abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37025217
Daarbij heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik mijn mening niet zou mogen geven in mijn eigen forum
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_37025273
Dat zei ik ook niet, ik stelde een vraag. Zoals je die ene post had geschreven klonk het als een 'ik vind, dus...'-mening. Ben blij dat je dat even hebt rechtgerecht.
  maandag 17 april 2006 @ 10:00:25 #28
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_37025456
ik krijg nog steeds kippevel van de matteus. zelfs in de nederlandse versie, of misshcien toch nog wel meer, ondanks de soms tenenkrommende teksten waar ik de duitse gewend ben...

ik denk dat t in nederland niet persé een hype is, maar dat veel mensen die met klassieke muziek worden opgevoed de matteus ook meekrijgen van huis uit. en de kerkelijke mensen ook. heb m als kind een paar keer gezongen (t kinderkoor stukje) en wil nu eigenlijk wel eens met een groot koor dat hele ding gaan zingen.

vroeger vond ik de aria;s verschrikkelijk, las ik in t boekje mee of t al bijna klaar was. nu ik klassieke zangles heb vind ik de aria's juist reuze interessant.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  maandag 17 april 2006 @ 10:14:04 #29
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37025663
quote:
Op maandag 17 april 2006 09:06 schreef Isabeau het volgende:
Gaat het nou om de tekst (TTK), de uitvoering (MUZ) of om de cultuur van het jaarlijks weer opvoeren van de Mattheus Passion (C&H)?

En ik vind de Mattheus Passion steeds meer een soort 'hype' en dat is al jaren aan de gang. Iedereen moet maar meezingen met meezing versies en er zijn tig koren die hier een heel jaar voor oefenen. Ik ben één keer bij een uitvoering geweest en in het begin was het allemaal oh en ah en wat mooi, maar na een tijdje toch behoorlijk slaapverwekkend.
Ik vind het onbehoorlijk dat een mod haar persoonlijke mening deelt in een topic.
  maandag 17 april 2006 @ 10:14:49 #30
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_37025678
quote:
Op maandag 17 april 2006 10:14 schreef Ippon het volgende:

[..]

Ik vind het onbehoorlijk dat een mod haar persoonlijke mening deelt in een topic.
En waarom dan wel??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 17 april 2006 @ 10:15:45 #31
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37025698
quote:
Op maandag 17 april 2006 09:30 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Maar begrijp ik nou goed dat jij uit het feit dat jij de MP toen zelf behoorlijk slaapverwekkend vond, concludeert dat de mensen die de MP wel keer op keer prachtig vinden, dat alleen maar zeggen omdat het zo hoort, omdat het een hype is om de MP mooi te vinden? Als jij als moderator van TTK echt je eigen mening als norm neemt, dan vraag ik me serieus af of jij wel geschikt bent als moderator voor dit subforum. No offense.
Ik zie dat je mij voor bent geweest. Danke sehr ....
  maandag 17 april 2006 @ 10:17:23 #32
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_37025724
quote:
Op maandag 17 april 2006 10:15 schreef Ippon het volgende:

[..]

Ik zie dat je mij voor bent geweest. Danke sehr ....
* Automatic_Rock wacht geduldig tot TS nog verder leest...
  maandag 17 april 2006 @ 10:18:15 #33
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37025742
quote:
Op maandag 17 april 2006 10:14 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

En waarom dan wel??
Een mod dient de modden en geen mening te geven wat ze van een onderwerp vindt. Ik ben daar totaal niet in geinteresseerd.

Zo zit ik nog steeds met de vraag welke onzalige redenatie ten grondslag ligt aan het verplaatsen van dit topic. Maar goed, het is Pasen dus ik ben wat mild gestemd.
  maandag 17 april 2006 @ 10:19:40 #34
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_37025766
proest...

nou ja, ik vind het wel leuk om één of twee keer per jaar naar te luisteren.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 17 april 2006 @ 10:22:02 #35
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_37025806
quote:
Op maandag 17 april 2006 10:18 schreef Ippon het volgende:

[..]

Een mod dient de modden en geen mening te geven wat ze van een onderwerp vindt. Ik ben daar totaal niet in geinteresseerd.

Zo zit ik nog steeds met de vraag welke onzalige redenatie ten grondslag ligt aan het verplaatsen van dit topic. Maar goed, het is Pasen dus ik ben wat mild gestemd.

Als zelfs een minister dingen mag zeggen op persoonlijke titel, dan mag een mod het zeker
pi_37025888
Twee keer naartoe geweest tot nu toe. Eenmaal een Bachkoor en eenmaal het NNO. Ik blijf het prachtig vinden, al is het zeker wel een lange zit. De koren vind ik het mooist, daarbij pink ik altijd een traantje weg. Die aria's duren me meestal te lang.
pi_37026654
Mensen die deze muziek slaapverwekkend vinden........... die hebben waarschijnlijk een dikke laag eelt op hun gehoor zitten door te lang naar slechte muziek te luisteren. En dat laatste heeft vermoedelijk ook tot gevolg gehad dat ze maar gedurende korte tijd hun aandacht ergens op kunnen richten. Waardoor een drie uur durend stuk, hoe geniaal ook, als 'slaapverwekkend' wordt ervaren. Tja de jeugd van tegenwoordig

Hoe dan ook, de MP is van begin tot eind geweldig en Bach kan mij nooit vervelen. Misschien komt dat doordat ik zelf zijn muziek speel (helaas alleen op piano) en daarom weet hoeveel hij te bieden heeft, en dus nooit saai wordt, zelfs in de verst weggestopte menuetjes niet en in de MP al helemaal niet. Dat staat zo bol van de muzikale parels en dramatische spanning, formidabel gewoon.

Oja, en wat de hype betreft: Nederland heeft nu eenmaal veel koren en kerken en een grote traditie op dat gebied. Dat is in andere landen minder, zelfs in Duitsland.
  maandag 17 april 2006 @ 11:26:46 #38
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37027013
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:09 schreef Soul79 het volgende:
Mensen die deze muziek slaapverwekkend vinden........... die hebben waarschijnlijk een dikke laag eelt op hun gehoor zitten door te lang naar slechte muziek te luisteren. En dat laatste heeft vermoedelijk ook tot gevolg gehad dat ze maar gedurende korte tijd hun aandacht ergens op kunnen richten. Waardoor een drie uur durend stuk, hoe geniaal ook, als 'slaapverwekkend' wordt ervaren. Tja de jeugd van tegenwoordig
Treurig dat dat jonge grut van tegenwoordig pas tot rust komt bij het luisteren van hardcore rap!
  maandag 17 april 2006 @ 11:27:43 #39
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_37027030
quote:
Mensen die deze muziek slaapverwekkend vinden........... die hebben waarschijnlijk een dikke laag eelt op hun gehoor zitten door te lang naar slechte muziek te luisteren.
Je kan toch iets saai vinden? Als je het al zo vaak hoort, dat het helemaal uitgekauwd is? Of gewoon als het je niet ligt? Jouw smaak hoeft niet iedereens smaak te zijn.
quote:
En dat laatste heeft vermoedelijk ook tot gevolg gehad dat ze maar gedurende korte tijd hun aandacht ergens op kunnen richten.
.
quote:
Waardoor een drie uur durend stuk, hoe geniaal ook, als 'slaapverwekkend' wordt ervaren. Tja de jeugd van tegenwoordig
Isa is de jeugd van tegenwoordig? . 't Moet niet veel gekker worden (Nofi, Isa, je bent vast erg jong van geest, maar om nu echt bij de jeugd van tegenwoordig te worden gerekend is wel een beetje te veel van het goede)

Muziek en smaak is gewoon erg persoonsgebonden.
quote:
Hoe dan ook, de MP is van begin tot eind geweldig en Bach kan mij nooit vervelen. Misschien komt dat doordat ik zelf zijn muziek speel (helaas alleen op piano) en daarom weet hoeveel hij te bieden heeft, en dus nooit saai wordt, zelfs in de verst weggestopte menuetjes niet en in de MP al helemaal niet. Dat staat zo bol van de muzikale parels en dramatische spanning, formidabel gewoon.
Dit is een mening, je hoeft er niet van te houden. Jij vind het geniaal en heerlijk om te luisteren, maar dat ben jij.

En het hele idee achter een forum is juist een eigen mening hebben en die ook geven. Het feit dat er toevallig een aantal mensen geverfd zijn, mag toch niet betekenen dat ze alleen maar neutraal mogen zijn enzo. Iedereen mag een mening hebben. Eigenlijk vind ik dat iedereen een mening moet hebben.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  maandag 17 april 2006 @ 11:29:13 #40
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_37027070
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:26 schreef Ippon het volgende:

[..]

Treurig dat dat jonge grut van tegenwoordig pas tot rust komt bij het luisteren van hardcore rap!
Weet je wat pas echt treurig is? Dat de "ouderen van tegenwoordig" zo generaliseren dat ze te blind zijn om te zien dat niet iedereen hetzelfde is. Het is bijna alsof de ouderen juist aan het puberen zijn, zo opstandig zijn ze tegenover de jeugd.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  maandag 17 april 2006 @ 11:32:06 #41
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37027148
quote:

Oja, en wat de hype betreft: Nederland heeft nu eenmaal veel koren en kerken en een grote traditie op dat gebied. Dat is in andere landen minder, zelfs in Duitsland.
Er bestaat geen land ter wereld waar de muziek van Johann Sebastian Bach zo vaak wordt uitgevoerd dan Nederland. Dit geldt met name voor zijn twee diepdramatische werken, de Johannes Passion en de Matthäus Passion die met name in de tijd voor Pasen overal in het land ten gehore worden gebracht. Een bekende Bach-kenner in Nederland heeft eens, op verzoek van het Bach-Archiv Leipzig, gepoogd om het aantal uitvoeringen van deze Bachcomposities in kaart te brengen. Hij kwam toen uit op – een conservatieve schatting – ruim vijfhonderd uitvoeringen, in een relatief korte periode vlak voor Pasen. Bij het werk van welke andere componist maak je zoiets mee?

Nederlanders hebben iets, hebben véél met Bach op. Met name met de Matthäus Passion, waar het verraad, lijden en de dood van Jezus Christus centraal staat, in een verhaalversie uit de eerste eeuw van een volgeling van de joodse charismaticus ..... ene Matthëus.

Als dat geen Cultuur-historisch gegeven is, dan weet ik het ook niet meer. Maar ja, die moderators hè? Vermoedelijk hebben zij van hun ouders of grootouders meegekregen dat Westerse cultuur slecht is, zeker als het van Duitse origine is.
  maandag 17 april 2006 @ 11:39:30 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_37027308
gaan ze dat stuk, waar jezus 'verraden' wordt, nog herzien met de nieuwe judasstory?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 17 april 2006 @ 11:40:10 #43
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37027327
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:39 schreef zoalshetis het volgende:
gaan ze dat stuk, waar jezus 'verraden' wordt, nog herzien met de nieuwe judasstory?
maak liever een film over de gnostische Jezus.

-edit - dacht dat ik in het topic over the Passion zat
Niet meer actief op Fok!
pi_37027598
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:29 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Weet je wat pas echt treurig is? Dat de "ouderen van tegenwoordig" zo generaliseren dat ze te blind zijn om te zien dat niet iedereen hetzelfde is. Het is bijna alsof de ouderen juist aan het puberen zijn, zo opstandig zijn ze tegenover de jeugd.
Ik ben zelf pas 26 hoor. En treurig zijn pas jongeren die denken dat ze 'uniek' zijn, terwijl ze massaal naar dezelfde meuk luisteren/kijken
  maandag 17 april 2006 @ 11:54:02 #45
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37027693
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:39 schreef zoalshetis het volgende:
Ik denk het niet, net als die andere pakweg 30 evangelieën (o.a. Thomas-evangelie) die zijn verketterd door Rome of gewoon verdwenen.
pi_37027938
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:27 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Je kan toch iets saai vinden? Als je het al zo vaak hoort, dat het helemaal uitgekauwd is? Of gewoon als het je niet ligt? Jouw smaak hoeft niet iedereens smaak te zijn.

Muziek en smaak is gewoon erg persoonsgebonden.

Dit is een mening, je hoeft er niet van te houden. Jij vind het geniaal en heerlijk om te luisteren, maar dat ben jij.
Krijg je dit soort teksten..... alles maar op 'smaak' gooien is echt een zwaktebod. Daar valt veel over te zeggen, maar in dit geval bedoelde ik maar te zeggen dat het oordeel 'slaapverwekkend' over de MP meer zegt over die persoon dan over de MP.

En tja, als je altijd naar simpele muziek luistert, kan het zijn dat je gehoor de wat complexere melodieën en harmonieën niet kan plaatsen en dat polyfonie, klankkleuren, dissonanten en atonaliteit je ontgaan, enzovoorts. Als je daar dan plotseling op het hoogste niveau (MP) mee geconfronteerd wordt, drie uur lang, dan kan dat wat problemen geven ja. Maar met smaak heeft dat niet zo veel te maken, eerder met een gebrek aan muzikale ontwikkeling.
  maandag 17 april 2006 @ 12:11:16 #47
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37028148
quote:
Op maandag 17 april 2006 12:03 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Krijg je dit soort teksten..... alles maar op 'smaak' gooien is echt een zwaktebod. Daar valt veel over te zeggen, maar in dit geval bedoelde ik maar te zeggen dat het oordeel 'slaapverwekkend' over de MP meer zegt over die persoon dan over de MP.
Idd.
Sommige stukken zijn gewoon goed, daar ligt bijna een wiskundige formule aan ten grondslag. als je er dan niets aan vindt, zegt dat idd meer over jou dan over het stuk.
Niet meer actief op Fok!
pi_37028304
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:32 schreef Ippon het volgende:

Als dat geen Cultuur-historisch gegeven is, dan weet ik het ook niet meer. Maar ja, die moderators hè? Vermoedelijk hebben zij van hun ouders of grootouders meegekregen dat Westerse cultuur slecht is, zeker als het van Duitse origine is.
Jee, wat loop jij te zeiken, man. Ik zie dus ook niet waarom dit topic per sé in het cultuurforum moet staan. In MUZ zou het m.i. ook prima op zijn plaats zijn.
Los daarvan denk ik dat de beslissing een topic te verplaatsen bijna nooit wordt ingegeven door de moderator's persoonlijke mening over het topic. Zo van 'kuttopic, eens kijken welke mede-mod ik hiermee kan opschepen'. Het gelul over meekrijgen van ouders dat Westerse/Duitse cultuur slecht is vind ik helemaaaal kant noch wal raken. Wat een gefrustreerde onzin.

Oh en for the record: Ik ben zelf van half-Duitse afkomst, ik ben gek op Bach en vind de Mattheus een prachtstuk zoals ik al postte, maar dat dweperige belerende toontje van jou zorgt dat ik niet veel opheb met jouw kant van het verhaal.
pi_37028311
quote:
Op maandag 17 april 2006 11:54 schreef Ippon het volgende:

[..]

Ik denk het niet, net als die andere pakweg 30 evangelieën (o.a. Thomas-evangelie) die zijn verketterd door Rome of gewoon verdwenen.
Als ik het goed begrepen heb is Judas in dat nieuwe evangelie óók een 'verrader', althans hij draagt Jezus over aan zijn moordenaars, alleen is dat daar niet per se slecht. Door die handeling van Judas wordt Jezus immers in staat gesteld dit aardse te verlaten/cq de mensheid te verlossen.

(Erg offtopic dit) Daarmee zou dan de paradox zijn opgelost in de andere evangeliën dat Judas aan de ene kant een slechterik is, terwijl Jezus hem aan de andere kant wel nodig had om zijn verlossingsdaad te verrichten.

Het is wel zo dat Bach in een mogelijke 'Judas-passion' op dit punt heel andere muziek had moeten schrijven, bijvoorbeeld niet de aria 'Blute nur, du liebes Herz'.
pi_37028387
quote:
Op maandag 17 april 2006 12:11 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Idd.
Sommige stukken zijn gewoon goed, daar ligt bijna een wiskundige formule aan ten grondslag. als je er dan niets aan vindt, zegt dat idd meer over jou dan over het stuk.
Dat zou ik nog niet eens zeggen. Dat Bachs muziek zo minutieus en geduldig geconstrueerd is, zegt op zich niks over de schoonheid ervan. Ik bedoelde te zeggen dat je zonder voldoende muzikale achtergrond die muziek gewoon niet volledig kan vatten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')