quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:31 schreef du_ke het volgende:[..]
De NS heeft ook al vrij veel van haar vastgoed verkocht. Dus of dat echt veel oplevert kan best variėren
'oplevert'.... die waarde van gebouwen bij een station levert helemaal niks op, tenzij je het verkoopt en zelfs dan, blijft de waarde eigenlijk voornamelijk gelijk, enkel veranderd de eigenaar ...
zouden mensen werkelijk denken dat het nu erg veel uitmaakt of de overheid eigenaar van een pand is?
Natuurlijk, het kan een nadeel zijn om te huren, dat kunnen extra kosten zijn, maar bv zaken als het beheer van gebouwen is geen echte noodzakelijk overheidsdienst, schoonmaken, verwarming, onderhoud, venster poetsen:
het kan gewoon voordeel zijn om daarvoor een gewone firma in te schakelen die dat regelt, en gewoon een vast huurbedrag int, ipv dit allemaal zelf te moeten doen ... er zijn overigens ook veel multinationals die dit doen.....
Dat het 'eigen vermogen' daarbij afneemt maakt verder niks uit, als daarmee wel bv schulden afgebouwd worden is het zeer zinnig ....
Natuurlijk moet de overheid zeer kritisch zijn over de kosten van zulke huurcontracten en ze moeten ook proberen gewoon een goede, markt-conforme prijs voor gebouwen in eigen beheer te krijgen...
Blijft staan dat ik me afvraag waar het CPB de wijsheid vandan haalt zulke sterke uitspraken te doen over hoe en wat de politiek moet beslissen ...
Ik kan me niet herinneren dat we de directie van het CPB kiezen op hun inzichten in de economie... het is niet meer en minder dan een statisch cijfertjesbedrijf, waar meestal ex-politici of toekomstige politici werken, maar niet verkozen worden door het volk.
[ Bericht 0% gewijzigd door RM-rf op 07-04-2006 13:03:03 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25