quote:Op maandag 17 april 2006 12:17 schreef Soul79 het volgende:
Het is wel zo dat Bach in een mogelijke 'Judas-passion' op dit punt heel andere muziek had moeten schrijven, bijvoorbeeld niet de aria 'Blute nur, du liebes Herz'.![]()
Daarom is het ergens ook wel jammer dat Bach door de gemiddelde leek vooral met de Mattheus wordt geassocieerd. Wie zich daarvoor wil openstellen komt door de complexiteit ervan snel van een koude kermis thuis. Het is dus jammer dat Bach niet een soort luchtige, populaire 'Zauberflöte' heeft, die als tegenhanger van de dramatische Mattheus zou kunnen dienen. Die heeft hij overigens wel (de wereldlijke cantates), maar helaas zijn die niet zo bekend. Die muziek zal een stuk minder snel als 'slaapverwekkend' worden weggezet.quote:Op maandag 17 april 2006 12:20 schreef Melusine het volgende:
Ik ben het er trouwens voor een groot deel wel mee eens, dat klassieke muziek in het algemeen en de Mattheus Passion in het bijzonder vaak om de verkeerde redenen slecht of slaapverwekkend worden gevonden. Klassieke muziek moet je tot op zekere hoogte leren luisteren, en wordt vaak niet gewaardeerd door een gebrek aan kennis, openheid of inlevingsvermogen. Natuurlijk kun je er niet van houden (van de Mattheus dan - klassieke muziek in het algemeen is zo veelzijdig dat er altijd wel iets tussen zit) maar het eeuwige 'over smaak valt niet te twisten' vind ik te gemakzuchtig.
Maar ja, als iets ook maar het minste beetje ruikt naar elitarisme is het tegenwoordig not done.
Judas zou, volgens het Judas-evangelie, als enige volgeling van Jezus, weten dat Jezus een (Goddelijke) taak te vervullen had: zichzelf offeren omwille van het zieleheil der zondige mensen, om de weg na het paradijs te heropenen die was afgesloten na de zondeval. Judas zou dat als enige hebben beseft en maakte door zijn 'verraad' de 'innerlijke' of 'spirituele' Jezus vrij.quote:Op maandag 17 april 2006 12:17 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb is Judas in dat nieuwe evangelie óók een 'verrader', althans hij draagt Jezus over aan zijn moordenaars, alleen is dat daar niet per se slecht. Door die handeling van Judas wordt Jezus immers in staat gesteld dit aardse te verlaten/cq de mensheid te verlossen.
(Erg offtopic dit) Daarmee zou dan de paradox zijn opgelost in de andere evangeliën dat Judas aan de ene kant een slechterik is, terwijl Jezus hem aan de andere kant wel nodig had om zijn verlossingsdaad te verrichten.
Het is wel zo dat Bach in een mogelijke 'Judas-passion' op dit punt heel andere muziek had moeten schrijven, bijvoorbeeld niet de aria 'Blute nur, du liebes Herz'.![]()
Leuke academische kwestie is hoe Bach die vorm van 'goed' verraad op muziek zou hebben gezet. Eigenlijk komt Bach er in de Mattheus al niet goed uit, want hij behandelt het sterven van Jezus puur als iets tragisch/droevigs, terwijl het in wezen veel troostrijker zou moeten zijn, omdat het de verlossing mogelijk maakt.quote:Op maandag 17 april 2006 12:38 schreef Ippon het volgende:
[..]
Judas zou, volgens het Judas-evangelie, als enige volgeling van Jezus, weten dat Jezus een (Goddelijke) taak te vervullen had: zichzelf offeren omwille van het zieleheil der zondige mensen, om de weg na het paradijs te heropenen die was afgesloten na de zondeval. Judas zou dat als enige hebben beseft en maakte door zijn 'verraad' de 'innerlijke' of 'spirituele' Jezus vrij.
Vind ik meer iets voor Ton Koopmanquote:Niks voor jou om de Judas-Passion te schrijven?
Bach (Matthäus-evangelie) laat de Herrijzenis gemakshalve buiten beschouwing dus het blijft een droevige gebeurtenisquote:Op maandag 17 april 2006 12:51 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Leuke academische kwestie is hoe Bach die vorm van 'goed' verraad op muziek zou hebben gezet. Eigenlijk komt Bach er in de Mattheus al niet goed uit, want hij behandelt het sterven van Jezus puur als iets tragisch/droevigs, terwijl het in wezen veel troostrijker zou moeten zijn, omdat het de verlossing mogelijk maakt.
Dat klopt natuurlijk, maar zou Bach bij het componeren niet eerder als 18e eeuws Christen hebben gecomponeerd dan vanuit de visie van Jezus' naasten?quote:Op maandag 17 april 2006 12:53 schreef Melusine het volgende:
Dat is misschien het verschil tussen de wetenschap achteraf ("ooit is die knakker gestorven en daarom worden wij nu verlost") en het meemaken van het verhaal (een persoon die je echt gekend hebt verliezen). Voor de gemiddelde Christen is het ws makkelijker om het als iets troostrijks en moois te zien dan voor Jezus' naasten.
Ik heb geen enkel probleem met elitarisme, en ik vind de Mattheus Passion tóch geen ruk aan. Je hebt gelijk dat je in bepaalde muziek moet verwijlen om deze te kunnen waarderen. Maar het is natuurlijk absurd om dat met tegenzin te doen, vanuit een gevoel dat je de Mattheus Passion mooi zou moeten vinden omdat dat nu eenmaal hoort.quote:Op maandag 17 april 2006 12:20 schreef Melusine het volgende:
Ik ben het er trouwens voor een groot deel wel mee eens, dat klassieke muziek in het algemeen en de Mattheus Passion in het bijzonder vaak om de verkeerde redenen slecht of slaapverwekkend worden gevonden. Klassieke muziek moet je tot op zekere hoogte leren luisteren, en wordt vaak niet gewaardeerd door een gebrek aan kennis, openheid of inlevingsvermogen. Natuurlijk kun je er niet van houden (van de Mattheus dan - klassieke muziek in het algemeen is zo veelzijdig dat er altijd wel iets tussen zit) maar het eeuwige 'over smaak valt niet te twisten' vind ik te gemakzuchtig.
Maar ja, als iets ook maar het minste beetje ruikt naar elitarisme is het tegenwoordig not done.
Ben er niet zo goed in thuis, maar het kan haast niet anders of over dat vraagstuk zijn hele dikke theologische verhandelingen over geschrevenquote:Op maandag 17 april 2006 12:53 schreef Melusine het volgende:
Ik vind het trouwens ook een interessant gegeven dat Judas met zijn verraad eigenlijk Gods plan uitvoerde. Zonder Judas geen kruisiging, zonder kruisiging geen verlossing van de mensheid. Maar ook als je het niet ziet als een bewuste beslissing van Judas is het interessant: dat hij dus zonder het zelf te weten een radertje in Gods plan was.
Volgens mij totaal niet: die evangeliën zijn minstens tientallen jaren later geschreven en voor zover ik weet is er zelfs geen historisch bewijs dat Jezus überhaupt echt bestaan heeft.quote:Ik bedoel het overigens theoretisch, zoals je ook in een mythe allerlei dingen kunt lezen. Ik ben er namelijk nog niet echt uit hoe veel van het verhaal historisch correct is![]()
Dat zeg ik dan ook totaal niet. Dat je van de Mattheus zou moeten houden omdat het zo hoort vind ik juist een belachelijk idee, waar ik in het begin van dit topic al tegen ageerde. Het gros van de bezoekers op de concerten zit daar volgens mij echt niet omdat ze diep geraakt worden door Bach ofzo.quote:Op maandag 17 april 2006 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb geen enkel probleem met elitarisme, en ik vind de Mattheus Passion tóch geen ruk aan. Je hebt gelijk dat je in bepaalde muziek moet verwijlen om deze te kunnen waarderen. Maar het is natuurlijk absurd om dat met tegenzin te doen, vanuit een gevoel dat je de Mattheus Passion mooi zou moeten vinden omdat dat nu eenmaal hoort.
Dat hoeft ook niet, maar als je een oordeel geeft, moet je het tenminste kunnen begrijpen. Ik weet niet van welke muziek je wel houdt, maar als je normaal gesproken (bijvoorbeeld) merendeels moderne muziek luistert en je waagt je een keer aan de Mattheus - dan is de kans erg klein dat het je raakt, simpelweg omdat de muzikale taal een compleet andere is. Als je bijvoorbeeld nog nooit polyfone muziek hebt gehoord, dan zal de polyfone rijkdom van de Mattheus langs je heen gaan of zelfs als storend worden ervaren.quote:Op maandag 17 april 2006 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel probleem met elitarisme, en ik vind de Mattheus Passion tóch geen ruk aan. Je hebt gelijk dat je in bepaalde muziek moet verwijlen om deze te kunnen waarderen. Maar het is natuurlijk absurd om dat met tegenzin te doen, vanuit een gevoel dat je de Mattheus Passion mooi zou moeten vinden omdat dat nu eenmaal hoort.
Het is nog belachelijker en getuigt van karakterloosheid te zeggen dat je aan de MP geen ruk aan vindt omdat in jouw kringen dat kennelijk bon ton is. Wat vind je nou echt?quote:Op maandag 17 april 2006 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel probleem met elitarisme, en ik vind de Mattheus Passion tóch geen ruk aan. Je hebt gelijk dat je in bepaalde muziek moet verwijlen om deze te kunnen waarderen. Maar het is natuurlijk absurd om dat met tegenzin te doen, vanuit een gevoel dat je de Mattheus Passion mooi zou moeten vinden omdat dat nu eenmaal hoort.
Het is ook een zwaktebod om het te gooien op onwetendheid van muziek. Ik ben best thuis in klassieke muziek, speel het regelmatig, hoor het regelmatig en ben er niet vies van.quote:Op maandag 17 april 2006 12:03 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Krijg je dit soort teksten..... alles maar op 'smaak' gooien is echt een zwaktebod. Daar valt veel over te zeggen, maar in dit geval bedoelde ik maar te zeggen dat het oordeel 'slaapverwekkend' over de MP meer zegt over die persoon dan over de MP.
En tja, als je altijd naar simpele muziek luistert, kan het zijn dat je gehoor de wat complexere melodieën en harmonieën niet kan plaatsen en dat polyfonie, klankkleuren, dissonanten en atonaliteit je ontgaan, enzovoorts. Als je daar dan plotseling op het hoogste niveau (MP) mee geconfronteerd wordt, drie uur lang, dan kan dat wat problemen geven ja. Maar met smaak heeft dat niet zo veel te maken, eerder met een gebrek aan muzikale ontwikkeling.
Hoezo zwaktebod? Ik denk gewoon dat bij de meesten onwetendheid van muziek een grote rol speelt. Dus mensen die uit nieuwsgierigheid ofzo naar de Mattheus gaan, terwijl ze anders nooit iets luisteren dat vóór 1950 gemaakt is. Dat werkt niet, is ook niet erg maar ga dan niet de muziek afkraken. Dát is nu juist een zwaktebod.quote:Op maandag 17 april 2006 14:46 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Het is ook een zwaktebod om het te gooien op onwetendheid van muziek. Ik ben best thuis in klassieke muziek, speel het regelmatig, hoor het regelmatig en ben er niet vies van.
Maar ik vraag me af of het een verplichting is om een "meesterwerk" ook mooi en goed te vinden. Als de MP je niet ligt, dan mag je dat toch zeggen? Als je het slaapverwekkend vind, dan mag je dat zeggen en dat kan toch ook heel goed waar zijn?quote:Op maandag 17 april 2006 15:04 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Hoezo zwaktebod? Ik denk gewoon dat bij de meesten onwetendheid van muziek een grote rol speelt. Dus mensen die uit nieuwsgierigheid ofzo naar de Mattheus gaan, terwijl ze anders nooit iets luisteren dat vóór 1950 gemaakt is. Dat werkt niet, is ook niet erg maar ga dan niet de muziek afkraken. Dát is nu juist een zwaktebod.
Jij bent dan denk ik een uitzondering. Ik ken sowieso weinig mensen die klassieke muziek spelen en toch niet van Bach houden. Het mag van mij hoor, maar vaak zie ik het niet voorkomen![]()
Je hoeft niks mooi te vinden, dat zeg ik ook helemaal niet. Maar dat is wat anders dan de muziek afdoen als 'slaapverwekkend' of 'geen ruk' aan, terwijl je er (meestal) niet echt een goed oordeel over kunt geven. Het is een waardeoordeel en dat is wat anders dan de simpele constatering dat iets 'je niet ligt'.quote:Op maandag 17 april 2006 15:10 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Maar ik vraag me af of het een verplichting is om een "meesterwerk" ook mooi en goed te vinden. Als de MP je niet ligt, dan mag je dat toch zeggen? Als je het slaapverwekkend vind, dan mag je dat zeggen en dat kan toch ook heel goed waar zijn?
Zo is het bij alles, als een schilderij een meesterwerk is, dan hoef je het niet mooi te vinden. Als een boek een meesterwerk is, hoef je het niet mooi te vinden en ook zo bij muziek.
.
Eigenlijk niet nee. Je mag best zeggen dat het je niks doet, maar dan ben je tenminste zo eerlijk om het op jezelf te projecteren. Bij mensen die roepen dat de Mattheus 'slaapverwekkend' is, heb ik het idee dat ze hun eigen onwetendheid en onmuzikaliteit projecteren op het kunstwerk waarvan ze niks begrijpen.quote:Op maandag 17 april 2006 15:20 schreef Tha_Erik het volgende:
Dus totdat je de complete geschiedenis en context van een werk weet, mag je geen waardeoordeel geven?
Dit gaat toch over haar? Ze kan moeilijk weten wat de andere mensen ervan vonden.quote:Op maandag 17 april 2006 09:06 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben één keer bij een uitvoering geweest en in het begin was het allemaal oh en ah en wat mooi, maar na een tijdje toch behoorlijk slaapverwekkend.
Wat bedoel je? Het gaat niet speciaal over haar (ken haar niet), maar je hoort dit soort oordelen nu eenmaal vaker.quote:Op maandag 17 april 2006 15:25 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Dit gaat toch over haar? Ze kan moeilijk weten wat de andere mensen ervan vonden.
Ik geloof dat er in dit topic maar 1 'muziekstroming' is afgekraakt, en dat is de hedendaagse popmuziek...quote:Op maandag 17 april 2006 15:18 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Je hoeft niks mooi te vinden, dat zeg ik ook helemaal niet. Maar dat is wat anders dan de muziek afdoen als 'slaapverwekkend' of 'geen ruk' aan, terwijl je er (meestal) niet echt een goed oordeel over kunt geven. Het is een waardeoordeel en dat is wat anders dan de simpele constatering dat iets 'je niet ligt'.
Ik heb bijvoorbeeld vrij weinig met niet-westerse muziek. Maar ik ga het niet afkraken, simpelweg omdat ik de context e.d. niet begrijp. Dan is het wel zo respectvol om geen waardeoordeel te geven. Dus als je nog nooit polyfone muziek hebt gehoord en je luister ineens naar een compositie die van polyfonie doordrongen is (de Mattheus dus), kan ik me best voorstellen dat het je niet raakt - maar heb dan in elk geval genoeg respect om niet tot afkraken over te gaan. Dat is zoooooo gemakzuchtig![]()
Ik heb het idee dat jij hier loopt te beweren dat peren een beter fruit is dan een appelquote:Op maandag 17 april 2006 15:23 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Eigenlijk niet nee. Je mag best zeggen dat het je niks doet, maar dan ben je tenminste zo eerlijk om het op jezelf te projecteren. Bij mensen die roepen dat de Mattheus 'slaapverwekkend' is, heb ik het idee dat ze hun eigen onwetendheid en onmuzikaliteit projecteren op het kunstwerk waarvan ze niks begrijpen.
Maar ik begrijp niet waarom je niet zou mogen zeggen dat je de MP slaapverwekkend vindt, of dat je er geen ruk aan vindt, dat is toch compleet persoonlijk?quote:Op maandag 17 april 2006 15:27 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Het gaat niet speciaal over haar (ken haar niet), maar je hoort dit soort oordelen nu eenmaal vaker.
Van mij mag je dat best vinden. Ik heb alleen gezegd dat de mensen die dat roepen meestal niet erg muzikaal zijn. En dan vind ik het gewoon gemakzuchtig om maar 'saai' te roepen omdat er (voor je gehoor) wat teveel harmonieën klinken.quote:Op maandag 17 april 2006 15:29 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Maar ik begrijp niet waarom je niet zou mogen zeggen dat je de MP slaapverwekkend vindt, of dat je er geen ruk aan vindt, dat is toch compleet persoonlijk?
Dus omdat er teveel melodielijnen en harmonieën in zitten kan het niet meer saai zijn.quote:Op maandag 17 april 2006 15:35 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Van mij mag je dat best vinden. Ik heb alleen gezegd dat de mensen die dat roepen meestal niet erg muzikaal zijn. En dan vind ik het gewoon gemakzuchtig om maar 'saai' te roepen omdat er (voor je gehoor) wat teveel harmonieën klinken.
Neen, ik zeg dat je niet moet roepen dat een appel smerig is, als je nog nooit een appel hebt gegeten. En als je met totaal ongeoefende oren en met weinig praktische en theoretische affiniteit met klassieke muziek de Mattheus gaat luisteren - dan komt dat er in wezen op neer dat je de Mattheus niet gehoord hebt en dus maar beter dát kan zeggen dat dat je het helemaal niks vindt. Je zit dan wel in die kerk maar de muziek gaat langs je heen, wat ik zelf ook heb als ik naar een Indiase raga luister. Het zou flauw zijn als ik dan zeg dat ik die muziek slaapverwekkend vind.quote:Op maandag 17 april 2006 15:29 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij hier loopt te beweren dat peren een beter fruit is dan een appel
Lees eens wat ik schrijf. De overvloed aan melodielijnen en harmoniën bij Bach is voor jou misschien een reden om Bach af te wijzen, mag van mij maar jij bent dan, met je muzikale achtergrond, in elk geval nog in staat om die melodieën en harmonieën te herkennen. Bij het gros van de mensen is dat gewoon niet het geval.quote:Op maandag 17 april 2006 15:42 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Dus omdat er teveel melodielijnen en harmonieën in zitten kan het niet meer saai zijn.
Goede kunst heeft meerdere lagen Soul.quote:Op maandag 17 april 2006 15:43 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Neen, ik zeg dat je niet moet roepen dat een appel smerig is, als je nog nooit een appel hebt gegeten. En als je met totaal ongeoefende oren en met weinig praktische en theoretische affiniteit met klassieke muziek de Mattheus gaat luisteren - dan komt dat er in wezen op neer dat je de Mattheus niet gehoord hebt en dus maar beter dát kan zeggen dat dat je het helemaal niks vindt. Je zit dan wel in die kerk maar de muziek gaat langs je heen, wat ik zelf ook heb als ik naar een Indiase raga luister. Het zou flauw zijn als ik dan zeg dat ik die muziek slaapverwekkend vind.
Dit probeer ik nu dus al een topic lang duidelijk te makenquote:Op maandag 17 april 2006 15:51 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Goede kunst heeft meerdere lagen Soul.
Zo is het met schilderijen, en zo is het ook met muziek. De harmonieën, dissonanten, atonaties, dynamiek en klankkleuren zijn allemaal lagen. Het zijn de lagen waarop een kenner het kunstwerk extra waarde geeft (of juist minder).
Maar de belangrijkste waarde is de buitenste laag. Het is wat je ziet met 1 oogopslag, of hoort met 1 'ooropslag'. En als die je al niet aanstaat dan kunnen de andere lagen er niet veel meer aan helpen.
De eerste, bovenste laag moet je al een prikkeling geven om verder te kijken/luisteren. Doe je dat en je vind geen diepere lagen, dan is het een slecht kunstwerk. Vind je wel diepere lagen dan ga je er waarschijnlijk van houden.
Maar als de eerste laag je al niet prikkelt dan heb je het volste recht om te zeggen dat het kunstwerk je niet bevalt, en dit puur een kwestie van smaak is.
Het klinkt een beetje als Fritz Werner, maar is het niet volgens mij. Vind het niet zo'n geweldige uitvoering trouwens.............. die melodie kan niet kapot maar dat koor mist nogal dynamiek vind ik.quote:Op maandag 17 april 2006 16:01 schreef Ippon het volgende:
http://s59.yousendit.com/d.aspx?id=11ZZ4PDTQ0AGX2ZT32CWMH71ZZ
Een mooie uitvoering van "Jesu Bleibet Meine Freude", ook van de heer Bach. Een prachtige cantate met vrij veel beroepszangers (of tenminste semi-beroeps) in het koor, maar dat kunnen ook schnabbelaars zijn. Ik houd wel van een beetje ouderwets massaal met zuivere bassen.
Ik heb echter geen idee wie dat koor is. Heeft iemand een idee?
Je weet dan dus juist niet wat je hoort. Je baseert je mening op de 'buitenste laag', zoals Automatic Rock het omschrijft, en dat is nogal mager en gemakzuchtig.quote:Op maandag 17 april 2006 16:06 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik vind het vreemd dat uitspraken als "saai" en "geen ruk aan vinden" niet mogen, omdat je er te weinig vanaf weet. Je weet wat je hoort en daar baseer je een mening over.
Het heeft ook veel te maken in hoeverre de Oordeler een persoonlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Iemand die jarenlang alleen TMF/MTV kijkt, leeft maar in heel treurig, beperkt wereldje. Zo'n iemand denkt dat alle vrouwen sletten zijn en heeft dus niet veel recht om te oordelen. Maar goed, ook Gerard Reve schreef over Grootheid Mullisch ..... "dat is vullisch" en Gerard had wat mij betreft alle recht van spreken.quote:Op maandag 17 april 2006 16:06 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik vind het vreemd dat uitspraken als "saai" en "geen ruk aan vinden" niet mogen, omdat je er te weinig vanaf weet. Je weet wat je hoort en daar baseer je een mening over.
Het is pas echt flauw als je een mening niet uitspreekt, maar neutraal blijft.
Wat een arrogantie, om te zeggen dat mensen die alleen tmf/mtv kijken geen recht hebben om een oordeel te hebben.quote:Op maandag 17 april 2006 16:17 schreef Ippon het volgende:
[..]
Het heeft ook veel te maken in hoeverre de Oordeler een persoonlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Iemand die jarenlang alleen TMF/MTV kijkt, leeft maar in heel treurig, beperkt wereldje. Zo'n iemand heeft niet veel recht om te oordelen. Maar goed, ook Gerard Reve schreef over Grootheid Mullisch ..... "dat is vullisch" en Gerard had wat mij betreft alle recht van spreken.
Mmh, ik vind het dynamischer dan de Kruidvat-uitvoering die ik bezit.quote:Op maandag 17 april 2006 16:12 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Het klinkt een beetje als Fritz Werner, maar is het niet volgens mij. Vind het niet zo'n geweldige uitvoering trouwens.............. die melodie kan niet kapot maar dat koor mist nogal dynamiek vind ik.
Ik vind alleen dat je die (jonge)lui echt niet serieus kan nemen in hun meningsvorming over de schone kunsten. Als dat arrogant is?quote:Op maandag 17 april 2006 16:18 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Wat een arrogantie, om te zeggen dat mensen die alleen tmf/mtv kijken geen recht hebben om een oordeel te hebben.
quote:Op maandag 17 april 2006 16:17 schreef Ippon het volgende:
[..]
Het heeft ook veel te maken in hoeverre de Oordeler een persoonlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Iemand die jarenlang alleen TMF/MTV kijkt, leeft maar in heel treurig, beperkt wereldje. Zo'n iemand denkt dat alle vrouwen sletten zijn en heeft dus niet veel recht om te oordelen. Maar goed, ook Gerard Reve schreef over Grootheid Mullisch ..... "dat is vullisch" en Gerard had wat mij betreft alle recht van spreken.
Snap je wat ik bedoel Soul??quote:Op maandag 17 april 2006 15:27 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik geloof dat er in dit topic maar 1 'muziekstroming' is afgekraakt, en dat is de hedendaagse popmuziek...
Ik heb hier niemand Bach horen afkraken, alleen een paar mensen gehoord met een andere mening dan de jouwe.
Het klopt dat meer kennis van iets (muziek, schilderij, of whatever) je meer ingangen kan bieden om iets mooi te vinden.
Maar als je bij de eerste dichte ingang al besluit door te lopen moet dat ook kunnen
Ja hallo, die Kruidvat-uitvoeringen van de cantates zijn dan ook echt waardeloosquote:Op maandag 17 april 2006 16:19 schreef Ippon het volgende:
[..]
Mmh, ik vind het dynamischer dan de Kruidvat-uitvoering die ik bezit.
Jawel, maar voor de goede orde: ik kan mij niet helemaal vinden in de wat al te rechtlijnige denkwereld van meneer Ippon.quote:
Een duidelijke mening wordt vaak verward met (te) rechtlijnig zijn. Geeft niet hoor, de mods hier hebben ook een mening over de aard van Matthäus Passion.quote:Op maandag 17 april 2006 16:25 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Jawel, maar voor de goede orde: ik kan mij niet helemaal vinden in de wat al te rechtlijnige denkwereld van meneer Ippon.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |