abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36618803
quote:
AMSTERDAM - Turkse en Marokkaanse jongeren worden moe van het negatieve beeld en de onwetendheid van autochtonen over de islam. Ze zijn het zat om zich steeds te moeten verantwoorden over hun religie en hun afkomst. Zelf hebben de moslimjongeren overigens ook niet bepaald een positief beeld over Nederlandse leeftijdgenoten maar ze stellen zich wel tolerant op, vinden ze.

Dat is een van de bevindingen die naar voren komt in het onderzoek 'Van Allah tot Prada', over de identiteit, leefstijl en geloofsbeleving van Turkse en Marokkaanse jongeren tussen de 14 en 29 jaar in Amsterdam en Leiden. Directeur S. Harchaoui van Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling, overhandigde de studie maandag aan burgemeester Cohen van Amsterdam.

Rode draad in het onderzoek is dat er geen rode draad is. Jonge moslims zijn geen homogene groep, want ze variëren enorm in gedrag, houding, identiteit, opleiding, geloofsbeleving en toekomstverwachtingen. Niet alleen tussen jonge Turken en Marokkanen is er een grote verscheidenheid maar ook binnen de twee etnische groepen zelf. Generalisaties zijn niet te vermijden: zo zouden Turken doeners zijn en Marokkanen dromers en ook hebben jongens een negatiever en minder realistisch toekomstbeeld dan meisjes.

Voor een flink deel komen de ervaringen overeen met die van autochtone jongeren: vmbo'ers zijn onbestemder over hun toekomst dan hun leeftijdgenoten op havo en vwo. Ook is het logisch dat voor velen de zekerheid toeneemt zodra ze ouder worden. Tegelijk zijn er bekende verschillen zoals het belang van de maagdelijkheid voor moslimmeisjes, de sociale druk bij de partnerkeuze en de loyaliteit naar de ouders en familie. Dit is voor autochtone jongeren veel minder of helemaal niet aan de orde.

Internet wordt steeds belangrijker in het leven van moslimjongeren. Daarbij trekken niet radicale islamitische teksten de aandacht maar vooral de andere sekse. Vooral voor moslimmeisjes is dit een manier om hun sociale isolement te verkleinen en (virtuele) contacten te leggen.

Verder blijkt dat jonge Turken en Marokkanen vaak hun eigen groep opzoeken in hun vrije tijd, ook al kennen ze autochtonen. Tegelijk zijn jonge moslims met een gemengde vriendenkring het meest tolerant. Andersom geldt dat jeugdigen op een islamitische school, die bijna niet in contact komen met andersgestemden, het minst tolerant zijn tegenover niet-islamitische leeftijdgenoten.

Het geloof is bijna altijd belangrijk voor de identiteit, maar daarin speelt de moskee geen belangrijke rol. Vooral jongens gaan naar de moskee, maar vaak alleen om de gezelligheid. Problemen worden niet met de imam aangekaart maar eerder met vrienden. De onderzoekers vragen zich sterk af of meer jongeren de moskee zouden bezoeken als de preek in het Nederlands zou worden gehouden.

Overigens geven vrijwel alle jongeren aan dat zij in Nederland willen blijven, ondanks het toegenomen onbehagen sinds september 2001 en nog sterker na de moord op Theo van Gogh eind 2004. Het woord integratie kunnen ze niet meer aanhoren. Moslimjongeren willen gewoon hun ding doen en hun eigen leven leiden, net als anderen.

Om enige lijn aan te brengen, hebben de onderzoekers de moslims verdeeld in drie clusters van jeugdigen, studenten en jongvolwassenen. Tegelijk zijn vijf typeringen bedacht die door de leeftijdsgroepen heen lopen: neo-orthodoxen (die uitgaan van de kracht van geloof en carrière), conformisten (de veiligheid van geloof en traditie), escapisten (vluchtig en perspectiefloos), flexibelen (genot zonder conflict) en hedonisten (vrijheid en genot).

Voor het onderzoek zijn negentien sleutelfiguren ondervraagd die van binnenuit inzicht hebben in 21 jongerennetwerken uit Amsterdam en Leiden. In totaal zijn daardoor ongeveer 1250 moslimjongeren vertegenwoordigd in de studie. Forum wil het onderzoek later uitbreiden met andere etnische groepen uit meer delen van Nederland
http://www.telegraaf.nl/b(...)autochtonen_zat.html

Dit is helemaal eens
Nederlanders die brengen hun meningen met vooroordelen. Onwetenheid speelt een grote rol .
Elke Moslim is een terrorist
Elke Allochtoon is een crimineel
Elke Turk is een augurk etc.

Mensen die zo denken moeten zich schamen . Weg met die vooroordelen en kijk naar de feiten
en niet naar rechtse propoganda´s
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 3 april 2006 @ 20:14:35 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_36618877
* Bill_E ziet nog steeds beelden voor zich van juigende moslims in nederland ten tijde van de aanslagen op 9/11..
pi_36618961
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:14 schreef Bill_E het volgende:
* Bill_E ziet nog steeds beelden voor zich van juigende moslims in nederland ten tijde van de aanslagen op 9/11..
Ja, hoeveel waren dat er op de hele wereld? Juist, een paar honderd waar 'toevallig' een camera bij stond.
// Last.fm
pi_36618986
ik zie de moslims als geen grote huilie builie.... ze weten donders goed hoe wat en waarom....

maar inplaats van die dingen aan te pakken gaan ze whinen dat nederlands zo negatief denken....

juist leg het probleem maar weer bij de nederlanders neer!!
I'm not the man you think I am!
pi_36618996
quote:
Wat te denken van de moslims die in grote getale de straat optrokken om de dood van Rushide te eisen? En en en en...
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_36619028
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:16 schreef XxxPimxxX het volgende:

[..]

Ja, hoeveel waren dat er op de hele wereld? Juist, een paar honderd waar 'toevallig' een camera bij stond.
Een paar honderd? Hoe kom je daarbij dan. Laat het eens honderden miljoenen zijn geweest.
The gum you like, is coming back in style.
pi_36619041
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:12 schreef Meki het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)autochtonen_zat.html

Dit is helemaal eens
Nederlanders die brengen hun meningen met vooroordelen. Onwetenheid speelt een grote rol .
Elke Turk is een augurk etc.

Mensen die zo denken moeten zich schamen . Weg met die vooroordelen en kijk naar de feiten
en niet naar rechtse propoganda´s
Maar jij als moslim...je kunt toch ook gewoon opdonderen naar een land waar je wel welkom bent. Of is dit janken weer een stukkie taktiek om de autochtoon murw te krijgen voor de haat van de islam?
  maandag 3 april 2006 @ 20:19:56 #8
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_36619087
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:16 schreef XxxPimxxX het volgende:

[..]

Het was in NEDERLAND.. Ik heb het met eigen ogen gezien. EN op tv..
En een paar honderd in nederland is al een paar honderd te veel..
pi_36619093
quote:
bron ?
pi_36619115
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:18 schreef wonko het volgende:

[..]

Maar jij als moslim...je kunt toch ook gewoon opdonderen naar een land waar je wel welkom bent. Of is dit janken weer een stukkie taktiek om de autochtoon murw te krijgen voor de haat van de islam?
alweer vooroordelen
wie zegt dat ik Moslim ben ?~

pi_36619156
het feit dat de moslims die ik in nieuwsprogramma's zie er vaak nogal fanatiek uitzien en zich op een buitengewoon politieke manier opstellen (waarbij doorklinkt dat ze alle incidenten eigenlijk wel logisch vinden - en misschien zelfs ok) heeft denk ik ook niet veel bijgedragen aan het wederzijdse vertrouwen...
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
pi_36619163
Zolang dat imbeciele paupervolk nog steeds blowend, schreeuwend en provocerend trams blijft bevolken, zal mijn mening ook niet veranderen.
pi_36619164
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:20 schreef Meki het volgende:

[..]

alweer vooroordelen
wie zegt dat ik Moslim ben ?~

Jij in meerdere topics hier op Fok.
  maandag 3 april 2006 @ 20:23:47 #14
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_36619208
Ik moet morgen in een gevangenis werken.. Ik zal ff turven hoeveel moslims ik zie en hoeveel anders
pi_36619227
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:19 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Het was in NEDERLAND.. Ik heb het met eigen ogen gezien. EN op tv..
En een paar honderd in nederland is al een paar honderd te veel..
nog steeds vooroordelen ?

De avond van 11 september was ook Ede in het wereldnieuws: Marokkanen zouden er een feestje vieren. Hoe is het de stad vergaan sinds `die avond'?

Als het op CNN is, is het pas echt. Wat precies een jaar geleden in Ede gebeurde, was echt. Even was de Gelderse provinciestad wereldnieuws: `Jongeren in Ede, Nederland, vieren feest over aanslagen op World Trade Center.'

Achteraf bleek het helemaal niet zo echt te zijn. Uit zijn verband gerukt, klonk het verontwaardigd in Ede. De groep Marokkaanse jongeren in de wijk Veldhuizen vierde geen feest, was niet luidruchtiger dan normaal. Maar ook niet minder. En daar namen de buren van het bruggetje waar de jongens zich elke avond verzamelden aanstoot aan. Want 11 september 2001 was zoals bekend allerminst een normale dag.

pi_36619228
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:12 schreef Meki het volgende:
Zie je wel dat je het weet, je bent goed geintegreerd.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 3 april 2006 @ 20:24:44 #17
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_36619242
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:20 schreef Meki het volgende:

[..]

bron ?
Zoals ik al zei.. Met eigen ogen gezien.. Maare was ook op tv.. Zal eens een bron zoekken ( alhoewel dat wel lastig is met ZOVEEL nieuws van die dagen)
pi_36619250
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:22 schreef Modus het volgende:
Zolang dat imbeciele paupervolk nog steeds blowend, schreeuwend en provocerend trams blijft bevolken, zal mijn mening ook niet veranderen.
gooh dat zeiden de Duitsers ook tegen de Joden
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 april 2006 @ 20:25:20 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_36619268
quote:
Zelf hebben de moslimjongeren overigens ook niet bepaald een positief beeld over Nederlandse leeftijdgenoten maar ze stellen zich wel tolerant op, vinden ze.
Hier rolde de tranen van het lachen al over mijn wangen en ben ik gestopt met lezen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 april 2006 @ 20:25:50 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_36619280
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:24 schreef Meki het volgende:

[..]

Precies, en je weet hoe het daar mee afgelopen is, dus ik zou maar inbinden als ik jou was
pi_36619336
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:23 schreef Bill_E het volgende:
Ik moet morgen in een gevangenis werken.. Ik zal ff turven hoeveel moslims ik zie en hoeveel anders
procentueel zitten er veeel meer allochtonen in de gevangenis dan autochtonen. dat is nu eenmaal een feit.
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
  maandag 3 april 2006 @ 20:27:32 #22
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_36619355
quote:

[..]

bla bla bla
Mijn hangen beelden bij van vlaggen en toeterende auto's.. en veel te vrolijke mensen. Als ik op dat moment een wapen had dan gebruikte ik die ( maakt me niets beter maar ik was er zo woedend over)
Btw ik was in Utrecht.. Niets ede
pi_36619377
quote:

[..]

Jaloers?
  maandag 3 april 2006 @ 20:28:41 #24
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_36619398
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:27 schreef Aarde het volgende:

[..]

procentueel zitten er veeel meer allochtonen in de gevangenis dan autochtonen. dat is nu eenmaal een feit.
Dus daar kan ik mijn mening ook niet op bazeren :S
pi_36619428
quote:
Op maandag 3 april 2006 20:27 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Mijn hangen beelden bij van vlaggen en toeterende auto's.. en veel te vrolijke mensen. Als ik op dat moment een wapen had dan gebruikte ik die ( maakt me niets beter maar ik was er zo woedend over)
Btw ik was in Utrecht.. Niets ede
Zonder bron geen bewijs
ik heb bewijs en dat is een feit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')