abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 april 2006 @ 00:25:34 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37083587
Ik zit op dit moment midden in een change of careers: een hoop onzekerheid, ook (vooral) over het geld dat ik in de nabije toekomst te besteden heb.

Tot voor kort had ik een baan met een inkomen van ruim ¤1300 netto per maand. Meer dan genoeg voor een easy life waarin ik me weinig zorgen hoefde te maken over mijn uitgavepatroon. Sparen was ook geen probleem.

Mijn toekomstige inkomen is een stuk onzekerder. Hoe dan ook, staat me een flinke financiële aderlating te wachten. Dat is op zich helemaal niet erg, ik reken er op en ik kies ervoor, maar toch... je moet wel maatregelen treffen.

Ik hou als ondergrens aan: ¤900,= netto in de maand. Rekening houdend met alle noodzakelijke vaste lasten, houd ik daar per maand ongeveer ¤200 aan over. Onvoorziene uitgaven niet meegerekend.

Hoeveel heeft de Fokker uit te geven? Hanteren jullie een financiële ondergrens? Trucjes, om van weinig geld veel plezier te beleven?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_37084340
Prioriteiten stellen. En daar dan niet van balen zeg maar.
Dan zóu het moeten kunnen.
Maar dat is dan ff heel simplistisch gezegd...
Met minder geld, kom je ook hele ándere dingen tegen, wat je niet voor mogelijk kon houden toen er meer geld te besteden was. ( En nog 10.000 andere dingen... )
Is dit voor lange tijd? ( met minder rondkomen)
pi_37084380
quote:
Op woensdag 19 april 2006 00:25 schreef Ringo het volgende:
Ik zit op dit moment midden in een change of careers: een hoop onzekerheid, ook (vooral) over het geld dat ik in de nabije toekomst te besteden heb.

Tot voor kort had ik een baan met een inkomen van ruim ¤1300 netto per maand. Meer dan genoeg voor een easy life waarin ik me weinig zorgen hoefde te maken over mijn uitgavepatroon. Sparen was ook geen probleem.

Mijn toekomstige inkomen is een stuk onzekerder. Hoe dan ook, staat me een flinke financiële aderlating te wachten. Dat is op zich helemaal niet erg, ik reken er op en ik kies ervoor, maar toch... je moet wel maatregelen treffen.

Ik hou als ondergrens aan: ¤900,= netto in de maand. Rekening houdend met alle noodzakelijke vaste lasten, houd ik daar per maand ongeveer ¤200 aan over. Onvoorziene uitgaven niet meegerekend.

Hoeveel heeft de Fokker uit te geven? Hanteren jullie een financiële ondergrens? Trucjes, om van weinig geld veel plezier te beleven?
Wat fucking weinig he? Is toch niet normaal meer?
We worden heftig onderbetaald in Nederland sinds de euro kwam en iedereen vindt het klaarblijkelijk wel best?
Als je dit omrekent kom je uit op inderdaad
200 euro per maand= 200 gulden per maand om van te leven!
50 piek per week!
euro en gulden zijn evenveel waard nml!

Tijd voor een revolutie!!!!!!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 19 april 2006 @ 01:18:08 #4
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37084465
quote:
Op woensdag 19 april 2006 01:09 schreef fleur22 het volgende:
Prioriteiten stellen. En daar dan niet van balen zeg maar.
Dan zóu het moeten kunnen.
Klopt. Ik heb jááren geleefd van een fractie van wat ik de afgelopen 4 jaar verdiende en toen deed ik ook wat ik deed.
Inmiddels ben ik gewend aan een bepaald bestedingspatroon, en het is (waarschijnlijk) vooral een strijd tegen die gewenning. Concessies doen en daar telkens mee geconfronteerd worden.
quote:
Met minder geld, kom je ook hele ándere dingen tegen, wat je niet voor mogelijk kon houden toen er meer geld te besteden was. ( En nog 10.000 andere dingen... )
Zoals?
quote:
Is dit voor lange tijd? ( met minder rondkomen)
Reken maar op nog zo'n 4 jaar, voor de pessimisten onder ons.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ringo op 19-04-2006 01:27:30 ]
pi_37084677
quote:
Op woensdag 19 april 2006 01:18 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zoals?
[..]
Nou....Je moet het doen met minder...Hierdoor kies je eerder voor een laag prijsje dan voor kwaliteit, wat vaak toch meer kost. Op den duur ga je de nadelen merken van telkens maar minder kwalitatief goede dingen te kunnen kopen. Krijg je zo'n vicieuze cirkel effect van.
Irritant!
Aan de andere kant..Je hebt wel al een periode lekker kunnen leven zeg maar, en dat scheelt enorm. De eerste periode - en kan best lang zijn- worden ws helemaal niet zo heel zwaar.
Met name langdurig van minder moeten rondkomen is niet prettig. ( en is mild uitgedrukt)

En je persoonlijke omstandigheden hebben ook invloed.Als je veel alleen bent, is het lastiger om met geen geld bijvoorbeeld de kroeg in te stappen. Terwijl meegaan met vrienden, er altijd wel eentje is die jou een drankje geeft. Ook ff simpel gezegd, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Iig leuk dat je een studie gaat volgen. Succes.
  woensdag 19 april 2006 @ 11:14:12 #6
112288 grindtegel
Wat zei ik nou??
pi_37090024
wat hier boven al staat: je moet dingen op (kunnen) geven
ik zou ook zo veel mogelijk in de vaste lasten snoeien (zinloze abbo's eruit, kijken of dingen voor minder kunnen (telefoon, internet))
het uitgaan op een laag pitje (ga maar eens rekenen hoeveel dat kost!!)
en goed opletten met boodschappen, dit bespaart ook snel veel geld, zeker als je een partner hebt.

nooit gaan lenen, kost je altijd meer dan het je oplevert (dus ook rood staan!)

lange termijn besparingen: Gas/water/electra

succes!
Niet door bushokjes tiefen aub
  woensdag 19 april 2006 @ 11:16:14 #7
112288 grindtegel
Wat zei ik nou??
pi_37090070
ohja kappen met roken... ww/bijstand/whatever trekkertjes hebben hier zeker weten last van, allemaal zeiken dat ze niks te vreten hebben, maar ondertussen roken ze een pakje per dag (reken dat maar eens uit voor de gein)
pi_37090191
Ik kan niet eens lekker leven van mijn 1400 euro..
  woensdag 19 april 2006 @ 11:22:41 #9
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37090213
bezit = smart. Kijk eens hoeveel gelukkiger je bent met weinig dingen. Weinig om je druk over te maken.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 april 2006 @ 11:32:02 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_37090438
quote:
Op woensdag 19 april 2006 00:25 schreef Ringo het volgende:

Ik ben per maand kwijt:

Hypotheek: 409
GEB: 100
Boodschappen : 100
Wegenbelasting auto: 26
Verzekering auto: 59
benzine: minimaal een tank per maand: 70 euro
Internet: 15 euro.

779 euro dus.

Ik hou dus als ondergrens ook ongeveer 900 euro aan aangezien ik wel eens een tank meer erdoorheen jaag of wel eens weg wil gaan.

En tja: stel prioriteiten. Je kan nou eenmaal niet alles kopen met zo'n inkomen.
Je moet keuzes maken, wil je een weekend weg of wil je nieuwe lichtmetalen velgen voor je auto kopen.
Wil je een keer lekker en duur boodschappen doen of een keer naar de bioscoop.

Dat soort dingen moet je rekening mee houden
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_37090583
Ringo,

je gaat stoppen met werken, en weer studeren ?
  woensdag 19 april 2006 @ 12:01:21 #12
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_37091277
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:32 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik ben per maand kwijt:

779 euro dus.
Geen ziektekostenverzekering?
Geen ander everzekeringen?
Geen Gas/Water/Elektra?
Heffing van het waterschap voor huiseigenaren?
Mobiel?

Met dat erbij zit je al dichter bij de 1100 dan 1000.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 19 april 2006 @ 12:06:55 #13
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_37091443
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:01 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Geen ziektekostenverzekering?
Geen ander everzekeringen?
Geen Gas/Water/Elektra?
Heffing van het waterschap voor huiseigenaren?
Mobiel?

Met dat erbij zit je al dichter bij de 1100 dan 1000.
GEB = gas water electra
Mobiel, heb ik wel maar daar bel ik zo weinig mee, doe een half jaar met 20 euro ofzo.
Ziektekosten ben ik vergeten dat is 93 euro per maand. Goeie!
Andere verzekeringen heb ik bij de hypotheek gerekend omdat die voor het huis zijn.
Heffingen ed zitten bij het GEB in bij mij.

Maarja, ben overdag niet thuis -> geen verbruik (nja koelkast) en 's avonds heb ik meestal óf tv óf pc aan en een lamp meer ook niet echt. Kachel staat niet vaak aan, alleen als het onder de 15 graden wordt ofzo.

Boodschappen: Lidl of edah, varieert van 12 tot 25 euro per week.
Heb geen telefoonaansluiting (daar heb ik een mobiel voor ) en deel internet met een vriend van me uit de straat.

Zo kan je best wat kosten besparen
Verder geen abonnementen of wat en heb mijn dure (zware) auto (xantia) ingeruild op een lichter model (BX) , scheelt ook weer 30 euro in de maand aan wegenbelasting en verzekering.

Verder: fietsen voor korte stukjes en niet teveel geld aan KLEINE dingen uitgeven, dat zijn namelijk budgetkillers omdat vele kleine dingen bij elkaar enorm duur worden aan het einde vd maand
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 19 april 2006 @ 12:14:44 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37091672
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:37 schreef Scepsis het volgende:
Ringo,

je gaat stoppen met werken, en weer studeren ?
Ben gestopt met mijn oude werk, freelance bezig nu, en op zoek naar een baan(tje) van ca. 3 dagen. In september begonnen met een nieuwe opleiding.

De toekomst is dus nogal ongewis, ook financieel.
pi_37091875
Het gaat gewoon om prioriteiten stellen. Zelf zit ik nog niet in die situatie. Ik heb op dit moment redelijk veel te besteden na aftrek van mijn vaste kosten. Wat er niet zo heel veel zijn. Je moet goed je vaste lasten op een rijtje zetten en dan je vrije bestedingsruimte goed gebruiken.
  woensdag 19 april 2006 @ 12:54:07 #16
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_37092662
Ik ben ook een jaar of 4 geleden van +/- 1800 euro netto naar 900 euro teruggegaan en nu gelukkig weer ergens tussen in. Hoewel het mijn eigen keuze was en ik nooit feitelijk ernstig geldgebrek heb gehad omdat ik weinig vaste lasten had voelde het wel vaak alsof ik aan de rand van de financiele afgrond stond, het is vooral een mentale kwestie dus, verhongeren zul je wel niet en je zult vast nog wel op vakantie kunnen maar toch voel je je altijd arm als je een aantal stappen terug moet doen.
  woensdag 19 april 2006 @ 13:32:01 #17
112288 grindtegel
Wat zei ik nou??
pi_37093580
dat zijn wel HEEL veel stapjes terug.. de helft.. man..
pi_37093624
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:32 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik ben per maand kwijt:

779 euro dus.

Ik hou dus als ondergrens ook ongeveer 900 euro aan aangezien ik wel eens een tank meer erdoorheen jaag of wel eens weg wil gaan.

En tja: stel prioriteiten. Je kan nou eenmaal niet alles kopen met zo'n inkomen.
Je moet keuzes maken, wil je een weekend weg of wil je nieuwe lichtmetalen velgen voor je auto kopen.
Wil je een keer lekker en duur boodschappen doen of een keer naar de bioscoop.

Dat soort dingen moet je rekening mee houden
100 euro aan boodschappen???????
Men wat eet jij per dag? Niks ofzo?
Met jou wil ik niet trouwen
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 19 april 2006 @ 13:41:39 #19
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_37093844
quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:33 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

100 euro aan boodschappen???????
Men wat eet jij per dag? Niks ofzo?
Met jou wil ik niet trouwen
Wat ik eet op een dag?

stuk of 6-7 boterhammen met kaas
's avonds aardappels, groente en vlees
een keer in de week patat
en als ik trek heb chips (pringles )

Vergis je niet in de prijsverschillen tussen supermarkten he! en ik gooi ook niet veel weg, dat scheelt ook heel veel. Gewoon opmaken wat je nog hebt voor je nieuwe boodschappen doet

zal even hardop rekenen:
Zak aardappels (2,5 kilo) kost misschien 3 euro, daar eet ik dus een week of 2 van. (ben alleen he) dus 1,50 per week.

Vlees, nja voor 6 dagen dus aangezien er een patatdag bij zit en vaak ook 5 dagen. en dan vaak nog een dag macroni ofzo (gehakt)
Nja het meeste vlees is per 2, dus dan heb je voor 3 euro x 2 ofzo vlees en dan gehakt kan je rustig 4x mee doen, dus per keer ben je dan 70 cent kwijt.

6,70

blikgroente ed kost niet zoveel, misschien 40 of 50 cent per blik. Zakjes saus voor pasta's kosten ook geen drol en patat en frikadellen zijn 1 keer per 3 weken ofzo op.

Brood haal ik gewoon uit de schappen ipv bij de bakker, als ik een euro per heel brood kwijt ben is het veel. Gewoon invriezen en dan kan je het best lang bewaren.

Beetje spreiden en creatief zijn met eten

[ Bericht 33% gewijzigd door Metro2005 op 19-04-2006 13:47:04 ]
  woensdag 19 april 2006 @ 14:32:07 #20
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_37095104
quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:41 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

karig verhaal...
Niet echt een bourgondische inborst zo te lezen

Ik woonde ooit in een huis met iemand die zeker 4x per week als avondeten spaghetti met alleen maar ketchup at om geld te besparen.
  woensdag 19 april 2006 @ 14:35:08 #21
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_37095198
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:32 schreef gottegottegott het volgende:

[..]

Ik woonde ooit in een huis met iemand die zeker 4x per week als avondeten spaghetti met alleen maar ketchup at om geld te besparen.
dat is wel heel erg sloeber

Ik geef daar gewoon niet zo om, als het maar een beetje gevarieerd is en ik het lekker vind.
Ben verder niet zo'n superkok ofzo nee en geef er ook niet om.
  woensdag 19 april 2006 @ 14:39:20 #22
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37095319
Ik ben teruggegaan van 1400 euro naar 700 euro, beide netto. Het was even wennen maar als je vooraf maatregelen neemt en nadenkt bij wat je doet is het goed te doen. En wat spaargeld achter de hand houden doet wonderen.

verkapte tvp, kom er later op terug
Vampire Romance O+
pi_37095469
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:32 schreef gottegottegott het volgende:

[..]

prima!
Ik eet best wel eens graag spagetti 2 dagen achter elkaar, maarrrrrrrrr
dan moeten er wel lekkere dingen inzitten en geen bruine half verrotte champignons en een half verschimmelde paprika bv!
Tomatensaus mag ook best van goede kwaliteit zijn!
Bedoel 2 dagen hetzelfde eten is oke! Mits er smaak aan zit en het met liefde is gekookt!
Stel je voor 2 dagen slappe zooi eten dan eet je toch liever brood?
4 dagen lijkt me al helemaal een ramp!
pi_37098578
Weer die prioriteiten...Met een laag inkomen gaan dan ook zaken meespelen wat je met een beter inkomen niet aandenkt. Zoals met eten dus.
Dan is even boodschappen doen bij de Appie er niet bij..

Maar ook je sociale leven kost een hoop geld... Tel maar eens op als je tig verjaardagen per maand hebt! *au*

Onvoorziene zaken zijn ook altijd knudde....Heb je net een verjaardag gehad..een hoge telefoonrekening...En dan zul je net zien dat de wasmachine gerepareerd moet worden..of je schoenen zijn plots versleten... Deze dingen zul je in het begin niet zo snel voelen in je portomonnee, maar langdurig weinig geld hebben,worden die zaken ronduit k*t.

En in het ergste geval moet je kiezen tussen -bij wijze van spreke- ''ademhalen óf je hart laten kloppen'' ... Dat kán dus simpelweg niet. En dan kom je vaak in de problemen.....bijv. rood staan.....schulden...aanmaningen....
Ik hoop voor je dat dit dus tijdelijk is. Want 4 jaar lang van 900 euro rondkomen...is echt heel weinig.
pi_37099037
Ik moet ook rondkomen van 800 euro.
Ik ben gaan kijken naar mijn vaste lasten, en heb zoveel mogelijk bezuinigd en bedragen omlaag gehaald als mogelijk was.

Internet ----> Waarom een duur abonnement? Met het goedkoopste abonnement kun je ook internetten.

Mobiele telefoon ---> Abonnement in plaats van prepaid. Gevaar is dat je stiekem meer belt, maar mijn ervaring is dat ik met een abonnement van 20 euro meer kan bellen en smsen dan wanneer ik een prepaidkaat van 20 euro zou kopen

Gas/water/licht ---> Niet onnodig dingen aan laten staan. Als je weg bent kan je pc best uit, verwarming laag. Trek een extra trui of vest aan als je het koud hebt.

En als je een bepaald laag inkomen hebt, heb je vaak ook nog eens recht op kwijtscheldingen. Informeer maar eens bij de gemeente. En als je huurt, misschien heb je dan ook recht op huurtoeslag.

Ik geef mezelf iedere week 'zakgeld'. En daar moet ik mijn boodschappen dan van betalen, het uitgaan, cadeautjes etc. En ik moet zeggen dat het bij mij erg goed werkt.

Voorheen lette ik er niet zo goed op en gaf ik de ene week 100 euro uit en de andere week 25, nu ben ik me er veel bewuster van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')