Stel je hebt een huis van rond de 450.000 op het oog. Maar je kunt absoluut niet meer dan 400.000 uitgeven (alsof dat niet al een belachelijk fortuin is). Het huis is in zeer goede staat in een goede buurt.quote:Op woensdag 12 april 2006 11:59 schreef Ultralaser het volgende:
Hangt echt af van de staat van het huis. Normaal gesproken is 10% zobeetje standaard 15% komt ook voor. Echter soms krijg je er niet meer af dan bv 2.000 euro op een huis van 150.000 euro dus is echt naar eigen inzicht.
Als je niet meer dan 400.000 uit kan geven moet je niet bieden op huizen van 450.000 euro. Als het huis een vraagprijs heeft van 450.000 euro maar is duidelijk maar 350.000 waard, moet je dat bieden. Die trucen met minimaal en maximaal zoveel procent is echt onzin. Net zoveel als dat ej altijd met hele stappen moet opbieden. Als jij maximaal 391452 euro wil betalen moet je dat gewoon doen.quote:Op woensdag 12 april 2006 12:03 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Stel je hebt een huis van rond de 450.000 op het oog. Maar je kunt absoluut niet meer dan 400.000 uitgeven (alsof dat niet al een belachelijk fortuin is). Het huis is in zeer goede staat in een goede buurt.
450.000 - 15% = 382.500 euro
Dus beginnen rond de 380.000 euro?
Dit is ook mijn antwoord..quote:Op woensdag 12 april 2006 12:26 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ik heb nu twee keer een huis gekocht, en in de praktijk kom je dan meestal uit in het midden van hun vraagprijs en je eerste bod.
Als er 200.000,= gevraagd wordt, en je wilt 190.000,= betalen, dan zou je eerste bod 180.000,= moeten zijn.
Uiteraard zijn er een aantal factoren te noemen die meespelen:
- Hoelang staat het huis al te koop. Als dat lang is, willen ze graag verkopen en kan de prijs lager.
- Wanneer hebben ze een ander huis? Ze kunnen tegen dubbele maandlasten aanlopen?
- Zijn er meer potentiele kopers? Zo ja, dan gaan verkopers gewoon afwachten en krijg je (nog) weinig van de prijs af.
In het algemeen is 15% als eerste bod vaak te weinig. Dan zullen verkopers vaak zeggen dat ze het (nog) geen serieus bod vinden.
Dit kan ik bevestigen. Soms geven makelaars op eigen houtje antwoorden. Zou wou ik de oplevering een maand eerder, maar de makelaar zei dat dat niet kon. De koper zelf zei later dat dat best had gekund...quote:Op woensdag 12 april 2006 12:30 schreef realbase het volgende:
[..]
Let wel.. Als je een eerste bod doet en de makelaar van de verkopende partij roept al gelijk dat het te laag is ( wat ze volgens mij allemaal doen) gewoon aangeven dat hij verplicht is elk bod door te geven.
Die 10% Kosten Koper zijn niet alleen de makelaarskosten...quote:Op woensdag 12 april 2006 12:40 schreef Its_Muppet het volgende:
Wat je ook zou kunnen proberen is om het buiten een makelaar om te doen. Scheelt jou KK en dan zou je dus max~10% meer kunnen bieden, wat voor de verkopers ook gunstig is.
Ehm, je kosten koper bestaan uit overdrachtsbelasting, notariskosten en kosten voor het afsluiten van een hypotheek. Dat zijn nou net allemaal dingen waar een makelaar niets mee te maken heeft.quote:Op woensdag 12 april 2006 12:40 schreef Its_Muppet het volgende:
Wat je ook zou kunnen proberen is om het buiten een makelaar om te doen. Scheelt jou KK en dan zou je dus max~10% meer kunnen bieden, wat voor de verkopers ook gunstig is.
Dan heb je een hele dure makelaar hoor, meeste makelaars vragen iets van 1-2 procent. Die 10% is grofweg als volgt opgebouwd:quote:Op woensdag 12 april 2006 12:40 schreef Its_Muppet het volgende:
Allright! Thanks!quote:Op woensdag 12 april 2006 12:50 schreef Brighteyes het volgende:
Even een zwiep naar WGR waar dit nog thuis hoort.
Op het moment dat de koop gesloten is en je over klussen en wonen gaat nadenken hoor je weer in K&W.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |