abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 april 2006 @ 21:30:59 #1
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_36966240
Waarschijnlijk het mooiste wat de Europese cultuur heeft voortgebracht
quote:
Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen,
Sehet - Wen? - den Bräutigam.
Seht ihn - Wie? - als wie ein Lamm.
Sehet, - Was? - seht die Geduld,
Seht - Wohin? - auf unsre Schuld;
Sehet ihn aus Lieb und Huld
Holz zum Kreuze selber tragen.
http://beta.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=B8C3701522572673

Koor met koraal, de opening van de Passion. Ik hoorde het vorige week in de Grote Kerk in Den Haag. Ik kreeg gewoon kippevel ......
pi_36972397
Eindkoor is ook mooi. Ik hoorde het afgelopen donderdag, in de Martinikerk in Groningen. Maar er is natuurlijk méér spul van Bach wat mooi klinkt
...
  zaterdag 15 april 2006 @ 07:28:53 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_36974365
Schopje naar het juiste forum
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_36974376
't Kan aan mij liggen, of het feit dat ik op m'n werk de hele avond respectievelijk hardcore, terror en speedcore heb gehoord, maar ik vind het nogal slaapverwekkend
Now we come to step three. This... drives... most... people... crazy.
Woord omhoog, hond! Je weeeet.
  zaterdag 15 april 2006 @ 10:00:15 #5
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_36975092
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 07:37 schreef Slappertje het volgende:
't Kan aan mij liggen, of het feit dat ik op m'n werk de hele avond respectievelijk hardcore, terror en speedcore heb gehoord, maar ik vind het nogal slaapverwekkend
Wie dit niet mooi vindt, is een barbaar.
pi_36975338
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 07:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zou dat niet MUZ zijn?
Ik ben trouwens nog nooit naar een uitvoering van de Mattheus geweest, vind het een beetje obligaat. Niet dat ik het niet zou willen, maar ik ga net zo lief op een ander moment naar een ander stuk dat ik heel mooi vind.
Ik luister er rond Pasen wel altijd een keertje naar... dat is misschien ook cliché, maar minder pimpachtig. Volgens mij zitten rond Pasen al die concerten vol met 50% mensen die gewoon heel erg van Bach/de Mattheus houden (en dan ben ik nog optimistisch) en 50% mensen die gaan om te kunnen zeggen 'jaaa, ik ben ook geweest hoor' of die gezellag met hun zakenpartners gaan omdat ze het wel P.I.M.P. vinden of die .... nou ja, you get the idea.

Maar ik ben natuurlijk een hardcore cynicus... behalve als het gaat om de muziek zelf. Naar ik verteld word, zat ik al op 5-jarige leeftijd te brullen voor de TV omdat Jezus dood ging , zo erg leefde ik mee met de muziek.
Kan nog steeds janken om iets als "Erbarme dich"
pi_36975361
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 10:00 schreef Ippon het volgende:

[..]

Wie dit niet mooi vindt, is een barbaar.
Ik heb nooit gezegd dat het niet mooi is, slaapverwekkend wel

Babaar ben ik toch wel
Now we come to step three. This... drives... most... people... crazy.
Woord omhoog, hond! Je weeeet.
pi_37002292
Ja, ik heb nu hier de versie met de Nederlandse vertaling opstaan. Mooi hoor.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_37002420
Ik ben twee weken geleden in Vredenburg naar de uitvoering van de Nederlandse Bach Vereniging geweest. Het was de eerste keer dat ik naar een uitvoering van de Matthäus Passion ben geweest en het was naar ik begrepen heb een heel andere uitvoering dan normaal gesproken (met een heel kleine bezetting i.p.v. met een groot koor). Ik vond het heel erg mooi. Vooral dat begin, wat de TS heeft gepost in de OP, is zo ontzettend prachtig, ik krijg er iedere keer weer tranen van in mijn ogen.
  zondag 16 april 2006 @ 12:56:46 #10
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37002598
Ik vind dit ook een waanzinnig mooi ontroerend stuk; de (bas-)aria uit de Passion

Mach Dich Meine herze rein

http://s65.yousendit.com/d.aspx?id=3DS5OE7P71Y1B2KMBT15F3SZVL
  zondag 16 april 2006 @ 12:58:15 #11
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37002633
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 10:26 schreef Slappertje het volgende:

[..]

Ik heb nooit gezegd dat het niet mooi is, slaapverwekkend wel

Babaar ben ik toch wel
Iets wat mooi is, kan niet slaapverwekkend zijn.
  zondag 16 april 2006 @ 17:46:43 #12
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37011201
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 07:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bezopen beslissing, hoort absoluut thuis in het C&H forum want De Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750) is volgens het Cultureel Woordenboek een van de hoogtepunten van de Westerse cultuur en voor velen de grootste muzikale schepping aller tijden..
quote:
O Haupt voll Blut und Wunden,
Voll Schmerz und voller Hohn,
O Haupt, zum Spott gebunden
Mit einer Dornenkron’.
Kom daar maar eens mee aan met die andere profeet ..... zo'n 600 jaar later.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ippon op 16-04-2006 17:56:13 ]
  zondag 16 april 2006 @ 22:26:33 #13
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_37018379
quote:
Op zondag 16 april 2006 17:46 schreef Ippon het volgende:

[..]

Bezopen beslissing, hoort absoluut thuis in het C&H forum want De Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750) is volgens het Cultureel Woordenboek een van de hoogtepunten van de Westerse cultuur en voor velen de grootste muzikale schepping aller tijden..
[..]

Kom daar maar eens mee aan met die andere profeet ..... zo'n 600 jaar later.
600 jaar na (1685-1750)??
Over welke profeet hebben we het dan?? Mr Spock??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 16 april 2006 @ 22:49:39 #14
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_37019112
Maar Ippon, waar wil je het in dit topic over hebben?? Over de persoon, of de muziek???
Want dan kan ik hem beter naar MUZ schoppen denk ik..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_37022254
O Haupt voll Blut und Wunden, van Paul Gerhardt, terecht opgenomen, want wat een schitterend gedicht is dat (en hoe mooi is het in de Mattheus Passion).

Dat doet me altijd de rillingen over de rug lopen.
  maandag 17 april 2006 @ 00:55:51 #16
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37022491
quote:
Op zondag 16 april 2006 22:26 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

600 jaar na (1685-1750)??
Over welke profeet hebben we het dan?? Mr Spock??
600 jaar na 33 AD.

Of wil je mij vertellen dat je niet weet waar de MP over gaat? Shocking!!
Daarom zeg ik, terug naar het C&H forum.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ippon op 17-04-2006 01:02:39 ]
  maandag 17 april 2006 @ 07:55:40 #17
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_37024805
quote:
Op maandag 17 april 2006 00:44 schreef Nekto het volgende:
O Haupt voll Blut und Wunden, van Paul Gerhardt, terecht opgenomen, want wat een schitterend gedicht is dat (en hoe mooi is het in de Mattheus Passion).

Dat doet me altijd de rillingen over de rug lopen.
YEP, maar dat is volgens de mod slechts een gedicht en geen cultuur.
quote:
O Haupt voll Blut und Wunden,
Voll Schmerz und voller Hohn,
O Haupt, zum Spott gebunden
Mit einer Dornenkron',
O Haupt, sonst schön gezieret
Mit höchster Ehr' und Zier,
Jetzt aber höchst schimpfieret:
Gegrüßet sei'st du mir!
  maandag 17 april 2006 @ 08:24:47 #18
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37024856
. Ik had ook graag een opvoering van de Matthaus Passion willen zien, maar wist niet dat die opgevoerd werd in de Martinikerk. Is dat elk jaar zo?
Niet meer actief op Fok!
pi_37025037
Gaat het nou om de tekst (TTK), de uitvoering (MUZ) of om de cultuur van het jaarlijks weer opvoeren van de Mattheus Passion (C&H)?

En ik vind de Mattheus Passion steeds meer een soort 'hype' en dat is al jaren aan de gang. Iedereen moet maar meezingen met meezing versies en er zijn tig koren die hier een heel jaar voor oefenen. Ik ben één keer bij een uitvoering geweest en in het begin was het allemaal oh en ah en wat mooi, maar na een tijdje toch behoorlijk slaapverwekkend.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 17 april 2006 @ 09:12:28 #20
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37025080
quote:
Op maandag 17 april 2006 09:06 schreef Isabeau het volgende:
Gaat het nou om de tekst (TTK), de uitvoering (MUZ) of om de cultuur van het jaarlijks weer opvoeren van de Mattheus Passion (C&H)?
Pff, dus we mogen maar over één aspect van de Matthaus Passion praten hier? Dan kun je bezig blijven met verplaatsen, denk ik. Dat is het nadeel van subfora
Niet meer actief op Fok!
pi_37025132
quote:
Op maandag 17 april 2006 09:12 schreef Viking84 het volgende:

Pff, dus we mogen maar over één aspect van de Matthaus Passion praten hier? Dan kun je bezig blijven met verplaatsen, denk ik. Dat is het nadeel van subfora
Klopt Sommige onderwerpen overstijgen gewoon het hokjesdenken op Fok

Dus als jullie af en toe gewoon even neerschrijven hoe mooi je de tekst van de MP vindt, dan houden we hem hier Kan je verder ook gewoon babbelen over de culturele waarde en de muziek.

Wat ik me trouwens afvraag is of de Mattheus Passion ook zoveel wordt opgevoerd in Duitsland rond deze tijd?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_37025171
Nee, ik zag gisteren een interview met o.a. Jan Rot en een paar mensen die de MP veel zingen / gezongen hebben en daarin werd gezegd dat de MP in NL ieder jaar vaker wordt uitgevoerd dan in heel Duitsland.
pi_37025187
Ik dacht al dat het iets typisch Hollands was.
pi_37025204
quote:
Op maandag 17 april 2006 09:06 schreef Isabeau het volgende:
En ik vind de Mattheus Passion steeds meer een soort 'hype' en dat is al jaren aan de gang. Iedereen moet maar meezingen met meezing versies en er zijn tig koren die hier een heel jaar voor oefenen. Ik ben één keer bij een uitvoering geweest en in het begin was het allemaal oh en ah en wat mooi, maar na een tijdje toch behoorlijk slaapverwekkend.
Maar begrijp ik nou goed dat jij uit het feit dat jij de MP toen zelf behoorlijk slaapverwekkend vond, concludeert dat de mensen die de MP wel keer op keer prachtig vinden, dat alleen maar zeggen omdat het zo hoort, omdat het een hype is om de MP mooi te vinden? Als jij als moderator van TTK echt je eigen mening als norm neemt, dan vraag ik me serieus af of jij wel geschikt bent als moderator voor dit subforum. No offense.
pi_37025213
Natuurlijk is mijn eigen mening geen norm, ik constateer alleen dat de MP steeds meer en vaker wordt opgevoerd en ook steeds meer mensen trekt. Het feit dat ik hem slaapverwekkend vond heeft daar natuurlijk niets mee te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')