptie wilde ik een aantal reacties en opmerkingen verzamelen van mensen die zelf onderpresteren of hier ervaring mee hebben gehad. Het doel is om te kijken hoe er op de basisschool mee moet worden omgegaan. Het blijkt namelijk nog steeds te worden onderschat.
Hieronder dus een korte enquκte over onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen. Hoe ervaren zij dit zelf? Waar zouden zij, terugkijkend, behoefte aan hebben gehad?
Om antwoorden te verkrijgen zou ik graag zien dat de ingevulde enquκte geplakt wordt in jullie reacties. De stippeltjes staan er voor de sier en ook de rondjes kunnen niet echt worden aangekruist, maar ik ga er van uit dat elk van jullie wel een manier weet te verzinnen om te beantwoorden. Verras mij. Alvast enorm bedankt voor de eventuele medewerking.
Jaap de Jong.
1) Op welke leeftijd werd er HB geconstateerd?
.
2) Dit werd geconstateerd door:
O ouders
O leerkracht/school
O mijzelf
O anders nl.
3) Was de constatering HB bekend op de basisschool? ja / nee
4) Heeft men daar rekening mee gehouden? ja / nee
A) Zo ja, hoe?
O compacten (indikken van leerstof)
O verrijking/verdieping (extra lesstof)
O versnellen (groep overslaan)
B) Nee? Weet je waarom niet?
..
5) Was je een onderpresteerder? ja / nee
6) Is dat onderkend? ja / nee
7) Kun je nog nagaan waar dat aan lag?
O verveling / saaie lessen
O gewenst sociaal gedrag / aanpassen aan de norm
O lichamelijke handicap (bv dyslexie)
O negatief zelfbeeld door bv. perfectie, te hoge verwachtingen
8) Was school een leuke tijd? ja / nee
Waarom?
.
9) Waar zou je behoefte aan hebben gehad op school?
..
..
10) Heeft het problemen opgeleverd in de periode na de basisschool?
ja / nee
..
11) Verdere opmerkingen, tips, gedachten over onderpresteren.