Hier een verslag van een fantastisch weekendje italie!
Catania-Hellas Verona
Op donderdagavond heb ik vanuit Roma de nachttrein naar Catania genomen. Ik zat in een coupe bij een jongen (Giovanni) die vroeg wat ik op Sicilie ging doen. Toen ik daarop antwoordde dat ik van plan was naar de wedstrijd op vrijdag te gaan viel z’n mond open van verbazing. Hij had namelijk een seizoenkaart voor de curva nord. Hij nodigde me uit om de wedstrijd samen met hem en zijn vrienden op de curva te kijken. Dit aanbod kon ik natuurlijk niet afslaan. M’n italiaanse vriend belde me later die dag op dat hij zelfs een kaartje voor me geregeld had (1 van zijn vrienden ging niet, en dus kon ik op zijn seizoenskaart naar binnen).
Rond 7 uur werd ik opgehaald, en toen met de auto naar het stadion. Wat een waanzin, het verkeer op Sicilie!
Bij het stadion aangekomen kennisgemaakt met de vrienden van Giovanni, en wat biertjes gedronken. Toen een uur voor de wedstrijd het stadion in gegaan. De curva was al behoorlijk gevuld, en er werd al behoorlijk gezongen. Van alle kanten werd ik aangesproken door mensen die wilden weten waarom ik in hemelsnaam vanuit Nederland voor een voetbalwedstrijd naar Catania kwam…;) Hebben ze in Nederland geen voetbal???, vroeg er eentje.
Een kwartier voor de wedstrijd nam de capo zijn positie bij de microfoon in, en toen ging het echt los…. Onbeschrijflijk, wat een passie! Bij opkomst van de spelers was er een choreo op de curva, er werden duizenden sterretjes ontstoken. Moet een mooi gezicht geweest zijn. Heb het helaas nog geen foto’s van kunnen vinden.
De sfeer tijdens de wedstrijd was fantastisch. Prachtige liederen, afwisselend, vele fakkels en rookbommen die werden ontstoken.
De Hellas-fans, die met ongeveer 50 man waren afgereisd heb ik de hele wedstrijd niet gehoord, ondanks dat ze in het vak naast de curva stonden. Ik kan me niet voorstellen dat ze zich op hun gemak voelden, ze werden namelijk de hele wedstrijd met vuurwerkbommen en fakkels bekogeld.
De wedstrijd eindigde in 0-0, wat voor Catania voelde als een nederlaag. De Hellas-spelers vierden het behaalde puntje alsof ze net de scudetto hadden gewonnen, en dit werd niet erg gewaardeerd door de Catania-tifosi… Er werden wat fakkels naar de spelers gegooid, die toen maar snel richting de catacomben gingen.
Na de wedstrijd nog wat biertjes gedronken, en toen terug naar het hostel gegaan.
Hier een filmpje van Catania-Hellas:
http://www.calciocatania.com/multimedia/cataniaverona.wmvReggina-Messina:
Na op zondag Siracusa bezocht te hebben (erg mooi stadje trouwens) stond op zondag de kraker tussen Reggina en Messina op het programma. Om 9 uur heb ik de trein vanuit Catania gepakt, en om kalf 1 kwam ik in Reggio de Calabria aan. Mijn eerste zorg was m’n backpack ergens dumpen, en aangezien ze op het staion geen kluisjes of iets dergelijks hadden ging dit moeilijker dan verwacht. Ben maar op zoek gegaan naar een hotel, en na een kwartiertje lopen een hotel gevonden waar ik m’n spullen kon opslaan.
Toen op zoek naar het stadion. Ik zag 2 jongens met Reggina sjaals lopen en heb hun maar de weg gevraagd. Gelijk boden ze me een lift aan, en dit aanbod kon ik natuurlijk niet afslaan. Hup, in de auto en zo kwamen we 1,5 uur voor de wedstrijd bij het stadion aan. Ik had een kaartje voor de lange zijde op internet besteld, en die kon ik om 1 uur afhalen. De 2 Reggina-fans nodigden me uit om de wedstrijd op de curva te volgen. Dus ik met m’n kaartje voor de Tribuna Est naar de Curva Sud. Na enig overleg met de politie werd ik toegelaten, en konden we naar binnen.
Eerst maar een sjaaltje gekocht van de CUCN (mijn gastheren waren lid van deze groep) en toen op naar de curva. Al een uur voor de wedstrijd zat de stemming er goed in. Ongeveer een kwartier voor de wedstrijd kwamen de Messinesi onder een hels fluitcobncert het stadion in, en tegelijkertijd maakte de capo zijn opwachting. Hij werd begroet met een oorverdoven applaus. Vanaf dat moment ging het pas echt los. Wat een sfeer! Dit had ik nog nooit meegemaakt, gewoon onvergetelijk. Bij de 1e goal van Reggina lag ik onderaan de tribune (ik stond op rij 10)….
Na de wedstrijd een ouderwetse pitch-invasion, en het feestje ging nog een half uurtje door. Daarna nog een biertje gedronken, en toen in de nachttrein richting het noorden.
Padova-Spezia
Om 10 uur ‘s ochtends kwam ik aan in Padova. Eerst maar eens een capucinno grdronken, en vervolgens de stad verkend. Best een leuke stad, met mooie pleinen en wat leuke kerken. Maar dit was niet waar ik hier voor was!
Om 1 uur richting het stadion gelopen (was potjandorie een wandeling van 3 kwartier, er reden geen bussen ivm de dag van de arbeid). Daar aangekomen een kaartje gekocht voor de tribuna est voor 14 euro. In het stadion aangekomen waren er al veel Spezia-tifosi (bij winst promotie naar de Serie B). Uiteindelijk waren er zo’n 6 a 7 duizend Speziani (is dit een goed woord?) aanwezig, en zij zorgden voor een kippevel-sfeer. Heb de hele wedstrijd geboeid naar hun curva zitten kijken.
De wedstrijd was weinig bijzonders. Niveau was zeer matig en het saaie schouwspel eindigde in 0-0. Doordat Genoa verloor van Cittadella was de promotie van Spezia een feit en barsste het feest los. En ja hoor, weer was er een pitch-invasion;) Toen liep het volledig uit de hand, en dit was voor mij het moment om het stadion te verlaten
Het was een fantastisch weekend, met als hoogtepunt Reggina-Messina
![]()
!
Voor volgend jaar staat Bari-Lecce op het verlanglijstje, en misschien Catania-Palermo.