BRONquote:Huiseigenaar met satelliet gecontroleerd
Gepubliceerd op zaterdag 15 april 2006
Nederlandse huizenbezitters worden via satellietbeelden door gemeenten continu nauwlettend in de gaten gehouden of zij zich schuldig maken aan illegale bouwpraktijken, milieudelicten of andere strafbare feiten.
Het digitale oog registreert als een big brother op een afstand van zevenhonderd kilometer van de aarde feilloos alle veranderingen rondom woningen, zo meldt De Telegraaf. Minstens dertig gemeenten in ons land maken intussen gebruik van satellietopnamen om overtredingen op te sporen.
Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) neemt de satelliet de rol over van de bouwinspecteur. De opnamen vanuit de ruimte zijn tot op een meter nauwkeurig . Zelfs een illegale vuilstort of het kappen van bomen wordt geregistreerd.
Drie dagen
Gemeenten die het big brother-systeem al gebruiken zijn Haarlem, Oss, Almere en Doetinchem. Wie zonder bouwvergunning een dakkapel plaatst, een keuken of serre aanbouwt, wordt al binnen drie dagen door de wakende satelliet opgespoord. Ambtenaren van bouw- en woningtoezicht kunnen direct hun slag slaan.
„De satelliet komt gemiddeld eens per drie dagen over Nederland. De beelden signaleren feilloos wie tussentijds een dakkapel plaatst of een schuurtje zonder vergunning achter een woning aan het bouwen is”, zegt Michiel Dorresteijn directielid van het Amersfoortse bedrijf NEO dat de satellietbeelden bewerkt.
„Wij zijn niet op de hoogte van deze satellietcontroles. Dit lijkt op het bekeuren van automobilisten die twee kilometer te hard rijden”, aldus woordvoerder Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.
Wat is hier anders aan dan vrij fouilleren op straat? Ingevoerd door onze rechtse Overheid?quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:40 schreef more het volgende:
[..]
BRON
Wat een communistische praktijken, het zou me niks verbazen als de betreffende gemeenten allemaal in meerderheid een links college hebben.
Inderdaad, alleen stond het bouwwerk dan vaak al 2 jaar voor je er problemen mee kreeg. Beide manieren vind ik trouwens behoorlijk zieke werkverschaffing.quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:41 schreef Godlike02 het volgende:
Vroeger deden ze dit met een helicopter
Niks nieuws dus.
In mijn gemeente deze ze het minimaal twee keer per jaarquote:Op zaterdag 15 april 2006 12:44 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Inderdaad, alleen stond het bouwwerk dan vaak al 2 jaar voor je er problemen mee kreeg. Beide manieren vind ik trouwens behoorlijk zieke werkverschaffing.
Het gezeik over illegale schuurtjes is over het algemeen de kneuterigheid zelve. Uitzonderingen daargelaten is niemand gebaat bij controle daarop. En die uitzonderingen komen wel aan het licht door ingediende klachten.quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:45 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
In mijn gemeente deze ze het minimaal twee keer per jaar
En werkverschaffing? Dit is net zoveel de wetten handhaven als een politieagent op straat.
Meestal komen er wel klachten ja als je je pand dermate gaat aanpassen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:48 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Het gezeik over illegale schuurtjes is over het algemeen de kneuterigheid zelve. Uitzonderingen daargelaten is niemand gebaat bij controle daarop. En die uitzonderingen komen wel aan het licht door ingediende klachten.
Onzin, dit gebeurde al jaren. Alleen dan met helicopters of inspecteurs in de wijken. Nu gaat het gewoon automatisch. Wat heb jij liever na 1 week gezeik of na 2 jaar gezeik?quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:34 schreef huupia34 het volgende:
we gaan naar een politiestaat waar alles en iedereen wordt gecontroleerd. nu zijn het nog huizen straks wij als we gechipped worden.
"1984" komt steeds dichterbij
TS is simpelweg de zoveelste law-and-order kneus die anderen keihard wil aanpakken zolang dat maar geen consequenties heeft voor z'n eigen gedrag.quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat is hier anders aan dan vrij fouilleren op straat? Ingevoerd door onze rechtse Overheid?
Invoeren van een politiestaat is juist typisch rechts, zo is de laatste jaren geblekenquote:Op zaterdag 15 april 2006 12:40 schreef more het volgende:
[..]
BRON
Wat een communistische praktijken, het zou me niks verbazen als de betreffende gemeenten allemaal in meerderheid een links college hebben.
quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:40 schreef more het volgende:
[..]
BRON
Het constante karakter van deze controle is het probleem...quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:41 schreef Godlike02 het volgende:
Vroeger deden ze dit met een helicopter
Niks nieuws dus.
het begint met wat onschuldigs, langzaam aan wordt dat uitgebreid. en voor dat je het weet worden we overal geregistreerd en gecontroleerd.quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:36 schreef existenz het volgende:
[..]
Onzin, dit gebeurde al jaren. Alleen dan met helicopters of inspecteurs in de wijken. Nu gaat het gewoon automatisch. Wat heb jij liever na 1 week gezeik of na 2 jaar gezeik?
Ben je geboren als karikatuur van jezelf of ben je zo geworden?quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:40 schreef more het volgende:
[..]
BRON
]quote:Op zaterdag 15 april 2006 15:01 schreef huupia34 het volgende:
[..]
het begint met wat onschuldigs, langzaam aan wordt dat uitgebreid. en voor dat je het weet worden we overal geregistreerd en gecontroleerd.
net als met die nieuwe rfid chip, leuk voor je huisdier.daar begint het mee. daarna de mens.
het is een trent, en ik vind dat benauwend.
Denk dat dat eerder komt doordat de buren gaan klagenquote:Op zaterdag 15 april 2006 16:16 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kalk een realistisch uitziende lanceerinstallatie met een dikke Scud-B raket en gifvaten in je tuin. Eens kijken hoe snel die ambtenaren (pun) voor de deur staan.
Ja ik begrijp het, ambtenaren en daadwerkelijk efficient werken komt op mij ook nogal ongeloofwaardig over.quote:Op zaterdag 15 april 2006 16:27 schreef Refragmental het volgende:
Zijn er echt ambtenaren die om de 3 dagen satelietfoto's gaan vergelijken?
Ik geloof hier werkelijk geen fuck van.
Ja of leuke boodschappen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 16:16 schreef Dr_Crouton het volgende:
Kalk een realistisch uitziende lanceerinstallatie met een dikke Scud-B raket en gifvaten in je tuin. Eens kijken hoe snel die ambtenaren (pun) voor de deur staan.
De strandfoto's van zandvoort zijn veel favorieter.quote:Op zaterdag 15 april 2006 16:27 schreef Refragmental het volgende:
Met een beetj mazzel heb je geen buren muur omdat de amerikanen een MOAB in je achtertuin gooien.quote:Op zaterdag 15 april 2006 16:29 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Denk dat dat eerder komt doordat de buren gaan klagen
Dat soort vergelijken kunnen ook met de computer gemaakt worden maar idd "1984" komt steeds dichter bijquote:Op zaterdag 15 april 2006 16:27 schreef Refragmental het volgende:
Van de stoepkrijttekening van een Scud lanceerbasis in mijn eigen tuin?quote:Op zaterdag 15 april 2006 16:29 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Denk dat dat eerder komt doordat de buren gaan klagen
Ik word elke dag beoordeelt op mijn werk hoorquote:Op zaterdag 15 april 2006 14:56 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
[..]
Het constante karakter van deze controle is het probleem...
Er is niks mis met steeksproefsgewijze controle zoals snelheidscontroles op de snelwegen, een chef die je werk periodiek beoordeelt, of een inspecteur van de bedrijfsarts die je bezoekt als je je ziek meldt...
Als er een systeem komt waarmee je snelheid constant wordt gecontroleerd, jouw chef konstant naast je buro staat of dat er dag en nacht een bedrijfsarts in z'n auto zit voor je deur wanneer je je ziek hebt gemeld ga je wel anders piepen.
1984 komt idd wel erg snel dichterbij zo...
Hoezo communistisch. Er wordt simpelweg gecontroleerd of bouwwetgeving wordt nageleefd, en wel op een zeer efficiente manier. Niks mis mee.quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:40 schreef more het volgende:
[..]
BRON
Het kan, technisch gezien, prima.quote:Op zondag 16 april 2006 10:12 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Ongeloofelijk dat mensen dit geloven. NASA kan ons niet bewijzen dat er karretjes op de maan staan, dit kunnen ze niet "omdat geen lens scherp genoeg is om op 700km hoogte een karretje herkenbaar op de foto te zetten". Een dakkapel op een planeet met een atmosfeer die het beeld vertroebeld kan natuurlijk wel![]()
Dit werkt uitstekend.quote:Als hier echt bewijs voor is roep ik alle creatievelingen op om de overheid te pesten. We nemen een stuk karton en zeven kleuren verf en schilderen een schuurdak op het karton en leggen dat in de tuin.
Als het weer helder is, kunnen sattelieten verbazingwekkend scherpe opnames maken.quote:Op zondag 16 april 2006 10:12 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Ongeloofelijk dat mensen dit geloven. NASA kan ons niet bewijzen dat er karretjes op de maan staan, dit kunnen ze niet "omdat geen lens scherp genoeg is om op 700km hoogte een karretje herkenbaar op de foto te zetten". Een dakkapel op een planeet met een atmosfeer die het beeld vertroebeld kan natuurlijk wel![]()
Als hier echt bewijs voor is roep ik alle creatievelingen op om de overheid te pesten. We nemen een stuk karton en zeven kleuren verf en schilderen een schuurdak op het karton en leggen dat in de tuin.
De hires foto's van google earth zijn vliegtuigfoto'squote:Op zondag 16 april 2006 12:52 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Als het weer helder is, kunnen sattelieten verbazingwekkend scherpe opnames maken.
Kijk maar eens naar Google Earth.
Ja, dat gaat nergens over. Zowel links en rechts is waardeloos.quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:41 schreef Zyggie het volgende:
Wat loop je te trippen met links en rechts.
De details op alle3 de foto's die ik zie (plus 1 kruisje) zijn veel te laag om zelfs zoiets als een dakkappel te kunnen onderscheiden.quote:Op zondag 16 april 2006 13:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Prima geschikt om vast te stellen of er bomen gekapt zijn of schuurtjes dan wel dakkappelletjes gemaakt zijn
Zeur niet.quote:Op zondag 16 april 2006 14:01 schreef Refragmental het volgende:
[..]
De details op alle3 de foto's die ik zie (plus 1 kruisje) zijn veel te laag om zelfs zoiets als een dakkappel te kunnen onderscheiden.
Geloof dat jij niet helemaal begrijpt hoe fotoanalyse werkt.quote:Op zondag 16 april 2006 14:01 schreef Refragmental het volgende:
[..]
De details op alle3 de foto's die ik zie (plus 1 kruisje) zijn veel te laag om zelfs zoiets als een dakkappel te kunnen onderscheiden.
...maar op luchtfoto's met en resolutie van 10x10m zie je natuurlijk nauwelijks verschil als er een dakkapel van 1x2m is ingebouwd. Vanaf een stuk of 6 pixels wordt 't interessant om automatsiche detectie te laten doen.quote:Op zondag 16 april 2006 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geloof dat jij niet helemaal begrijpt hoe fotoanalyse werkt.
De resolutie is zat, maar het gaat vooral om de verandering tussen een serie foto´s van het zelfde object. Het is dus niet zo dat jij naar 1 foto kijkt of jij daar een dakkapel ziet, maar naar de verschillen tussen de foto´s.
de foto´s die ik poste zijn slechts een voorbeeld, maar je ziet individuele boompjes bvquote:Op zondag 16 april 2006 14:17 schreef gronk het volgende:
[..]
...maar op luchtfoto's met en resolutie van 10x10m zie je natuurlijk nauwelijks verschil als er een dakkapel van 1x2m is ingebouwd. Vanaf een stuk of 6 pixels wordt 't interessant om automatsiche detectie te laten doen.
Yep.quote:Op zondag 16 april 2006 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
de foto´s die ik poste zijn slechts een voorbeeld, maar je ziet individuele boompjes bv
En het analyseren van dit soort fotos is dan ook een vak.
Ik zeur niet, ik zeg simpelweg dat DIE foto's slechte voorbeelden zijn. Wat zal het zijn... 1,5m per pixel?quote:Op zondag 16 april 2006 14:14 schreef gronk het volgende:
[..]
Zeur niet.
http://www.idelft.info/webmap/default.aspx?company=idelft (resolutie:50cm per pixel)
http://www.aerodata-surveys.com/sub_1/news.htm (resolutie: 40 cm per pixel)
Goed genoeg voor dakkappellen.
Overigens zijn die links van je geen satelietfoto's. Daar waar het in deze thread juist om gaat.quote:Op zondag 16 april 2006 14:14 schreef gronk het volgende:
[..]
Zeur niet.
http://www.idelft.info/webmap/default.aspx?company=idelft (resolutie:50cm per pixel)
http://www.aerodata-surveys.com/sub_1/news.htm (resolutie: 40 cm per pixel)
Goed genoeg voor dakkappellen.
Ik zie op de eerste foto anders dakramen, bomen, geparkeerde auto´squote:Op zondag 16 april 2006 14:23 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ik zeur niet, ik zeg simpelweg dat DIE foto's slechte voorbeelden zijn. Wat zal het zijn... 1,5m per pixel?
En ik snap ook wel dat er vergelijkingen worden gemaakt en veranderingen zo snel opvallen. Wanneer een veranderingen permanent blijkt kan een detailonderzoek volgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |