abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 april 2006 @ 15:12:57 #1
63755 Here_Jezus
Sterf Eikelbijters !!
pi_36792874
Of het een spraakgebrek is weet ik niet maar ik heb moeite om de letter "R" goed uit te spreken .
Dan bedoel ik vooral worden met meerdere malen de letter R in een woord of woorden die ermee beginnen .
In gesprekken merk ik er niet zoveel van omdat ik er dan zo'n rollende r van maak zeg maar .

Valt hier wat aan te fixen Of zijn er mensen die nog meer moeite hebben met een letter uitspreken ?
You go to Hell , You go to HELL and you DIE
pi_36792959
Ik schijn het woord ruw vreemd uit te spreken.

Krijg het gewoon niet op een normale manier uit m'n strot
  zondag 9 april 2006 @ 15:16:15 #3
63755 Here_Jezus
Sterf Eikelbijters !!
pi_36792994
Ik heb dat bijvoorbeeld dus met het woord raar
You go to Hell , You go to HELL and you DIE
pi_36793066
Ik ken een man die kan de letter H niet zeggen. En voor woorden die met een klinker beginnen, zegt hij met een H ervoor.

Dus: Hik 'ou 'eel herg van 'Olland.
  Donald Duck held zondag 9 april 2006 @ 15:19:11 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_36793085
Ik kan de P van planetarium niet uitspreken. Maar alleen niet in dat woord. Bij andere woorden lukt het zonder probleem.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_36793092
Ik heb soms moeite met de "L", als er een klinker achter komt. Logopedie op de basisschool heeft niet geholpen, pas de laatste jaren krijg ik het een beetje onder de knie. Hoe minder ik er aan denk, hoe minder last ik er van heb. Het zit vooral in mijn hoofd, en echt storend is het niet. Anders zouden mensen me niet vragen of ik voice-over werk wil doen.
pi_36793314
quote:
Op zondag 9 april 2006 15:19 schreef Croupouque het volgende:
Ik heb soms moeite met de "L", als er een klinker achter komt. Logopedie op de basisschool heeft niet geholpen,
Nogal wiedes: Je kon het beroep van die meneer/mevrouw geeneens uitspreken.
pi_36809795
quote:
Op zondag 9 april 2006 15:19 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik kan de P van planetarium niet uitspreken. Maar alleen niet in dat woord. Bij andere woorden lukt het zonder probleem.
Bedoel je niet Plane'arium?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  Donald Duck held zondag 9 april 2006 @ 23:53:27 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_36809828
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:52 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Bedoel je niet Plane'arium?
owja. te lang geleden
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_36817723
"nieuw" en "interview" worden bij mij standaard iets dat meer op "nuuw" en "intervuuw" lijkt.
  maandag 10 april 2006 @ 12:17:00 #11
30488 coolbabe
My little pwny
pi_36818072
taawt
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_36818201
Mn werk gever heeft dat ook met de R.. En ik heb een collega Harry.. Dus raad maar..
Hawwy!! Ik heb wewk voor je! (erg hilarisch)

Maargoed dat zn vrouw geen barbara heet

Als er veel RRRRen in komen dan klapt mn tong ook wel eens dubbel

[ Bericht 1% gewijzigd door HenkieSpankie op 10-04-2006 13:10:32 ]
Neuj
pi_36818681
quote:
Op zondag 9 april 2006 15:12 schreef Here_Jezus het volgende:
Of het een spraakgebrek is weet ik niet maar ik heb moeite om de letter "R" goed uit te spreken .
Dan bedoel ik vooral worden met meerdere malen de letter R in een woord of woorden die ermee beginnen .
In gesprekken merk ik er niet zoveel van omdat ik er dan zo'n rollende r van maak zeg maar .

Valt hier wat aan te fixen Of zijn er mensen die nog meer moeite hebben met een letter uitspreken ?
Op je 4e is het normaal als je de R nog niet uit kunt spreken..
Je kunt veel gaan oefenen met met woorden als privé, praktijk, prinses, precies en gorgelen met een glas water Dan moet het beter worden..
  maandag 10 april 2006 @ 12:52:27 #14
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_36819129
quote:
Op maandag 10 april 2006 12:21 schreef HenkieSpankie het volgende:

Maargoed dat zn vrouw geen barbara heet
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
pi_36819155
quote:
Op zondag 9 april 2006 15:18 schreef MrBean het volgende:
Ik ken een man die kan de letter H niet zeggen. En voor woorden die met een klinker beginnen, zegt hij met een H ervoor.

Degene die ik ken die dat doet heeft als eerste taal Frans. Die is dus gewend de H weg te laten aan het begin, en vindt het zo moeilijk dat hij hypercorrigeert.

OT: dat met de 'r' dat had mijn zus vroeger ook. Inderdaad moet je dan eigenlijk als kind naar een logopedist, maar dat zou nu nog steeds kunnen als je er zelf last van hebt. Misschien dat je met een paar sessies al tevreden bent.
pi_36821218
Ik kan de R niet laten rollen zeg maar. Ik kan geen rrrrrroos zeggen of iets dergelijks. Alleen maar een hele korte R kan ik zeggen. Ik ben vroeger wel naar een logopediste geweest, maar dit heeft niet echt geholpen. Ik heb een te kort tongriempje en die kan je wel laten doorsnijden, maar dat wil ik niet. Dan maar geen rrrrrolende rrr.
Wat heb je aan al die 10en als je geeneens een chick kunt scoren?
pi_36821326
quote:
Op maandag 10 april 2006 13:59 schreef Geeranne het volgende:
Ik kan de R niet laten rollen zeg maar. Ik kan geen rrrrrroos zeggen of iets dergelijks. Alleen maar een hele korte R kan ik zeggen. Ik ben vroeger wel naar een logopediste geweest, maar dit heeft niet echt geholpen. Ik heb een te kort tongriempje en die kan je wel laten doorsnijden, maar dat wil ik niet. Dan maar geen rrrrrolende rrr.
Ik ook niet. Ik heb geen moeite met de 'r' in normaal taalgebruik, met echt laten rrrrrollen lukt me niet.
pi_36821808
ik heb ook moeite met de r, niet in alle woorden, maar wel bij mijn naam ik heet jeroen, en kan mijn eigen naam niet goed uitspreken
het woord 'karten' komt er ook beroerd uit bij mij
If you are searching, lost is where you will find me.
pi_36830119
Spreek de R ook niet uit, komt nog net een klank uit waardoor je hoort dat er een letter hoort te staan, maar that's it. Rollende r is al helemaal onmogelijk...
Niet belangrijk ook verder, volgensmij komt dat in een groot gedeelte van Zuid-Holland voor.
Sweet and innocent...
pi_36830315
Mijn r is ook apart, maar ik weet niet precies wat ik 'fout' doe. Als ik het goed begrijp is er een bepaalde plek in je mond of keel waar hij vandaan 'hoort' te komen en is er een andere plek waar hij bij bepaalde mensen eigenlijk vandaan komt Ik weet niet precies hoe het zit. Wel vind ik de r steeds verschillend klinken. Er is eigenlijk niet echt een standaard Nederlandse r.

Iedereen met spraakgebrek moet overigens eens Ievan Polkka van Loituma downloaden en dan daar een paar weken keihard op oefenen, eens kijken of je dan nog lijdt aan spraakgebrek het liedje is in het Fins, veel klanken gebruik je ook in het Nederlands, maar sommige ook weer niet, en het gaat allemaal in een moordend tempo... oh ja, en het liedje bevat buitengewoon veel 'r'en
pi_36899745
quote:
Op maandag 10 april 2006 18:31 schreef Innocence het volgende:
Spreek de R ook niet uit, komt nog net een klank uit waardoor je hoort dat er een letter hoort te staan, maar that's it. Rollende r is al helemaal onmogelijk...
Niet belangrijk ook verder, volgensmij komt dat in een groot gedeelte van Zuid-Holland voor.
Idd Leidenaar
pi_36900021
De R kan ik niet echt heel normaal uitspreken, beetje hete aardappel in de keel zeg maar

Mensen zeggen nog weleens dat ik zo netjes praat, maar het is gewoon een splaakgeblek

Ik kan het wel als ik er echt op let, maar in een gesprek denk ik daar gewoon niet al teveel aan en wordt het al snel een beetje een "kak" R, maar dat past wel bij de rest, als ik onder invloed ben wordt het helemaal erg trouwens, dan kan ik zo met de elite meepraten qua toon

Black tulip, hoe je de R oefent is als volgt(ik weet het omdat mijn zoontje het moest leren, die mocht die hete aardappel r niet overnemen van me van school)...
Je doet wat water in je mond en dan borrelen ermee zeg maar(hoofd achterover en de r laten klinken), dan voel je waar de R vandaan moet komen, het rollen voel je dan...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_36901121
Kan het ook met schrijven? Ik "stotter" wel eens op papier bij alleen de w
pi_36901407
quote:
Op woensdag 12 april 2006 21:06 schreef erodome het volgende:
Black tulip, hoe je de R oefent is als volgt(ik weet het omdat mijn zoontje het moest leren, die mocht die hete aardappel r niet overnemen van me van school)...
Je doet wat water in je mond en dan borrelen ermee zeg maar(hoofd achterover en de r laten klinken), dan voel je waar de R vandaan moet komen, het rollen voel je dan...
Aha. Bedankt voor de tip
  donderdag 13 april 2006 @ 00:09:58 #25
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_36908007
Ik kan ook geen rollende rrrrrrrr doen.
Ten percent faster with a sturdier frame
  donderdag 13 april 2006 @ 00:20:14 #26
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_36908293
Ik kon vroeger ook geen R zeggen. Mijn broer Terry noemde ik altijd Tewwy .
2000 light years from home
  donderdag 13 april 2006 @ 09:16:26 #27
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_36911922
er zijn overigens een stuk of 27 varianten van de r in nederland (docent van mij is er op gepromoveerd). een r die anders klinkt is niet fout, maar gewoon een andere variant...niks mis mee...

op verschillende plekken in een woord klinkt de r ook anders bij de meeste mensen...niemand heeft dezelfde r aan t begin en eind van t woord raar (nou ja, bijna niemand).

ook is r een van de laatste klanken die kinderen leren maken, en klanktecnishc issie taalkundig ook nog eens raar qua categorie. vrijwel alle talen hebben gekkigheidjes met de r....
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  donderdag 13 april 2006 @ 09:45:58 #28
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_36912607
vuistregel: er zijn 2 standaard r-en in het nederlands. de tongpunt-R en de huig-r.

in de noordelijke helft van nederland hoor je vooral de tongpunt-R. en in de zuidelijke helft vooral de (je raad het al) huig-r.
in noordnederland noemen ze de huig-r een "brouw-r" (ik noem dat tongpunt-arrogantie).
de 'kinderen voor kinderen-r' (die helemaal niet ratelt) noem ik gewoon lelijk (maar da's een kwestie van smaak).
ik moet altijd een beejte grinniken om ' jonathan woss' (zelfs voor engelse articulatie heeft hij een bewoewde r).
in volendam worden kinderen naar de logopedist gestuurd als ze geen tongpunt-R gebruiken (ook al hebben ze een prima ratelende huig-r).

tip voor thuis: als je de huig-r wil leren (ratelen) kun je dat idd oefenen door te gorgelen.

kwakveense: 27 varianten geloof ik onmiddelijk. maaruh, geen foute r? een r die niet ratelt vinnik toch echt fout (ook omdat het wel zal opvallen in de articulatie). wat vind jij/wat vind jou docent?
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_36915689
quote:
Op donderdag 13 april 2006 09:16 schreef kwakveense het volgende:
er zijn overigens een stuk of 27 varianten van de r in nederland (docent van mij is er op gepromoveerd). een r die anders klinkt is niet fout, maar gewoon een andere variant...niks mis mee...

op verschillende plekken in een woord klinkt de r ook anders bij de meeste mensen...niemand heeft dezelfde r aan t begin en eind van t woord raar (nou ja, bijna niemand).

ook is r een van de laatste klanken die kinderen leren maken, en klanktecnishc issie taalkundig ook nog eens raar qua categorie. vrijwel alle talen hebben gekkigheidjes met de r....
27, ik wist het wel...
pi_36917492
En wie zit nu de woorden die genoemd worden zachtejes uit te spreken om te zien of hij of zij het wel normaal uit zijn strot krijgt?
pi_36917692
Jonathan Ross heeft idd een spraakgebrek. De "r" kan hij totaal niet uitspreken. Ik ken ook nog wel een vrouwtje dat dat ook heeft, maar dan in iets mindere mate.

Ik vind het wel grappig om te horen
  donderdag 13 april 2006 @ 12:43:46 #32
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_36917778
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:41 schreef Duiveltja het volgende:
Ik ken ook nog wel een vrouwtje dat dat ook heeft, maar dan n iets mindere mate.

Ja ja, wrijf het maar in .

Ik heb wel meerdere spraakgebrekjes .
Kan de Engelse R niet goed uitspreken, wordt een W en dan lispel ik ook nog een beetje .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_36951063
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:41 schreef Duiveltja het volgende:
Jonathan Ross heeft idd een spraakgebrek. De "r" kan hij totaal niet uitspreken. Ik ken ook nog wel een vrouwtje dat dat ook heeft, maar dan in iets mindere mate.

Zeker als hij "bra" zegt

Ik heb zelf ook problemen met de r. Geen idee wat er mis gaat, maar het gaat in ieder geval niet helemaal goed...
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
pi_36951251
ik kan ook geen rollende R.

en de woorden Pijl en Peil (en bijv Bijl, mijl, etc )komen er altijd een beetje vreemd uit bij mij
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 15 april 2006 @ 00:47:12 #35
102800 PallominnoXIII
Ik haat mijn nickname.
pi_36971958
Ik spreek de R heel bekakt uit.
Gewone R kan ik niet
pi_36972197
Mijn 'r' komt er soms op z'n kaks uit. Terwijl ik verder een plat Rotterdams accent heb. Waarschijnlijk heb ik mezelf dat onbewust aangeleerd, aangezien ik vroeger vaak expres als een kakker ging praten, dat vond ik leuk. Nu hoor ik dat dus vaak terug in woorden die eindigen met een r.
Back in business.
pi_36980680
Ik heb van nature een Leidse r. Aangezien ik in Wassenaar op school heb gezeten ook nog ietwat bekakt. En ik spreek vloeiend Amerikaans-Engels, dus dat is ook al zo'n soort r. Maar sinds ik veel met mensen uit de voormalige Sovjet-unie en het Oostblok omga ben ik steeds meer met een rollende r gaan praten om het meer te articuleren (anders begrijpen ze me niet ).

Nu gebruik ik ze zelfs vaak om en om. Bekakte errrrr en de rrrrrollende r. Ik vind persoonlijk de rollende r beter. Dat is tenminste een echte r-klank.

En in het Tsjechisch heb je nog de ř. Dat is al helemaal lastig, maar ik kan 'm.
  zaterdag 15 april 2006 @ 17:29:40 #38
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_36984585
r rz van dvorzak (kan het dakje niet vinden)

das een fricatieve alveolaire tongpunt r mijn docent had er ook zoeen ergens bij gent, nota bene in het woord "boer"
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_36985693
Ik heb problemen met de naam Paul... pauw wordt het dan ook vaak
pi_36985863
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 17:29 schreef kwakveense het volgende:
r rz van dvorzak (kan het dakje niet vinden)

das een fricatieve alveolaire tongpunt r mijn docent had er ook zoeen ergens bij gent, nota bene in het woord "boer"
Dvořák

Je had die r (met een dalletje) ook wel uit mijn bovenstaande post kunnen copy-pasten.
pi_36987004
quote:
Op zondag 9 april 2006 15:18 schreef MrBean het volgende:

een dialect ofzo??

herken het namelijk wel

(waar komt die man vandaan dan??)
Every war is different, every war is the same.
pi_36997592
Ik kan de 'r' niet uitspreken .
pi_36998059
Ik struikel bij woorden als "psychiater" en "psycholoog"
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_36998070
quote:
Op zondag 16 april 2006 03:07 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Ik kan de 'r' niet uitspreken .
uitspreken

pi_37002407
Ik praat met een eeeuuwrrr.
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
pi_37002435
quote:
Op zondag 16 april 2006 05:07 schreef Borreke het volgende:

[..]

uitspreken

In een woord gaat het wel goed zeg maar, maar als ik 'm alleen moet uitspreken wordt 'rrrr' dan 'rllll' . Maar soms heb ik wel zo'n Chinees iets, dat ik zeg keukentrlap ofzo .
pi_37002563
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 18:10 schreef Vince-E het volgende:
Ik heb problemen met de naam Paul... pauw wordt het dan ook vaak
Ja. Soms spreek ik het gewoon op zijn Engels uit, dat gaat beter,
pi_37002592
Oja de naam Grabielle in het nederlands, kan ik niet uitspreken.
pi_37002614
quote:
Op zondag 16 april 2006 12:56 schreef Jett het volgende:
Oja de naam Grabielle in het nederlands, kan ik niet uitspreken.
Wie heet er nou Grabielle .
pi_37002627
quote:
Op zondag 16 april 2006 12:57 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Wie heet er nou Grabielle .
Een dik meisjes van hockey kamp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: