Bron: ANPquote:Wetenschapper: pers is niet links
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse pers heeft bij een groot deel van het publiek de reputatie links te zijn, maar harde cijfers wijzen eerder op het tegendeel. Dat zei onderzoeker Otto Scholten dinsdag bij de presentatie van het eerste rapport in het kader van het project De Nederlandse Nieuwsmonitor.
De nieuwsmonitor is een initiatief van Stichting Het Persinstituut die wil dat de discussie over de media niet gevoerd wordt aan de hand van indrukken en veronderstellingen maar van feiten.
Scholten onderzocht hoeveel woorden en illustraties vijf landelijke dagbladen vorig jaar besteedden aan kabinet, regeringspartijen en de oppositiepartijen. Zijn conclusie: de berichtgeving wordt ,,gedomineerd'' door de coalitie. De uitspraak ,,de pers is links'' is als een ,,reus op lemen voeten''.
Scholten stelt dat dit in meerdere of mindere mate geldt voor De Telegraaf, AD, de Volkskrant, Trouw en NRC. Hij haalde ook een tweede vooroordeel onderuit: de linkse oppositie komt het meest aan bod in de als rechts te boek staande De Telegraaf. Het onderzoek wordt later uitgebreid naar regionale dagbladen.
Veel van het politieke nieuws staat in het teken van kritiek op het kabinet. Scholten noemt het opvallend dat daarbij de meeste kritiek in de kranten komt vanuit de regeringspartijen. ,,Kennelijk wordt datgene als nieuws beschouwd wat niet direct in de lijn van de verwachting ligt,'' aldus Scholten.
In analyses, commentaren en columns is de kritiek richting kabinet ,,behoorlijk negatief'' en op de linkse oppositie ,,licht negatief''. Dat roept de vraag op of de verklaring ligt bij het kritisch volgen door de pers van machthebbers of misschien toch bij linkse sympathie van journalisten. Het wetenschappelijke antwoord op die vraag krijgen we waarschijnlijk pas als de PvdA van Wouter Bos aan de macht zal komen.
Waar blijven de feiten? Ik zie alleen maar interpretaties.quote:De nieuwsmonitor is een initiatief van Stichting Het Persinstituut die wil dat de discussie over de media niet gevoerd wordt aan de hand van indrukken en veronderstellingen maar van feiten.
Wat een voorspelbare reactie - en je kijkt niet verder dan je neus lang is. Het gaat om harde feiten, de monitor is een dezer dagen uitgebreid na te kijken.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:16 schreef MrX1982 het volgende:
Wat een enorm slecht "onderzoek".
[..]
Waar blijven de feiten? Ik zie alleen maar interpretaties.
Met deze wat overdadig geformuleerde analyse onderstreep je dus volledig de resultaten het onderzoek. Huldequote:Op dinsdag 18 april 2006 14:21 schreef RM-rf het volgende:
alhoewel ik het ook 'gezeik' vind dat 'de media links zou zijn', is dit tegen-onderzoek eveneens nietszeggend....
het gaat er gewoon over welke onderwerpen het nieuws halen, en welk politiek onderwerp komt er dan veelal in de pers... ja, kabinetsplannen, kabinetsbesluiten... en ja de kabinetspartijen hebben nu eenmaal meer kamerleden alswel daarnaast ook nog eens ministers.staatsercretarissen e.d.... dus dat zij intrinsiek meer personen, waarmee meer interviews gehouden kunnen worden ....
Dat is geen bewijs voor het 'niet links' zijn, hooguit geeft het aan dat journalistieke werkzaamheden gewoon over het algemeen het herplaatsen van meningen is, waarbij overigens ook onduidelijk is in hoeverre voor journalisten hun eigen persoonlijke mening meegwogen wordt en ook bepalend is voor hun berichtgeving (Mijn eigen mening is dat dit veela een zeer kleine rol speelt, en dus de veelgemaakte beschuldiging dat de media 'links zou zijn, omdat een groot deel van de journalisten qua persoonlijke mening aan de linkerkant van het politieke spectrum zitten, geen stand houd, of minstens niet tot lastig te bewijzen is)
Tot nu toe zie ik weinig harde feiten maar we wachten af.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:21 schreef SCH het volgende:
Wat een voorspelbare reactie - en je kijkt niet verder dan je neus lang is. Het gaat om harde feiten, de monitor is een dezer dagen uitgebreid na te kijken.
Wat heerlijk voorspelbaar om het meteen als een slecht onderzoek af te doen. Het ziet er een stuk beter uit dan die gegevens waar rechtsen zich altijd op baseren en die louter uitgaan van wat journalisten stemmen. Dit is het eerste onderzoek dat naar publicaties kijkt.
Dat laat toch weer een ander beeld zien. Ik heb er verder geen probleem mee als (veel) journalisten links zijn maar ik begrijp niet dat ze daar niet gewoon openlijk voor uit komen waarom moet dat altijd bedekt worden onder het mom van onafhankelijk terwijl dat natuurlijk onzin is. Waren alle journalisten maar zo open als jij.quote:In analyses, commentaren en columns is de kritiek richting kabinet ,,behoorlijk negatief'' en op de linkse oppositie ,,licht negatief''. Dat roept de vraag op of de verklaring ligt bij het kritisch volgen door de pers van machthebbers of misschien toch bij linkse sympathie van journalisten. Het wetenschappelijke antwoord op die vraag krijgen we waarschijnlijk pas als de PvdA van Wouter Bos aan de macht zal komen.
Het gaat niet zozeer om "rechts" en "links" volgens mij, maar wel om extreem-rechts/links in deze discussie (ook al gaan bepaalde mensen soms erg ver om maar niet dat etiket opgekleefd te krijgen). Extreem-rechts vindt de media "te links", maar extreem-links vindt de media waarschijnlijk weer "te rechts" (is ook de reden waarom er ooit iets als "Indymedia" is opgericht natuurlijk).quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een voorspelbare reactie - en je kijkt niet verder dan je neus lang is. Het gaat om harde feiten, de monitor is een dezer dagen uitgebreid na te kijken.
Wat heerlijk voorspelbaar om het meteen als een slecht onderzoek af te doen. Het ziet er een stuk beter uit dan die gegevens waar rechtsen zich altijd op baseren en die louter uitgaan van wat journalisten stemmen. Dit is het eerste onderzoek dat naar publicaties kijkt.
Ja hallo, volgens velen hier ben je al extreem-links als je ooit een keer in '86 PvdA hebt gestemd!quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:25 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om "rechts" en "links" volgens mij, maar wel om extreem-rechts/links in deze discussie (ook al gaan bepaalde mensen soms erg ver om maar niet dat etiket opgekleefd te krijgen). Extreem-rechts vindt de media "te links", maar extreem-links vindt de media waarschijnlijk weer "te rechts" (is ook de reden waarom er ooit iets als "Indymedia" is opgericht natuurlijk).
Ja hier op Fok! misschien.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:26 schreef Solopeople het volgende:
[..]
Ja hallo, volgens velen hier ben je al extreem-links als je ooit een keer in '86 PvdA hebt gestemd!
Ken je mij als journalist dan? Wat zegt mijn gepost hier over mijn werk als journalist????quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:25 schreef MrX1982 het volgende:
. Waren alle journalisten maar zo open als jij.
Nee ik ken je niet als journalist. Het is een aanname.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:30 schreef SCH het volgende:
Ken je mij als journalist dan? Wat zegt mijn gepost hier over mijn werk als journalist????
Ja, je zit er naast.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:33 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Nee ik ken je niet als journalist. Het is een aanname.
Een journalist is ook een mens met een mening. Als jij hier op Fok zo'n expliciete mening hebt kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat je zoiets ook meeneemt in je werk. Of zit ik er echt naast?
Neee, wat ik aangeef is gewoon een mening een indruk...quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Met deze wat overdadig geformuleerde analyse onderstreep je dus volledig de resultaten het onderzoek. Hulde![]()
Oh ok never mind dan.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:48 schreef SCH het volgende:
Ja, je zit er naast.
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat De Telegraaf te boek stond als rechts. Het tegendeel is bewezenquote:Hij haalde ook een tweede vooroordeel onderuit: de linkse oppositie komt het meest aan bod in de als rechts te boek staande De Telegraaf.
Het hangt er altijd vanaf hoe je die begrippen definieert. De Telegraaf omarmt Verdonk maar had bijvoorbeeld weer veel minder met Fortuin.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:59 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Oh ok never mind dan.
[..]
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat De Telegraaf te boek stond als rechts. Het tegendeel is bewezen.
Gelukkig maar.quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat in Nederland ook ontbreekt is een Sun of Bild, die gewoon keihard aanvalt als er in de poltiek wat scheef zit of hypcriet is en het er niet toe doet welke partij het betreft.
Dat ging over stemgedrag - niet over het werk, daarom is het goed dat er meer onderzoek over het werk komt - alhoewel ik me afvraag of het allemaal zo interessant is.quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:11 schreef NightH4wk het volgende:
Waar 'de pers is links' vandaan komt is oa van dat onderzoek een tijd terug waar ~85% van de journalisten aangaf links te zijn. Maja, ben ook benieuwd wat hoe de berichtgeving onder Kok enzo was, alleen onder Balkenende zegt ook niet heel veel.
Waarom? Menig poltiek schandaal in D of UK is door dit soort kranten naar buiten gekomen.quote:
Maar nog veel meer onzin en onrust - de meeste schandalen gingen ook helemaal nergens over natuurlijk. Ik zit echt niet te wachten op schandaalpers.quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom? Menig poltiek schandaal in D of UK is door dit soort kranten naar buiten gekomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |