Ik wil best moeite doen voor muziek, leren luisteren, maar daar moet wel enige aanleiding toe zijn, er moet iets van hoop aan de horizon gloren. Radiohead ging bijvoorbeeld na OK Computer iets anders doen, iets wat ik op dat moment niet begreep maar waar wel een zekere aantrekkingskracht vanuit ging. Ik wilde het begrijpen, dus deed ik er moeite voor en nu vind ik Kid A een fantastisch album.quote:Op maandag 17 april 2006 13:14 schreef Soul79 het volgende:
Daar is trouwens niks elitairs aan, het is gewoon maar wat je gewend bent. Maar ik vraag me dus wel af hoe dat oordeel dat de MP 'geen ruk aan' is, tot stand komt. Uiteraard is het idee dat je de MP goed 'moet' vinden belachelijk, maar dat spreekt voor zich lijkt me.
Dat kan natuurlijk, maar je oordeel blijft dan beperkt tot de buitenste laag. Zeg dát dan, ipv 'geen ruk aan' want dat impliceert dat je het stuk ook echt kent (muzikaal bedoel ik), wat niet het geval is. Het komt zo nogal gemakzuchtig over.quote:Op maandag 17 april 2006 17:49 schreef Claudia_x het volgende:
De Mattheus Passion motiveert me niet om er moeite voor te doen. Dat kan ik niet rationaliseren, dat is een gevoel. En dat bedoelde ik met 'geen ruk aan'. De Mattheus Passion weet me niet te verleiden.
Maar Bach is ook niet bedoeld voor rust..... dan zet ik wel iets romantisch op.quote:Op maandag 17 april 2006 17:39 schreef kwakveense het volgende:
ik ben nu 5 jaar bezig met klassieke muziek, en begin nu een beetje te wennen aan bach....nu ik ook cantates ga doen enzo http://www.bach-cantatas.com/Stream/BWV36-Leusink.ram deze doen we dit jaar...
maar word soms nog steeds zenuwachtigvan al die nootjes....zet voor mijn rust geen brandenburger concerto aan hoor...
quote:Paasintegratie met Bach
Bron: Nederlands Dagblad
De Matthäus Passion trekt nauwelijks allochtone Nederlanders. Dat kan anders: het lijdensevangelie in de bewerking van Johann Sebastian Bach als integratie-instrument. DEN HAAG - Te lang, te saai, te klassiek, te duur. Matthäus-Passionliefhebber Jan Goossensen kent de argumenten om in de dagen voor Pasen níet naar de uitvoering van Johann Sebastian Bachs meesterwerk te gaan. Zeker allochtone Nederlanders mijden dezer dagen de kerken en concertzalen, omdat zij het beschouwen als een cultureel hoogstandje voor autochtone Nederlanders. ,,Terwijl Bach iedereen moet kunnen aanspreken'', zegt hij.
Vooral uit culturele overwegingen gingen op initiatief van Goossensen leden van de christelijke studentenvereniging Alpha in Den Haag samen met leden van de islamitische studentenvereniging MashriQ donderdagavond naar de Anton Philipszaal in Den Haag. Onder leiding van dirigent Jos Vermunt voerden het Residentie Orkest en het Residentie Bachkoor daar het lijdensevangelie uit, in de bewerking van J.S. Bach (1685-1750).
De christelijke studenten gingen niet om moslims te beëvangeliseren, benadrukt Alpha-lid Dinand. ,,Voor mij is het lijdensevangelie de essentie van mijn geloof. En het zou natuurlijk heel cool zijn als ze daardoor geraakt worden. Maar als dat zo is, doet God dat zelf.''
Ook initiatiefnemer Jan Goossensen van het maandblad Kerk in Den Haag heeft geen verborgen bekeringsagenda. Hij noemt de culturele aspecten als hoofdmotief om christen- en moslimstudenten samen naar de Matthäus Passion te laten gaan. ,,Iedereen in Nederland moet het evangelieverhaal kennen'', vindt hij. ,,Via 'de weg van het aanbod' komen moslims met het evangelie in contact. Wat zij daarmee doen, is niet aan ons.''
Drempel
De chique Anton Philipszaal, naast het Haagse stadhuis aan het Spui, is geen alledaagse omgeving voor studenten. De forse toegangsprijzen zijn voor veel jongeren een drempel om naar het bekendste werk van Bach te komen luisteren. Dankzij bemiddeling van Kerk in Den Haag, dat de band tussen kerk en stad wil versterken, konden ze voor een prikkie naar binnen, inclusief een etentje vooraf. De zit duurt drie uur, exclusief een valse start: een irritante pieptoon doet dirigent Vermunt al binnen tien minuten besluiten de uitvoering stil te leggen. Een gehoorapparaat, blijkt als het euvel na drie kwartier verholpen is en orkest en koren van vooraf aan beginnen: 'O Lamm Gottes, unschuldig / Am stamm des Kreuzes geschlachtet'.
Feisal, prakiserend moslim, is na drie uur gesloopt. ,,Een mooie voorstelling, maar te lang'', oordeelt hij. ,,Het is een diep stuk muziek en ik wilde de tekst volgen. Dat is heel intensief en kost veel energie. Ik zou de Matthäus Passion wel eens in een jazzversie willen horen.'' Wat een moslim bij een uitvoering van het lijdensevangelie moet? Feisal vindt die vraag haast impertinent. Waarom niet? Hij zou ook wel eens naar de EO-Jongerendag willen, gewoon om heel veel christenen bij elkaar te zien. ,,Ik sta altijd open voor nieuwe activiteiten. De boodschap van het Matteüsverhaal ken ik uit de Bijbel, alleen moslims interpreteren de betekenis daarvan anders.''
Voor Asharaf, ook moslim, is de Matthäus Passion vooral ,,een groot cultureel evenement'', en heeft het weinig te maken met gelovig of niet-gelovig zijn. Hij wil christenen graag beter leren begrijpen. ,,Ik ben moslim en bid vijf keer per dag. Jezus is ook voor moslims een belangrijke inspiratiebron. De boodschap dat Hij de zonde van de mensheid op zich genomen heeft, spreekt mij zeker aan.'' Om die reden besloot hij kortgeleden ook de film Passion of the Christ te kijken. ,,De Matthäus Passion sluit daar goed op aan.''
Lijden
Bijzonder eigenlijk, dat zoveel mensen aangesproken worden door het lijdensevangelie, bedacht Dinand van de Alpha-studentenvereniging zich toen hij rondkeek in de zaal. Jan Goossensen vindt dat niet zo vreemd. Tegen lijden en onvolmaaktheid loopt ieder mens aan. ,,De Matthäus Passion moet dus wel aanspreken, of je christen of moslim bent of niets gelooft.'' Dinand beaamt dat: ,,Lijden is iets universeels. Maar'', voegt hij eraan toe, ,,dit is wel Chrístus' lijden.''
Goossensen wijst erop hoe de Matthäus Passion past bij het Nederlanderschap. ,,Zingen zit Nederlanders in het bloed. Nederland is het dichtstbekoorde land ter wereld'', weet hij. ,,Daar moeten ook nieuwe Nederlanders aan meedoen. Die traditie moet een gedeelde traditie worden. Dat lukt al wel met Koninginnedag en voetbal, maar nog niet bij de 'hoge cultuur'.''
Om de studenten op de uitvoering voor te bereiden, kregen ze vooraf een uitgebreide les over Bachs Passion. Daarin werden de godsdienstige en muzikale kant van het stuk belicht. Ook werd stilgestaan bij de passage 'Zijn bloed kome over ons en onze kinderen', een bijbeltekst die vaak uitgelegd wordt als antisemitisch. Verder werd tijdens de les de cultuur van kerkmuziek doorgenomen. Goossensen: ,,De protestantse kerkmuziekcultuur is arm in vergelijking met die van de rooms-katholieken. Als compensatie daarvoor vallen protestanten massaal voor de Matthäus Passion.''
Bij de meeste muziek is dat inderdaad onzin, maar bij de Mattheüs nou net niet.quote:Op maandag 17 april 2006 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
Maar het is natuurlijk absurd om dat met tegenzin te doen, vanuit een gevoel dat je de Mattheus Passion mooi zou moeten vinden omdat dat nu eenmaal hoort.
Correctie: bij Bach nou net niet.quote:Op maandag 24 april 2006 20:02 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Bij de meeste muziek is dat inderdaad onzin, maar bij de Mattheus nou net niet.
Niets aan toe te voegen, het is vaak dat mensen het niet in de tijdgeest kunnen plaatsen.Ook stukken als de koffiecantate zijn humoristische, wereldse stukken, je zou bijna zeggen gemaakt voor in het cafe onder het genot van een pot bier in die tijd. De Mattheus is wat mij betreft het hoogtepunt in de polyfonische muziek, traditiegetrouw ieder jaar toch even luisteren, al dan niet live.quote:Op zondag 8 april 2007 23:25 schreef Soul79 het volgende:
Welke discussie?![]()
Geen Mattheus voor mij dit jaar. Was vanmiddag wel naar een bewerking van de Goldberg-variaties voor strijktrio, geweldig mooi. Wat me brengt bij het enige negatieve aspect van de Mattheus: dat Bach door leken vooral geassoceerd wordt met kerk, geloof, zwaar, lang, moeilijk, ernstig etc en daardoor bij voorbaat afhaken. De relaxte, zonnige, sprankelende kant van Bach is onderbelicht en that's a shame.
En zo schuif je steeds een stuk op in de muziekgeschiedenis:) .. Chopin, Rachmaninov en Dvorak hadden al wat langer mijn aandacht, omdat ik zelf wel eens pingel, maar ik kan je mening delen over Mahler, dit is nu ook niet echt iets wat ik voor de lol op zetquote:Op dinsdag 10 april 2007 01:08 schreef Soul79 het volgende:
Ha, ik heb het juist andersom. Ben weer wat meer romantische jongens gaan luisteren de laatste tijd. Rachmaninov, de laatste symfonieën van Dvorak![]()
Alleen met de depressiemuziek van Mahler blijf ik moeite houden![]()
Hij was donderdag ook in de Oosterpoort, van het NNOquote:Op zaterdag 15 april 2006 01:03 schreef Garbageman het volgende:
Eindkoor is ook mooi. Ik hoorde het afgelopen donderdag, in de Martinikerk in Groningen. Maar er is natuurlijk méér spul van Bach wat mooi klinkt
Je spreekt in contradictie. Je wilt aan de ene kant wel maar vervolgens weer niet.quote:Op maandag 17 april 2006 17:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil best moeite doen voor muziek, leren luisteren, maar daar moet wel enige aanleiding toe zijn
De Mattheus Passion motiveert me niet om er moeite voor te doen. Dat kan ik niet rationaliseren, dat is een gevoel. En dat bedoelde ik met 'geen ruk aan'. De Mattheus Passion weet me niet te verleiden.
Philippe Herreweghe is ook mooi, of John Elliot Gardiner. Note: sla Johannes Somery maar over. Die is traaaaaaaag!quote:Op zondag 22 april 2007 09:48 schreef regularjoe het volgende:
Ik zal mensen die moeite hebben met the Matthaus passion eens willen aanraden om naar Ton Koopmans versie te luisteren.
Bachs muziek moet je inderdaad leren waarderen..
Je moet idd niet beginnen met musikalische opfer, cantatas, motetten etc.., maar met lichtere stukken zoals een paar vioolconcerten etc..
Ik ben nu 21, heb Bach op mijn ongeveer 16e ontdekt en hoewel ik destijds de matthaus etc.. niet kon waarderen moet ik nu toegeven dat Bach zonder twijdel de grootste componist is!
Voor mij persoonlijk is hij zelfs groter dan Mozart, maar misschien gaat die vergelijking niet op..
Alleen al de mattheus Passion; Gebt mir meinem Jesum wieder, Koennen tranen meinder wangen, blute nur etc.. zijn ontzettend mooi..
Misschien duurt het even voor je er in zit, en voor de ''beginner-luisteraar' zouden de recitatieven wel eens de dooddoener kunnen zijn, maar doorzetten is belangrijk en dan gaat er een heel nieuwe wereld voor je open!
quote:Mein Jesu, gute Nacht!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |