abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36846660
Hallo,

Anderhalve week terug heb ik bij het bedrijf APK Direct in Ijsselstijn een Volvo V40 gekocht. De dealer was vriendelijk en er hing een bordje RDW-Erkend op de muur.

De auto had een paar minpuntjes: Er zat een schotje los in de uitlaat, de banden waren niet geweldig meer en er zaten gaatjes in het dashboard van een carkit. Die uitlaat kan ik mee leven, de banden zijn vervangen en een carkit is weer teruggeplaatst, alles prima dus.

Nu heb ik gisteren dus de banden laten vervangen, staat mijn auto op de werkbank bij de Kwik Fit; constateren ze dat er olie lekt aan de onderkant. Gister dus meteen even langs de lokale Volvo-dealer gegaan, blijkt de keerring bij de krukas niet goed te zijn. Reparatie zou ruim 800 euro kosten!

Nu heeft de dealer waar ik de auto heb gekocht hem verkocht als "HELEMAAL PRIMA" en "JAREN RIJPLEZIER", etc. etc. Het kan natuurlijk zijn dat hij zelf ook niet van dit mankement wist (zou raar zijn maar voordeel van de twijfel), echter weigert hij nu met me in contact te komen.

Telefonisch drukt hij me weg en er is geen gesprek mee te beginnen.

Ik ben natuurlijk van mening dat een auto die ik net heb gekocht en nu al een dergelijk mankement vertoont op de kosten van de dealer zal moeten worden gerepareerd. Alles prima, of hij fixt het, of ik breng mijn auto naar een garage en claim de factuur bij de dealer waar ik de auto heb gekocht, etc.

Heb ik echter een poot om op te staan? Een dealer heeft toch zijn verplichtingen? Hoe zit dit precies?

Alvast bedankt,
Wietse
  dinsdag 11 april 2006 @ 08:55:04 #2
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_36846755
't zal er vooral vanaf hangen wat je op papier hebt staan... een zinnetje is héél belangrijk... "De koper koopt de auto in de staat waarin hij zich bevindt op het moment van overdracht" staat dat er niet in... dan heb je wel een heel goede kans om een eventuele gerechtelijke procedure te starten... als ie niet met je wil spreken kan je alvast beginnen door hem door een aangetekende ingebrekestelling toe te sturen...
  dinsdag 11 april 2006 @ 08:57:26 #3
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_36846795
Heb je de automet garantie gekocht? of met een "meeneemprijs"?
Daar zit nogal wat verschil in; als je de auto met garantie hebt gekocht zal de verkoper dit gewoon moeten oplossen.
But till then tramps like us baby we were born to run
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:00:15 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36846842
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 08:49 schreef wietse.cc het volgende:
Een dealer heeft toch zijn verplichtingen? Hoe zit dit precies?
Is APK Direct nu een officiele Volvo dealer of niet?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_36846845
Is de garage aangesloten bij de BOVAG? Als je de auto boven en bepaald bedrag koopt dan zou je standaard een aantal maanden garantie moeten hebben.

Blijft erg vreemd dat de garagist je niet wilt helpen en als hij je telefonisch wegdrukt dan is dat erg twijfelachtig

Vind het erg vervelend maar als ik de website bekijk dan lijkt het me een beetje een amateuristisch en vaag bedrijf
quote:
APKDIRECT heeft altijd tijd voor u , dus er is altijd een oplossing voor eventuele problemen

[ Bericht 25% gewijzigd door Slasher op 11-04-2006 09:14:11 ]
pi_36847367
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:00 schreef Gunner het volgende:

[..]

Is APK Direct nu een officiele Volvo dealer of niet?
Nope...
pi_36847371
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 08:55 schreef mrPanerai het volgende:
't zal er vooral vanaf hangen wat je op papier hebt staan... een zinnetje is héél belangrijk... "De koper koopt de auto in de staat waarin hij zich bevindt op het moment van overdracht" staat dat er niet in... dan heb je wel een heel goede kans om een eventuele gerechtelijke procedure te starten... als ie niet met je wil spreken kan je alvast beginnen door hem door een aangetekende ingebrekestelling toe te sturen...
Ik pak de papieren er even bij.

---Edit---
Dat zinnetje staat er NIET in. Ik heb bovendien een rechtsbijstandsverzekering. Die aangetekende brief ga ik opstellen en dan kijken waar ik kom...

Denk ik? Hoop ik...
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:33:20 #8
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36847410
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:31 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

Nope...
Waarom zeg je dan;
quote:
Een dealer heeft toch zijn verplichtingen
pi_36847454
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:33 schreef Gunner het volgende:

[..]

Waarom zeg je dan;
[..]

Omdat hij een AUTO-dealer is, en geen particulier
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:38:09 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36847509
Dan is mijn betekenis van het woord dealer anders dan die van jou. Bij mij is de betekenis van het woord dealer in de context auto's dat ze de officiele verkoper zijn van een bepaald merk. In dit geval kan je bij de importeur aankloppen maar als het een 'handelaar' is kan je dat iig wel vergeten. Hoosgstens de BOVAG als ze daar bij aangesloten zijn.

Van Dale zegt het volgende over dealer
quote:
dea·ler (de ~ (m.), ~s)
1 handelaar, met name in één merk auto's
Overigens, ik zie je nergens spreken over garantie, dat zal je dan wel niet hebben? Anders is het vrij eenvoudig lijkt me
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:38:54 #11
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_36847523
Ik vraag het gewoon nog een keer.
Heb je de auto met of zonder garantie gekocht?
pi_36847658
Hij heeft mij de auto verkocht alszijnde helemaal in orde, behalve de puntjes waar ik al van wist. Ik zou er nog jaren plezier van hebben. (Dat zal ik ook, maar zo'n reparatie is toch kut).

Ik citeer de ANWB:
quote:
Wanneer je een auto koopt via een autobedrijf of dealer, moet deze namelijk aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Ten eerste mag de auto geen gebreken vertonen, behalve wanneer de verkoper deze heeft aangegeven.
Bij de verkoop was afgesproken dat ik bij verloop (over een mand) gratis APK zou krijgen en dat ik garantie op de bak heb.
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:47:22 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36847687
Je bent wel naief als je een autohandelaar op z'n woord gelooft. Heb je iets op papier staan?
pi_36847714
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:46 schreef wietse.cc het volgende:
Hij heeft mij de auto verkocht alszijnde helemaal in orde, behalve de puntjes waar ik al van wist. Ik zou er nog jaren plezier van hebben. (Dat zal ik ook, maar zo'n reparatie is toch kut).

Ik citeer de ANWB:
[..]

Bij de verkoop was afgesproken dat ik bij verloop (over een mand) gratis APK zou krijgen en dat ik garantie op de bak heb.
Ik denk dat hij met dat defect van die kruk as niet door de apk komt, vraag dat maar even na bij de kwikfit ofzo, maar de verkoper zal het "per ongeluk" wel niet zien
pi_36847864
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:47 schreef Gunner het volgende:
Je bent wel naief als je een autohandelaar op z'n woord gelooft. Heb je iets op papier staan?
Wat ik zojuist noemde staat zwart op wit!
pi_36847877
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:56 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

Wat ik zojuist noemde staat zwart op wit!
Dan mag je de auto teruggeven of een gratis reparatie eisen. Staat duidelijk in de wet. Als je er met de verkoper niet uitkomt: een brief van een advocaat doet wonderen. Hij weet namelijk dat 'ie fout zit.
pi_36847886
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:57 schreef Cosworth het volgende:

[..]

Dan mag je de auto teruggeven of een gratis reparatie eisen. Staat duidelijk in de wet. Als je er met de verkoper niet uitkomt: een brief van een advocaat doet wonderen. Hij weet namelijk dat 'ie fout zit.
ok
pi_36847903
Als ik thuis ben ZOU ik het kunnen opzoeken, maar nu ik op mijn werk zit kan dat niet. Maar succes ermee.

Oja: niet bellen, langsgaan!
pi_36847943
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:58 schreef Cosworth het volgende:
Als ik thuis ben ZOU ik het kunnen opzoeken, maar nu ik op mijn werk zit kan dat niet. Maar succes ermee.

Oja: niet bellen, langsgaan!
quote:
APK Direct
T.a.v. Ton Lakeman
Middenweg 26A
3401MN IJsselstein

Kenmerk : Volvo V40
Inzake : Gebrekkige leverantie
Datum : 11 april 2006

Geachte heer,

Mij is gebleken dat de door u geleverde Volvo V40 met kenteken PL-VP-45 niet voldoet aan de daaraan in redelijkheid te stellen eisen. Met name heb ik het volgende bezwaar:

De auto lekt veel motorolie. Bij de aankoop van de auto, zo ook vermeld in de advertentie voor de auto, was aangegeven dat deze auto geen gebreken zou hebben en garant zou staan voor jaren rijplezier. Echter heb ik enkele dagen terug de banden van de auto laten vervangen, waarbij de monteur tot de ontdekking kwam dat de onderkant van het motorische gedeelte van de auto vochtig en vet was van de motorolie.

Bij de lokale Volvo dealer, Volvo Serva, heb ik dit mankement laten nakijken; het betreft een keerring bij de krukas. De auto dient hierdoor gerepareerd te worden.

Gezien het bovenstaande verzoek en voor zover nodig sommeren wij u, het hierboven bedoelde gebrek binnen 7 dagen na heden te (doen) herstellen, dan wel binnen genoemde termijn financiële dekking te leveren, die wel aan de daaraan te stellen eisen voldoet.

Mocht u niet aan het bovenstaande voldoen, dan behoud ik het recht voor de met u gesloten koopovereenkomst(en) te ontbinden. Bovendien stel ik u nu reeds aansprakelijk voor alle door ons geleden en nog te lijden schade.

Tragisch is dat ik u de afgelopen twee dagen heb geprobeerd telefonisch te bereiken, maar u niet te pakken kreeg omdat al mijn oproepen worden geweigerd. Ik hoop dat wij dit probleem kunnen oplossen zonder tussenkomst van mijn rechtsbijstandsverzekering.

Onder voorbehoud van alle rechten en weren.

Een kopie van dit schrijven doen wij u per gewone post toekomen.

Hoogachtend,

W.R. Wind
Aantegetekende brief...
pi_36847979
Zet er even bij, dat de banden wél besproken waren. Zo laat je je goede wil zien en ontstaan er geen misverstanden.
pi_36847996
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:03 schreef Cosworth het volgende:
Zet er even bij, dat de banden wél besproken waren. Zo laat je je goede wil zien en ontstaan er geen misverstanden.
* Doet*
pi_36848055
Verder: goeie brief. Je zou nog kunnen smijten met wetsartikelen, maar of dat zin heeft?
pi_36848096
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:07 schreef Cosworth het volgende:
Verder: goeie brief. Je zou nog kunnen smijten met wetsartikelen, maar of dat zin heeft?
Dank,

en het smijten met wetsartikelen heeft voor nu denk ik geen zin? Mocht er vervolgcorrespondentie nodig zijn dan kan ik dit altijd alsnog doen.

Trouwens, als hij nu niet overstag gaat dan zet ik de rechtsbijstand erop. Dan wil ik gewoon vergoeding voor de reparatie bij een officiele Volvo dealer. (Eventueel -10% ofzo, want een auto krijgt ook een hogere waarde na een dergleijke reparatie, maar dat ga ik niet zo in zijn mond leggen natuurlijk.)
pi_36848126
Oh, je hebt rechtsbijstand. Dan is er niets aan de hand, althans in die zin dat je dan sowieso je gelijk wel krijgt in dit geval.
pi_36848248
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:10 schreef Cosworth het volgende:
Oh, je hebt rechtsbijstand. Dan is er niets aan de hand, althans in die zin dat je dan sowieso je gelijk wel krijgt in dit geval.
Ik ga deze brief nu aangetekend en met handtekerning retour opsturen naar die gast; verder heb ik met het gebruik maken van de rechtsbijstandsverzering geen ervaring; 'sowieso mijn gelijk krijgen'?
pi_36848258
BW7:

Artikel 17
1.
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Artikel 18
1.
Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.
2.
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Artikel 21
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3.
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4.
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5.
Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6.
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.

Artikel 22
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a.
de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b.
de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2.
De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
3.
Voorzover daarvan in deze afdeling niet is afgeweken zijn op de in lid 1 onder b bedoelde bevoegdheid de bepalingen van afdeling 5 van titel 5 van Boek 6 omtrent ontbinding van een overeenkomst van overeenkomstige toepassing.
4.
De rechten en bevoegdheden genoemd in lid 1 en de artikelen 20 en 21 komen de koper toe onverminderd alle andere rechten en vorderingen.
pi_36848272
Heb je eigenlijk al met hem gesproken hierover? In je TS staat wel dat ie je telefonisch wegdrukt, maar ben je al langs gegaan om het eea te bespreken? Dan wordt misschien wat duidelijker wat zijn standpunt is...
pi_36848277
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:17 schreef wietse.cc het volgende:
'sowieso mijn gelijk krijgen'?
Ja, dit is vrij overduidelijk, m.i. Zie ook de wetsartikelen hierboven.
  dinsdag 11 april 2006 @ 10:19:09 #29
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36848287
Ik vind het een nette brief zonder boos of onredelijk te worden. Hulde
pi_36848303
Ben erg benieuwd hoe het afloopt, we horen het graag.. Verder hele goede brief, had het zelf niet beter gedaan!
pi_36848364
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:09 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

(Eventueel -10% ofzo, want een auto krijgt ook een hogere waarde na een dergleijke reparatie, maar dat ga ik niet zo in zijn mond leggen natuurlijk.)
De auto krijgt beslist geen hogere waarde wanneer de krukaskeering wordt vervangen....hogere waarde krijgt een auto alleen als je slijtage delen zoals banden of remblokken vervangt of accesoires toevoegt.
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_36848422
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:22 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:

[..]

De auto krijgt beslist geen hogere waarde wanneer de krukaskeering wordt vervangen....hogere waarde krijgt een auto alleen als je slijtage delen zoals banden of remblokken vervangt of accesoires toevoegt.
Klopt. De auto had alleen een hogere waarde gekregen als je hem gekocht had als zijnde kapot. Nu heb je de hogere waarde eigenlijk al betaald, terwijl dat onterecht was.
  dinsdag 11 april 2006 @ 11:00:31 #33
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_36849227
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 08:55 schreef mrPanerai het volgende:
't zal er vooral vanaf hangen wat je op papier hebt staan... een zinnetje is héél belangrijk... "De koper koopt de auto in de staat waarin hij zich bevindt op het moment van overdracht" staat dat er niet in... dan heb je wel een heel goede kans
Een dergelijk zinnetje, vaak staat er zoiets als "zoals gezien, bereden en akkoord bevonden" is juridisch gezien in beginsel van geen enkele betekenis.

Voor wat betreft de rechtsbijstandsverzekering; vergeet dat maar als er geen sprake is van BOVAG garantie, dan is rechtsbijstand veelal uitgesloten. Ik heb een vergelijkbare zaak lopen voor een client waar het gaat om een defecte gasmeter van de LPG tank die wel garantie had, maar geen BOVAG garantie; Interpolis rechtsbijstand wilde haar niet helpen dus moest ze wel een extern kantoor inschakelen. Morgen hoop ik de dagvaarding af te hebben en mag de dealer begin mei voor de rechter verschijnen.
pi_36849270
hoe oud is de auto en wat heb je ervoor betaald?
  dinsdag 11 april 2006 @ 11:10:06 #35
107521 Furia
snoopy weer
pi_36849467
Ik zal in ieder geval iedereen die garage afraden
pi_36849666
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 11:00 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Voor wat betreft de rechtsbijstandsverzekering; vergeet dat maar als er geen sprake is van BOVAG garantie, dan is rechtsbijstand veelal uitgesloten.
Dan kan je er iig mee dreigen ook al is het misschien niet zo, er vanuitgaande dat het waar is ( je bent jurist dus ik trek het niet in twijfel hoor)
pi_36851243
Daar was ik weer, mensen!

Ik kreeg net eindelijk de verkoper aan de lijn. Die zei uiterst vriendelijk "kom maar even langs". Dat zorgde voor goede hoop, en ik ben in de auto gestapt en erheen gereden. Aldaar sprak ik de kerel aan die toen ineens een stuk minder vriendelijk was. "JA HALLO, OP OLIELEKKAGES HEB JE NOOIT GARANTIE".

Dus ik het verhaal nog een keer uitleggen, hij is verkoper, blabla, hij heeft ook zijn verplichtingen en hij heeft dit mankement niet genoemd. Ik moest maar snel wegwezen, "IK WEIGER HET TE REPAREREN".

Ik heb net dus een afpsraak gemaakt bij de lokale Volvo Dealer, het zal toch wel gerepareerd moeten worden. Ik pas mijn brief aan en stuur het direct naar de rechtsbijstand. Toen ik dat uiterst netjes vertelde tegen de verkoper van de auto zei hij "dan doe je dat toch lekker"...

Er zit overigens geen BOVAG op...

En ik heb 3750 euro betaald voor de Volvo V40 uit '96. En dat is best een aanschaf voor een 18'jarige, mijn eerste auto, krijg ik dit

Pff... Wat een gedoe.
  dinsdag 11 april 2006 @ 12:18:36 #38
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_36851374
Rechtsbijstand gaat alleen weken bij BOVAG-bedrijven of schriftelijke garantie van een erkend dealer
quote:
]5. Specifieke uitsluitingen
Naast de algemene beperkingen geldt dat geen aanspraak
op rechtsbijstand kan worden gemaakt voor:
a) geschillen over een andere onroerende zaak dan die
u zelf bewoont, heeft bewoond of heeft verworven
om zelf te gaan bewonen;
b) geschillen over verhuur van onroerende zaken;
c) geschillen in verband met de aankoop van gebruikte
motorrijtuigen, indien deze zijn gekocht
zonder BOVAG-garantie of schriftelijke garantie
van een erkende dealer;
Ik vrees dat de rechtsbijstand weing voor je gaat doen.
U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
pi_36851487
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:18 schreef Saabmobiel het volgende:
Rechtsbijstand gaat alleen weken bij BOVAG-bedrijven of schriftelijke garantie van een erkend dealer
[..]

Ik vrees dat de rechtsbijstand weing voor je gaat doen.
Hij is RDW erkend en ik heb een aankoopovereenkomst waarop staat dat hij mijn auto binnen een maand van nieuwe APK voorziet, en ik garantie heb op de bak.
pi_36851521
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:14 schreef wietse.cc het volgende:
En ik heb 3750 euro betaald voor de Volvo V40 uit '96. En dat is best een aanschaf voor een 18'jarige, mijn eerste auto, krijg ik dit
Ondanks dat het natuurlijk enorm kut is, zou ik in jouw geval ook wel een bovag-dealer hebben uitgekozen, of in ieder geval de auto ANWB- of DEKRA laten keuren.

Een auto kopen bij zo'n louche bedrijf (dat is aan de site al te zien) is ook niet echt slim.

Gelijk krijgen is iets anders dan gelijk hebben. Als rechtsbijstand niets voor je doet kun je een advocatenkantoor vragen een aanmaning te sturen voor de kosten van de reparatie. Als dat dan niet werkt, tsja....
pi_36851599
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:22 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

Hij is RDW erkend en ik heb een aankoopovereenkomst waarop staat dat hij mijn auto binnen een maand van nieuwe APK voorziet, en ik garantie heb op de bak.
Elke zichzelf respecterend autobedrijf is RDW erkend. Dat houdt niets anders in dat ze auto's kunnen kopen en verkopen zonder dat de koper zelf naar het postkantoor hoeft.

Die nieuwe APK kan 'ie je nog steeds geven. Er staat echter nergens dat hij mankementen gratis repareert en bovendien betwijfel ik of dit een APK-afkeurpunt is.
pi_36851605
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:23 schreef Cosworth het volgende:

[..]

Ondanks dat het natuurlijk enorm kut is, zou ik in jouw geval ook wel een bovag-dealer hebben uitgekozen, of in ieder geval de auto ANWB- of DEKRA laten keuren.

Een auto kopen bij zo'n louche bedrijf (dat is aan de site al te zien) is ook niet echt slim.

Gelijk krijgen is iets anders dan gelijk hebben. Als rechtsbijstand niets voor je doet kun je een advocatenkantoor vragen een aanmaning te sturen voor de kosten van de reparatie. Als dat dan niet werkt, tsja....
Na een aantal dagen rond te hebben gekeken op de websites van verschillende autobedrijven kom je er achter dat echt heel veel van die lui zo'n (lelijke) site hebben van "Buurtaanbod"... Zo raar stond ik er dus niet van te kijken.

Nu maar eens bellen met de rechtsbijstand...
pi_36851713
Ik heb het vooral over het taalgebruik. Iemand die zo slecht typt, is bij voorbaat al kansloos.
pi_36852042
* Belt nu met de rechtsbijstand *

Ben benieuwd wat ze te zeggen hebben.
pi_36852410
De rechtsbijstandsverzekering (FBTO) wist mij te melden dat ik wel degelijk een poot heb om op te staan, geen BOVAG maar een autoverkoper (zakelijk) is VERPLICHT zijn goederen te leveren zoals aangegeven in advertentie. Dat heeft hij niet gedaan.

Hij krijgt nu dus de volgende brief:
quote:
APK Direct
T.a.v. Ton Lakeman
Middenweg 26A
3401MN IJsselstein

Kenmerk : Volvo V40
Inzake : Gebrekkige leverantie
Datum : 11 april 2006

Geachte heer,

Mij is gebleken dat de door u geleverde Volvo V40 met kenteken PL-VP-45 niet voldoet aan de daaraan in redelijkheid te stellen eisen. Met name heb ik het volgende bezwaar:

De auto lekt veel motorolie. Bij de aankoop van de auto, zo ook vermeld in de advertentie voor de auto, was aangegeven dat deze auto geen gebreken zou hebben en garant zou staan voor jaren rijplezier. Echter heb ik enkele dagen terug de banden van de auto laten vervangen, gezien het profiel van de banden bij aankoop niet optimaal meer was, zoals besproken. Bij het vervangen van de banden kwam de monteur die dit deed tot de ontdekking dat de onderkant van het motorische gedeelte van de auto vochtig en vet was van de motorolie. Spoedig ontstond er een plasje olie op de grond van de werkplaats.

Bij de lokale Volvo dealer, Volvo Serva, heb ik dit mankement laten nakijken; het betreft een keerring bij de krukas. De auto dient hierdoor gerepareerd te worden.

Na twee dagen pogingen te hebben gedaan u te bereiken heb ik u vandaag, 11 april, aan de lijn gekregen. Zoals telefonisch afgesproken ben ik met de auto bij u langs gekomen, alwaar u weigerde naar het probleem te kijken, dan wel mij een passende oplossing te bieden,ik citeer: “Ik ga dat ding niet voor je repareren”.

Gezien het bovenstaande verzoek en voor zover nodig sommeren wij u, het hierboven bedoelde gebrek binnen 14 dagen na heden te (doen) herstellen, dan wel binnen genoemde termijn financiële dekking te leveren, die wel aan de daaraan te stellen eisen voldoet.

Mocht u niet aan het bovenstaande voldoen, dan behoud ik het recht de auto bij een dealer naar keuze te laten repareren, en de kosten te verhalen op u. Bovendien stel ik u nu reeds aansprakelijk voor alle door ons geleden en nog te lijden schade.

Onder voorbehoud van alle rechten en weren.

Een kopie van dit schrijven doen wij u per gewone post toekomen.

Hoogachtend,

W.R. Wind
pi_36852461
Ik blijf het volgen, maar moet nu even 2,5 uurtjes werken...

Succes alvast.
pi_36852497
Het is nu aan de TS hoeveel moeite hij ervoor wilt doen, bellen met Kassa of Radar en in ieder geval even naar hun sites kijken voor soortgelijke gevallen.
Jammer dat je het laatste gesprek niet hebt opgenomen (erg makkelijk die MP3 spelers met opnamefunktie).
Verder raad ik iedereen aan die ee tweedehandsje koopt: laat hem keuren door de ANWB.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_36852535
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:55 schreef longinus het volgende:
Het is nu aan de TS hoeveel moeite hij ervoor wilt doen, bellen met Kassa of Radar en in ieder geval even naar hun sites kijken voor soortgelijke gevallen.
Jammer dat je het laatste gesprek niet hebt opgenomen (erg makkelijk die MP3 spelers met opnamefunktie).
Verder raad ik iedereen aan die ee tweedehandsje koopt: laat hem keuren door de ANWB.
Voor een ruime 800 euro reparatiekosten wil ik maar al te graag wat moeite doen
pi_36852741
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 12:56 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

Voor een ruime 800 euro reparatiekosten wil ik maar al te graag wat moeite doen
Mooi, die garagehouder zal er alles aan doen om je zo min mogenlijk te helpen, hij wil immers geld verdienen en niet uitgeven. Laat door een 2e kijken of de reparaties ook goed zijn uitgevoerd en niet dat het dichtgesmeerd is met kit of zo.
Verzamel bewijs als je kan, een goed gevuld dossier doet wonderen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_36853191
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 13:05 schreef longinus het volgende:

[..]

Mooi, die garagehouder zal er alles aan doen om je zo min mogenlijk te helpen, hij wil immers geld verdienen en niet uitgeven. Laat door een 2e kijken of de reparaties ook goed zijn uitgevoerd en niet dat het dichtgesmeerd is met kit of zo.
Verzamel bewijs als je kan, een goed gevuld dossier doet wonderen.
Ik denk niet dat de kerel het zal gaan repareren. Hij verkoopt en keurt APK, reparaties doet hij maar heel weinig. Het zou me niets verbazen als hij blijft weigeren. Komt mij alleen maar mooit uit, dan kan ik het laten doen bij een Volvo dealer en hem aansprakelijk stellen.

Mijn dossier ben ik aan het opbouwen

- Aankoopnota + afspraken zwart op wit + zijn handtekening
- Mijn aangetekende brief + papieren van TPG
- Originele aankoopadvertentie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')