In forum fok kom je heel veel taal- en stijlfouten tegen, zelfs van personen- die gezien de onderwerpen waarmee zij zich bezig houden- een hoge opleiding genoten hebben.
Met het nu volgende stukje wil ik pleiten voor een verregaande taalvernieuwing:
NIEUWTAAL
Er zijn werkwoorden en hulpwerkwoorden, hulpwerkwoorden zijn zoals de naam het al zegt woorden om de gewone werkwoorden te helpen.
Een zo`n hulpwerkwoord is worden, nu moet het hulpwerkwoord als het goed moet helpen vaak ook nog vervoegd worden.
Dit vervoegen hangt af van de persoonsvorm waarbij het gebruikt wordt, en daarin zit nou juist de moeilijkheid.
Wanneer gebruik je nu een d, een t, of een dt op het eind, wanneer gebruik je word, wordt of worden?
Talloze mensen ondervinden hierbij de grootste problemen, denk vooral eens aan al die arme asielzoekers die straks verplicht worden om de fijne kneepjes van onze Nederlandse taal onder de knie te krijgen.
Het probleem is dan dat het hulpwerkwoord niet meer helpt maar dat het dan een kwestie van behelpen wordt.
In de nieuwtaal schaffen we de vervoeging dan ook helemaal af, alle toepassingen van het hulpwerkwoord worden is vanaf nu wort.
Alles wort dan ook meteen een stuk gemakkelijker, we zeggen dan ook meteen braaf het rijtje: Ik wort, jij wort, hij wort, wij wort, zij wort, hullie wort, zullie wort, oh ja en ook hun wort natuurlijk.
We doen dan ook meteen maar hetzelfde voor hebben en zijn, alles wort dan hep en ben.
In de woorden waarbij een e uitgesproken wort als u gaan we ook vanaf nu een u schrijvun, dan wort allus ook weer un stuk gumakkulukkur.
En wat dacht ju van du s en du z ?
Ju hoort het vurschil toch niet, dus schrijf alsjublieft voortaan alleen maar un s.
So gaat het ook met du g en du ch, dit wort in allu guvallun un g, sgrijfun wu het so, ja tog?
Du ei en du ij ben netso`n probleem dus wu doen vanaf nu alleen nog maar ei.
Bei du f en du v gaan wu alleen nog maar du f gubruikun foortaan.
En wat moetun wu nog met au en ou, wu doen normaal en sgreifun dus alleen nog maar au, dat hellupt weer un heluboel fauten du werult uit, daar hep wu dus muteen geen last meer fan.
Du k en du c lefurt soortguleiku problemun op, ik hep er self ook alteid al so`n moeite mee guhad, ben het nu akakiahoning, asasiahoning, asakiahoning of akasiahoning?
Ju mag kiesun als het maar nooit meer acaciahoning wort.
Weet ju wat, wu sgaffun du d ook maar af, het fursgil met du t is tog tu klein, tus met het oog op tu armu asielsoekurtjus lukt hullie tu intugratie nu ook misgien wat betur.
So kunnun wu weer un heluboel goet toen alleen maar toor onsu taal un beetju aan tu passun en tu furbeturun.
Ik weet ut sekur, tu werult wort er un stuk aangunamur toor, en tat ben foor ons allumaal tog feel betur en hep wu feel minter problemun en wort wu un stuk gulukkugur en tufretunur.
[ Bericht 0% gewijzigd door Schonedal op 19-04-2006 21:48:48 ]