pberends | donderdag 13 april 2006 @ 15:54 |
NedCar en nog wat bedrijven gaan flink wat werknemers in Limburg ontslaan, terwijl de werkeloosheid al relatief hoog was. Hoe komt dat toch dat Limburg het economisch minder doet dan de rest van Nederland? Je zou eerder zeggen dat ze het beter zouden doen omdat ze tussen Duitsland en België inzitten en het is er ook relatief warmer, dus goed voor de toerisme. | |
sweaty | donderdag 13 april 2006 @ 15:58 |
In limburg zitten veel fabrieken. Over het algemeen zijn de inwoners uit limburg toch iets lager geschoold en werken er dus veel mensen in fabrieken. Zodra deze dus sluiten staan er heel veel mensen op straat die niet zomaar 1,2,3 weer aan de slag kunnen. Verder is de werkgelegenheid in limburg gewoon een stuk minder dan in de rest van het land, met name de randstad die overspoelt is met bedrijven. Ik heb 1,5 jaar in limburg gewoond en heb toch een redelijke opleiding, maar om daar aan de slag te kunnen had nog wel wat voeten in de aarde. Uiteindelijk werd het datatypiste bij de belastingdienst!!!. Ik ben dus ook na 1,5 jaar weer terug naar Utrecht verhuisd en had zo een baan. | |
LodewijkNapoleon | donderdag 13 april 2006 @ 16:05 |
![]() | |
Stansfield | donderdag 13 april 2006 @ 16:05 |
Idd wat seaty zegt overgrote deel van de bedrijven zit toch in de randstad. En limburg heeft enkele grote fabrieken dus wanneer daar ontslagen vallen is het ook gelijk met een flink aantal tegelijk. | |
thefunny | donderdag 13 april 2006 @ 16:07 |
Ze hebben geld met een zachte G. | |
Dirty_Harry | donderdag 13 april 2006 @ 16:09 |
Omdat we een randstad kabinet hebben natuurlijk. Al het geld naar de randstad en de rest kan stikken... Daarom dus... ![]() | |
Allochtoon | donderdag 13 april 2006 @ 16:12 |
quote:Wat een onzin, je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien. | |
Dirty_Harry | donderdag 13 april 2006 @ 16:20 |
![]() ![]() Precies hetzelfde als ze nu doen met het geld van het aardgas in het noorden van Nederland. Parasieten zijn het... ![]() | |
Stansfield | donderdag 13 april 2006 @ 16:26 |
Tering echt zo'n anti randstad complex. Van zij zijn groot en wij zijn klein idee. | |
Allochtoon | donderdag 13 april 2006 @ 16:27 |
Maar waar kan dat geld nu beter in worden geinvesteerd? Dat heeft weinig te maken met de economische ontwikkeling van Limburg zelf. | |
BigBadPete | donderdag 13 april 2006 @ 16:28 |
Limburgers zijn van nature lui en in het algemeen blinken ze ook niet uit in intelligentie. Het zijn de Nederlandse negers. | |
TC03 | donderdag 13 april 2006 @ 16:29 |
quote: ![]() | |
Dirty_Harry | donderdag 13 april 2006 @ 16:42 |
quote:Groot... ![]() ![]() | |
TC03 | donderdag 13 april 2006 @ 16:43 |
quote:Ten eerste begrijp je hem verkeerd. Ten tweede: Limburg hoort niet bij Duitsland hè. ![]() | |
Stansfield | donderdag 13 april 2006 @ 16:43 |
quote:Groot als in macht,geld enz | |
Dirty_Harry | donderdag 13 april 2006 @ 16:44 |
quote:Hmmmm miljarden investeren in een gebied dat 6 meter beneden zee ligt... ![]() ![]() | |
TC03 | donderdag 13 april 2006 @ 16:50 |
quote: ![]() | |
Brembo | donderdag 13 april 2006 @ 17:06 |
quote:Zolang het goed beschermd is , no problemo! Volgens mij is sinds de sluiting van kolenmijnen (1974) , er alleen maar werkeloosheid. En dit probeert men op te lossen met andere bedrijven aan te trekken, maar toch lukt dit niet... Ik denk voor een bedrijf als Mitshubitshi het veel aantrekkelijker en beter is om in Japan te produceren dan in Nederland. Dus die gaat ook weer weg, eigenlijk hadden we gewoon de volvo 340 eeuwig moeten blijven bouwen ![]() | |
Allochtoon | donderdag 13 april 2006 @ 17:28 |
quote:Eerst de Limbo's onvruchtbaar maken en dan pas uitzetten ![]() O kut we zitten niet in TRU ![]() | |
MutedFaith | donderdag 13 april 2006 @ 17:30 |
Veel mensen werken net over de grens. Dus in Belgie of Duitsland. Daarbetalen ze toch net iets beter dan hier. | |
Bijsmaak | donderdag 13 april 2006 @ 17:37 |
Volgens mij is werkgelegenheid in Limburg niet slechter dan die in Groningen. | |
drexciya | donderdag 13 april 2006 @ 21:15 |
quote:Ik denk dat de problematiek van Limburg niet zo afwijkt van de Noordelijke provincies. Het is er mooi wonen, maar het is moeilijk om werk te vinden. De Randstad is ook niet een gebied waar eenieder voor de lol woont, maar vooral omdat daar werk is. Zo krijg je eigenlijk een zichzelf versterkend effect. | |
pberends | donderdag 13 april 2006 @ 21:18 |
Succes van de Randstad is ook discutabel. De grond is er duur en alles zit muurvast. Kun je als bedrijf toch beter in het noorden of Limburg zitten zou je zeggen ![]() | |
Toffe_Ellende | donderdag 13 april 2006 @ 21:22 |
Je zag dat aan het einde van de twintigste eeuw het economisch goed ging overal in Nederland maar toen het minder ging, ging dat harder in Limburg dan elders. Een van de belangrijkste oorzaken heeft te maken met de mijnsluitingen. Ik denk dat veel Zuid-Limburgers nog steeds het gevoel hebben dat overheden niet genoeg geinvesteerd hebben in de Oostelijke Mijnstreek. De Westelijke Mijnstreek kreeg Nedcar en DSM.. zij kregen overheidsinstellingen als het ABP, Belastingdienst en CBS terwijl veel mijnwerkers natuurlijk niet zo makkelijk omgeschoold konden worden voor kantoorbaantjes (dus kwamen er ook veel 'Hollanders' naar Limburg). Het gebrek aan compensatie voor de mijnsluitingen (en ik heb het al heel vaak gezegd) heeft als voornaamste reden dat de subsidies die van Den Haag naar de provincie gingen, bleven steken in de Limburgse hoofdstad. Ow ja, als hier iemand uit Maastricht aanwezig is: bedenk dat jullie stad opgeknapt is dankzij het zweet van duizenden mijnwerkers die al jaren overleden zijn door stoflongen. Dus als je lekker op het Vrijthof zit, moet je daar eens aan denken. Als er een plek geprofiteerd heeft van de mijnsluiting dan is het de plek waar helemaal geen mijnen stonden. | |
gronk | donderdag 13 april 2006 @ 23:18 |
quote:'t gaat niet alleen om werk, en de overerfbaarheid van armoede. 't is ook een stukje mentaliteit (ik ben van nijmegen naar den haag verhuisd, en 't valt me op dat ze in de haag stukken commercieler denken). Daarnaast heb je in een grote stad ook een veel kleinere kritische massa: d'r zijn veel meer kleine bedrijfjes die 'iets voor je willen doen', terwijl je in limburg een dorpssmid hebt per 25 vierkante kilometer. Dat eerste creert een veel betere voedingsbodem voor ondernemingsgeest dan 't laatste. [ Bericht 4% gewijzigd door gronk op 13-04-2006 23:32:17 ] | |
gronk | donderdag 13 april 2006 @ 23:22 |
quote:Dat gevoel kunnen ze natuurlijk wel hebben, maar dat betekent niet dat 't anno nu een reele verwachting is. Franse toestanden zijn echt wel verleden tijd. | |
_Gromit_ | donderdag 13 april 2006 @ 23:29 |
quote:Och jee, er wordt er een sentimenteel! ![]() | |
Toffe_Ellende | donderdag 13 april 2006 @ 23:30 |
quote:Welnee ![]() ![]() | |
HeyFreak | donderdag 13 april 2006 @ 23:32 |
quote:zolang de overheid niet investeert in de infrastructuur... In de provincie Groningen bijvoorbeeld loopt maar één 4 baans weg, de A7. Kort geleden is er na jááren van zeuren groen licht gegeven door het rijk om de N33 tussen Assen en de Eemshaven te verdubbelen. Eindelijk! Als ze nu ook nog de N34 verdubbelen dan kom je al een heel eind. Niet alleen in Limburg zijn de mensen gefrustreerd, ook in het noorden dus. Nu ook weer. De Zuiderzeelijn wordt afgeschaft en er komt voorlopig ook geen alternatief, dus we zitten nog steeds met die zelfde verbinding. Wil je meer bedrijven trekken in het noorden, zorg dan voor een goede verbinding! Den Haag wil ons o zo graag in de EU laten 'oplossen', maar qua infrastructuur bijvoorbeeld denken ze aan de randstad en daar buiten. Als je even verder kijkt dan Friesland, Groningen en Drente dan zul je zien dat er ook nog andere belangrijke steden zijn zoals Bremen en Hamburg. Als je dan een treinverbinding van Hamburg via Bremen, Groningen, Heerenveen, Almere naar Amsterdam (ik noem maar wat) creëert dan zal er (lijkt mij) rond deze steden ook wel meer bedrijvigheid ontstaan (toch?) Maar nee, het is belangrijker om de Randstad steeds voller te proppen. En nu er geen ruimte meer is gaat men het Groene Hart maar bebouwen en tunnels graven. Gewoon doorproppen jongens! [cliche opmerking] misschien moeten we maar eens de gaskraan dichtdraaien [/cliche opmerking] | |
Toffe_Ellende | donderdag 13 april 2006 @ 23:36 |
Vorige maand kwam er in het nieuws dat investeringen in infrastructuur onnodig zijn omdat de bevolking afneemt. Vooral het noorden en Limburg zou een stuk minder bevolkt zijn over een jaar of 30, 40. Wellicht dat de politiek daarom nog minder gaat investeren in die provincies. | |
HeyFreak | donderdag 13 april 2006 @ 23:40 |
quote:Misschien dat het minder bevolkt wordt hier omdat iedereen achter werk aan zit en daarvoor in de randstad met wezen? De randstad wordt voller en de provincies leger. Waarom alles concentreren op die paar vierkante meter terwijl er genoeg ruimte is om uit te breiden in de provincie? | |
Lucille | donderdag 13 april 2006 @ 23:43 |
Dat ze tussen Duitsland en Belgie in zitten is in feite een nadeel. Ze zitten dus naast de plekken waar economische bedrijvigheid zit en er niet middenin. | |
Lucille | donderdag 13 april 2006 @ 23:45 |
quote:Het feit dat er genoeg ruimte is komt omdat het in feite een vrij leeg gebied is. Relatief weinig bedrijvigheid, minder personeel, grotere afstanden tot zowel de klant als andere bedrijven. Economisch dus minder aantrekkelijk. | |
gronk | donderdag 13 april 2006 @ 23:45 |
quote:Vergeet eindhoven niet ![]() Zuid-limburg doet me aan wallonie denken. Ongeveer zelfde problematiek, zelfde regio. | |
Toffe_Ellende | donderdag 13 april 2006 @ 23:50 |
Nou hoe slecht kan het zijn om tussen 3 grote stedelijke gebieden te liggen. Keulen, Brussel en Antwerpen op een uur rijden. En ongeveer 1.5 tot 2 uur tot de Randstad. Daarbij vergeet je misschien dat de Euregio in feite ook een groot verstedelljkt gebied is met 600.000 mensen in Zuid-Limburg en agglomeratie van Luik en Aken op een steenworp afstand. Er zijn complete bedrijventerreinen klaar om gebruikt te worden maar op een carnavalsspullenbedrijf na, zijn het allemaal lege plekken. Misschien moeten bedrijven eens de morele verantwoordelijkheid nemen, maar dat is wel heel naief om te zeggen geloof ik ![]() | |
HeyFreak | donderdag 13 april 2006 @ 23:53 |
quote:dat is gewoon het gevolg van decennia lang investeren in de randstad lijkt me. En die grotere afstanden vallen ook wel mee. Je legt op dit moment in Groningen sneller 40 km af dan in de randstad 4 km (bij wijze van). Doordat de randstad (en met name de wegen daar) steeds meer verstopt raken kan ik me niet voorstellen dat die korte afstanden daar gunstig zijn. | |
Lucille | vrijdag 14 april 2006 @ 00:22 |
quote:Het probleem is dat je als bedrijf zijnde wel afhankelijk bent van toeleveranciers. En als die ook allemaal in de Randstad zitten dan heb je er weinig aan als je in Groningen zit. | |
SuperBosch | vrijdag 14 april 2006 @ 00:33 |
quote:Voor Groningen heb je dan wel een punt. Limburg ligt echter dicht bij Duitsland en België. Iets centraler in Europa dus. | |
Dirty_Harry | vrijdag 14 april 2006 @ 08:58 |
quote:Je doet alsof er buiten de randstad geen "toeleveranciers" zitten. Dat is natuurlijk onzin. Ook buiten de randstad is alles gewoon aanwezig hoor(mss heb je iets minder keuze). Daarnaast hoor ik bedrijven vaker zeggen dat ze naar de randstad gaan omdat ze "dichter" op hun klanten willen zitten dan dat ze verhuizen omdat ze dichter bij hun leveranciers willen zitten. Maar zoals met zoveel dingen is het allemaal zelfversterkend. Daarom ben ik groot voorstander van het spreidingsbeleid(niet van allochtonen, maar de overheidsinstellingen) dat de overheid in vroegere jaren heeft gehanteerd. Dat heeft m.i. nog het meeste succes gehad(Gasunie, NAM, KPN, PTT). In het zog van die instellingen komen dan vanzelf de andere bedrijven mee. . ![]() | |
MouseOver | vrijdag 14 april 2006 @ 09:02 |
Limburg ligt ingeklemd tussen "buitenlanden". Vroeger een nadeel, nu een voordeel, maar we moeten er alleen nog even mee om leren gaan. Oja, en dat minderwaardigheidscomplex eens aan de kant zetten zou ook een goed idee zijn. | |
Koningin | vrijdag 14 april 2006 @ 09:17 |
quote:Daarbij kan ik hier een zelfde huis als in de Randstad voor ¤100.000,- minder kopen. Het is gewoon een feit dat de bedrijvendrukte in de Randstad zit en dat in Limburg die bedrijvigheid een stuk minder is. Er is wel geld te verdienen, maar het vinden van een baan is wat moeilijker. | |
Neef | vrijdag 14 april 2006 @ 11:21 |
jullie verdienen zat aan die hennep teelt bij oma op zolder zeik nou niet dat je je gesubsideerde overheids banen (melkert banen voor boeren die geen boer wilde worden) kwijt gaan, de overheid kan niet blijven autobedrijven subsideren om daar hun panda's te laten bouwen! | |
Twentsche_Ros | vrijdag 14 april 2006 @ 11:34 |
Mentaliteit van volgzaamheid en relativering, aangevuld met een Calimero-syndroom dat weer leidt tot negativisme, fatalisme en zelfmedelijden. Ik zie dit ook terug in mijn Tukkerland en het komt ook voor in Friesland en Groningen. | |
MouseOver | vrijdag 14 april 2006 @ 11:39 |
Ook een beetje een afwachtende houding trouwens, dat bijt met ondernemerschap: "het komt zoals het komt, het gaat zoals het gaat" | |
Toffe_Ellende | vrijdag 14 april 2006 @ 12:50 |
Misschien heeft het ook wel iets te maken met de Limburgse manier van zaken doen. Dat was toch een lange tijd een netwerk van (CDA-)politici, bouwbedrijven, aannemers en investeerders die alles regelden. Dat heeft het zuiden ook een bepaalde naam opgeleverd. | |
slashme | vrijdag 14 april 2006 @ 13:49 |
quote:Dat zie je dan verkeerd | |
Drive-r | vrijdag 14 april 2006 @ 15:01 |
quote:Ik zie dat juist veel minder buiten Limburg. Twente is juist best vernieuwend en trots op zijn eigen kunnen. Tukkers voelen zich, volgens mij, juist helemaal geen Calimero.... | |
MouseOver | vrijdag 14 april 2006 @ 15:10 |
quote:Volgens mij is het redelijk vergelijkbaar: allebei nogal wisselend. Als iets tegenzit door een haagse beslissing een achtergesteld gevoel, als het meezit een forse dosis chauvinisme. | |
danos | vrijdag 14 april 2006 @ 15:10 |
Kijk Limburgers en Friezen, het zijn toch eigenlijk niet écht Nederlanders, althans zo voel ik dat. En dat zijn toch een beetje de simpele zielen, de mensen waar we wat aan hebben die verwijnen alleen maar uit dit soort laaggeschoolde gebieden. Dus op zich is het wel gewoon logisch toch ![]() | |
Drive-r | vrijdag 14 april 2006 @ 15:13 |
quote:Hm, dan ervaar ik het blijkbaar anders. Natuurlijk merk je weerstand vanuit Friesland, Groningen of Tukkerland als Den Haag ze weer eens dwars zit, maar dan op een gezonde manier. In Limburg wordt men direct depressief... | |
Twentsche_Ros | vrijdag 14 april 2006 @ 16:05 |
quote:Het is de laatste jaren inderdaad wel wat veranderd. Met name Enschede heeft een flinke upgrading ondergaan. Ook door de binnenstad, zodat het pessimistische gedicht van Wilmink wat minder opgaat.... Textielstad "Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede. De burchten van de nijverheid staan er nog her en der verspreid: spelonken, hol en afgeleefd, waar nu de wind vrij spel in heeft. Textielbaronnen van weleer, hun jachtgebied bestaat niet meer. Waar zouden ze gebleven zijn, Van Heek, Ter Kuile, Blijdenstein? Hebben ze kinderen voortgebracht, hebben ze hier nog nageslacht, of koos dat snel een betere stee dan Enschede? Krim, Berkenkamp, Sebastopol, het is voorbij. De maat is vol. Bijna geen heeft hier nog weet van uw gelatenheid, uw leed. Dwars door het uitgeteerde hart loopt nu de kale boelevart met postkantoor en V&D. O, Enschede, Enschede." -- Willem Wilmink Toch merk je nog wel wat zanikerigheid en drammerigheid bij de plattelandsprovincies. Denk ook eens aan het lied van het Drentse Skik: t Geet zoals t geet. Ook al denk ie soms van neet. Of de Twentse uitspraak "Loat mer kuul'n t lop wa los", "Kiek'n wat t wordt", "Doot heenig an". De gelatenheid en passiviteit druipt er van af. Je ziet meteen iemand in klompen en een overal voor je. Ik zag van de week bij Nova het Friese dorp waar Gerard Reve heeft gewoond. Oef.... dat zoiets nog bestaat. Het leek wel een Ot en Sien dorp ergens in Siberie. |