FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / 2e kamer: "schaf de 80 km zones af"
Oosthoekmaandag 3 april 2006 @ 14:52
Eindelijk gerechtigheid!
quote:
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil zo snel mogelijk af van de 80-kilometerzones op de rijkswegen rond de grote steden. CDA, VVD en LPF gaan dat bepleiten bij verkeersminister Peijs (CDA).

De Kamerleden Van Hijum (CDA), Hofstra (VVD) en Hermans (LPF) reageren op cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID). Daaruit blijkt dat de filedruk, de lengte van de files maal de duur, in de eerste drie maanden van 2006 met 19,2 procent is toegenomen.

Dit is volgens de dienst in belangrijke mate te wijten aan de 80-kilometerzones, die op 1 november werden ingesteld op snelwegen rond de grote steden. Op die trajecten steeg de filedruk gemiddeld met 28,8 procent.

Files

In de afgelopen maanden waren het CDA, de VVD en de LPF ook al kritisch over de 80-kilometerzones. De VVD stelt vast dat de doelstellingen van de maatregel, een betere luchtkwaliteit, minder geluidshinder en minder files, niet allemaal zijn gehaald."Nu blijkt dat het aantal files sterk toeneemt en dat de milieueffecten ook niet positief zijn. Er moet snel iets gebeuren", zegt Hofstra.

Net als het CDA en de LPF pleit de VVD voor het naar boven bijstellen van de maximumsnelheid op plekken waar de instelling van de 80-kilometerzones niet heeft gewerkt. Volgens Hofstra kan het systeem voor trajectcontrole wel blijven bestaan. "Het moet mogelijk zijn om binnen een paar dagen de maximumsnelheid aan te passen naar 100 kilometer per uur", aldus de parlementariër.
http://www.nu.nl/news/705(...)-kilometerzones.html
Oosthoekmaandag 3 april 2006 @ 14:54
Als Peijs dat dan meteen opvat als een wantrouwen kan ze ook met onmiddellijke ingang opstappen. Als dat waarheid wordt geef ik een feestje.
Jo0Lzmaandag 3 april 2006 @ 14:57
Goed plan!
Ze hebben gelet op de POLL
Sjoemmaandag 3 april 2006 @ 14:57
Metzmaandag 3 april 2006 @ 15:00
Wat een hoofdloze daar in DH...
Bigsmaandag 3 april 2006 @ 15:11
Volgens mij was de conclusie over die files hier op Fok! in de tweede week na de invoering van die 80km-zones al getrokken. Goed bezig Den Haag..
Metzmaandag 3 april 2006 @ 15:15
Sneller rijden werkt dus? Maak er dan ineens 160 van
Cosworthmaandag 3 april 2006 @ 15:26
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:57 schreef Sjoem het volgende:
Wat hij zegt!
Jill-RMCmaandag 3 april 2006 @ 15:33
Jeeeh eindelijk!
PeuRacmaandag 3 april 2006 @ 15:35
HIIIIEEEEEEEHHHHHAAAAAAA

* PeuRac rond danst.


Eindelijk worden ze wakker en krijgen ze door wat de meeste mensen na een paar weken al door hadden.
MikeyManmaandag 3 april 2006 @ 15:41
Na een paar weken???? Na de proef op de a13 al...
Youpmaandag 3 april 2006 @ 17:52
quote:
Op maandag 3 april 2006 15:26 schreef Cosworth het volgende:

[..]

Wat hij zij zegt!
Oosthoekmaandag 3 april 2006 @ 17:55
quote:
Op maandag 3 april 2006 17:52 schreef Youp het volgende:

[..]

Dan willen we ook foto's zien.
johnwoomaandag 3 april 2006 @ 19:08
Op het journaal hoorde ik wel dat Peijs eerst "haar eigen onderzoek wil afwachten". Ik heb al zo'n flauw vermoeden wat er uit "haar eigen onderzoek" gaat komen
Five_Acesmaandag 3 april 2006 @ 19:19
Als ze dan die trajectcontroles op die plaatsen ook meteen even opruimen....
SvenThaManmaandag 3 april 2006 @ 22:10
Als ze nou eens bij al die bordjes voor de 80 een 1 schilderen dan word het misschien nog wat hier. Nu vrees ik dat we terug gaan naar een 100km/h zone.
Youpmaandag 3 april 2006 @ 22:36
quote:
Op maandag 3 april 2006 19:08 schreef johnwoo het volgende:
Op het journaal hoorde ik wel dat Peijs eerst "haar eigen onderzoek wil afwachten". Ik heb al zo'n flauw vermoeden wat er uit "haar eigen onderzoek" gaat komen
ja dat soort onderzoeken zijn toch altijd zo krom als het maar zijn kan....
highway101maandag 3 april 2006 @ 22:39
Peijs zou ze opheffen als blijkt dat ze niet werken, maar ze vinden vast wel een manier om die 30%+ stijging van de files recht te praten....

Als ze dan meteen die trajectcontroles ook even weghalen... Die zorgen ook niet voor een goede doorstroming. Ervaring: de snelheid ligt zo'n 10 - 15km/h onder de maximumsnelheid afgedwongen door trajectcontrole, in niet-file-situaties.

Oplossing voor het fileprobleem: Meer asfalt. 20 jaar lang ging alle wegenbelasting en accijns naar het OV, het wordt tijd dat er weer eens geinvesteerd wordt in het wegennet! Dat zou op zn minst netjes zijn tegenover de automobilist gezien de struikroverij van de afgelopen tientallen jaren. Sommige snelwegen zoals de A4 liggen er nog steeds met 2x2 bij. Gezien de intensiteit had dat minstens 2x4 moeten zijn
Oosthoekmaandag 3 april 2006 @ 22:51
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:39 schreef highway101 het volgende:
Oplossing voor het fileprobleem: Meer asfalt. 20 jaar lang ging alle wegenbelasting en accijns naar het OV, het wordt tijd dat er weer eens geinvesteerd wordt in het wegennet! Dat zou op zn minst netjes zijn tegenover de automobilist gezien de struikroverij van de afgelopen tientallen jaren. Sommige snelwegen zoals de A4 liggen er nog steeds met 2x2 bij. Gezien de intensiteit had dat minstens 2x4 moeten zijn
Feit is wel dat ruimte in Nederland schaars is, en dat de aanleg van extra banen lastig is. Ik heb liever dat het geld in beter openbaar vervoer gaat zitten zodat iedereen met het ov gaat en ik met de auto kan
optifreemaandag 3 april 2006 @ 23:02
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:51 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Feit is wel dat ruimte in Nederland schaars is, en dat de aanleg van extra banen lastig is. Ik heb liever dat het geld in beter openbaar vervoer gaat zitten zodat iedereen met het ov gaat en ik met de auto kan
Juist ja.....60% aan boerenland....al moet ik inderdaad toegeven dat het in de steden wat lastiger is...maar je kunt altijd nog de hoogte in bouwen
Wickedangelmaandag 3 april 2006 @ 23:03
Goed plan. Ik heb al twee boetes te pakken op de Ring Amsterdam
MikeyManmaandag 3 april 2006 @ 23:06
quote:
Op maandag 3 april 2006 23:03 schreef Wickedangel het volgende:
Goed plan. Ik heb al twee boetes te pakken op de Ring Amsterdam
* MikeyMan Mompelt iets over een ezel en een steen
Gizmoremaandag 3 april 2006 @ 23:18
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:51 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Feit is wel dat ruimte in Nederland schaars is, en dat de aanleg van extra banen lastig is. Ik heb liever dat het geld in beter openbaar vervoer gaat zitten zodat iedereen met het ov gaat en ik met de auto kan
Beter openbaar vervoer bestaat amper (als in; niet reeel) Dan nog, die zijn onafhankelijk van de overheid dus dat gaat ook niet zo makkelijk meer als vroegah.
Het zou alleen beter zijn als ze er overal een uitgebreide taxi-service bij zouden doen, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk
Oosthoekmaandag 3 april 2006 @ 23:20
quote:
Op maandag 3 april 2006 23:18 schreef Gizmore het volgende:

[..]

Beter openbaar vervoer bestaat amper (als in; niet reeel) Dan nog, die zijn onafhankelijk van de overheid dus dat gaat ook niet zo makkelijk meer als vroegah.
Het zou alleen beter zijn als ze er overal een uitgebreide taxi-service bij zouden doen, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk
Er zijn nog genoeg trajecten waar je in de spits moet staan, dat kan beter. En vooral de prijs kan beter. Als je trajectkaarten goedkoper maakt wordt het een stuk aantrekkelijker voor mensen om met de trein naar het werk te gaan. Losse kaartjes verlagen zal niet zo veel effect hebben denk ik.
Gizmoremaandag 3 april 2006 @ 23:27
quote:
Op maandag 3 april 2006 23:20 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Er zijn nog genoeg trajecten waar je in de spits moet staan, dat kan beter. En vooral de prijs kan beter. Als je trajectkaarten goedkoper maakt wordt het een stuk aantrekkelijker voor mensen om met de trein naar het werk te gaan. Losse kaartjes verlagen zal niet zo veel effect hebben denk ik.
Vertel mij wat, ik zal morgenochtend ook wel weer moeten staan tussen Leiden en Den Haag
Tsja, maar de prijs zal niet lager worden. Nooit. Want als de treinen meer op tijd gaan rijden, mag de prijs omhoog. Afgelopen jaar is het percentage treinen dat op tijd reed geloof ik gedaald, maar de prijzen dus niet (voor zover ik weet, kan toch gratis)...
Maar dan nog, je kunt wel zeggen van 'iedereen met het OV' maar dat werkt niet. Te weinig capactiteit en daarbij is het ook nog eens niet praktisch.
NoCommentmaandag 3 april 2006 @ 23:32
Zou mooi zijn, de 80km stukken weg Daar rij ik namelijk bijna iedere week en het staat er elke keer vast..

En openbaar vervoer... tsja, ik gebruik het nog om van mijn kamer in Haarlem naar mijn stage in Delft te gaan, maar als ik naar mijn ouders ga (Zeeuwsch Vlaanderen) dan neem ik in het vervolg de auto wel... afgelopen week wéér een uur vertraging, hoezo verschil in tijd... Met de auto: 1 uur en 45 minuten (inclusief wat file), met het OV 3 uur minimaal, maar 9 van de 10 keer ben ik 4 uur onderweg
Oosthoekdinsdag 4 april 2006 @ 00:10
quote:
Op maandag 3 april 2006 23:27 schreef Gizmore het volgende:
Tsja, maar de prijs zal niet lager worden. Nooit. Want als de treinen meer op tijd gaan rijden, mag de prijs omhoog.
Die prijs zou dus meer gecompenseerd moeten worden door de overheid. Pas dán trek je meer mensen naar het openbaar vervoer. Anders blijf je wegen aanleggen ja.

Ik ben 't er overigens niet mee eens dat het niet zou werken door te weinig capaciteit of praktische onhaalbaarheid. Capaciteit kun je maken (wegen verbreden is ook een vorm van capaciteit uitbreiding) en praktisch kan het met gemak. De reden dat veel mensen het niet doen is gemakzucht. Dat kun je reduceren door het ov aantrekkelijker te maken met een prijsreductie.

Ooit gezien hoeveel mensen in hun eentje in de file staan? Die kunnen allemaal met de trein, mits het ongemak tegen de kostenbesparing opweegt. Dat lukt je absoluut niet door de auto duurder te maken. Wel kun je met het ov twee kanten op: goedkoper, of comfortabeler. Dat is imho de enige manier om dit land mobiel te houden.

Maar ik ga tukken want ik ben hartstikke zat
MikeyMandinsdag 4 april 2006 @ 00:30
quote:
Op maandag 3 april 2006 23:32 schreef NoComment het volgende:
Zou mooi zijn, de 80km stukken weg Daar rij ik namelijk bijna iedere week en het staat er elke keer vast..

En openbaar vervoer... tsja, ik gebruik het nog om van mijn kamer in Haarlem naar mijn stage in Delft te gaan, maar als ik naar mijn ouders ga (Zeeuwsch Vlaanderen) dan neem ik in het vervolg de auto wel... afgelopen week wéér een uur vertraging, hoezo verschil in tijd... Met de auto: 1 uur en 45 minuten (inclusief wat file), met het OV 3 uur minimaal, maar 9 van de 10 keer ben ik 4 uur onderweg
Ik zal je het nog mooier vertellen... Gemiddelde reistijd van Zoetermeer naar Rotterdam (hemelsbreed +/- 20 km) = 25 minuten met de auto en 75 minuten met het OV...
ninja-moddinsdag 4 april 2006 @ 07:28
Dit is weer een blunder op ouderwets Weg(ge) ermee...
MouseOverdinsdag 4 april 2006 @ 07:38
Het werd tijd
Metro2005dinsdag 4 april 2006 @ 09:19
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 00:10 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Die prijs zou dus meer gecompenseerd moeten worden door de overheid. Pas dán trek je meer mensen naar het openbaar vervoer. Anders blijf je wegen aanleggen ja.

Ik ben 't er overigens niet mee eens dat het niet zou werken door te weinig capaciteit of praktische onhaalbaarheid. Capaciteit kun je maken (wegen verbreden is ook een vorm van capaciteit uitbreiding) en praktisch kan het met gemak. De reden dat veel mensen het niet doen is gemakzucht. Dat kun je reduceren door het ov aantrekkelijker te maken met een prijsreductie.

Ooit gezien hoeveel mensen in hun eentje in de file staan? Die kunnen allemaal met de trein, mits het ongemak tegen de kostenbesparing opweegt. Dat lukt je absoluut niet door de auto duurder te maken. Wel kun je met het ov twee kanten op: goedkoper, of comfortabeler. Dat is imho de enige manier om dit land mobiel te houden.

Maar ik ga tukken want ik ben hartstikke zat
Als al die mensen met de trein konden, waarom denk je dat ze dan aanschuiven in de file
1) met de auto en met files is de auto meestal nog sneller
2) de auto is in je eentje al bijna goedkoper dan het OV
3) er rijdt geen trein of OV waar de mensen moeten wezen.
4) ze moeten de hele dag naar klanten toerijden of spullen meesjouwen.

De mensen die met de trein kunnen die gaan al met de trein. Ooit wel eens gezien hoe stampvol het OV zit in de spits? Het probleem is niet eens zozeer de file, het probleem is dat alle werkende mensen in nederland (en dat zijn er nogal wat!) massaal de deur uitgaan op hetzelfde tijdstip.
En als je dan óók de doorstroming van in dit geval de auto's belemmerd door de snelheid flink omlaag te knallen dan ben je imho niet slim bezig en kan iedere jan boerenlul op zijn vingers natellen dat de files (en dus de milieuvervuiling!) erger wordt.

Idem met de aanleg van de a4, die wordt al jaren tegengehouden door 'milieugroeperingen' die blijkbaar niet verder kijken dan het weiland wat ze als natuur bestempelen. Ze vergeten voor het gemak even dat mensen dan massaal in de file moeten staan wat het milieu vele malen erger belast dan die 7km snelweg aanleggen door een frikkin' weiland.

80 moet opzouten. Pak de ECHTE knelpunten aan, zorg dat de files verminderen, dan krijg je vanzelf ook betere luchtkwaliteit.

Moet ik nog even met verbruikscijfers smijten:

Filerijden: 1 op 8 - 1 op 9
120-130 rijden: 1 op 13

Dat is dus allemaal brandstof wat nutteloos en inefficient verbrandt wordt. Bovendien is een stationair lopende motor erg vervuilend door onvolledige verbranding.

En nog erger: het rendement van een auto die stilstaat met lopende motor is 0.
je verbruikt immers energie en gebruikt die nergens voor.
1299dinsdag 4 april 2006 @ 10:26
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 09:19 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

En nog erger: het rendement van een auto die stilstaat met lopende motor is 0.
je verbruikt immers energie en gebruikt die nergens voor.
Om je multiriem draaiende te houden
Metro2005dinsdag 4 april 2006 @ 10:30
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:26 schreef 1299 het volgende:

[..]

Om je multiriem draaiende te houden
En die drijft je dynamo die je accu oplaadt die vervolgens je boordcomputer weer kan laten draaien zodat je motor het blijft doen
Rendement 0 dus aangezien een motor gemaakt is met het doel jouw auto vooruit te krijgen en als ie dat niet doet is het rendement dus 0.

Als jij aangenomen wordt om te werken en je zit de hele dag op fok dan ben je ook de hele dag bezig maar is het rendement van jou ook niks

[ Bericht 14% gewijzigd door Metro2005 op 04-04-2006 10:59:21 ]
1299dinsdag 4 april 2006 @ 11:08
Correct, maar om te stellen dat je die energie helemaal nergens voor gebruikt hoeft niet helemaal waar te zijn
Fiets-toeterdinsdag 4 april 2006 @ 11:09
ben benieuwd wat dat hele 80km geintje gekost heeft
Cosworthdinsdag 4 april 2006 @ 11:25
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 11:09 schreef Fiets-toeter het volgende:
ben benieuwd wat dat hele 80km geintje gekost heeft
Vergeet niet dat het via de trajectcontroles ook veel oplevert.
Tjabbodinsdag 4 april 2006 @ 13:52
Great!

Nu de rest van de maximumsnelheden nog
PeuRacdinsdag 4 april 2006 @ 14:01
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:52 schreef Tjabbo het volgende:
Great!

Nu de rest van de maximumsnelheden nog
Jij woont toch vlak bij de grens En 's nachts controleren ze niet zoveel op de A35
Tjabbodinsdag 4 april 2006 @ 14:02
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 14:01 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Jij woont toch vlak bij de grens En 's nachts controleren ze niet zoveel op de A35
Overdag ook niet
highway101dinsdag 4 april 2006 @ 19:06
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 11:09 schreef Fiets-toeter het volgende:
ben benieuwd wat dat hele 80km geintje gekost heeft
Veel:

hectometerpaaltjes (makkelijk af te plakken overigens)
trajectcontrole (zeer duur systeem)
extra files (kosten meer geld dan je zou denken)
de gevolgen voor het milieu kun je moeilijk op waarde schatten, maar de gevolgen van 30% files zijn voor het milieu aanzienlijk. Het milieu is meer gebaat bij doorstromend 100 á 120km/h dan files met een snelheid onder de 80.