bronquote:The question: "free choice or everything fixed?" is not new.
However, the time has come to realize that both are valid.
Departing from a correct understanding of the law of karma, the law of action and reaction, we come to comprehend all events as actions, re-actions and interactions. Each action leads to a re-action, thus forming a kind of cyclic movement, and leading again to another action/re-action cycle, etc.
Ultimately this forms an immense 'wheel' of happenings all linked up with sense. This concept of a 'world drama cycle' was known by old Indian traditions and also by pre-Mayan civilisations ; however considering that this 'big wheel' also turns around its own axis, creating 'eternal reality', not only seems a major scientific but also a spiritual challenge.
Considered from outside this 'drama' or 'big wheel', there is no hasard; every possible outcome or result is already determined and thus fixed. It's like looking at a film, repeating itself again and again within a cycle-radius ...
However: considered from within this 'drama' or 'big wheel', we are all actors in front of innumerable choices at each and every second. Each and every moment, we determine our actions (and re-actions...) on the basis of our education, motivations, inner dispositions, environment etc. These choices create our reality and determine the quality of our being. Considered in this manner, we are all unique beings, playing an unique role and having opportunity to act - we can choose each second to be co-operative in the creation of new values, of a new golden aged society.
En dit komt perfect overeen met de beschrijving uit de oude mystiek in de eerste quote.quote:Dat het gewoon een koppeling is van actie-reactie en dat de reactie de actie weer aanzet en zo blijf ik straks in een ritme zitten waar ik niet eens meer moeite hoef te doen?
De afbeelding waar het om gaat is hier te zien.quote:Het raadsel van het nu is opgelost! Actie levert Reactie levert Actie levert Reactie.
Ik heb het even verduidelijkt middels een afbeelding, iig hoe ik het zie volgens jouw (en nu ook mijn ) theorie! heerlijk die kennisoverdracht!
quote:Op woensdag 12 april 2006 17:32 schreef DoctorB het volgende:
geluidstrillingen zijn geen sinus golven.
Ik stel alleen dat geluidsgolven cyclisch zijn, niet dat het sinus golven zijnquote:En toen bedacht ik me van de vroegere wiskunde dat SINUS ook een prachtige constante cyclische beweging is.
quote:Op woensdag 12 april 2006 22:16 schreef One_of_the_few het volgende:
Actie = - reactie
Hoe neem jij jezelf serieus?quote:Op donderdag 13 april 2006 00:28 schreef Boswachtertje het volgende:
Dus idd actie = -pi = -reactie (= creatie als je het mij vraagt..)
Ik vraag hier helemaal niets, behalve inhoudelijke kritiek. Wat jij brengt is net zo inhoudsloos als mijn topic.quote:Op donderdag 13 april 2006 00:36 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Dit hele topic is inhoudsloos geblaat. Er is geen verband. En als er een verband is dan is dat een wetenschappelijk iets, en geen verband gemaakt van holle frasen.
Actie kan geen reactie zijn, dus is de verklaring van One_of_the_few in mijn idee opzich zeer terecht.. Omdat actie voor mijn gevoel gelijk plaatsvindt met de reactie, koppel ik ze wel samen. Niets wetenschap, puur je gedachten laten gaan. Hopelijk mag dit van jou in WFLquote:Op donderdag 13 april 2006 00:36 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Hoe neem jij jezelf serieus?
heb er nog wel wat in een boek over staan. Kan ik nu niet even bij, mar met een voorbeeld kan het ook wel.quote:Op donderdag 13 april 2006 00:28 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Scherp!! En over de theorie ook nog wat te melden?
Toch denk ik niet dat het kloptquote:Op donderdag 13 april 2006 00:50 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Actie kan geen reactie zijn, dus is de verklaring van One_of_the_few in mijn idee opzich zeer terecht.. Omdat actie voor mijn gevoel gelijk plaatsvindt met de reactie, koppel ik ze wel samen. Niets wetenschap, puur je gedachten laten gaan. Hopelijk mag dit van jou in WFL
Kortom... Waarom ik mij serieus neem is voor mij zeer simpel. Gewoon elke dag op staan en bedenken dat leven gewoon een spel is en ik mezelf niet zodanig serieus hoef te nemen, dat ik me aan mezelf hoef te verantwoorden.. Hopelijk kun je hier iets van maken.. iig dit is 1 van de vele ideeën die mij als (atheist, boeddhist, christen, moslim of wat dan ook.. allemaal onzin.. het zegt namelijk niets over JOU!) persoon boeien..
Ik wil dus hier mijn interesse delen... Daar jij hier reageert, deel je dus op jouw manier de interesse (in dit geval blijkbaar op een negatieve manier).. Dat maakt niet uit. Daar is een discussie ook goed voor. Maar als ik fout zit, dan wil ook graag weten waarom..
Vanwaar ook een 2e reactie op jouw 2e post..
Dank voor je kritiek!quote:Op donderdag 13 april 2006 00:55 schreef Nekto het volgende:
In de generaliteit van de termen waarin jij spreekt valt er al snel zo’n theorie samen te stellen. Als ik een sinus zie, zie ik hoogtepunten en dieptepunten, toppen en dalen.
Jij hebt voor cyclus en herhaling gekozen. Ik kies voor deze algemene begrippen. Nu kan ik het koppelen aan humeur en stemming. Ik kan het koppelen aan een theorie over grote beschavingen die opkomen en ondergaan. Ik kan het koppelen aan getijdewerking, aan bergketens.
Wat is nu het verband? Of is het louter een taalkundig verband, een toevallige overeenkomst, een linguistische connectie? Zeggen dat er een verband is geeft echter weer de stap naar denken dat er een fysische of causaal verband is.
Jouw tekst is echter zo ondoorzichtig dat je met vrij interpreteren heel ver kan komen, de suggesties zijn groot. De doorzichtigheid is klein. Het is te speculatief.
Ik vraag me nu af waarom ik de sinusgrafiek er bij heb betrokken; ik ben er nog niet echt uit en heb ook nog geen nieuw inzicht wat betreft de sinusfunctie gekregen.quote:Op donderdag 13 april 2006 10:58 schreef One_of_the_few het volgende:
Toch denk ik niet dat het klopt![]()
Creatie is meer dan actie en reactie. Een sinus zoals jij als voorbeeld noemt kan oneindig doorgaan. Er komt niks nieuws bij. Het blijft bij bestaande info.
En voor creatie heb je toch iets van verandering nodig, anders creer je niks. Creatie is iets progressiefs, een sinusbeweging is een conservatieve continuiteit.
Een creatie is het gevolg van actie's en reactie's. Maar dat is wat anders dan stellen dat de begrippen gelijk zijn aan elkaar.quote:Op donderdag 13 april 2006 19:57 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Ik vraag me nu af waarom ik de sinusgrafiek er bij heb betrokken; ik ben er nog niet echt uit en heb ook nog geen nieuw inzicht wat betreft de sinusfunctie gekregen.
Maar in ieder geval is het leven in mijn ogen niets meer dan het veranderen dmv het toepassen van het al bestaande potentieel (quantumwereld). Alles verandert elk moment. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat alles meteen ook cyclisch is? Dat alles al eerder is gebeurd en weer wordt herontdekt en dus toegepast? Als alles als potentieel in de quantumwereld (die niet gebonden lijkt door tijd en ruimte) aanwezig is, is alles dus te realiseren. Creatie is in mijn optiek dan ook het uitvoeren van in het potentieel aanwezige gedachten/keuzes/reacties/acties. Creatie is het geheel en ik ben het met je eens dat creatie progressief is en dus gelijk staat aan verandering. Maar de sinusbeweging verandert ook, maar heeft cyclische veranderingen; deze komt dus op een gegeven moment weer terug bij de uitgangssituatie en dan begint de cyclus weer van voor af aan.
Even een hersenspinsel:De sinus kan worden gezien als een symbool van de menselijke geest: elk moment dat wij keuzes nemen, gedachten krijgen of acties ondernemen verandert er iets in de menselijke geest (de cyclische sinusbeweging). Als de keuze/gedachte is doorgevoerd komt men weer terug bij het beginstadium van de geest en is de sinusbeweging weer op het 'nulpunt' en begint de verandering weer van voor af aan..
Begrippen (in de taal) zijn in mijn ogen slechts symbolen. Ik denk dat de bovenliggende gedachte de 2 begrippen wel gelijk stelt. Actie en reactie kunnen wat mij betreft ook worden omgedraaid en eindeloos gecombineerd. Creatie is het gehele creatieve proces, een mix van positieve, neutrale en negatieve gedachten en wat allemaal nog meer. Maar creatie is denk ik wel een voortvloeisel van onszelf, onze hersenen/geest.. en misschien de wereld om ons heen ook welquote:Op donderdag 13 april 2006 20:16 schreef One_of_the_few het volgende:
Een creatie is het gevolg van actie's en reactie's. Maar dat is wat anders dan stellen dat de begrippen gelijk zijn aan elkaar.
Ik mis nu de link met continuiteit.quote:Op donderdag 13 april 2006 20:24 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Begrippen (in de taal) zijn in mijn ogen slechts symbolen. Ik denk dat de bovenliggende gedachte de 2 begrippen wel gelijk stelt. Actie en reactie kunnen wat mij betreft ook worden omgedraaid en eindeloos gecombineerd. Creatie is het gehele creatieve proces, een mix van positieve, neutrale en negatieve gedachten en wat allemaal nog meer. Maar creatie is denk ik wel een voortvloeisel van onszelf, onze hersenen/geest.. en misschien de wereld om ons heen ook wel
Is ons denkproces niet een continu proces van actie en reactie / afweging en besluit?quote:Op donderdag 13 april 2006 20:25 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik mis nu de link met continuiteit.
Ik denk dat we voor een groot deel gestuurd worden door anderen en regels. We sturen mekaar en leggen mekaar dingen op waardor je gaat denken dat moet ik ook doen.quote:Op donderdag 13 april 2006 20:32 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Is ons denkproces niet een continu proces van actie en reactie / afweging en besluit?
Alles vloeit voort uit ons denken denk ik zelf.. elk moment krijgen wij een enorme input die we moeten afwegen naar gelang hun belang en nut; dit gaat door tot onze dood (of men krijgt een ziekte oid waardoor men bepaalde hersenfuncties verliest)..
Zit zeker wat in, maar ik ben er van overtuigd dat alles wat er gebeurt, verklaard kan worden vanuit de persoon die het ervaart (de ik-persoon). Juist dat er regels zijn - opgesteld door anderen - 'voor' mij, is mijn grote ergernis. De mens is blijkbaar nog niet klaar, haar eigen regels op te stellen.quote:Op donderdag 13 april 2006 20:34 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik denk dat we voor een groot deel gestuurd worden door anderen en regels. We sturen mekaar en leggen mekaar dingen op waardor je gaat denken dat moet ik ook doen.
Om op jouw reactie terug te komen: we kiezen er dus voor ons te laten sturen door onze achtergrond, door anderen en door opgestelde regels. Omdat die binnen onze 'identiteit' van dat moment vallen denk ik..quote:However: considered from within this 'drama' or 'big wheel', we are all actors in front of innumerable choices at each and every second. Each and every moment, we determine our actions (and re-actions...) on the basis of our education, motivations, inner dispositions, environment etc. These choices create our reality and determine the quality of our being. Considered in this manner, we are all unique beings, playing an unique role and having opportunity to act - we can choose each second to be co-operative in the creation of new values, of a new golden aged society.
Dat wat je schetst is denk ik eerder een wens, dan werkelijkheid van je. De mens heeft nu eenmaal behoefte aan bepaalde structuren. Jij ziet het liever andersquote:
Misschien heb je gelijk, misschien ook nietquote:Op donderdag 13 april 2006 21:08 schreef One_of_the_few het volgende:
Dat wat je schetst is denk ik eerder een wens, dan werkelijkheid van je. De mens heeft nu eenmaal behoefte aan bepaalde structuren. Jij ziet het liever anders![]()
Over de discussie met actie reactie en creatie ben ik nu de draad kwijt![]()
Een hele mooie nieuwe kijk als je het mij vraagt. De sinus blijft hetzelfde en toch verandert ie door de tijd heen..quote:hmmm, wat dacht je van een spiraal
van boven gezien lijkt het een cirkel
je lijkt iedere keer weer op punt A uit te komen
maar de eerste keer dat je op punt A uitkwam, was dus punt 1A
de daaropvolgende keer punt 2A
en zo beklimmen wij de spiraal
de natuur zit overigens vol met spiralen (de gulde snede)
tijd zie ik dus als een spiraal, een rondslingerende beweging waarin dingen zich telkens lijken te herhalen, maar steeds een stapje verder, een nieuwe ontwikkeling... zo kan 'de toekomst voorspellen' ook verklaard worden, iemand voorspelt dan eigenlijk niet de toekomst, maar vertelt over iets wat hij al heeft meegemaakt, en wat in de toekomst dus weer zal gaan gebeuren, zij het in een nieuwe veranderde vorm
nog meer fantastiese plaatjes
De Maya's kwamen uit bij rondgangen van +/- 26.000 jaar..quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:27 schreef Gebs het volgende:
Er is echter 1 voorwaarde naar mijn idee om te kunnen zeggen dat de tijd in een spiraal verloop inplaats van in een rechte lijn zoals nu. Dit is dat verschillende gelijksoortige gebeurtenissen zoals: Oorlogen, geboorte van belangrijke personen enz.... steeds gebeuren met een gelijke spanne van tijd er tussen. In het geval dat een hele rondgang 100 jaar zou duren zouden deze gebeurtenissen steeds met een periode van 100 jaar opnieuw gebeuren.
Ik geef toch ook niet de duur van een rondgang aan, ik neem alleen als voorbeeld 100 jaar. Maar de duur van de rondgang heeft niks te maken met de verder uitlegquote:Op vrijdag 14 april 2006 15:41 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
De Maya's kwamen uit bij rondgangen van +/- 26.000 jaar..en een daarvan schijnt in 2012 te eindigen..
![]()
Nee weet ikquote:Op vrijdag 14 april 2006 15:44 schreef Gebs het volgende:
Ik geef toch ook niet de duur van een rondgang aan, ik neem alleen als voorbeeld 100 jaar. Maar de duur van de rondgang heeft niks te maken met de verder uitleg
Gaaf! Dat stuk heb ik al een keer gelezen; misschien komt het idee daar dan indirect vandaan! Toch maar een keer weer lezen!quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:03 schreef cognito_1987 het volgende:
Ik heb niet je hele topic doorgelezen maar wou tou even reageren door je te verwijzen naar Terence McKenna en zijn timewave. Daar vliegen de sinussen en ampltudes je om de oren. Op en ondergang, actie en reactie, allen in een schema van wat was en zal komen tot 2012, gebaseerd op de I Tjing.
Voor mij was dit wederom een verrijking van wat ik al wist. Dat de stukjes in (mijn) puzzel in elkaar passen is een gegeven, hoe ze te leggen is een tweede.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |