Ja, je hebt gelijk, je bent altijd wel ergens afhankelijk van. Maar je kunt natuurlijk ook proberen om datgene waar je afhankelijk van bent zoveel mogelijk in te perken. Dat lijkt me sowieso vruchtbaarder dan op oude voet door te gaan.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:49 schreef Aurelianus het volgende:
Er is geen ontkomen aan. Tenzij je bereid bent om als kluizenaar in het bos te wonen en te leven van geroosterde eekhoorns, dan nog ben je niet compleet vrij aangezien je afhankelijk bent van de eekhoornpopulatie, van het weer dat je gewassen doet groeien, ook van je vrijheid van mobiliteit is weinig over aangezien je niet over. Uiteindelijk is iedereen een tandwieltje van het systeem, of dat nou in een traditionele sociale structuur gebeurt of de moderne consumptiemaatschappij. De mens is een sociaal dier en past zich aan aan de maatschappij. Ware vrijheid is een illusie.
Ja en dat 'daarna' is voor veel mensen voldoende, maar als je erover nadenkt is het eigenlijk absurd dat je je vrije tijd inlevert. Natuurlijk, je krijgt er wat voor terug, maar ook iets enorm waardevols wordt je afgenomen: de vrijheid om te gaan en te staan waar jij wilt, te doen en te laten wat je wilt en wanneer je dat wilt. Stel dat jij morgen voor drie maanden op reis wilt naar Kenia. Dan word je aan banden gelegd door je baas, want die kan jou niet missen.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef type_29 het volgende:
van 9 tot 5 wel
daarna kan ik doen wat ik wil
Ik moet er niet aan denken. Als ik érgens gestressed van word, is het wel onzekerheid. Ik heb geloof ik lichtelijk autistische neigingen wat dat aangaat.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:44 schreef Alicey het volgende:
Vrijheid hangt samen met zekerheid. Je koopt zekerheid met vrijheid. Andersom werkt het ook. Wanneer je alle zekerheid opgeeft kun je vrij zijn.
Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:49 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken. Als ik érgens gestressed van word, is het wel onzekerheid. Ik heb geloof ik lichtelijk autistische neigingen wat dat aangaat.
Het gaat er gewoon om dat je je vrij vóelt. Ik weet rationeel gesproken dat ik onvrij ben. Maar ik voel me zo vrij als een vogeltje. Dat moet je zien te bereiken.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.
En wat belet jou om die lening af te betalen vanuit Verweggistan?quote:Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
Voelen jullie je ook als slaven van het kapitalisme?
het is waar, de vrijheid waar iedereen altijd maar de mond vol van heeft is een vars.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
We hebben dan weliswaar meer vrije tijd en verbeelden ons vrij te zijn, maar intussen zijn we allemaal nog steeds slaven. We kunnen ons leven niet zo indelen als we zelf willen, want we zijn genoodzaakt om te werken als we brood op de plank willen zien. Verder zijn we door alle leningen die we aangaan (hypotheek, studielening) genoodzaakt om ons dag in dag uit af te beulen en kunnen we niet zomaar de beslissing nemen om in een hutje op de hei te gaan wonen, omdat al onze lasten ons nog achtervolgen. Bah, dit vind ik dus echt een angstaanjagend vooruitzicht. Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
Voelen jullie je ook als slaven van het kapitalisme?
Inderdaad.. Accepteren dat er bepaalde harde grenzen zijn, en binnen die grenzen je eisen en ambitie aan elkaar aanpassen.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het gaat er gewoon om dat je je vrij vóelt. Ik weet rationeel gesproken dat ik onvrij ben. Maar ik voel me zo vrij als een vogeltje. Dat moet je zien te bereiken.
Ja, het lijkt hier verdorie Iran wel.quote:Op woensdag 19 april 2006 13:20 schreef pmb_rug het volgende:
(er bestaat bijv. ook gebrek aan vrijheid over je levensbeschouwelijke overtuigingen. in NL is er een heel sterke 'indoctrinatie' die het seculier humanisme' promoot, ben je dan nog zo vrij om iets anders te geloven?)
Yeah, right.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef type_29 het volgende:
van 9 tot 5 wel
Onzin! Minstens 6 uur per dag gaat op aan slaap. Dat "moet" ik. Verder heb je nog reistijd van en naar werk. Het half uur pauze tijdens je werk is je vrije tijd, maar ik breng die door in de bedrijfskantine met mijn collega's. Verder heb je nog het huishouden te doen, boodschappen en koken. Daarnaast nog administratie, verzekeringen enzovoorts.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef type_29 het volgende:
van 9 tot 5 wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |