abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 april 2006 @ 11:28:00 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37090332
We hebben dan weliswaar meer vrije tijd en verbeelden ons vrij te zijn, maar intussen zijn we allemaal nog steeds slaven. We kunnen ons leven niet zo indelen als we zelf willen, want we zijn genoodzaakt om te werken als we brood op de plank willen zien. Verder zijn we door alle leningen die we aangaan (hypotheek, studielening) genoodzaakt om ons dag in dag uit af te beulen en kunnen we niet zomaar de beslissing nemen om in een hutje op de hei te gaan wonen, omdat al onze lasten ons nog achtervolgen. Bah, dit vind ik dus echt een angstaanjagend vooruitzicht. Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
Voelen jullie je ook als slaven van het kapitalisme?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 april 2006 @ 11:45:46 #2
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_37090811
Je hebt helemaal gelijk, maar zeg het niet te hard want niemand heeft het door volgens mij.
pi_37090852
Eens.
pi_37090925
Er is geen ontkomen aan. Tenzij je bereid bent om als kluizenaar in het bos te wonen en te leven van geroosterde eekhoorns, dan nog ben je niet compleet vrij aangezien je afhankelijk bent van de eekhoornpopulatie, van het weer dat je gewassen doet groeien, ook van je vrijheid van mobiliteit is weinig over aangezien je niet over. Uiteindelijk is iedereen een tandwieltje van het systeem, of dat nou in een traditionele sociale structuur gebeurt of de moderne consumptiemaatschappij. De mens is een sociaal dier en past zich aan aan de maatschappij. Ware vrijheid is een illusie.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  woensdag 19 april 2006 @ 11:50:53 #5
62729 type_29
be cool online! da sjizzle
pi_37090963
van 9 tot 5 wel
daarna kan ik doen wat ik wil
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
  woensdag 19 april 2006 @ 11:51:31 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37090991
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:49 schreef Aurelianus het volgende:
Er is geen ontkomen aan. Tenzij je bereid bent om als kluizenaar in het bos te wonen en te leven van geroosterde eekhoorns, dan nog ben je niet compleet vrij aangezien je afhankelijk bent van de eekhoornpopulatie, van het weer dat je gewassen doet groeien, ook van je vrijheid van mobiliteit is weinig over aangezien je niet over. Uiteindelijk is iedereen een tandwieltje van het systeem, of dat nou in een traditionele sociale structuur gebeurt of de moderne consumptiemaatschappij. De mens is een sociaal dier en past zich aan aan de maatschappij. Ware vrijheid is een illusie.
Ja, je hebt gelijk, je bent altijd wel ergens afhankelijk van. Maar je kunt natuurlijk ook proberen om datgene waar je afhankelijk van bent zoveel mogelijk in te perken. Dat lijkt me sowieso vruchtbaarder dan op oude voet door te gaan.
En het christendom heeft zo'n lekkere verklaring daarvoor. Omdat Adam en Eva een appeltje (of wat dan ook), mogen wij werken in het zweet ons aanschijns
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 april 2006 @ 11:53:37 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37091050
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef type_29 het volgende:
van 9 tot 5 wel
Ja en dat 'daarna' is voor veel mensen voldoende, maar als je erover nadenkt is het eigenlijk absurd dat je je vrije tijd inlevert. Natuurlijk, je krijgt er wat voor terug, maar ook iets enorm waardevols wordt je afgenomen: de vrijheid om te gaan en te staan waar jij wilt, te doen en te laten wat je wilt en wanneer je dat wilt. Stel dat jij morgen voor drie maanden op reis wilt naar Kenia. Dan word je aan banden gelegd door je baas, want die kan jou niet missen.
En als je ontslag neemt, is het nog maar de vraag of je wel een nieuwe baan zult kunnen vinden etc etc, dus is er nooit sprake van een win-win situatie.
Niet meer actief op Fok!
pi_37091104
Je hoeft je niet af te beulen.
Tenzij je veel waarde hecht aan materiële zaken.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 19 april 2006 @ 12:09:47 #9
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_37091533
Als je een beetje verder denkt dan begrijp je het misschien. Ik jou tekst lees ik alleen: ik wil studeren, ik wil brood op de plank, ik wil naar afrika om daar te helpen... Je kunt alles wel willen maar zonder er iets voor te doen kom je er niet. Het is gewoon geven en nemen in deze maatschappij en dat is tevens de reden waarom er een kans is op studeren, de reden waarom brood bestaat en de mogelijkheid bestaat om naar Afrika te reizen omdat daar ook mensen voor werken!
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_37091638
Als jij in Afrika gaat zitten, denk ik niet dat je deurwaarders achter je aan krijgt om je studieschuld te innen. Bovendien is de terugbetaling inkomensafhankelijk. Als je geen inkomen hebt, hoef je ook niet te betalen. Kale kip enzo.

Ik voel me geen slaaf. Denk dat dat vooral komt doordat ik weinig eisen stel. Ik heb me nog nooit afgebeuld en zal dat ook nooit doen, want ik hoef geen auto, geen dure apparatuur, geen verre vakanties...

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 19-04-2006 12:39:35 ]
pi_37092266
topic nr. 8015712957124 over dezelfde situatie
  woensdag 19 april 2006 @ 12:44:06 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37092401
Vrijheid hangt samen met zekerheid. Je koopt zekerheid met vrijheid. Andersom werkt het ook. Wanneer je alle zekerheid opgeeft kun je vrij zijn.
pi_37092557
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:44 schreef Alicey het volgende:
Vrijheid hangt samen met zekerheid. Je koopt zekerheid met vrijheid. Andersom werkt het ook. Wanneer je alle zekerheid opgeeft kun je vrij zijn.
Ik moet er niet aan denken. Als ik érgens gestressed van word, is het wel onzekerheid. Ik heb geloof ik lichtelijk autistische neigingen wat dat aangaat.
  woensdag 19 april 2006 @ 12:51:42 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37092596
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:49 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken. Als ik érgens gestressed van word, is het wel onzekerheid. Ik heb geloof ik lichtelijk autistische neigingen wat dat aangaat.
Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.
pi_37092713
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.
Het gaat er gewoon om dat je je vrij vóelt. Ik weet rationeel gesproken dat ik onvrij ben. Maar ik voel me zo vrij als een vogeltje. Dat moet je zien te bereiken.
  woensdag 19 april 2006 @ 12:59:22 #16
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_37092784
Onvrij blijf je toch. Zelfs dieren zijn onvrij, die moeten de hele tijd opzoek naar eten enzo. Wij kunnen te minste nog een leuke bezigheid kiezen om in leven te blijven (zeker als je hebt gestudeerd)
lege ton
  woensdag 19 april 2006 @ 13:06:01 #17
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_37092885
  woensdag 19 april 2006 @ 13:08:03 #18
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_37092936
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
En wat belet jou om die lening af te betalen vanuit Verweggistan?

Eigenlijk zeg je dus: ik ben zielig want ik wil niet verantwoordelijk gehouden worden voor mijn eigen acties.
'Nuff said
  woensdag 19 april 2006 @ 13:20:37 #19
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37093257
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
We hebben dan weliswaar meer vrije tijd en verbeelden ons vrij te zijn, maar intussen zijn we allemaal nog steeds slaven. We kunnen ons leven niet zo indelen als we zelf willen, want we zijn genoodzaakt om te werken als we brood op de plank willen zien. Verder zijn we door alle leningen die we aangaan (hypotheek, studielening) genoodzaakt om ons dag in dag uit af te beulen en kunnen we niet zomaar de beslissing nemen om in een hutje op de hei te gaan wonen, omdat al onze lasten ons nog achtervolgen. Bah, dit vind ik dus echt een angstaanjagend vooruitzicht. Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
het is waar, de vrijheid waar iedereen altijd maar de mond vol van heeft is een vars.
maar aan de andere kant, regels creeeren vrijheid. een voetbalwedstrijd zonder regels verliest al zijn glans.

jij hebt het eigenlijk ALLEEN over financiele gebondenheid. (er bestaat bijv. ook gebrek aan vrijheid over je levensbeschouwelijke overtuigingen. in NL is er een heel sterke 'indoctrinatie' die het seculier humanisme' promoot, ben je dan nog zo vrij om iets anders te geloven?)
ik persoonlijk doe een studie moet goede financiele vooruitzichten, ik heb ouders die hebben gezorgd dat ik me niet onnodig in schulden heb hoeven werken om te kunnen studeren...
daarnaast ben ik ook zeer capabel
dus ik voel me financieel niet zo heel erg gebonden, ik leen ook met plezier omdat het mij mogelijkheden geeft om dingen te verwezelijken waar ik nu tijd voor heb en later niet. dat afbetalen zal prima gaan. overigens vind ik het prima om 10 jaar in een karig huisje samen met mijn vrouwtje te wonen. zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen. ik vind 'gematigdheid' ook werkelijk 1 van de capital virtues. heel goed voor je karakter. ik denk dat iedereen die gematigd kan leven in Nederland zich nooit over geld zorgen hoeft te maken. daar mogen we dankbaar voor zijn.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 19 april 2006 @ 13:20:57 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37093267
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:55 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het gaat er gewoon om dat je je vrij vóelt. Ik weet rationeel gesproken dat ik onvrij ben. Maar ik voel me zo vrij als een vogeltje. Dat moet je zien te bereiken.
Inderdaad.. Accepteren dat er bepaalde harde grenzen zijn, en binnen die grenzen je eisen en ambitie aan elkaar aanpassen.
pi_37093295
quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:20 schreef pmb_rug het volgende:
(er bestaat bijv. ook gebrek aan vrijheid over je levensbeschouwelijke overtuigingen. in NL is er een heel sterke 'indoctrinatie' die het seculier humanisme' promoot, ben je dan nog zo vrij om iets anders te geloven?)
Ja, het lijkt hier verdorie Iran wel.
  woensdag 19 april 2006 @ 13:23:54 #22
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37093353
Dit soort gedachtes hangen samen met volwassen worden

Nu verbaas je je er nog over, maar over een tijdje weet je gewoon dat het zo is en dan heb je het geaccepteerd. En dan leef je nog lang en gelukkig tenminste, tot je midlifecrisis z'n intrede doet
Vampire Romance O+
  woensdag 19 april 2006 @ 13:24:28 #23
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_37093370
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_37093516
quote:
van 9 tot 5 wel
Yeah, right.
Een tekening van Mohammed, en dat z'n tulband dan een bom is. Haha!
pi_37093678
quote:
van 9 tot 5 wel
Onzin! Minstens 6 uur per dag gaat op aan slaap. Dat "moet" ik. Verder heb je nog reistijd van en naar werk. Het half uur pauze tijdens je werk is je vrije tijd, maar ik breng die door in de bedrijfskantine met mijn collega's. Verder heb je nog het huishouden te doen, boodschappen en koken. Daarnaast nog administratie, verzekeringen enzovoorts.

Ik probeer er maar gewoon wat van te maken, maar ik kan moeilijk zeggen dat ik werken leuk vind, en vind daarom mijn leven ook minder leuk nu ik full-time werk. Ik ben nog wel tevreden, maar vroeger als kind was je toch veel vrijer en blijer? Ik wel tenminste.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')