abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 april 2006 @ 11:50:30 #1
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_36882229
We zijn op zoek naar een nieuw huis in de regio Eindhoven-Weert.

Hoeveel ga je normaal gesproken onder de vraagprijs zitten als je begint met bieden?

Als ik de TV-makelaar zie, dan wordt ik daar een beetje bang van. Die zitten vaak maar een paar duizend euro onder de vraagprijs. Lijkt me allemaal een beetje weinig.

Ik dacht zelf aan zo'n 15% lager voor het eerste bod.

Iemand ervaring?
pi_36882487
Hangt echt af van de staat van het huis. Normaal gesproken is 10% zobeetje standaard 15% komt ook voor. Echter soms krijg je er niet meer af dan bv 2.000 euro op een huis van 150.000 euro dus is echt naar eigen inzicht.
  woensdag 12 april 2006 @ 12:03:38 #3
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_36882620
quote:
Op woensdag 12 april 2006 11:59 schreef Ultralaser het volgende:
Hangt echt af van de staat van het huis. Normaal gesproken is 10% zobeetje standaard 15% komt ook voor. Echter soms krijg je er niet meer af dan bv 2.000 euro op een huis van 150.000 euro dus is echt naar eigen inzicht.
Stel je hebt een huis van rond de 450.000 op het oog. Maar je kunt absoluut niet meer dan 400.000 uitgeven (alsof dat niet al een belachelijk fortuin is). Het huis is in zeer goede staat in een goede buurt.

450.000 - 15% = 382.500 euro

Dus beginnen rond de 380.000 euro?
pi_36882662
Biedt wat je het huis waard vindt. Daarna betaal je wat je het huis waard vindt. Als de eigenaar meer wil hebben dat jij gevoelsmatig voor het huis over hebt moet je het niet doen.

De TV-makelaar is doorgestoken kaart. Bij mijn zwager in de straat stond een huis te koop. Ook daa werd gefilmd voor de TV makelaar en werd in de straat gebeld om mensen te vragen even langs te komen omdat de beter staat op TV.
Uiteindelijk is het huis "verkocht" aan een van de buren. Ik heb dit van horen zeggen, maar omdat ik uit eerste hand heb dat yacht-vision ook doorgestolen kaart is, acht ik het zeer aannemelijk.
pi_36882773
quote:
Op woensdag 12 april 2006 12:03 schreef pdiscs het volgende:

[..]

Stel je hebt een huis van rond de 450.000 op het oog. Maar je kunt absoluut niet meer dan 400.000 uitgeven (alsof dat niet al een belachelijk fortuin is). Het huis is in zeer goede staat in een goede buurt.

450.000 - 15% = 382.500 euro

Dus beginnen rond de 380.000 euro?
Als je niet meer dan 400.000 uit kan geven moet je niet bieden op huizen van 450.000 euro. Als het huis een vraagprijs heeft van 450.000 euro maar is duidelijk maar 350.000 waard, moet je dat bieden. Die trucen met minimaal en maximaal zoveel procent is echt onzin. Net zoveel als dat ej altijd met hele stappen moet opbieden. Als jij maximaal 391452 euro wil betalen moet je dat gewoon doen.
pi_36882783
TV-makelaar is zeer zeker doorgestoken kaart. Makelaars worden benaderd om mensen te leveren voor het programma. Over het algemeen hebben de mensen het huis dat ze 'gaan kopen' al gekocht. Ze kijken voor het programma dan naar twee andere huizen, en hun zojuist gekochte huis.
pi_36882880
Er is geen vaste strategie voor het bieden op een huis. Ik ben momenteel ook in onderhandeling om een huis te kopen en er zijn een aantal mogelijkheden heb ik van mijn makelaar vernomen. Het belangrijkste is om een goede taxatie van het huis te hebben.
pi_36882882
Het ligt er ook aan hoe graag men het kwijt wil.
Als het huis al geruime tijd te koop en leeg staat kan er meestal veel meer vanaf.
Vraag dus altijd even na hoe lang het al te koop staat.
Moet je je natuurlijk wel afvragen waarom het al zo lang te koop staat...
pi_36882908
dit kan beter naar het WGR forum lijkt me...
pi_36883350
Ik heb nu twee keer een huis gekocht, en in de praktijk kom je dan meestal uit in het midden van hun vraagprijs en je eerste bod.
Als er 200.000,= gevraagd wordt, en je wilt 190.000,= betalen, dan zou je eerste bod 180.000,= moeten zijn.
Uiteraard zijn er een aantal factoren te noemen die meespelen:
- Hoelang staat het huis al te koop. Als dat lang is, willen ze graag verkopen en kan de prijs lager.
- Wanneer hebben ze een ander huis? Ze kunnen tegen dubbele maandlasten aanlopen?
- Zijn er meer potentiele kopers? Zo ja, dan gaan verkopers gewoon afwachten en krijg je (nog) weinig van de prijs af.
In het algemeen is 15% als eerste bod vaak te weinig. Dan zullen verkopers vaak zeggen dat ze het (nog) geen serieus bod vinden.
pi_36883393
eerst ff naar het huis kijken.
als je interesse hebt, nieuwe afspraak maken om te kijken
daarna een bod doen. ( zlef kijken wat reeel is.)
wachten op tegen bericht.
nooit meteen mee akkoord gaan of het moet een goed tegen bod zijn!
pi_36883473
quote:
Op woensdag 12 april 2006 12:26 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ik heb nu twee keer een huis gekocht, en in de praktijk kom je dan meestal uit in het midden van hun vraagprijs en je eerste bod.
Als er 200.000,= gevraagd wordt, en je wilt 190.000,= betalen, dan zou je eerste bod 180.000,= moeten zijn.
Uiteraard zijn er een aantal factoren te noemen die meespelen:
- Hoelang staat het huis al te koop. Als dat lang is, willen ze graag verkopen en kan de prijs lager.
- Wanneer hebben ze een ander huis? Ze kunnen tegen dubbele maandlasten aanlopen?
- Zijn er meer potentiele kopers? Zo ja, dan gaan verkopers gewoon afwachten en krijg je (nog) weinig van de prijs af.
In het algemeen is 15% als eerste bod vaak te weinig. Dan zullen verkopers vaak zeggen dat ze het (nog) geen serieus bod vinden.
Dit is ook mijn antwoord..

Let wel.. Als je een eerste bod doet en de makelaar van de verkopende partij roept al gelijk dat het te laag is ( wat ze volgens mij allemaal doen) gewoon aangeven dat hij verplicht is elk bod door te geven.

Soms geven verkopers alleen aan dat bij elk bod onder x er geen onderhandeling wordt aangegaan.
pi_36883588
quote:
Op woensdag 12 april 2006 12:30 schreef realbase het volgende:

[..]
Let wel.. Als je een eerste bod doet en de makelaar van de verkopende partij roept al gelijk dat het te laag is ( wat ze volgens mij allemaal doen) gewoon aangeven dat hij verplicht is elk bod door te geven.
Dit kan ik bevestigen. Soms geven makelaars op eigen houtje antwoorden. Zou wou ik de oplevering een maand eerder, maar de makelaar zei dat dat niet kon. De koper zelf zei later dat dat best had gekund...

Neem overigens ook voldoende bedenktijd. Soms gaat de makelaar zelf bij je informeren, en dan weet je dat ze graag willen verkopen.
  woensdag 12 april 2006 @ 12:40:31 #14
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_36883741
Wat je ook zou kunnen proberen is om het buiten een makelaar om te doen. Scheelt jou KK en dan zou je dus max~10% meer kunnen bieden, wat voor de verkopers ook gunstig is.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  woensdag 12 april 2006 @ 12:47:27 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_36883892
quote:
Op woensdag 12 april 2006 12:40 schreef Its_Muppet het volgende:
Wat je ook zou kunnen proberen is om het buiten een makelaar om te doen. Scheelt jou KK en dan zou je dus max~10% meer kunnen bieden, wat voor de verkopers ook gunstig is.
Die 10% Kosten Koper zijn niet alleen de makelaarskosten...
De notariskosten en 6% overdrachtsbelasting kom je niet onderuit.
Dus die vlieger gaat niet op.
Hoewel je natuurlijk wel wat aan kosten bespaart, is het iig minder dan 4%
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_36883910
quote:
Ehm, je kosten koper bestaan uit overdrachtsbelasting, notariskosten en kosten voor het afsluiten van een hypotheek. Dat zijn nou net allemaal dingen waar een makelaar niets mee te maken heeft.

Wat wel loont is om op zoek te gaan naar de goedkoopste notaris en taxateur. Kan bij elkaar wel 1500 euro opleveren
  woensdag 12 april 2006 @ 12:50:27 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36883973
Even een zwiep naar WGR waar dit nog thuis hoort.
Op het moment dat de koop gesloten is en je over klussen en wonen gaat nadenken hoor je weer in K&W.
pi_36884002
Gewoon eerst kijken of het huis dat bedrag waard is (vergelijk met andere huizen in de straat)
zoek de prijzen van de huizen in de straat op mbv het kadaster
bekijk ook wat de huidige eigenaar voor het huis betaald heeft (dit kan je een indicatie geven van zijn minimum prijs)
hoeveel wil jij maximaal voor het huis betalen
hoe graag wil je het huis, zijn er andere kapers op de kust
hoelang staat het huis te koop, is de inrichting (muren, keuken etc) naar je smaak. Allemaal dingen die metellen voor jouw bod.

Voor mezelf heb ik een beetje de vuistregel opgesteld dat m'n eerste bod 20.000 lager is als de vraagprijs. Ik zie wel wat ze dan zeggen en of ze met een tegenbod komen.
quote:
Dan heb je een hele dure makelaar hoor, meeste makelaars vragen iets van 1-2 procent. Die 10% is grofweg als volgt opgebouwd:
6% overdrachtsbelasting voor de staat
1-2% kosten voor notaris en kadaster
1-2% kosten voor makelaar verkopende partij.
eventueel
1-2% kosten voor de kopende partij

Ik zou zelf geen makelaar inschakelen als ik een huis ga kopen, zoeken naar huizen kun je ook zelf en onderhandelen is ook niet heel moeilijk.

[ Bericht 38% gewijzigd door kareltje_de_grote op 12-04-2006 12:57:34 ]
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  woensdag 12 april 2006 @ 13:43:53 #19
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_36885455
quote:
Op woensdag 12 april 2006 12:50 schreef Brighteyes het volgende:
Even een zwiep naar WGR waar dit nog thuis hoort.
Op het moment dat de koop gesloten is en je over klussen en wonen gaat nadenken hoor je weer in K&W.
Allright! Thanks!
  Moderator dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:19:34 #20
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_40836417
Wat is een beetje reëel om qua bedrag lager te gaan zitten, als er een oude verwarmingsketel is en een ouderwetse stoppenkast (met 4 groepen)? Rest van het huis is keurig onderhouden.

En zou je dat vermelden bij je bod?
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_40836495
Ook niet te laag bieden... Ik was vorige jaar verkoper, mensen boden achterlijk laag (vraagprijs 230k, geboden 190k) daarop waren we direct uitonderhandeld (later is het verkocht voor 225k).
Bij een te laag bod wordt je (terecht) niet serieus genomen, het moet wel reeel zijn.
Gelukkig zonder haar
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:28:04 #22
14827 Kogando
Modelprutser
pi_40836671
Gewoon een bod doen, dan krijg je vanzelf een tegenbod, dat halveer je weer en dan zit je een beetje op het hoogst haalbare. Maargoed, het is idd volkomen afhankelijk van de situatie. Zijn het verkopers die graag van hun huis af willen? Of is het van een rijke vent die wacht tot er een gek is die de vraagprijs betaalt?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:48:40 #23
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_40839480
Het hangt ook af waar je zit in Nederland. In sommige gebieden moet je nu eenmaal veel agressiever bieden dan andere. In Amsterdam kan je niet ontspannen de tijd nemen voor het doen van een bod, in tegenstelling tot, zeg, Baflo

[ Bericht 2% gewijzigd door macondo op 15-08-2006 19:54:12 ]
Overal verstand van.
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 22:03:16 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40844982
Het hangt inderdaad maar net allemaal van de omstandigheden af.
Soms zit je maximaal 5% onder de verkoopprijs met je openingsbod, soms kun je wel 15% lager gaan zitten. De factoren hiervoor zijn:
- Hoe is de huizenmarkt in de regio?
- Hoelang staat het huis al te koop?
- Hebben de verkopers op dit moment een dubbele hypotheek?
- Wanneer kan het huis opgeleverd worden?
- Zijn er andere mogelijke kopers?
- Komen er vaak mensen kijken of zelden?
et cetera, et cetera.

Het belangrijkste is echter dat jij een huis koop dat je:
1) Fatsoenlijk kunt financieren
2) goed bevalt.

Zonder dat moet je niet eens willen kopen.

Ik zou zeggen, ga een huis of tien wat aan jouw eisen voldoet bezichtingen. (Die zijn iha dus allemaal in dezelde prijsklasse). Waarschijnlijk houd je er twee of drie over die je bevallen. Op deze drie kun je (één voor één) een bod uitbrengen. Ben ook niet te bang om een keer te laag te bieden, je kunt altijd nog terugkomen.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')