Wist ik eigenlijk niet, als ik het zo lees dan zou ik zeggen. Wat kunnen wij hiermee? Laten we ons inspireren? Ik heb meer de ijzeren vuist voor me de krachtige nietzscheaanse aphorismen zeg maar, productieve taal in plaats van filister praktijken. Ik bedoel, wat heeft je opmerking voor zin? Het is puur drogreden van het ad hominem variant wat een manouvre is de discussie van het punt af te brengen.. Niet al te slim imho..quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:54 schreef ajay het volgende:
Nederland is toch vrouwelijk?
Er is filosofisch wel wat uit je woorden te halen ja. Je zou kunnen stellen: "is vooruitgang kennis vergaren/als sneeuw voor de zon doen verdwijnen of is het een goedzalig leventje hebben?"quote:Hoezo ben je hypocriet als je niet leert van je fouten? Nederland is geen ezel en kan zich toch permiteren vaker tegen dezelfde steen te stoten?
Ja goede vraag, je hoeft geen cultuur te hebben om er een te creeeren je kan er wel eindeloos blijven zeuren over wat nou je achtergrond is zonder vooruitgang te boeken (in de zin van stevig in je schoenen staan naar buurlanden/continenten). Nee! Ik ben voor een statement! Een moderne maatschappij acht ik heus wel in staat zelf te bepalen wat goed of fout is. Een soort cultureel sjabloon waaronder de hele multiculturele samenleving zich vast aan kan houden.quote:En hoe kun je een seculiere cultuur creëeren als je niet naar je verleden kijkt en daardoor dus geen cultuur kunt ontwikkelen?
mijn definitie van paradigma shift is zoiets als "laat het oude in tact maar voeg er vervolgens wat aan toe"quote:Iets creëeren kan alleen als er iets niet was, of als iets iets anders moet doen vervangen....
Ah zie. Thnks! Dacht al..quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:17 schreef Nekto het volgende:
Als eerste, Nederland, zoals alle geografische namen, is onzijdig, het Nederland, het Amsterdam, het Frankrijk, en zo voort. Vandaar het Nederland en zijn gronden.
Ha!quote:En ten tweede, al hadde Nederland reeds een cultuurfilosoof voorgebracht, ware hij zijn tijd dan waarschijnlijk niet vooruit geweest? Nietzsche schreef voor vandaag de dag. Ach, deze man hebben wij nog nauwelijks begrepen, pas nu is het dat wij ontwaren wat hij wilde. Eine Philosophie der Zukunft.
Doch, je hebt gelijk! Het Christendom is sleets, de kerken kunnen alleen nog in statistieken op een achterban steunen, een kerkbezoek zal je duidelijk maken hoe weinig praktizerend Christenen er nog zijn – en de helft daarvan heeft hun beginselen zo verloochend dat ze eigenlijk de naam niet waard zijn.
Wij zullen zelf de wet moeten stellen, niet terug moeten schrikken om heilige huisjes te breken, grenzen stellen wat acceptabel is en wat niet. Onze vermeende tolerantie, vooral ontsproten uit onverschilligheid, mag meer invulling krijgen. Echte invulling en vervulling van dit begrip. Maak duidelijk waar het speelveld van de religie ligt binnen de staat, wat onacceptabel is, ontwar de problemen waar de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van meningsuiting in de knoop raken.
Hier hebben we zelfs nog te leren van Macchiavelli die al duidelijk stelde dat een staat niet moest proberen neutraal te blijven in een oorlog, maar je bij een partij moest aansluiten. Ook in dit geval zouden we er goed aan doen duidelijk te maken waar we staan – bij de seculieren, of bij de gelovigen. Deze houding om het midden en de beide eindjes te willen hebben is een lafhartige houding. Beter zij het open en eerlijk te spelen.
In een land waar homo’s trouwen kunnen, baby’s geaborteerd kunnen worden, men op zondag mag werken, seks voor het huwelijk toegestaan is, dieren rechten hebben, euthansie gelegaliseerd is, softdrugs getolereerd worden – ja in dat land hebben wij aangetoond dat God voor de meesten dood is. Wat unbidan we nu?
We zijn het punt dat er nog een weg terug is allang gepasseerd – het daagt weliswaar nog niet in alle hoofden, maar feit is het – op zulke verworvenheden kunnen we trots zijn, en het past om met gepaste trots deze verworvenheden in een grondwet in te passen, en geen pas op de plaats te maken ten behoeve van religieuze minderheden.
Polemisch genoeg?
Het creeren van een volledig nieuwe cultuur (en of staatsvorm)uit het niets is gedurende de geschiedenis al verschillende keren geprobeerd en telkens op een mislukking uitgelopen. Zoals: De Franse revolutie; de Russische evenknie; Cambodja; China et-cetera.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:47 schreef 0d1n het volgende:
1) "Het is hoogst hypocriet niet te leren van je fouten"
2) "Nederland moet niet voornamelijk bezig zijn met zijn historische gronden, het moet zijn eigen (seculiere) cultuur creeeren!"
Nou ja bovenstaande he,quote:Op dinsdag 4 april 2006 22:04 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Het creeren van een volledig nieuwe cultuur (en of staatsvorm)uit het niets is gedurende de geschiedenis al verschillende keren geprobeerd en telkens op een mislukking uitgelopen. Zoals: De Franse revolutie; de Russische evenknie; Cambodja; China et-cetera.
Oftwel: een cultuur ontstaat niet vanuit het niets, maar is altijd gebouwd op 'het oude' dat zich langzamerhand aanpast. Ze is gevormd door al die mensen met hun cultuur (culturen) die samen leven in een bepaald gebied.
Of had je iets leuks in gedachten?
Als men niet wil leren van zijn/haar fouten, dan betekent dit voor mij stagnering en dus het uitschakelen van juist datgene waar de mens goed in is: kritisch denken - zeker over eigen doen en laten. De mens kan alleen groeien door te leren van zijn/haar foutenquote:1) "Het is hoogst hypocriet niet te leren van je fouten"
quote:2) "Nederland moet niet voornamelijk bezig zijn met zijn historische gronden, het moet zijn eigen (seculiere) cultuur creeeren!"
Jawel!quote:Op woensdag 5 april 2006 17:13 schreef Boswachtertje het volgende:Of het seculier moet, weet ik niet.
Ah zo.. Etiquette voorop en religie moet je zelf maar weten, zolang het maar niet contrasteert met de eerder afgesproken leefregels.. lijkt me heel nobel en tegelijkertijd ook zo normaal.. tijd om het maar in te voerenquote:Op woensdag 5 april 2006 17:20 schreef 0d1n het volgende:
Jawel!
Namelijk omdat dit van zo weinig mogelijk dogmata uit gaat. Ofwel een religie kan hier op aansluiten.
Doch religie zal wat mij betreft ootmoedig het hoofd moeten buigen voor onze heilige dogmata der seculieriteit.quote:Op woensdag 5 april 2006 17:20 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Jawel!
Namelijk omdat dit van zo weinig mogelijk dogmata uit gaat. Ofwel een religie kan hier op aansluiten.
quote:Op woensdag 5 april 2006 17:38 schreef Nekto het volgende:
[..]
Doch religie zal wat mij betreft ootmoedig het hoofd moeten buigen voor onze heilige dogmata der seculieriteit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |