abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36946655
Ik ben sinds gisteren 'kikkerdrilmama', wie nog meer?
Heeft iemand nog tips en trucs om de overlevingskansen van mijn lieverds te vergroten?

I will take the sun in my mouth
pi_36946804
Wij sinds vorige week, in de vijver. Zelfs nog nachtvorst gehad. . Daarna zijn de kikkers nog wel weer bezig geweest trouwens. .
Ik ben benieuwd....
C’est Davie :o)
pi_36946835
Oh! Wat leuk, in de vijver! We hebben in februari de vijver leeg laten lopen om alle kikkeropetende vissen d'r uit te halen. Dus als het goed is krijgen we dit jaar een echte kikkervijver, en hopelijk volgend jaar daar het dril.
pi_36946913
Het schijnt dat kikkers rondblijven hangen in/bij de vijver waarin ze geboren zijn. We hebben een paar jaar geleden een keer een klont kikkerdril in de vijver gegooid, en we hebben nu voor het derde jaar kikkderdril in de vijver van onze 'eigen' kikkers. .
C’est Davie :o)
pi_36946998
Gaaf! Bij mij gaat er vandaag (samen met nieuwe plantjes) ook een klont dril de vijver in. Haha, ik heb zelfs ook paddendril. We konden eerst helemaal geen kikkerdril vangen..
En dat van het terugkeren heb ik inderdaad ook gelezen Superleuk
  vrijdag 14 april 2006 @ 11:11:24 #6
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_36947418
Die groeien straks sneeel! Zorg er voor dat het water een eind onder de rand blijft want ze kunnen nog verbazingwekkend hoog springen in een later stadium.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_36947521
Dankje! Zodra de beestjes kunnen springen laat ik ze vrij in de vijver hoor. Zitten geen vissen in dus dat wordt één grote kikkerspeeltuin
pi_36947588
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:15 schreef warrel het volgende:
Dankje! Zodra de beestjes kunnen springen laat ik ze vrij in de vijver hoor. Zitten geen vissen in dus dat wordt één grote kikkerspeeltuin
Dat kwaakgeluid zomers is altijd zo heerlijk snachts.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  vrijdag 14 april 2006 @ 11:32:08 #9
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_36948084
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:15 schreef warrel het volgende:
De achterdeur niet open laten staan, he.
pi_36948493
En de katten vooral binnen houden..
Maarja, de populatie mag natuurlijk niet té groot worden..
pi_36948527
Oh, en dat kwaken is gaaf hoor! Echt lekker zomers! Hihi, ik heb er het minst last van, slaap op zolder
  vrijdag 14 april 2006 @ 12:15:19 #12
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_36949569
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:44 schreef warrel het volgende:
Oh, en dat kwaken is gaaf hoor! Echt lekker zomers! Hihi, ik heb er het minst last van, slaap op zolder
Wij hebben/hadden ook kikkers maar ik heb dat nooit gehoord.
pi_36950361
Wanneer je kikkers wilt hebben in een vijver, moet je ze ook niet uit een sloot gaan vangen een paar kilometer van je eigen vijver vandaan. Kikkers zullen dan voor het paren altijd teruggaan naar de sloot waar ze zijn geboren. Ik heb mijn neefje eens gevraagd om kikkers voor me te vangen 40 kilometer bij mijn vijver vandaan en die onder goede omstandigheden mee te nemen naar mijn vijver. En die blijven dus. Wel heb ik spontaan salamanders in de vijver, die ook jongen hebben gemaakt in de vijver...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  vrijdag 14 april 2006 @ 13:12:08 #14
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_36951530
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 12:38 schreef AlphaOmega het volgende:
Wanneer je kikkers wilt hebben in een vijver, moet je ze ook niet uit een sloot gaan vangen een paar kilometer van je eigen vijver vandaan. Kikkers zullen dan voor het paren altijd teruggaan naar de sloot waar ze zijn geboren. Ik heb mijn neefje eens gevraagd om kikkers voor me te vangen 40 kilometer bij mijn vijver vandaan en die onder goede omstandigheden mee te nemen naar mijn vijver. En die blijven dus. Wel heb ik spontaan salamanders in de vijver, die ook jongen hebben gemaakt in de vijver...
Hoe kwamen die er nou in terecht?
pi_36957768
Salamanders lopen over het droge.. Misschien dat ze Alpha's vijvertje veel leuker vonden dan die van een paar meter verderop?
  † In Memoriam † vrijdag 14 april 2006 @ 17:50:56 #16
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_36959982
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 10:40 schreef warrel het volgende:
Ik ben sinds gisteren 'kikkerdrilmama', wie nog meer?
Heeft iemand nog tips en trucs om de overlevingskansen van mijn lieverds te vergroten?

[afbeelding]
[afbeelding]
Wat leuk! En leerzaam!

*Jeugdsentiment

Wat tips om de boel in leven te houden, voor zover ik me kan herinneren:
- houdt het dril zoveel mogelijk in het water waar je het uit vandaan hebt, liefst dus de bak bijvullen met water uit dezelfde sloot. Dit om grote verschillen in zuurgraad ed. te voorkomen.
- als je toch naar die sloot gaat, neem er wat planten uit mee, voor de zuurstof en later voor voedsel (algen) voor de kleintjes. Je kan natuurlijk ook planten uit de vijver of van een tuincentrum gebruiken. Planten uit het wild kan je beter niet in de vijver uitzetten, er kunnen (eieren van) parasieten of rovers meekomen.
- zet de schaal/vaas/whatever niet in de volle zon.
- op het moment dat ze voorpootjes gaan krijgen willen ze die ook gebruiken, een drijvend plankje oid. waar ze op kunnen klimmen kan je dan in de bak doen. Tegen deze tijd kan je de bak ook beter buiten naast de vijver zetten (tenzij je ze verplaatst naar iets met hele hoge randen).

Ik weet niet meer wanneer je ze 't beste kan uitzetten, ik dacht zo wanneer de staartjes helemaal weg zijn.

Over overbevolking hoef je je niet zo druk te maken, niet veel van de visjes redden het tot full-size kikkers, ik meen ook dat kannibalisme voorkomt (ergens gaan ze van herbivoor naar carnivoor)

En foto's blijven posten he?
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_36970080
YEAH! Goede tips! En inderdaad, ergens rond het krijgen van achter- en voorpootjes hebben ze meer trek in een hapje vlees.. Bij mij krijgen ze, vanaf dat ze rondzwemmen half doorgekookte macaroni. Bij mijn broer vonden ze dat erg lekker. En ik ga er inderdaad ook niet vanuit dat superveel visjes het gaan redden, maar ik zou er toch wel graag 20 kikkers aan over willen houden.. Want zodra ze in m'n vijver zwemmen, komen ze nog oog in oog met m'n katten..
En ik blijf foto's maken! En vandaag, zijn ze nog net als gister.
  vrijdag 14 april 2006 @ 23:44:43 #18
23233 Hihat
Hoo! Gehoed.
pi_36970213
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 10:49 schreef warrel het volgende:
Oh! Wat leuk, in de vijver! We hebben in februari de vijver leeg laten lopen om alle kikkeropetende vissen d'r uit te halen. Dus als het goed is krijgen we dit jaar een echte kikkervijver, en hopelijk volgend jaar daar het dril.
Kikkeropetende vissen? Hebben jullie:

A. Haaien
B. Piranha's
C. Snoeken

De overige vijvervissen eten toch helemaal geen kikkers?
Een pauw is een kip die in bloei staat
pi_36970358
Het waren flink grote vissen (de oudste) en die aten ook hun eigen jongen op, en dat daarbij een kikkervisje meeging maakt niet uit. Vissen eten echt meer dan je denkt hoor!
pi_36970404
Bijna alle slootdieren eten kikkerdril : stekeltjes, salamander, vlokreeft , zoetwaterkreeft etc.

Op hun beurt worden donderkopjes door bijna alle andere terrariumdieren
gegeten en zijn zo een voedingsbron: salamanders , zoetwaterkreeft
en zoetwatergarnaal, in het water levende insekten ,
en vooral grotere soortgenoten maken allemaal jacht op donderkopjes. Als verdediging
zijn enkele soorten giftig , zodat met name vissen afgeschikt worden
In de natuur zijn de rovers onder de waterinsekten , met name geelgerande waterkever de grootste vijand.

In dit stadium vallen de meeste slachtoffers
door kannibalisme van grotere soortgenoten. (Wanneer ze een klein kikkertje zijn)

Bron: http://www.waterwereld.nu/kikkervisjes.html
pi_36979341
Kikkerdril is tof. Leuk om te zien hoe ze zich ontwikkelen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_36979406
een week of 2 geleden was het raak hier, 15 kikkers op elkaar in de vijver, en natuurlijk hopen kikkerdril nu , gegarandeerd dat we er weer veel krijgen dit jaar
pi_36979431
Laat die tering beesten aub niet los in de straat, het wordt een regelrechte plaag!
Buren van ons vonden het ook een keer zo leuk, nou zitten we al 13 jaar lang elke zomer met dat teringgekwaak elke avond
pi_36979662
@ Maisnon: Oh! Wat leuk!
@ Markster: Ik koester mijn kikkertjes, ze gaan in de achtertuin de vijver in. Maar als ze groot genoeg zijn mogen ze gaan en staan waar ze willen.

DRIL-UPDATE: De foetusjes zijn weer gegroeid! Je ziet nu duidelijk dat ze een staartje krijgen. Het zwarte stipje heeft nu de vorm van een komma;

Zodra het nog duidelijker is, maak ik verse foto's.
  zaterdag 15 april 2006 @ 13:55:43 #25
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_36979680
terugvindkikker
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')