abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36846660
Hallo,

Anderhalve week terug heb ik bij het bedrijf APK Direct in Ijsselstijn een Volvo V40 gekocht. De dealer was vriendelijk en er hing een bordje RDW-Erkend op de muur.

De auto had een paar minpuntjes: Er zat een schotje los in de uitlaat, de banden waren niet geweldig meer en er zaten gaatjes in het dashboard van een carkit. Die uitlaat kan ik mee leven, de banden zijn vervangen en een carkit is weer teruggeplaatst, alles prima dus.

Nu heb ik gisteren dus de banden laten vervangen, staat mijn auto op de werkbank bij de Kwik Fit; constateren ze dat er olie lekt aan de onderkant. Gister dus meteen even langs de lokale Volvo-dealer gegaan, blijkt de keerring bij de krukas niet goed te zijn. Reparatie zou ruim 800 euro kosten!

Nu heeft de dealer waar ik de auto heb gekocht hem verkocht als "HELEMAAL PRIMA" en "JAREN RIJPLEZIER", etc. etc. Het kan natuurlijk zijn dat hij zelf ook niet van dit mankement wist (zou raar zijn maar voordeel van de twijfel), echter weigert hij nu met me in contact te komen.

Telefonisch drukt hij me weg en er is geen gesprek mee te beginnen.

Ik ben natuurlijk van mening dat een auto die ik net heb gekocht en nu al een dergelijk mankement vertoont op de kosten van de dealer zal moeten worden gerepareerd. Alles prima, of hij fixt het, of ik breng mijn auto naar een garage en claim de factuur bij de dealer waar ik de auto heb gekocht, etc.

Heb ik echter een poot om op te staan? Een dealer heeft toch zijn verplichtingen? Hoe zit dit precies?

Alvast bedankt,
Wietse
  dinsdag 11 april 2006 @ 08:55:04 #2
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_36846755
't zal er vooral vanaf hangen wat je op papier hebt staan... een zinnetje is héél belangrijk... "De koper koopt de auto in de staat waarin hij zich bevindt op het moment van overdracht" staat dat er niet in... dan heb je wel een heel goede kans om een eventuele gerechtelijke procedure te starten... als ie niet met je wil spreken kan je alvast beginnen door hem door een aangetekende ingebrekestelling toe te sturen...
  dinsdag 11 april 2006 @ 08:57:26 #3
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_36846795
Heb je de automet garantie gekocht? of met een "meeneemprijs"?
Daar zit nogal wat verschil in; als je de auto met garantie hebt gekocht zal de verkoper dit gewoon moeten oplossen.
But till then tramps like us baby we were born to run
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:00:15 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36846842
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 08:49 schreef wietse.cc het volgende:
Een dealer heeft toch zijn verplichtingen? Hoe zit dit precies?
Is APK Direct nu een officiele Volvo dealer of niet?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_36846845
Is de garage aangesloten bij de BOVAG? Als je de auto boven en bepaald bedrag koopt dan zou je standaard een aantal maanden garantie moeten hebben.

Blijft erg vreemd dat de garagist je niet wilt helpen en als hij je telefonisch wegdrukt dan is dat erg twijfelachtig

Vind het erg vervelend maar als ik de website bekijk dan lijkt het me een beetje een amateuristisch en vaag bedrijf
quote:
APKDIRECT heeft altijd tijd voor u , dus er is altijd een oplossing voor eventuele problemen

[ Bericht 25% gewijzigd door Slasher op 11-04-2006 09:14:11 ]
pi_36847367
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:00 schreef Gunner het volgende:

[..]

Is APK Direct nu een officiele Volvo dealer of niet?
Nope...
pi_36847371
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 08:55 schreef mrPanerai het volgende:
't zal er vooral vanaf hangen wat je op papier hebt staan... een zinnetje is héél belangrijk... "De koper koopt de auto in de staat waarin hij zich bevindt op het moment van overdracht" staat dat er niet in... dan heb je wel een heel goede kans om een eventuele gerechtelijke procedure te starten... als ie niet met je wil spreken kan je alvast beginnen door hem door een aangetekende ingebrekestelling toe te sturen...
Ik pak de papieren er even bij.

---Edit---
Dat zinnetje staat er NIET in. Ik heb bovendien een rechtsbijstandsverzekering. Die aangetekende brief ga ik opstellen en dan kijken waar ik kom...

Denk ik? Hoop ik...
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:33:20 #8
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36847410
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:31 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

Nope...
Waarom zeg je dan;
quote:
Een dealer heeft toch zijn verplichtingen
pi_36847454
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:33 schreef Gunner het volgende:

[..]

Waarom zeg je dan;
[..]

Omdat hij een AUTO-dealer is, en geen particulier
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:38:09 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36847509
Dan is mijn betekenis van het woord dealer anders dan die van jou. Bij mij is de betekenis van het woord dealer in de context auto's dat ze de officiele verkoper zijn van een bepaald merk. In dit geval kan je bij de importeur aankloppen maar als het een 'handelaar' is kan je dat iig wel vergeten. Hoosgstens de BOVAG als ze daar bij aangesloten zijn.

Van Dale zegt het volgende over dealer
quote:
dea·ler (de ~ (m.), ~s)
1 handelaar, met name in één merk auto's
Overigens, ik zie je nergens spreken over garantie, dat zal je dan wel niet hebben? Anders is het vrij eenvoudig lijkt me
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:38:54 #11
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_36847523
Ik vraag het gewoon nog een keer.
Heb je de auto met of zonder garantie gekocht?
pi_36847658
Hij heeft mij de auto verkocht alszijnde helemaal in orde, behalve de puntjes waar ik al van wist. Ik zou er nog jaren plezier van hebben. (Dat zal ik ook, maar zo'n reparatie is toch kut).

Ik citeer de ANWB:
quote:
Wanneer je een auto koopt via een autobedrijf of dealer, moet deze namelijk aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Ten eerste mag de auto geen gebreken vertonen, behalve wanneer de verkoper deze heeft aangegeven.
Bij de verkoop was afgesproken dat ik bij verloop (over een mand) gratis APK zou krijgen en dat ik garantie op de bak heb.
  dinsdag 11 april 2006 @ 09:47:22 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_36847687
Je bent wel naief als je een autohandelaar op z'n woord gelooft. Heb je iets op papier staan?
pi_36847714
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:46 schreef wietse.cc het volgende:
Hij heeft mij de auto verkocht alszijnde helemaal in orde, behalve de puntjes waar ik al van wist. Ik zou er nog jaren plezier van hebben. (Dat zal ik ook, maar zo'n reparatie is toch kut).

Ik citeer de ANWB:
[..]

Bij de verkoop was afgesproken dat ik bij verloop (over een mand) gratis APK zou krijgen en dat ik garantie op de bak heb.
Ik denk dat hij met dat defect van die kruk as niet door de apk komt, vraag dat maar even na bij de kwikfit ofzo, maar de verkoper zal het "per ongeluk" wel niet zien
pi_36847864
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:47 schreef Gunner het volgende:
Je bent wel naief als je een autohandelaar op z'n woord gelooft. Heb je iets op papier staan?
Wat ik zojuist noemde staat zwart op wit!
pi_36847877
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:56 schreef wietse.cc het volgende:

[..]

Wat ik zojuist noemde staat zwart op wit!
Dan mag je de auto teruggeven of een gratis reparatie eisen. Staat duidelijk in de wet. Als je er met de verkoper niet uitkomt: een brief van een advocaat doet wonderen. Hij weet namelijk dat 'ie fout zit.
pi_36847886
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:57 schreef Cosworth het volgende:

[..]

Dan mag je de auto teruggeven of een gratis reparatie eisen. Staat duidelijk in de wet. Als je er met de verkoper niet uitkomt: een brief van een advocaat doet wonderen. Hij weet namelijk dat 'ie fout zit.
ok
pi_36847903
Als ik thuis ben ZOU ik het kunnen opzoeken, maar nu ik op mijn werk zit kan dat niet. Maar succes ermee.

Oja: niet bellen, langsgaan!
pi_36847943
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 09:58 schreef Cosworth het volgende:
Als ik thuis ben ZOU ik het kunnen opzoeken, maar nu ik op mijn werk zit kan dat niet. Maar succes ermee.

Oja: niet bellen, langsgaan!
quote:
APK Direct
T.a.v. Ton Lakeman
Middenweg 26A
3401MN IJsselstein

Kenmerk : Volvo V40
Inzake : Gebrekkige leverantie
Datum : 11 april 2006

Geachte heer,

Mij is gebleken dat de door u geleverde Volvo V40 met kenteken PL-VP-45 niet voldoet aan de daaraan in redelijkheid te stellen eisen. Met name heb ik het volgende bezwaar:

De auto lekt veel motorolie. Bij de aankoop van de auto, zo ook vermeld in de advertentie voor de auto, was aangegeven dat deze auto geen gebreken zou hebben en garant zou staan voor jaren rijplezier. Echter heb ik enkele dagen terug de banden van de auto laten vervangen, waarbij de monteur tot de ontdekking kwam dat de onderkant van het motorische gedeelte van de auto vochtig en vet was van de motorolie.

Bij de lokale Volvo dealer, Volvo Serva, heb ik dit mankement laten nakijken; het betreft een keerring bij de krukas. De auto dient hierdoor gerepareerd te worden.

Gezien het bovenstaande verzoek en voor zover nodig sommeren wij u, het hierboven bedoelde gebrek binnen 7 dagen na heden te (doen) herstellen, dan wel binnen genoemde termijn financiële dekking te leveren, die wel aan de daaraan te stellen eisen voldoet.

Mocht u niet aan het bovenstaande voldoen, dan behoud ik het recht voor de met u gesloten koopovereenkomst(en) te ontbinden. Bovendien stel ik u nu reeds aansprakelijk voor alle door ons geleden en nog te lijden schade.

Tragisch is dat ik u de afgelopen twee dagen heb geprobeerd telefonisch te bereiken, maar u niet te pakken kreeg omdat al mijn oproepen worden geweigerd. Ik hoop dat wij dit probleem kunnen oplossen zonder tussenkomst van mijn rechtsbijstandsverzekering.

Onder voorbehoud van alle rechten en weren.

Een kopie van dit schrijven doen wij u per gewone post toekomen.

Hoogachtend,

W.R. Wind
Aantegetekende brief...
pi_36847979
Zet er even bij, dat de banden wél besproken waren. Zo laat je je goede wil zien en ontstaan er geen misverstanden.
pi_36847996
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:03 schreef Cosworth het volgende:
Zet er even bij, dat de banden wél besproken waren. Zo laat je je goede wil zien en ontstaan er geen misverstanden.
* Doet*
pi_36848055
Verder: goeie brief. Je zou nog kunnen smijten met wetsartikelen, maar of dat zin heeft?
pi_36848096
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:07 schreef Cosworth het volgende:
Verder: goeie brief. Je zou nog kunnen smijten met wetsartikelen, maar of dat zin heeft?
Dank,

en het smijten met wetsartikelen heeft voor nu denk ik geen zin? Mocht er vervolgcorrespondentie nodig zijn dan kan ik dit altijd alsnog doen.

Trouwens, als hij nu niet overstag gaat dan zet ik de rechtsbijstand erop. Dan wil ik gewoon vergoeding voor de reparatie bij een officiele Volvo dealer. (Eventueel -10% ofzo, want een auto krijgt ook een hogere waarde na een dergleijke reparatie, maar dat ga ik niet zo in zijn mond leggen natuurlijk.)
pi_36848126
Oh, je hebt rechtsbijstand. Dan is er niets aan de hand, althans in die zin dat je dan sowieso je gelijk wel krijgt in dit geval.
pi_36848248
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 10:10 schreef Cosworth het volgende:
Oh, je hebt rechtsbijstand. Dan is er niets aan de hand, althans in die zin dat je dan sowieso je gelijk wel krijgt in dit geval.
Ik ga deze brief nu aangetekend en met handtekerning retour opsturen naar die gast; verder heb ik met het gebruik maken van de rechtsbijstandsverzering geen ervaring; 'sowieso mijn gelijk krijgen'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')